hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Strategický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Strategie rozvoje bydlení v hl. m. Praze (2021)

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

1. Výstavba dostupného a kvalitního bydlení

1.1 Vytvořit stavebníkům podmínky pro rychlejší bytovou výstavbu

1.1.1 Přijmout procesní kroky nezbytné ke zrychlení nové bytové výstavby (zejména urychleně schválit Metropolitní plán)
1.1.2 Institucionálně a personálně posílit činnost stavebních úřadů (zřídit centrální pražský stavební úřad posuzující významné záměry, personálně posílit stavební úřady městských částí s cílem zvýšit vymahatelnost stavebního práva a dodržování zákonných lhůt)

1.2 Připravovat strategicky významné rozvojové lokality pro bytovou výstavbu

1.2.1 Vybrat a následně koncepčně a investičně připravit omezenější počet pozemků a rozvojových území vhodných pro bytovou výstavbu (město jako land-developer)
1.2.2 Zajistit technickou a dopravní infrastrukturu v rámci vybraných rozvojových území pro bydlení (preferovat rozvojová území v bezprostřední blízkosti kompaktní zástavby)
1.2.3 Uplatňovat nástroje územních studií a regulačních plánů
1.2.4 Realizovat akvizice a směny vhodných pozemků (aktivní majetková politika města)
1.2.5 Implementovat stavební projekty v režii města ve vybraných transformačních/rozvojových územích

1.3 Realizovat stavební projekty dostupného bydlení s aktivní účastí města

1.3.1 Stavět nové obecní byty prostřednictvím městského developera (Pražská developerská společnost bude prioritně připravovat projekty v lokalitách Nových Dvorů a Palmovky a rovněž v dalších, v rámci nichž má svěřeny pozemky)
1.3.2 V souladu se schválenými zásadami realizovat projekty družstevní bytové výstavby s účastí města, které za tímto účelem poskytne vhodné stavební pozemky, spoluzaloží a stane se členem nově vzniklých bytových družstev a následně na poskytnutých pozemcích zřídí právo stavby na dobu až 99 let (město bude mít dispoziční právo cca k jedné třetině bytů a zároveň náklady na pořízení družstevního bytu budou až o cca 30 % nižší v porovnání s tržními cenami v dané lokalitě)
1.3.3 Podporovat spolkové formy bytové výstavby (tzv. „baugruppe“), kdy město na základě soutěže poskytne vybraným spolkům konkrétní městské pozemky s právem stavby a na stavebních nákladech se samo nepodílí (v nově vzniklém objektu následně město získá určitý počet bytů, se kterými může disponovat)
1.3.4 Využít část bytů v nově zahajovaných soukromých stavebních projektech pro účely dostupného bydlení (aktivní role města jako účastníka řízení při povolování nových staveb, různé formy protiplnění ze strany města za využití bytů v developerských projektech)
1.3.5 Podporovat vznik různých forem sdíleného bydlení (co-living, cohousing apod.), a to například poskytnutím zvýhodněného pronájmu městských pozemků, podporou financování konkrétních projektů apod.
1.3.6 Navázat spolupráci s významnými zahraničními institucionálními investory (např. z Německa, Nizozemí), kteří jsou dostatečně kapitálově silní a zároveň mají bohaté zkušenosti s investováním do projektů dostupného nájemního bydlení s dlouhodobou finanční návratností
1.3.7 Využít navázaných kontaktů se zahraničními institucionálními investory i s ohledem na rozhýbání stavebního trhu – oživení stavební činnosti by přinesly i v ČR dosud nepůsobící velké zahraniční stavební firmy s patřičným zázemím a infrastrukturou
1.3.8 Jednoznačně vymezit kompetence jednotlivých organizačních složek města (i členů Rady hl. m. Prahy) v oblasti bytové výstavby realizované za účasti města: týká se zejména Pražské developerské společnosti, Odboru investičního MHMP, Odboru hospodaření s majetkem MHMP

