| Strategie udržitelného rozvoje Ústeckého kraje 2006-2020 |
1. | EKONOMICKÁ OBLAST |
1.1 | Rozvoj nových a stávajících malých a středních podniků s růstovým a inovativním potenciálem a se sídlem v Ústeckém kraji. |
1.2 | Ekonomické oživení a zvýšení konkurenceschopnosti Ústeckého kraje s podporou existujících stabilizovaných podniků a s novými investicemi zejména do zavádění moderních environmentálně šetrných technologií...
|
1.2.1 | Zvýšit HDP v tržních cenách v Ústeckém kraji do r. 2020 o 42 %. |
1.2.1.1 | Zajistit metodickou, institucionální a výchovně-vzdělávací podporu pro existující stabilizované podniky.
|
1.2.1.2 | V součinnosti s centrálními orgány zajistit politické a ekonomické prostředí pro příliv nových investic (systém pobídek).
|
1.2.2 | Zvýšit podíl podniků Ústeckého kraje se zavedeným environmentálně orientovaným systémem řízení, se schválenou environmentální politikou a certifikovaných podle EMAS, resp. podle norem řady ISO 14000 na 5 % do r. 2020. |
1.2.2.1 | Systémem dotovaných školení zvyšovat povědomí existujících podniků o environmentálně orientovaném řízení podniků. Vytvořit dotační systém pro podporu získání certifikace podnikatelských subjektů podle norem ISO.
|
1.2.2.2 | Zavést systém environmentálně orientovaného řízení na krajském úřadě, včetně jeho certifikace podle EMAS, resp. podle norem řady ISO 14000.
|
1.2.2.3 | Jednou z podmínek veřejných soutěží vyhlašovaných krajem je certifikace dodavatelských subjektů podle EMAS, resp. podle norem řady ISO 14000.
|
1.2.3 | Zvýšit podíl podniků se zavedeným sociálním systémem řízení podle norem řady SA 8000, AA 1000 a SIGMA do roku 2020. |
1.2.3.1 | Systémem dotovaných školení zvyšovat povědomí existujících podniků o sociálně orientovaném řízení podniků. Vytvořit dotační systém pro podporu získání certifikace podnikatelských subjektů podle norem ISO.
|
1.2.3.2 | Zavést systém sociálně orientovaného řízení na krajském úřadě, včetně jeho certifikace podle norem řady SA 8000, AA 1000 a SIGMA.
|
1.2.3.3 | Prosazovat certifikaci normy AA 1000 resp. SIGMA.
|
1.2.4 | Snížit spotřebu paliv na jednotku HDP v podnicích na území Ústeckého kraje do r. 2020. |
1.2.4.1 | Naplňovat stanovené cíle Územní energetické koncepce Ústeckého kraje.
|
1.2.4.2 | Zavést systém čistší produkce.
|
1.2.4.3 | Prosazovat princip eko-efektivity.
|
1.2.4.4 | Vytvořit systém školení podniků v oblasti čistší produkce a eko-efektivity.
|
1.2.4.5 | Vytvořit dotační systém pro podporu prosazování energeticky méně náročnějších technologií.
|
1.2.5 | Snížit spotřebu elektrické energie v podnicích na území Ústeckého kraje o 24 % do r. 2020. |
1.2.5.1 | Naplňovat stanovené cíle Územní energetické koncepce Ústeckého kraje.
|
1.2.5.2 | Zavést systém čistší produkce.
|
1.2.5.3 | Prosazovat princip eko-efektivity.
|
1.2.5.4 | Vytvořit systém školení podniků v oblasti čistší produkce a eko-efektivity.
|
1.2.5.5 | Vytvořit dotační systém pro podporu prosazování energeticky méně náročnějších technologií.
|
1.3 | Rozvojem tradičních odvětví primárního sektoru v Ústeckém kraji (zemědělství, lesnictví, rybolov), zajišťujících udržitelné využívání krajiny, umožnit rozvoj následného zpracovatelského průmyslu ve venkovských oblastech kraje...
|
1.3.1 | Zvýšit podíl investic do zemědělství z celkových investic v kraji do r. 2020. |
1.3.1.1 | Zpracovat projekty, které vyhoví požadavkům pro poskytnutí prostředků z finančních nástrojů strukturální politiky EU.
|
1.3.1.2 | Realizovat cíle Strategie rozvoje venkovských oblastí Ústeckého kraje.
|
1.3.2 | Zvýšit podíl ekologicky obhospodařované zemědělské půdy z celkové rozlohy zeměděl- ského půdního fondu Ústeckého kraje na 20 % do r. 2020. |
1.3.2.1 | Prosadit změnu zákonů upravujících daňové zatížení ekologicky hospodařících subjektů a jejich produktů.
|
1.3.2.2 | Naplňovat cíle Společné zemědělské politiky EU, Horizontálního plánu rozvoje venkova a Akčního plánu ekologického zemědělství.
|
1.3.3 | Zvýšit podíl subjektů zpracovatelského průmyslu se sídlem v Ústeckém kraji z celkového počtu ekonomických subjektů na 13,5 % do r. 2000. |
1.3.3.1 | Prosadit přijetí změn zákonů pro usnadnění registrace nových ekonomických subjektů podnikajících ve zpracovatelském průmyslu.
