Téma:
Vzdělávání a osvěta ke zdraví (programy, akce a kampaně) Sport, pohybové aktivity a místní rekreace
Popis a výstupy
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?
Smyslem a cílem akce „Vysočina v pohybu“ bylo podpořit, s ústupem pandemie Covid-19, návrat všech věkových skupin obyvatel k běžnému životu, kvalitní životosprávě a aktivnímu pohybu. A současně pomoci sportovním centrům a klubům, které byly po uvedený čas uzavřeny.
V průběhu tzv. Týdne sportu zdarma, tj. od 25. 4. do 1. 5. 2022, nabízela vnitřní sportoviště, která se do akce dobrovolně přihlásila, veřejnosti volný vstup a program, s časovým rozsahem a programem v závislosti na typu a kapacitách sportoviště.
Sportující měli vstup zdarma, sportoviště dostala pronájmy uhrazeny z rozpočtu kraje. S každým přihlášeným sportovištěm bylo individuálně jednáno o částce za pronájem s tím, že kraj respektuje ceny v místě obvyklé, ať už jde jen o pronájem sálu či např. cvičení s trenérem, konzultaci s koučem, sportovní dozor nebo jiný sportovně laděný program.
Postupné kroky:
- definování typů sportovišť vhodných k zapojení do akce (prosinec 2021 – leden 2022)
- příprava webové aplikace pro registraci sportovišť, vč. webových stránek pro veřejnost www.vysocinavpohybu.cz (leden – únor 2022)
- registrace sportovišť ve webové aplikaci (8. 2. 2022 – 15. 3. 2022), uzavírání smluvních vztahů s přihlášenými sportovišti (průběžně)
- doprovodná mediální kampaň, propagace směrem ke sportovištím a široké veřejnosti, aktualizace webu pro veřejnost (průběžně)
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?
Program Zdraví 2030 pro Kraj Vysočina
Začátek aktivity:
25.04.2022
Konec aktivity:
01.05.2022
Rozpočet
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity?
[tis. Kč] 1.916
Jak byla aktivita financována?
Aktivita byla financována z rozpočtu Kraje Vysočina.
Doporučení a inspirace
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?
Některá města se aktivně zapojila propagací a pomohla navýšit zájem o sportování rozšíření sportovních aktivit.
Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
Níže následuje shrnutí nejdůležitějších postřehů a zpětné vazby členů realizačního týmu, kteří se podíleli na přípravě akce a většinu zapojených sportovišť osobně navštívili:
+ akce byla provozovateli vnímána jako zajímavý a vstřícný krok kraje směrem k širokému spektru sportovišť (podpora i v situaci, kdy kraj sám šetří, některá sportoviště se dosud vzpamatovávají po nucených pandemických restrikcích, apod.)
+ řada provozovatelů se ráda zapojí i do případného dalšího opakování akce
+ o nabízené hodiny byl ze strany veřejnosti převážně velký zájem, zejm. u lekcí s odborným vedením, kapacita většinou plně obsazená
+ funguje slůvko „zdarma“
+ spokojení návštěvníci o akci řekli dalším nebo sami přišli vícekrát
+ někteří provozovatelé se aktivně zapojili do další propagace (vlastní web, sociální sítě, ...)
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
V případě opakování akce sportoviště preferují termín v chladnější části, např. podzim, nyní na jaře již lidé provozují spíše venkovní aktivity a návštěvnost vnitřních sportovišť začíná klesat. Současně by však na podzim nebo v zimě některá sportoviště mohla mít problém nalézt volné hodiny (např. tělocvičny a haly jsou plně vytížené, mají dopředu nasmlouvané kapacity, pronájmy, apod.).
Pozn.: Termín akce zvolen krajem jako „bezpečný“ vůči probíhající pandemii Covid 19.
- lépe než veřejné výzvy k zapojení funguje přímé oslovení, osobní komunikace (ve veřejných výzvách se sportoviště ztrácejí, nemusí jim vždy být zřejmé či srozumitelné podmínky apod.)
- možné obavy provozovatelů z přísných kontrol návštěvnosti a administrativy („raději do toho nepůjdeme“)
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila?
V průběhu akce se neobjevily zásadní události, které by akci ovlivnily.
Monitorování a evaluace
Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu?
Realizační tým hodnotí akci z pohledu počtu účastníků a vynaložených finančních prostředků jako úspěšnou. Pozitivní byla rovněž i zpětná vazba jak provozovatelů zapojených sportovišť, tak i přítomných návštěvníků z řad veřejnosti. V případě opakování akce sportoviště preferují termín v chladnější části roku, např. podzim, nyní na jaře již lidé provozují spíše venkovní aktivity a návštěvnost vnitřních sportovišť začíná klesat. Současně by však na podzim nebo v zimě některá sportoviště mohla mít problém nalézt volné hodiny (např. tělocvičny a haly jsou plně vytížené, mají dopředu nasmlouvané kapacity, pronájmy, apod.).
Dle informací od provozovatelů jednotlivých sportovišť čítala celková návštěvnost v týdnu od 25. 4. do 1. 5. 2022 přibližně 10 000 účastníků, což činí v průměru okolo 170 účastníků/sportoviště; je však třeba vzít v úvahu, že do akce se zapojila sportoviště různorodá z pohledu jak rozsahu nabízených hodin, tak i návštěvnické kapacity. Jednotková cena za nájem/využití sportoviště v přepočtu na 1 návštěvníka činila cca 192 Kč.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat?
Je snaha aktivitu opakovat i v roce 2023 s možností rozšíření termínu na jaře a podzim.
Média, propagace
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?
Komunikace probíhala všemi dostupnými prostředky.
Informace přes internet emailem a přes sociální sítě (facebook).
V krajských novinách, rozhlasovými vstupy na radiu Vysočina.
Informace propagace byly směřovány v první fázi na majitele sportovišť (žadatele), kteří aktivitu zařizovali, a v druhé fázi na účastníky akce, kteří mohli sportoviště v daném termínu využít zdarma.
Článek: https://jihlavska.drbna.cz/zpravy/spolecnost/16699-vysocina-v-pohybu-lide-budou-moci-sportovat-zdarma-kraj-uhradi-najmy-sportovist.html
Aktéři
Název:
Kraj Vysočina
IČO nebo jiný registrační údaj:
70890749
Adresa:
Žižkova 1882/57, 58601 Jihlava
Web:
http://www.kr-vysocina.cz
Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe