Téma:
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Popis a výstupy
Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout?
Výsledkem projektu Partnerství pro Vysočinu, který je realizován Krajským úřadem kraje Vysočina, není abstraktní, veřejnosti se netýkající „posílení absorpční kapacity“ regionu, ale zahájení a rozvíjení skutečného partnerského dialogu všech aktivních subjektů v kraji nad otázkou budoucího rozvoje území. Tento dialog je spojen s přípravou na programovací období 2007-13 EU a byl by nepředstavitelný bez komunikace s veřejností, kvalitního informačního servisu o možnostech získávání investičních zdrojů i bez iniciování změn ve veřejné správě na místní a krajské úrovni. Nejcennějším je zapojení veřejnosti do samotného plánování rozvoje; využití potenciálu stovek lidí, kteří díky své zakotvenosti v místním prostředí nebo díky své odborné zkušeností, vědí, co je třeba změnit a do čeho je třeba investovat. Tzv. místní partnerství (celkem 15) spojila zástupce samospráv, podnikatelského sektoru, NNO, vzdělávacích institucí, úřadů práce, i zemědělců v aktivní pracovní skupiny. Na třech po sobě jdoucích setkáních každého z místních partnerství, stanovily tyto pracovní skupiny komunitní metodou priority rozvoje jednotlivých částí území Vysočiny. Výstupy z těchto jednání se staly podkladem při přípravě Regionálního operačního programu NUTS II Jihovýchod.
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?
ANO - byla pořízena fotodokumentace
Začátek aktivity:
01.01.2005
Konec aktivity:
03.12.2016
Příloha
Rozpočet
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity?
[tis. Kč] 28000
Jak byla aktivita financována?
Evropské zdroje: 21 172 256 Kč, státní rozpočet 3 528 709 Kč, rozpočet kraje 3528 709 Kč
Doporučení a inspirace
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?
Prvotní překážkou byla obtížná komunikovatelnost abstraktního tématu absorpční kapacity, i nezájem občanů ČR o veřejné dění obecně. Oslovení mediální poradci shlédávali téma neatraktivním pro širokou veřejnost. Vše, co mělo být sděleno, muselo být tedy nejprve „převyprávěno“ do srozumitelného jazyka a poté musely být zváženy vhodné mediální kanály, kterými se informace budou dostávat k potenciálním příjemcům z řad široké veřejnosti. Velkou roli v tomto okamžiku sehráli partneři projektu, kteří informace postupovali do svého sektoru a byli i kontaktními místy pro případné dotazy. Vzhledem k účasti téměř 200 lidí na úvodní konferenci, 1400 lidí na navazujících komunitních plánováních a dalších stovkách lidí na vzděláváních, seminářích mapujících absorpční kapacitu a dalších akcích, lze říci, že se počáteční obavy z nezájmu podařilo překonat. Projekt si nelze představit bez webových stránek, které jsou neustále aktualizovány a jsou zde k dohledání všechny výstupy projektu, obrazová dokumentace a další informace.
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila?
Jelikož není v ČR obvyklé pracovat při strategickém plánování přímo s veřejností, hledali jsme partnera, který takovou zkušenost má a je schopen přímá jednání s veřejností řídit. Takového partnera jsme našli v Národní síti Zdravých měst, obcí a regionů, která je držitelem ocenění Projekt EXPO 2000 za svoji Metodiku místních Agend 21 v ČR, kterou vytvořila a rozvíjí. Zkušený facilitátor této organizace řídil diskuze komunitního plánování, aby nedocházelo ke zbytečným konfliktům a jednání směřovala efektivně k co nejkvalitnějším výsledkům. Také využití systému DATAPLÁNU bylo významným přínosem pro celý proces a tento systém se stal významným pomocníkem správy věcí veřejných na místní i regionální úrovni. Bez této spolupráce by projekt nemohl být realizován v té kvalitě, které se díky NSZM podařilo dosáhnout.
Média, propagace
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?
Komunikace s médii probíhala na několika úrovních. Využity byly dobré vztahy a informační servis, který tradičně novinářům poskytuje odbor sekretariátu hejtmana Krajského úřadu kraje Vysočina. Touto cestou byly organizovány tiskové konference a zveřejňovány tiskové zprávy o jednotlivých údálostech. Tuto rozsáhlou informační kampaň podpořila půlroční image kampaň v nejposlouchanějšímvysočinském rádiu a inzertní kampaně týkající se tvorby místních partnerství a bezplatného vzdělávání. Existence webových stránek projektu umožnila rychlé informování všech zájemců o problematiku a tyto stránky poskytly prostor pro ucelenou informaci o celém projektu,jeho jednotlivých aktivitách a výstupech.
Příloha:
Aktéři
Název:
Kraj Vysočina
IČO nebo jiný registrační údaj:
70890749
Adresa:
Žižkova 57, 587 33 Jihlava
Web:
http://www.kr-vysocina.cz
Další aktéři
Název: Sdružení obcí Vysočiny
IČO nebo jiný registrační údaj: 70812853
Adresa: Křížová 2, 586 01 Jihlava
Web: http://www.rda-vysocina.cz/sov
Název: Úřad práce v Jihlavě
IČO nebo jiný registrační údaj: Brtnická 21, 586 01 Jihlava
Web: http://portal.mpsv.cz
Název: Krajská hospodářská komora kraje Vysočina
IČO nebo jiný registrační údaj: 70843252
Adresa: Křížová 2, 586 01 Jihlava
Web: http://www.hkjihlava.cz
Název: Krajská agrární komora kraje Vysočina
IČO nebo jiný registrační údaj: 71155872
Adresa: Fritzova 4, 586 01 Jihlava
Web: http://www.agrocr.cz
Detailně zpracované dobré praxe