Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace? |
Rozvoj šetrné dopravy a turistiky se dnes neobejde bez využití moderních technologií, díky kterým lze zjistit návštěvnost a zatížení jednotlivých koridorů. Investory komunikací pro cyklisty jsou především města a obce příp. jejich svazky. Současně je kraj zodpovědný za rozvoj regionálních dálkových cyklotras (v Kraji Vysočina jsou to cyklotrasy KČT č. 1, 16, 19, 26 a Euro Velo č. 4). Monitoring a hodnocení jsou pak nezbytné pro efektivní rozhodování a zdůvodnění investic. Zde se tedy střetávají aktivity kraje a měst. Prostřednictvím krajského cyklokoordinátora je zajišťována dlouhodobá udržitelnost projektu (servisní činnost) a samozřejmě realizován sběr, analýza a interpretace dat pro potřeby kraje a místních samospráv – smlouvy o spolupráci s participujícími obcemi.
- 2016 pořízeny 4 ks mobilních automatických selektivních sčítačů do majetku kraje, v provozu na páteřních cyklotrasách od 6/2016 (Žďár n. S., Bystřice n. P., Třebíč 2x).
- 2017 pořízeny další 4 ks, v provozu od 8/2017 (Přibyslav, Luka n. J., Nové Město na Moravě, M. Budějovice).
- 2018 pořízeny v rámci závěrečné etapy poslední 4 ks sčítačů, v provozu od 7/2018 (H. Brod, Smrčná u Světlé nad Sázavou, Jihlava Pístov) a od 12/2018 (Telč).
Realizace probíhala v letech 2016 - 2018, od r. 2018 je zajišťována průběžně udržitelnost projektu.
Data ze sčítačů nadále slouží obcím v okolí cyklotras a podnikatelům, kteří mají své provozovny v jejich blízkosti, aby mohli plánovat nákupy a odběry vzhledem k návštěvnosti a vytíženosti úseků.
|
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem? |
Sčítače si často pořizují samostatně a nezávisle jednotlivé obce, které jsou vlastníky budované infrastruktury. V národních a evropských dotačních titulech na podporu výstavby cyklistické infrastruktury (SFDI, IROP) lze pořízení automatického sčítače v některých případech zahrnout do uznatelných nákladů projektu. Realizace komplexního monitoringu na úrovni kraje je efektivnější zejména z pohledu jednotného přístupu ke zpracování a správy dat ve smyslu monitoringu za účelem sledování dlouhodobého vývoje aktivní mobility a trendů.
|