|
1.3.3.2 | Prosadit přijetí změn zákonů pro usnadnění daňových odvodů fyzických i právnických osob ve zpracovatelském průmyslu.
|
1.3.3.3 | Zajistit efektivní prosazování požadavků právních předpisů upravujících podmínky volné soutěže v praxi.
|
1.3.3.4 | Realizovat cíle Strategie rozvoje venkovských oblastí Ústeckého kraje a Strategie rozvoje průmyslu a malého a středního podnikání Ústeckého kraje.
|
1.4 | Omezovat dopravní potřeby přímo u zdroje (snižováním přepravních nároků vznikajících v důsledku vynucené mobility). |
1.4.1 | Snížit podíl individuální automobilové dopravy na celkových přepravních výkonech do r. 2020. |
1.4.1.1 | Vytvářet nové pracovní příležitosti především v malých městech a obcích (mikroregionech) v rámci podpory rozvoje malého a středního podnikání – práce v místě bydliště.
|
1.4.1.2 | Regulovat rozptýlené bytové a komerční zástavby mimo současně zastavěné území obcí a mimo dosah systémů hromadné dopravy osob a nákladů v rámci územního plánování respektujícího principy udržitelného rozvoje.
|
1.4.1.3 | Zajistit kvalitní dopravní obslužnost obytných a komerčních zón.
|
1.4.1.4 | Regulovat výstavbu nových velkoplošných maloobchodních center na okrajích administrativních území měst mimo obytné zóny v rámci územního plánování respektujícího principy udržitelného rozvoje – obchody, služby a ostatní infrastruktura v místě bydliště.
|
1.4.2 | Snížit podíl silniční nákladní dopravy na celkových přepravních výkonech nákladní dopravy do r. 2020. |
1.4.2.1 | Maximálně využívat regionální produkci (potraviny, spotřební zboží) při šetrném využívání regionálních přírodních zdrojů – preferovat regionální výrobu a spotřebu.
|
1.4.2.2 | Striktně regulovat výstavbu nových průmyslových zón na volných plochách mimo současně zastavěné území obcí a mimo multimodální logistické uzly v rámci územního plánování respektují- cího principy udržitelného rozvoje. Nově využít existující staré průmyslové zóny – přednostně revitalizovat nevyužívané nebo nedostatečně využívané průmyslové zóny, skladovací areály a komerční objekty s využitím existující dopravní a technické infrastruktury.
|
1.4.3 | Zavést integrovaný systém dopravy ve velkých městech Ústeckého kraje s cílem změny podílů jednotlivých způsobů dopravy na celkových přepravních výkonech osobní dopra- vy do r. 2020. |
1.4.3.1 | Provést dopravní analýzy vystihující současné potřeby pro zajištění integrovaného systému dopravy.
|
1.4.3.2 | Zajistit management integrovaného systému dopravy kraje.
|
1.4.3.3 | Zajistit metodickou a finanční podporu integrovaného dopravního systému obcí a měst.
|
1.4.3.4 | Vytvořit kvalitní integrované dopravní systémy, jejichž základem bude železniční a autobusová přeprava osob na střední a dlouhé vzdálenosti. Páteřní systém musí být na vhodných místech doplňován integrovaným dopravním systémem a nemotorovými druhy dopravy (pěší a cyklistickou). Zajistit bezpečné parkování na odstavných parkovištích s dostatečnou kapacitou v dosahu hromadné dopravy – systém „park and ride“.
|
1.4.4 | Dobudovat a podporovat systém kombinované přepravy do r. 2020. |
1.4.4.1 | Zpracovat dopravní analýzu vystihující současné potřeby pro zajištění systému kombinované dopravy.
|
1.4.4.2 | Zajisti management systému kombinované dopravy na území Ústeckého kraje.
|
1.5 | Vytvoření a rozvoj základní i doplňkové infrastruktury cestovního ruchu včetně destinačního managementu a příslušných služeb. |
1.5.1 | Zvýšit podíl investic do udržitelných forem cestovního ruchu z celkových investic v kraji do r. 2020. |
1.5.1.1 | Naplňovat cíle Strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji.
|
1.5.1.2 | Vytvořit grantové schéma na podporu rozvoje produktů environmentálně šetrného turistického ruchu.
|
1.5.1.3 | Zpracovat projekty, které vyhoví požadavkům pro poskytnutí prostředků z finančních nástrojů strukturální politiky EU.
|
1.5.1.4 | Ve spolupráci s cestovními kancelářemi a informačními centry zajistit management pro monitoring potřeb turistického ruchu.
|
1.5.1.5 | Vytvořit systém regulace stávajícího environmentálně „nešetrného“ cestovního
|
1.5.2 | Zvýšit lůžkovou kapacitu ubytovacích zařízení turistického ruchu na 1000 obyvatel do r. 2020 o 20 %. |
1.5.2.1 | Naplňovat cíle Strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji.
|
1.5.2.2 | Vytvořit grantové schéma na podporu rozvoje produktů environmentálně šetrného turistického ruchu.
|
1.5.2.3 | Zpracovat projekty, které vyhoví požadavkům pro poskytnutí prostředků z finančních nástrojů strukturální politiky EU.