1.4 Zvýšit kvalitu nově vystavěného prostředí s důrazem na jeho udržitelnost

1.4.1 Stavět nové byty za účasti města s důrazem na ekonomickou, environmentální, sociální a kulturní udržitelnost
1.4.2 Realizovat architektonické soutěže u všech rozsáhlejších projektů veřejné bytové výstavby
1.4.3 Provádět výběrová řízení na zpracovatele architektonických a urbanistických studií nejenom s důrazem na cenu, ale i na kvalitu (vždy dodržovat zásady transparentního procesu při výběru)
1.4.4 Vytvořit zejména legislativní podmínky pro uplatňování experimentální bytové výstavby

2. Rozvíjející se městský bytový fond

2.1 Posilovat roli podporovaného nájemního bydlení ve městě

2.1.1 Realizovat projekty výstavby obecních bytů a bytové výstavby za aktivní účasti města (viz podrobněji SC 1.3)
2.1.2 Vykupovat byty v rámci stávajícího bytového fondu za účelem zvýšení nabídky dostupného nájemního bydlení (komplementární aktivita k nové výstavbě)
2.1.3 Motivovat soukromé vlastníky k dlouhodobému pronajímání bytů (na místo jejich krátkodobého poskytování prostřednictvím Airbnb apod.) a po vzoru Lisabonu implementovat model, v rámci kterého si bude město pronajímat od soukromých vlastníků byty, které bude dále v režimu dostupného nebo sociálního bydlení podnajímat či jinak poskytovat koncovým uživatelům (město vlastníkovi bytu garantuje předem dohodnutý fixní příjem a pokrývá rizika spojená s výpadkem výnosu či s eventuálním poničením bytu)
2.1.4 Zamezit další privatizaci obecního bytového fondu ve správě MHMP a aktivně v této oblasti působit i na MČ (případná změna Statutu hlavního města Prahy a podmínění privatizace bytů svěřených MČ souhlasem hl. m. Prahy)
2.1.5 Zlepšit informovanost o možnostech občanů ve vztahu k získání dostupného či sociálního nájemního bydlení (prostřednictvím MHMP i úřadů MČ)
2.1.6 Personálně posílit MHMP a především Odbor bytového fondu v souvislosti s některými opatřeními navrženými zejména v rámci SC 2.1, které město doposud nikdy nerealizovalo
2.1.7 Zavést předkupní právo pro město zejména v případě prodeje nemovitých věcí v majetku státu, které mají význam pro další rozvoj města či pro naplňování cílů bytové politiky

2.2 Rekonstruovat městské byty (ve správě MHMP i MČ) a snižovat jejich neobsazenost

2.2.1 Průběžně modernizovat a zhodnocovat obecní bytový fond ve prospěch stávajících i nových nájemníků, a to i s ohledem na snižování jeho energetické náročnosti (přispět k plnění klimatického závazku města)
2.2.2 Rekonstruovat městské domy a byty ve špatném stavebně-technickém stavu, mj. s cílem snížení míry neobsazenosti obecního bytového fondu
2.2.3 Zohlednit požadavky na flexibilní využívání obecního bytového fondu při prováděných rekonstrukcích (především co se týče možnosti pružných změn v dispozicích bytů, pokud jde o jejich eventuální slučování, rozdělování aj.)

2.3 Spravovat městský bytový fond transparentně, odpovědně a s jasnými ekonomickými cíli

2.3.1 Redukovat počet správcovských firem a zvýšit efektivitu správy městských bytů
2.3.2 Převést dohled nad správcovskými firmami z Odboru hospodaření s majetkem na Odbor bytového fondu MHMP
2.3.3 Výrazně zvýšit nájemné v obecních bytech všem nájemníkům bez specifických sociálních potřeb (uplatňovat systém adresných slev na nájemném)
2.3.4 Převádět veškeré výnosy z pronájmu a privatizace obecních bytů výhradně do Fondu rozvoje dostupného bydlení a v případě potřeby tento Fond navýšit o prostředky z jiných zdrojů za účelem financování nákladných investičních projektů (využívat sdružené financování, nutnost identifikace všech potenciálních finančních zdrojů)
2.3.5 Ze strany MHMP metodicky podporovat MČ v záležitostech správy a péče o svěřený bytový fond

