| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2016-2020 |
1. | Strategie rozvoje regionálního školství v kraji |
1.1 | Předškolní vzdělávání |
1.1.1 | Podpora zvyšování kapacit mateřských škol |
1.1.2 | Podpora zřizování přípravných tříd základních škol |
1.1.3 | Podpora realizace projektů v rámci ESIF zaměřených na vybudování pozitivního vztahu k technice, přírodě a posilování kreativity a manuální zručnosti dětí |
1.2 | Základní vzdělání |
1.2.1 | Umožnění zvyšování kapacit ZŠ |
1.2.2 | Podpora DVPP v oblasti spec.pedagogiky a práci s žáky se SVP |
1.2.3 | Podpora zvýšení kvality a intenzity kariérového poradenství na ZŠ, zejména v rámci ESF |
1.2.4 | Podpora spolupráce ZŠ se SŠ a zaměstnavateli při realizaci praktické výuky |
1.3 | Střední vzdělávání |
1.3.1 | Podpora odborného vzdělávání , zejména polytechnických a řemeslných oborů - s vyšší poptávkou po absolventech na trhu práce |
1.3.2 | Podpora zavádění nových metod a postupů do výuky pro zvýšení atraktivity a efektivity vzdělávání v technických a přírodovědných oborech vzdělávání |
1.3.3 | Podpora spolupráce ZŠ - SŠ - VŠ - zaměstnavatelé |
1.4 | Vyšší odborné vzdělávání |
1.4.1 | Podpora VOŠ z pohledu dlouhodobých potřeb trhu práce |
1.4.2 | Zařazení nebo posílení oboru vzdělání pouze v případě náhrady jiného atraktivního oboru nebo oboru, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce |
1.4.3 | Podpora zlepšení materiálně technických podmínek přírodovědných a technických oborů vzdělání VOŠ, zejména z prostředků ESIF |
2. | Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
2.1 | Síť škol samostatně určených pro vzdělávání žáků se SVP a žáci individuálně integrovaní |
2.1.1 | Aktualizace a následná realizace Strategie na vytvoření ucelené soustavy škol pro vzdělávání žáků se SVP v ÚK. |
2.1.2 | Podpora systémového metodického vedení a DVPP v oblasti logopedických vad, včetně podpory zajištění vybavení škol kompenzačními pomůckami |
2.2 | Změny a opatření ve speciálním školství a vzdělávání žáků se SVP |
2.2.1 | Úprava ŠVP |
2.2.2 | Podpora zajištění kvalitních školních pomůcek, modernizace školních prostor |
2.2.3 | Podpora projektů, zejména s ESIF, vedoucí k usnadnění procesu inkluze |
2.2.4 | Vytvoření základních předpokladů pro proces inkluze ve všech školách hlavního vzdělávacího proudu |
2.2.5 | Podpora rozšíření sítě školních psychologů a speciálních pedagogů |
2.3 | Asistenti pedagoga |
2.3.1 | Podpora průběžného vzdělávání asistentů pedagoga, zajištění metodického vedení na území kraje |
3. | Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných |
3.1 | Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných |
3.1.1 | Zajištění a analýza potřeby služeb ve školách a školských zařízení ve vztahu k péči o děti a žáky mimořádně nadané |
3.1.2 | Vytváření podmínek pro práci krajských koordinátorů péče o děti a žáky mimořádně nadané |
4. | Další vzdělávání a další vzdělávání pedagogických pracovníků |
4.1 | Další vzdělávání v Ústeckém kraji |
4.1.1 | Podpora systému dílčích kvalifikací podle zákona č.179/2006Sb. |
4.1.2 | Podpora škol a vzdělávacích institucí, které poskytují další vzdělávání v souladu se strategií kraje |
4.1.3 | Motivace hospodářské komory a dalších zaměstnavatelských sdružení a svazů k provázání spolupráce škol a firem v oblasti dalšího vzdělávání |
4.1.4 | Vytváření podmínek pro získání, změnu, rozšíření či zvýšení kvalifikace dospělých obyvatel kraje podporou činnosti středních škol jako autorizovaných osob podle zákona č. 179/2006 Sb. a podporou výstupů projektů UNIV |
4.2 | Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) |