|
1.5.2.4 | Zajistit management a ve spolupráci s cestovními kancelářemi a informačními centry pro monitoring potřeb turistického ruchu.
|
2. | SOCIÁLNÍ OBLAST |
2.1 | Rozvoj zaměstnanosti a zaměstnavatelnosti občanů v Ústeckém kraji. |
2.1.1 | V období 2008–2020 stabilizovat registrovanou míru nezaměstnanosti na úrovni 8 %. |
2.1.1.1 | Vytvářet nové pracovní příležitosti a udržet stávající prosperující pracovní místa u zaměstnavatelů (včetně obcí a měst) Ústeckého kraje s využitím všech dostupných zdrojů, zejména s využitím lokální a regionální produkce v rámci podpory malého a středního podnikání.
|
2.1.1.2 | Podpořit „zjednodušení podnikatelského prostředí“ přípravou vhodných stimulů v systému daní, dávek a dalších opatření, která povedou k transformaci „práce načerno“ k „řádnému“ zaměstnání.
|
2.1.1.3 | Vytvářet nové pracovní příležitosti především:...
|
2.1.1.4 | Zapojit dlouhodobě nezaměstnané uchazeče o zaměstnání registrované na Pracovních úřadech Ústeckého kraje do obecně prospěšných prací.
|
2.1.1.5 | Zavést systém rekvalifikací a celoživotního vzdělávání a zvýšit zaměstnavatelnost obyvatel doplňováním jejich kompetencí, znalostí, dovedností a tím pozitivně ovlivnit zaměstnanost.
|
2.1.1.6 | Zapojit občany rizikových skupin do programů a projektů aktivní politiky zaměstnanosti do úrovně standardů EU.
|
2.1.2 | Zvýšit počty dlouhodobě nezaměstnaných a registrovaných na pracovních úřadech zapojených do programů veřejně prospěšných prací na 15 % do r. 2020. |
2.1.2.1 | Ve spolupráci s úřady práce připravit přehled prací a aktivit vhodných pro programy aktivní politiky zaměstnanosti ve prospěch potenciálních zaměstnavatelů (včetně obcí a měst) a vyčlenit prostředky pro možnost jejich dofinancování.
|
2.1.2.2 | Využívat všech aktivních opatření ke zvýšení počtu občanů z rizikových skupin, kteří se zapojí do programů a projektů aktivní politiky zaměstnanosti, v souladu s Národním akčním plánem zaměstnanosti.
|
2.1.2.3 | Ve spolupráci s probační a mediační službou připravit programy veřejně prospěšných prací.
|
2.1.2.4 | Zapojit do realizace veřejně prospěšných prací především dlouhodobě nezaměstnané.
|
2.2 | Průběžně a systematicky vytvářet podmínky pro zvyšování vzdělanosti a kvalifikace obyvatelstva Ústeckého kraje v souvislosti se zvýšením konkurenceschopnosti na trhu práce. |
2.2.1 | Zvýšit podíl obyvatelstva s dokončeným vysokoškolským vzděláním na 9 % do r. 2020. |
2.2.1.1 | Ve spolupráci se zaměstnavateli a úřady práce zajistit dostatečný počet pracovních příležitostí pro absolventy vysokých škol.
|
2.2.1.2 | Prosadit zvýšení nabídky terciárního vzdělávání v kraji.
|
2.2.1.3 | Podpořit finančně instituce zabývající se výzkumem a vývojem a přípravou nových odborníků.
|
2.2.1.4 | Naplňovat teze Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy školství v Ústeckém kraji.
|
2.2.1.5 | Využívat příslušná ustanovení národního akčního plánu zaměstnanosti tak, jak je rozpracován pro Ústecký kraj.
|
2.2.2 | Snížit podíl obyvatelstva Ústeckého kraje se základním vzděláním nebo bez vzdělání na 20 % do r. 2020. |
2.2.2.1 | Realizovat přípravné programy pro děti předškolního věku ze sociálně slabých skupin populace.
|
2.2.2.2 | Zajistit systém motivačních volnočasových aktivit pro děti ze sociálně slabých rodin v rámci školní přípravy.
|
2.2.2.3 | Zvýšit spolupráci škol, rodičů, informačních a poradenských středisek pro volbu povolání na úřadech práce a orgánů sociální péče.
|
2.2.2.4 | Účinnou motivací a poradenskou činností podporovat a stimulovat návrat mladistvých uchazečů o zaměstnání do školského systému.
|
2.2.2.5 | Podporovat rozšíření výuky profesní orientace na středních školách jako další přípravu absolventa pro trh práce.
|
2.2.3 | Zvýšit počet samostatných fakult vysokých škol v Ústeckém kraji do r. 2020 na 7. |
2.2.3.1 | Ve spolupráci s příslušnými partnery, nejlépe s místními podniky vytvořit prostředí pro rozvoj vysokého školství v Ústeckém kraji a propojit je s potřebami regionu.
|
2.2.3.2 | Zvýšit účast představitelů institucí, které ovlivňují fungování trhu práce (zejména místní podniky) na managementu stávajících a přípravě nových samostatných fakult vysokých škol.