2.4 Koordinovat bytové politiky napříč městskými částmi

2.4.1 Sladit základní principy a pravidla bytové politiky na úrovni hl. m. Prahy a jednotlivých městských částí
2.4.2 Zavést jednotný digitální systém monitorující stav, vývoj a základní charakteristiky obecního bytového fondu ve správě MHMP a MČ a rovněž i stav podaných žádostí o přidělení bytu

3. Udržitelné a standardní bydlení pro specifické skupiny
obyvatel

3.1 Rozvíjet programy dostupného bydlení pro specifické skupiny obyvatel

3.1.1 Implementovat nástroje ústupového seniorského bydlení
3.1.2 Zprostředkovávat výměny obecních nájemních bytů (zejména větších za menší) napříč městskými částmi a pomáhat nájemníkům (především starším) větších obecních bytů s organizací stěhování do bydlení více odpovídajícímu jejich možnostem a zdravotnímu stavu
3.1.3 Zavádět programy startovacího bydlení (je nutné úzce vymezit podporované cílové skupiny z řad mladých lidí a rodin)
3.1.4 Zvýšit dostupnost bezbariérového bydlení (včetně bytů zvláštního určení)
3.1.5 Podporovat projekty komunitního bydlení se zaměřením na seniory, rodiče samoživitele, mladé singles i na lidi s potížemi v učení

3.2 Pronajímat městské byty prioritně potřebným skupinám obyvatel

3.2.1 Rozvíjet stávající programy zvýhodněného nájemního bydlení pro vybrané zaměstnance veřejného sektoru a poskytovat tyto byty jen po dobu výkonu podporované profese
3.2.2 Zpracovat celopražskou analýzu jednotlivých cílových sociálních skupin z hlediska potřebnosti dostupného a sociálního bydlení
3.2.3 Revidovat všechny stávající nájemní smlouvy s cílem zvýšit podíl obecního bytového fondu pronajímaného skutečně potřebným skupinám obyvatel

3.3 Snižovat počty osob v bytové nouzi a aktivně působit v oblasti prevence ztráty bydlení

3.3.1 Podrobně rozpracovat problematiku bezdomovectví a sociálního vyloučení v rámci samostatného koncepčního materiálu, resp. aktualizovat Koncepci návrhů řešení problematiky bezdomovectví v Praze (stávající materiál má platnost jen do roku 2020)
3.3.2 Zavést transparentní celoměstský systém sociálního bydlení včetně potřebného posílení doprovodných sociálních služeb
3.3.3 Podporovat zavádění a institucionalizaci prevence ztráty bydlení pro nájemce v nesvěřeném i svěřeném městském bytovém fondu i na volném trhu (mj. zřizovat kontaktní místa pro bydlení disponující širokou paletou nástrojů pro řešení bytové nouze)
3.3.4 Zřídit městský nadační sociální fond, který bude mj. poskytovat příspěvky umožňující udržet stávající bydlení a eliminovat bariéry pro získání nového bydlení
3.3.5 Rozvíjet kapacity, odbornou přípravu a koordinaci a vyhodnocování podpory domácností s komplexními potřebami
3.3.6 Rozvíjet neziskové realitní zprostředkování bydlení na volném trhu (zřídit městskou realitní agenturu, jež bude poskytovat vlastníkům garance placení nájemného a náhrady případných dalších škod)
3.3.7 Průběžně monitorovat počet a strukturu lidí v bytové nouzi a vyhodnocovat efektivitu nástrojů řešení bytové nouze
3.3.8 Aktivně spolupracovat s úřadem práce a získávat podrobné informace a data o příjemcích sociálních dávek

4. Atraktivní bydlení na území celého města

4.1 Zvýšit rezidenční atraktivitu historického centra

4.1.1 Regulovat poskytování ubytovacích služeb v rámci bytového fondu (Airbnb a další online ubytovací platformy) a eliminovat související negativní dopady spojené s vysokou mírou jejich využívání
4.1.2 Revitalizovat a chránit obecní bytový fond i veřejná prostranství zejména v historickém centru města

