Téma:
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Popis a výstupy
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?
Sousedská setkání jsou sérií participačních akcí zaměřených na různé lokality v rámci MČ Praha 12. Na rok 2023 jich MČ plánuje realizovat celkem 36 s cílem setkat se s obyvateli MČ, zjistit jejich přání a návrhy na zlepšení městské části.
O konkrétních možnostech zlepšení okolí a projektech revitalizace jsme se s občany bavili již na na 17 společných sousedských setkáních,které probíhaly v průběhu března, dubna, května a června (zbylé navazují na podzim 2023). Na setkáních jsme prezentovali návrhy podob jednotlivých ploch a přítomní občané si sami odsouhlasili jednotlivé prvky a sdělili nám své podněty nejen k jednotlivým lokalitám, ale měli možnost se vyjádřit i k celému území městské části Praha 12. Děkujeme všem, kdo se za námi zastavili a přispěli svým dílem ke zlepšení naší Dvanáctky. Všechny další podněty si poctivě zapisujeme a postupně se do nich pouštíme.
K realizaci akcí:
Před samotnou akcí je potřeba nepodcenit přípravu. V našem případě připravíme 3 flipcharty s archy papíru.
1. arch je určen k hlasování o variantách (ponechat stávající stav X změna s hlasováním pro jednotlivé navržené varianty – výhodou jsou předem zpracované vizualizace).
2. arch slouží k zapisování podnětů (vysvětlení) bodů vyznačených na pocitové mapě lokality.
3. arch slouží k psaní podnětů na celé území Prahy 12.
Na místě máme také k dispozici reklamní předměty, převážně pro děti k zabavení (pastelky s omalovánkami, křídy, frisbee apod.). Celkem tedy máme 3 prázdné archy na zapisování podnětů a hlasování a mapu s podrobnou mapou lokality, kde se nacházíme.
Hlavním výstupem z celé akce je vždy souhrn podnětů ke zlepšení v dané lokalitě, hlasovací archy s vyjádřením občanů a arch s podněty nejen k dané lokalitě (pocitová mapa), ale také k celé Praze 12.
Série těchto setkání je určitě velice přínosná a doporučujeme ji všem, kteří mají možnost tato (nebo podobná) setkání uskutečnit (nemusí jich být mnoho, stačí pár dle možností a potřeb). Při setkáních vyplynula na povrch přání a žádosti občanů, ale také nedostatky a ""průšvihy"", které je potřeba odstranit a sjednat nápravu.
Setkání jsou také velmi inspirativní pro další tvorbu strategických dokumentů. Velký úspěch má také přítomnost radních MČ a pana starosty, jelikož s místními občany mohou rovnou prodiskutovat problémy a v mnoha případech také řešení problému, čímž se zamezí nebo omezí dosahu šíření nepravd a subjektivních názorů dotčených jednotlivců.
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?
Strategický plán rozvoje městské části Praha 12 na roky 2020-2026
Akční plán a zásobník projektů - cíl: A3.1.1. Pořádání participativních setkání s občany včetně následného vyhodnocování (str. 11).
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?
ANO - z každé participace vznikne soubor podnětů od veřejnosti, se kterými se nadále pracuje - vyhodnocení, zjištění proveditelnosti a realizovatelnosti, následně realizace, případně zařazení do zásobníku projektů na další roky (vyřazení v případě nerealizovatelnosti).
Jako případ web. odkaz na dokumentaci na webu městské části, veřejně přístupnou všem: https://www.praha12.cz/asfaltova-plocha-imrychova-5/os-1622/p1=105215
Začátek aktivity:
01.03.2023
Rozpočet
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity?
[tis. Kč] nespecifikováno
Jak byla aktivita financována?
6 z již proběhlých setkání a realizace návrhů je financována pomocí Norských fondů.
Ostatní setkání a realizace námětů je financována zdroji (rozpočtem) městské části.
Doporučení a inspirace
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?
Základem je mít vše v klidu připraveno, rozmyslet si cíl setkání. Je možné, že si na setkání přijde někdo vylít zlost - je tedy třeba s tím počítat a být na to připraven. Pokud se na podobnou konfrontaci necítíte, je určitě lepší si přizvat na pomoc profesionálního facilitátora, který umí jednat s větším počtem osob vč. těch, které nespolupracují. Určitě je dobré se nenechat odradit jedou nepříjemnou zkušeností, ale vytrvat a i přes případný počáteční neúspěch uspořádat další setkání na jiných místech, třeba s jiným tématem k řešení.
Velmi důležité také je, abyste se do participovaných lokalit vrátit a představili obyvatelům výsledek -např. studii na revitalizaci, návrh hřiště s možností hlasování o variantách apod.
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
Setkání s obyvateli/sousedy, budování platformy pro udržitelný rozvoj MČ, podíl na rozvoji MČ, implementace principu demokracie, spolurozhodování občanů o uzemí kde žijí, zpětná vazba pro úřad - funkčnost a efektivnost, podchycení krizových a rizikových lokalit a míst na MČ.
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
Malý reprezentační vzorek demografického zastoupení obyvatel, rozpočet MČ je omezen vůči realizaci všech požadavků, nezbytnost ověřování a stanovení priorit Rady MČ.
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila?
Ano, při jednom z prvních setkání se velmi angažoval aktivní občan, který v podstatě zavedl podobu setkání, která v prvopočátku ještě nebyla úplně vytříbená. Jelikož se podoba, kterou zavedla tato osoba líbila, převzali jsme ji s mírnými úpravami do dalších setkání.
Monitorování a evaluace
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu?
Při akci probíhá dotazníkové šetření na kvalitu a efektivnost konané akce. Při následném návratu do participované lokality se vracíme s výsledky předchozí participace. Nejlepší zpětnou vazbou je vidět realizovaný projekt v provozu (děti na hřišti, senioři na lavičce u nového záhonu, povrchy přizpůsobené adaptaci na klima...).
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat?
Ano, již nyní je plánováno cca 25 setkání na rok 2024 s tím, že podobný počet plánujeme udržet do dalších let.
Média, propagace
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?
Každá participace/setkání je cca 14 - 10 dní dopředu uveřejněna na webu MČ a na Facebooku. Pokud je to akce plánovaná více dopředu, proběhne pozvánka i v aktuálních Novinách Prahy 12. Následně je cca 10 - 7 dní před akcí obejita osobně lokalita participace, kde proběhne roznos pozvánek/plakátů do schránek RD/BD/SVJ. Současně rozešleme stejné pozvánky/plakáty e-mailem síti kontaktů v dané lokalitě. Stejné prostředky používáme i pro propagaci ve školách/školkách a dalších centrech vyššího výskytu obyvatel dané lokality.
Ukázka plakátu: Revitalizace sportovního areálu Smolíček
Ukázka plakátu: Vnitroblok Otradovická
Ukázka plakátu: Zelená plocha v ul. Zárubova
Aktéři
Název:
Úřad městské části Praha 12
IČO nebo jiný registrační údaj:
00231151
Adresa:
Generála Šišky 2375/6 Praha 4 - Modřany
Web:
https://www.praha12.cz/
Detailně zpracované dobré praxe