|
2.3 | Revitalizace obcí a měst Ústeckého kraje s důrazem na obnovu zastaralého bytového fondu, výstavbu nových bytů a rekonstrukci chátrajících kulturních a technických památek. |
2.3.1 | Snížit podíl neobydlených domů a bytů v Ústeckém kraji do r. 2020. |
2.3.1.1 | V souladu s ustanoveními zákona č. 50/1976 Sb., zajistit ve spolupráci s obcemi vyvlastnění a nové využití nevyužívaných a zdevastovaných objektů.
|
2.3.1.2 | Prosadit změny zákonů upravujících trh s byty.
|
2.3.2 | Zvýšit počet dokončených bytů na tisíc obyvatel o 70 % do r. 2020 v Ústeckém kraji. |
2.3.2.1 | Ve spolupráci s městy a obcemi zajistit vybudování dostatečného počtu „startovacích“ bytů pro mladé rodiny.
|
2.3.2.2 | Prosadit změny zákonů upravujících trh s byty.
|
2.3.2.3 | Prosadit změny zákonů ve smyslu deregulace nájemného.
|
2.3.3 | Nárůst podílu pořízených investic na obnovu kulturních a technických památek měst a obcí Ústeckého kraje do r. 2020. |
2.3.3.1 | Ve spolupráci s městy a obcemi připravit Programy revitalizací center.
|
2.3.3.2 | Koordinovat přípravu revitalizačních projektů a pomáhat městům a obcím se zajišťováním finančních prostředků na plánované revitalizační aktivity.
|
2.3.3.3 | Naplňovat cíle Strategie rozvoje kultury a památkové péče Ústeckého kraje.
|
2.3.3.4 | Prosazovat a podporovat podnikatelské využití kulturních a technických památek.
|
2.4 | Zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva vytvořením systému prevence a následné zdravotní péče zejména u typů onemocnění se zvýšeným výskytem v populaci Ústeckého kraje. |
2.4.1 | Prohloubit systém preventivních opatření vedoucích ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva, především předcházejících nádorovým onemocněním, onemocněním kardiovaskulárního systému a onemocněním trávící soustavy do r. 2007. |
2.4.1.1 | Koordinovat přípravu systému preventivních opatření a zajistit jeho management.
|
2.4.1.2 | Zajistit finanční prostředky a institucionální zázemí pro systém preventivních opatření.
|
2.4.1.3 | Podporovat aktivity prosazující zdravý životní styl obyvatelstva.
|
2.4.2 | Snížit četnost výskytu nádorových onemocnění o 10 % a onemocnění kardiovaskulárního systému v populaci obyvatelstva Ústeckého kraje do r. 2020. |
2.4.2.1 | Zavést účinný systém prevence nádorových onemocnění a onemocnění kardiovaskulárního systému.
|
2.4.2.2 | Kampaní přispět k pozitivní změně životního stylu obyvatel Ústeckého kraje.
|
2.5 | Posilování sociálního kapitálu Ústeckého kraje. Zlepšení reprodukčního chování, dostatečná integrace minoritních skupin obyvatelstva a omezení výskytu sociálně nežádoucích jevů v populaci Ústeckého kraje. |
2.5.1 | Snížit potratovost v Ústeckém kraji na 1000 narozených o 21 % do r. 2020. |
2.5.1.1 | Zlepšit systém sexuální a rodinné výchovy na základních a středních školách Ústeckého kraje.
|
2.5.1.2 | Zřídit domovy pro těhotné ženy a matky s dětmi do 3 let, které se ocitly v tísnivé situaci – zajistit klientkám ubytování a psychologickou, sociální a právní pomoc.
|
2.5.1.3 | Umožnit nastávajícím matkám v těžké životní situaci porodit dítě utajeně a přitom v nemocnici, tedy s nezbytnou zdravotní péčí nebo možnost utajených porodů pro nastávající matky v těžké životní situaci – možnost porodit dítě utajeně a přitom v nemocnici, tedy s nezbytnou zdravotní péčí).
|
2.5.1.4 | Propagace využívání spolehlivé a bezpečné antikoncepce a zajištění přístupu k antikoncepci i pro sociálně slabší ženy.
|
2.5.2 | Snížit počty výskytu sociálně nežádoucích jevů v populaci Ústeckého kraje do r. 2020. |
2.5.2.1 | Vytvořit program sociální prevence zahrnující celospolečenské působení různých činitelů rodinou počínaje, přes státní instituce, občanské iniciativy a informačními, poradenskými a léčebnými opatřeními konče.
|
2.5.2.2 | Vytvořit střediska volného času pro děti ze sociálně slabších nebo problémových rodin a zajistit efektivní trávení jejich volného času s možností aktivně se podílet na přípravě programů, které odpovídají schopnostem a zájmům dětí.
|
2.5.2.3 | Zvýšit znalosti pedagogů o problematice sociálně nežádoucích jevů, formou vzdělávacích a tréninkových kurzů zvýšit jejich dovednosti předcházet nežádoucím jevům a řešení základních krizových situací.
|
2.5.2.4 | Zvýšit spolupráci rodiny se vzdělávacími a neziskovými institucemi a zvýšit schopnost rodičů vnímat změny v chování dítěte, které ukazují na možný výskyt nežádoucích jevů a zvýšit povědomí rodičů, o tom na koho se v krizové situaci obrátit.