4.2.1 | Zaměření programů DVPP na aktuální školskou legislativu s cílem vytvářet právního vědomí v prostředí škol, bezpečnost práce ve školských zařízení, na výuku dětí, žáků a studentů se SVP |
4.2.2 | Zahrnutí pedagogických pracovníků v dětských domovech, výchovných ústavech, základních uměleckých škol do vzdělávání dalších pedagogických pracovníků |
5. | Systém poradenských služeb |
5.1 | Pedagogicko - psychologické poradny |
5.1.1 | Rozšíření spolupráce se školami - vyšetření, projednávání doporučení |
5.1.2 | Analýza potřeb poradenských služeb ve školách a školských zařízení |
5.1.3 | Podpora významu preventivních služeb v poradenství, koordinace a harmonizace aktivit zaměřených na primární prevenci rizikového chování |
5.1.4 | Zavedení systému v metodickém vedení s vysokou mírou odbornosti a v případě podpory ze strany MŠMT zřízení centra nabídky výpůjček kompenzačních a didaktických pomůcek, speciálních učebnic apod. |
5.2 | Speciální pedagogická centra |
5.2.1 | Posílení role SPC v procesu dalšího rozvoje inkluzivního vzdělávání zejména v oblasti zařazování dětí a žáků se zdravotním postižením do hlavního vzdělávacího proudu |
5.2.2 | Vybavení SPC diagnostickými nástroji a zajištění dostatečného množství kvalifikovaných pracovníků |
5.5.3 | Podpora vzniku sítě logopedických poraden v MŠ a ZŠ. |
5.5.4 | Zajištění průběžné vzájemné spolupráce všech poradenských pracovišť v kraji při zajištění péče pro děti a žáky se SVP |
6. | Základní umělecké, zájmové a jazykové vzdělávání |
6.1 | Základní umělecké školy |
6.1.1 | Podpora navyšování kapacit ZUŠ v lokalitách, kde nepůsobí jiné ZUŠ s volnou kapacitou, v souladu s demografickým vývojem |
6.1.2 | V případě zájmu podpora předání zřizovatelských funkcí ZUŠ, které zřizuje Ústecký kraj, obcím |
6.2 | Střediska volného času |
6.2.1 | Vytváření podmínek pro rozvoj zájmového vzdělávání a zájmové činnosti dětí a mládeže jako účinných nástrojů prevence sociálně patologických jevů |
6.2.2 | Zachování minimálního počtu DDM zřizovaných Ústeckým krajem z důvodu plnění úkolů z MŠMT ČR v přenesené působnosti |
6.2.3 | Podpora příkladů dobré praxe v oblasti zájm.vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK |
6.3 | Školní družiny a školní kluby |
6.3.1 | V odůvodněných případech navyšování kapacit školních družin a školních klubů v souladu s demografickým vývojem |
6.4 | Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky |
6.4.1 | Zkvalitňování výuky |
7. | Multikulturní výchova |
7.1 | Multikulturní výchova |
7.1.1 | Podpora výuky znakové řeči a Braillova písma v řadách budoucích pedagogů na pedagogických středních školách |
7.1.2 | Podpora projektů především z ESF zaměřené na inkluzivní a multikulturní výchovu žáků, pedagogů a rodičů |
8. | Prevence rizikového chování |
8.1 | Posílení pozice metodika prevence ve škole, třídního učitele v rámci minimálního preventivního programu, sledování dodržování platné legislativy ve školách a školských zařízení, spolupráce s ČŠI |
8.1.1 | Začlenění programů specifické primární prevence do výuky |
8.1.2 | Financování akreditovaného studia k výkonu specializovaných činností prevence rizikového chování |
8.1.3 | Podpora vzniku a vzdělávání preventivních týmů škol |
8.3.4 | Realizace adaptačních kurzů pro žáky prvních ročníků SŠ a VOŠ |
9. | Ústavní a ochranná výchova |
9.1 | Ústavní a ochranná výchova |
9.1.1 | Uvést počty rodinných skupin do souladu s platnou legislativou |
9.1.2 | Ve spolupráci s orgány z oblasti sociální práce a školství provést případné další úpravy kapacity dětských domovů v souladu se skutečnou potřebou |