|
2.5.3 | Snížit počet trestných činů na území Ústeckého kraje na 1000 obyvatel o 12 % do r. 2020. |
2.5.3.1 | Zvýšit počty příslušníků městské policie a policie ČR.
|
2.5.3.2 | Informovat občany o možnostech efektivní ochrany majetku například sestavením „Desatera proti zlodějům“.
|
2.5.3.3 | Prevence dalšího protiprávního jednání mladistvých delikventů/prvopachatelů předáváním právních znalostí a dovedností a rozvojem sociálních dovedností užitečných v osobním i profesionálním životě. Cílem je zvýšení právního vědomí mladistvých a mladých dospělých pachatelů a zvýšení jejich odpovědnosti za vlastní jednání v budoucnosti.
|
2.5.3.4 | Posílit řešení vybraných trestných činů za pomoci Probační a mediační služby ČR. Diverzifikovat resocializační programy pro odsouzené, kteří se vrací z výkonu trestu nebo jim byl uložen podmíněný trest či dozor a usnadnit jejich návrat do majoritní společnosti.
|
2.5.3.5 | Zvýšit počty monitorovaných veřejně přístupných ploch ve městech a obcích Ústeckého kraje.
|
2.5.4 | Zvýšit účast občanů z minoritních skupin v resocializačních a vzdělávacích programech do r. 2020. |
2.5.4.1 | Realizovat projekty v rámci ESF, EQUAL a aktivní politiky zaměstnanosti.
|
2.5.4.2 | Resocializační programy pro matky, kterým končí mateřská dovolená a dlouhodobě nezaměstnané s cílem zvýšit jejich sociální, komunikační a právní znalosti a dovednosti, které klientům zvýší sebevědomí, zájem podstoupit rekvalifikační kurzy, schopnost správně napsat životopis, komunikovat s případným zaměstnavatelem atd.
|
2.5.4.3 | Zajistit odpovídající nabídku rekvalifikačních kurzů i pro ty skupiny obyvatelstva, které jsou nejvíce ohrožené nezaměstnaností – pro absolventy, matky s malými dětmi, dlouhodobě nezaměstnané a občany se sníženou pracovní schopností.
|
2.5.4.4 | Podporovat celoživotní vzdělávání potřebné pro zvýšení zaměstnatelnosti s ohledem na vyrovnávání tempa ekonomického a sociálního rozvoje.
|
3. | ENVIRONMENTÁLNÍ OBLAST |
3.1 | Zvýšení pořízených investic na ochranu životního prostředí, zejména pro oblasti ochrany přírody a krajiny a ochrany ovzduší. |
3.1.1 | Nárůst podílu pořízených investic na ochranu životního prostředí Ústeckého kraje na 5 % z celkových pořízených investic do r. 2020. |
3.1.1.1 | Zajistit odpovídající kontinuální růst prostředků vyčleňovaných v rámci veřejných rozpočtů (kraj, města a obce) na ochranu životního prostředí.
|
3.1.1.2 | Motivovat soukromý sektor k vyšší odpovědnosti za stav životního prostředí v kraji.
|
3.1.1.3 | Zajistit soulad cílů environmentální politiky kraje a obcí s cíli environmentálních politik podniků.
|
3.1.2 | Nárůst podílu pořízených investic na ochranu přírody a krajiny na 0,7 % z celkových pořízených investic na ochranu životního prostředí do r. 2020. |
3.1.2.1 | Zajistit odpovídající strukturu výdajů z veřejných rozpočtů v Ústeckém kraji.
|
3.1.3 | Nárůst podílu investic na ochranu ovzduší na 0,9 % z celkových pořízených investic na ochranu životního prostředí do r. 2020. |
3.1.3.1 | Zajistit odpovídající strukturu výdajů z veřejných rozpočtů v Ústeckém kraji.
|
3.2 | Zvyšování kvality ovzduší v souvislosti s prevencí ochrany zdraví obyvatelstva snižováním produkce emisí znečišťujících látek ze stacionárních a liniových zdrojů znečišťování ovzduší. |
3.2.1 | Snížit podíl oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší z celkové rozlohy Ústeckého kraje na 5,5 % do r. 2020. |
3.2.1.1 | Realizovat všechny cíle koncepčních dokumentů v oblasti ovzduší a energetiky Ústeckého kraje:
|
3.2.2 | Zpracovat Plány zlepšování kvality ovzduší pro všechny obce v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší do konce r. 2007. |
3.2.2.1 | Formou cíleného fundraisingu zajistit finanční prostředky, které umožní zpracovat Plány zlepšování kvality ovzduší.
|
3.2.2.2 | Zajistit technickou a odbornou pomoc při zpracování Plánů zvyšování kvality ovzduší.
|
3.2.3 | Snížit emise skleníkových plynů do roku 2020. |
3.2.3.1 | Striktně uplatňovat zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC – Integrated Pollution Prevention and Control), o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) a další právní předpisy souvisejících s ochranou ovzduší.
|
3.2.3.2 | Prosadit a provozovat nejlepší dostupné techniky (BAT), nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použitých technologií a způsob jejich provozování.
|
3.2.3.3 | Účinně využívat ekonomického nástroje – obchodu s emisemi.
|
3.2.3.4 | Zavést moderní systémy kogenerace, neboli společné výroby tepla a elektřiny.
|
3.2.3.5 | Snížit ztráty CZT systémů a efektivně využívat odpadní teplo.
|
3.2.3.6 | Zvyšovat celkovou rozlohu ploch, na kterých bude pěstována biomasa pro energetické využití.
|
3.2.3.7 | Podporovat využívání obnovitelných zdrojů energie.
|
3.2.3.8 | Podporovat využívání alternativních pohonných hmot v systémech hromadné dopravy.
|
3.2.3.9 | Zpracovat na úrovni kraje střednědobý program snižování skleníkových plynů, který bude umožňovat kvantifikaci cílů.
|
3.2.4 | Snížit emise prašných částic v t/km2 o 40 % do roku 2020 a emise NOx v t/km2 o 50 % do r. 2020. |
3.2.4.1 | Realizovat všechny cíle koncepčních dokumentů v oblasti ovzduší a energetiky Ústeckého kraje.
|
3.2.4.2 | Podporovat využívání obnovitelných zdrojů energie.
|
3.2.4.3 | Podporovat využívání alternativních pohonných hmot v systémech hromadné dopravy a individuální dopravy a rozšíření sítě čerpacích jednotek alternativních paliv.
|
3.2.5 | Zvýšit podíl veřejných silničních dopravních prostředků využívající alternativní paliva do r. 2020. |
3.2.5.1 | Ve spolupráci s dopravními společnostmi postupně převést autobusový park na alternativní paliva.
|
3.2.6 | Dobudovat a zkvalitnit systém cyklotras v Ústeckém kraji do r. 2020. |
3.2.6.1 | Zpracovat Generel systému cyklotras Ústeckého kraje.
|
3.2.6.2 | Ve spolupráci s městy a obcemi vybudovat systém cyklostezek pokrývající celé území kraje.
|
3.2.6.3 | Vytvořit grantové schéma na podporu udržitelných dopravních řešení.
|
3.2.7 | Zvýšit celkové rozlohy pěších zón v centrech měst a celkové rozlohy zón s omezenou dopravou do r. 2020. |
3.2.7.1 | Ve spolupráci s městy a obcemi rozšiřovat veřejné plochy (pěší zóny, parky, apod.).
|
3.2.7.2 | V obytných zónách a centrech měst zklidňovat a omezovat dopravu (Tempo 30).
|
3.3 | Efektivní a dostatečně rychlá revitalizace nevyužívaných zdevastovaných ploch a objektů („brownfields“) Ústeckého kraje, sanace starých ekologických zátěží a omezení živelné výstavby na „zelené louce“ mimo kompaktně zastavěná území měst a obcí. |
3.3.1 | Snížit celkovou rozlohu nevyužívaných, zdevastovaných ploch a objektů („brownfields“) do r. 2020. |
3.3.1.1 | Ve spolupráci s obcemi zajistit dokončení sanací zbývajících starých ekologický zátěží na území kraje.
|
3.3.1.2 | Pomocí finančních a právních nástrojů donutit původce starých ekologických zátěží k odpovědnosti za jejich odstranění.
|
3.3.1.3 | Předcházet vzniku nových ekologických zátěží
|
3.3.2 | Snížit podíl celkové rozlohy ploch, na nichž nebyla provedena sanace starých ekologických zátěží z celkové plochy starých ekologických zátěží do r. 2020. |
3.3.2.1 | Iniciovat vznik zákona, který bude definovat systém pravidel pro systematickou likvidaci starých ekologických zátěží.
|
3.3.2.2 | Zajistit kvalitní monitoring, příp. aktualizaci existujících údajů o plochách se starými ekologickými zátěžemi.
|
3.3.2.3 | Zajistit kofinancování zpracování projektů a následných sanací starých ekologických zátěží.
|
3.3.2.4 | Ve spolupráci s obcemi zajistit dokončení sanací zbývajících starých ekologický zátěží na území kraje.
|
3.3.2.5 | Předcházet vzniku nových ekologických zátěží
|
3.3.3 | Snížit podíl rozlohy nově zastavovaných ploch za rok z celkové rozlohy zastavitelného území na území Ústeckého kraje do r. 2020. |
3.3.3.1 | Prosadit přijetí zákona o místních daních umožňujícího zvýhodnit investory, kteří mají zájem o revitalizace nevyužívaných zdevastovaných ploch a objektů
|
3.3.3.2 | V souvislosti s novými stavebními záměry na území kraje preferovat využití nevyužívaných zdevastovaných ploch a objektů („brownfields“) před výstavbou na „zelené louce“.
|
3.3.3.3 | Snížit rozsah orgány ochrany zemědělského půdního fondu odsouhlasených ploch k zástavbě.
|
3.3.3.4 | Při zpracování nové a aktualizaci stávající územně plánovací dokumentace obcí a měst Ústeckého kraje preferovat princip snížení rozlohy nově zastavitelného území.
|
3.3.3.5 | Využívat územně analytické podklady ve smyslu novely zákona o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
|
3.4 | Snížení produkce odpadů a předcházení jejich vzniku společně s důrazem na environmentálně šetrné nakládání s odpady. |
3.4.1 | Snížit podíl produkce průmyslových odpadů včetně odpadů z energetiky v Ústeckém kraji na HDP v tun/mil. Kč o 23 % do r. 2020. |
3.4.1.1 | Ve spolupráci s podnikatelským sektorem realizovat Programy čistší produkce.
|
3.4.1.2 | Realizovat cíle Plánu odpadového hospodářství Ústeckého kraje.
|
3.4.2 | Snížit produkci komunálního odpadů na obyvatele v Ústeckém kraji o 11 % do r. 2020. |
3.4.2.1 | Iniciovat vznik akčního plánu řešícího udržitelnou spotřebu v kraji v návaznosti na desetiletý rámec programů udržitelné spotřeby a výroby.
|
3.4.2.2 | Zvýšit podíl separace, recyklace, materiálového a energetického využití odpadů.
|
3.4.2.3 | Podporovat vznik systému sběru a zpracování bioodpadu.
|
3.4.3 | Snížit podíl skládkování odpadů na celkovém nakládání s odpady v Ústeckém kraji na 15 % do r. 2020. |
3.4.3.1 | Realizací odpovídajících cílů a opatření Environmentálních politik kraje i obcí předcházet vzniku komunálního odpadu.
|
3.4.3.2 | Podporou zvyšovat podíl separace, recyklace, materiálového a energetického využití odpadů.
|
3.4.4 | Průběžně zvýšit podíl recyklace a materiálového a energetického využití odpadů na celkovém nakládání s odpady na 25 % do r. 2020. |
3.4.4.1 | Podpořit rozvoj zpracovatelských kapacit integrovaného sytému třídění, separace a následné recyklace a materiálového a energetického využití komunálních odpadů na území Ústeckého kraje.
|
3.5 | Diverzifikací „land-use“, systémem dílčích opatření a kontinuální péčí dlouhodobě zajistit zlepšení ekologických funkcí krajiny Ústeckého kraje. |
3.5.1 | Zvýšit podíl trvalých travních porostů z celkové rozlohy zemědělské půdy Ústeckého kraje na 28 % do r. 2020. |
3.5.1.1 | Podporovat zatravňování dočasně neobhospodařovaných ploch a pozemků s nižší bonitou.
|
3.5.1.2 | Zajistit informování subjektů primárního sektoru o existujících programech finanční podpory.
|
3.5.2 | Zvýšit podíl listnatých dřevin na celkovém zalesňování území Ústeckého kraje do r. 2020. |
3.5.2.1 | Ve spolupráci s podnikem Lesy ČR, s.p. aktualizovat Lesní hospodářský plán.
|
3.5.2.2 | Podporovat zalesňování dočasně neobhospodařovaných ploch a pozemků s nižší bonitou.
|
3.5.2.3 | Vhodné plochy ponechat přirozené ekologické sukcesi.
|
3.5.2.4 | Zajistit informování subjektů primárního sektoru o existujících programech finanční podpory.
|
3.5.3 | Zvýšit podíl obcí do 2000 ekvivalentních obyvatel napojených na kanalizaci s koncovou čistírnou odpadních vod do r. 2020. |
3.5.3.1 | Realizovat Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje.
|
3.5.3.2 | Využít všechny odpovídající dotační tituly v oblasti ochrany vod k získání podpory na realizaci příslušných projektů.
|
3.5.3.3 | Realizovat alternativní způsoby čistění odpadních vod.
|
3.5.4 | Snížit podíl zemědělsky neobhospodařované půdy z celkové rozlohy zemědělské půdy Ústeckého kraje do r. 2020. |
3.5.4.1 | Založit trvalé travní porosty a zvýšit ekologickou stabilitu území.
|
3.5.4.2 | Zalesnit vybrané neobhospodařované plochy.
|
3.5.4.3 | V rámci managementu zemědělsky neobhospodařovaných ploch preferovat ekologickou sukcesi.
|
3.5.5 | Zvýšit celkovou plochu mimolesní zeleně do r. 2020. |
3.5.5.1 | Zajistit větší využívání existujících ekonomických nástrojů motivujících zemědělce ke snižování rozlohy zemědělsky obhospodařovaných celků/honů a k vytváření ploch mimolesní zeleně.
|
3.5.5.2 | Lepším využíváním ekonomických nástrojů zajistit kvalitní péči o plochy mimolesní zeleně.
|
4. | SPRÁVA VĚCÍ VEŘEJNÝCH |
4.1 | Zintenzivnění činností vedoucí k zapojení veřejnosti do plánování a rozhodování na kraj- ské i místní úrovni prostřednictvím:
|
4.1.1 | Zvýšit podíl obcí, měst a mikroregionů Ústeckého kraje s fungujícím procesem MA 21 do r. 2020. |
4.1.1.1 | Zajistit metodickou pomoc při využívání dotačního programu SFŽP ČR na strategické plánování za přímé účasti veřejnosti (místní Agenda 21).
|
4.1.2 | Zvýšit podíl obcí, měst a mikroregionů Ústeckého kraje zapojených do Národní sítě zdravých měst ČR nebo Týmové iniciativy pro místní udržitelný rozvoj na 10 % do r. 2020. |
4.1.2.1 | Zajistit informovanost o podmínkách zapojení obcí do Národní sítě zdravých měst a do Týmové iniciativy pro místní udržitelný rozvoj.
|
4.2 | Vytváření grantových programů Ústeckého kraje na podporu aktivit nestátních nezisko- vých a dalších organizací směřujících k prosazování konkrétních principů udržitelného rozvoje v praxi.
|
4.2.1 | Nárůst podílu prostředků ze zdrojů Ústeckého kraje určených na veřejně prospěšné projekty realizované na území Ústeckého kraje do r. 2020. |
4.2.1.1 | Každoročně vyčlenit odpovídající částku z rozpočtu kraje a obcí určenou na veřejně prospěšné projekty realizované obyvateli či nestátními neziskovými organizacemi z Ústeckého kraje.
|
4.2.1.2 | Definovat kritéria veřejně prospěšných projektů pro potřeby výběrových řízení na úrovni kraje a obcí.
|
4.2.2 | Zvýšit podíl finančních prostředků na environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu z celkových finančních prostředků Ústeckého kraje určených na veřejně prospěšné projekty do r. 2020. |
4.2.2.1 | Zajistit odpovídající rozdělení výdajů z veřejných rozpočtů.
|
4.2.2.2 | Realizovat všechny cíle krajské Koncepce EVVO v Ústeckém kraji.
|
4.3 | Zlepšení přístupu obcí k integrované ochraně životního prostředí. Zkvalitnění poskytování informací o existujících právních předpisech v oblasti ochrany životního prostředí, o technických normách, atd....
|
4.3.1 | Zpracovat za přímé účasti veřejnosti a schválit environmentální politiky navazující na Strategii udržitelného rozvoje i na Environmentální politiku kraje ve všech obcích s rozšířenou působností Ústeckého kraje do r. 2020. |
4.3.1.1 | Zajistit soulad cílů SPŽP ČR 2004–2010 s cíli environmentálních politik kraje a obcí s rozšířenou působností.
|
4.3.1.2 | Zajistit metodickou pomoc při přípravě environmentálních politik a strategií udržitelného rozvoje obcí.
|
4.3.1.3 | Zajistit metodickou pomoc při využívání dotačního programu SFŽP ČR na zpracovávání strategií udržitelného rozvoje obcí.
|
4.3.2 | Zpracovat za přímé účasti veřejnosti a schválit Místní strategii udržitelného rozvoje navazující na Krajskou strategii udržitelného rozvoje i na Environmentální politiku kraje ve všech obcích s rozšířenou působností Ústeckého kraje do r. 2020. |
4.3.2.1 | Zajistit technickou a odbornou pomoc při zpracování Místních strategií udržitelného rozvoje.
|
4.3.3 | Zpracovat za přímé účasti veřejnosti a schválit ve všech obcích Ústeckého kraje územně plánovací dokumentaci do r. 2020. |
4.3.3.1 | Zajistit metodickou pomoc při přípravě, zpracování a projednání územně plánovacích dokumentací obcí Ústeckého kraje.
|
4.4 | Vytvoření managementu udržitelného rozvoje pro zajištění provázanosti ekonomické, sociální a environmentální oblasti strategických rozvojových dokumentů a pro koordinaci plnění jejich cílů. |
4.4.1 | Vytvořit management a institucionální zajištění udržitelného rozvoje Ústeckého kraje do konce r. 2007. |
4.4.1.1 | Ve spolupráci Českým statistickým úřadem a dalšími oficiálními statistickými institucemi nebo organizacemi autorizovanými ke sběru a vyhodnocování dat monitorovat a vyhodnocovat stanovené programové a titulkové indikátory udržitelného rozvoje.
|
4.4.1.2 | Připravit projekty pro využití finančních zdrojů ČR, EU a EHP na podporu zavedení programu, monitorování a vyhodnocování indikátorů udržitelného rozvoje.
|
4.4.1.3 | Vyčlenit finanční prostředky z rozpočtu Ústeckého kraje určené na vyhodnocování indikátorů udržitelného rozvoje a jejich zpětné vazby (regionální a místní politiky, rozvojová opatření, rozhodnutí, návrhy projektů).
|
4.4.1.4 | V rámci současného personálního obsazení Krajského úřadu Ústeckého kraje pověřit relevantní zaměstnance pracovními činnostmi souvisejícími s realizací a naplňováním Strategie udržitelného rozvoje Ústeckého kraje.
|
4.5 | Snížení celkové zadluženosti obcí při zvyšování efektivity výdajů z veřejných rozpočtů a při využívání finančních prostředků z vnějších zdrojů. |
4.5.1 | Snížit celkovou zadluženost obcí Ústeckého kraje na 3,6 % ukazatele dluhové služby do r. 2020. |
4.5.1.1 | Prosadit přijetí zákona o místních daních.
|
4.5.2 | Průběžně zvyšovat podíl investičních výdajů na celkových výdajích samospráv za rok. |
4.5.2.1 | Zavést monitoring podílu investičních výdajů na celkových výdajích samospráv.
|
4.5.3 | Zvýšit daňovou výtěžnost Ústeckého kraje do r. 2020. |
4.5.3.1 | Prosadit přijetí zákona o místních daních.
|
4.5.3.2 | Prosadit změnu zákona o rozpočtovém určení daní.
|
4.5.3.3 | Prosadit nástroje pro zvýšení efektivity výběru a přerozdělování daní.
|