4.2 Přispívat ke zlepšování kvality života na sídlištích

4.2.1 Organizačně, metodicky a případně finančně podporovat všechny vlastníky, aby opravovali, řádně spravovali a snižovali energetickou náročnost domovního a bytového fondu (primárně v rámci panelových sídlišť)
4.2.2 Zvyšovat rezidenční atraktivitu sídlišť prostřednictvím opatření a projektů realizovaných mimo rámec bytového fondu (zvelebování veřejného prostoru, center veřejné vybavenosti aj.)
4.2.3 Strategicky rozvíjet jednotlivé sídlištní lokality s ohledem na jejich udržitelný rozvoj
4.2.4 Ze strany města organizačně a případně i finančně podporovat SVJ a bytová družstva za účelem instalací fotovoltaických systémů na střechy panelových domů (vedlejším pozitivním efektem by byla dílčí úspora nákladů na bydlení)

4.3 Zamezovat vzniku sociálně-segregačních tendencí projevujících se v území města

4.3.1 Systematicky vyhodnocovat proměny sociální struktury v rámci jednotlivých území Prahy
4.3.2 Prostřednictvím aktivního využívání územně plánovacích nástrojů napomáhat sociálnímu mixu v jednotlivých územích a kromě samostatně uvedených panelových sídlišť a historického centra věnovat zvýšenou pozornost zejména brownfieldům a suburbiím (např. různá velikost stavebních pozemků, rozmanitá typologie zástavby apod.)
4.3.3 Usilovat o rozmanitou sociální skladbu nájemníků v rámci jednotlivých obecních bytových domů

5. Otevřená spolupráce města s klíčovými aktéry

5.1 Zavést transparentní systém spolupráce s privátními investory-developery

5.1.1 Přijmout transparentní a jednotné zásady upravující výši investičního příspěvku za zhodnocení pozemku vlastníka (developera) v důsledku změny územního plánu
5.1.2 Usilovat o rozmanitou sociální skladbu nájemníků v rámci jednotlivých obecních bytových domů

5.2 Aktivní role Prahy na národní úrovni

5.2.1 Iniciovat v Parlamentu ČR potřebné legislativní změny v daňové a finanční oblasti s cílem zvýšení finanční dostupnosti bydlení (daňové odečty u družstevních bytů, snížení stávající sazby DPH v případě pořízení nové nemovitosti k bydlení, zvýšení podílu obcí v rámci rozpočtového učení daní - dělení výnosů z DPH mezi stát a město aj.)
5.2.2 Posílit interakci mezi Prahou a složkami státu (např. MMR) ve snaze silněji prosazovat zájmy hlavního města na národní úrovni, a to v rámci různých podtémat bydlení (např. neziskové bydlení, družstevnictví, SVJ, online ubytovací platformy, zákony o podpoře výstavby atd.)

5.3 Spolupracovat s neziskovými organizacemi

5.3.1 Rozšířit spolupráci města s neziskovým sektorem v oblasti bydlení za účelem zlepšení vzájemné informovanosti (např. o osobách v bytové nouzi, volných bytových kapacitách aj.)
5.3.2 Pronajmout část městských bytů ve správě MHMP neziskovým organizacím za účelem poskytování sociálního bydlení integrovaného s poskytováním nezbytných sociálních služeb (tzn. ubytovávání klientů neziskových organizací v městských bytech)

5.4 Aktivně komunikovat s veřejností nové rozvojové záměry bytové výstavby

5.4.1 Transparentně informovat o nových rozvojových záměrech v území ve vztahu k veřejnosti
5.4.2 Pořádat participační setkání a zprostředkovávat diskuzi mezi developery bytové výstavby a veřejností (nutnost spravedlivého a vyváženého přístupu vůči všem developerům)
5.4.3 Do procesu pořizování územních studií i regulačních plánů zapojit veřejnost a občanská sdružení formou participace (nutnost nalezení shody nad využitím území)

5.5 Posílit znalostní základnu a koordinaci jednotlivých aktérů v oblasti bydlení

5.5.1 Zřídit nové analytické a koncepční pracoviště spadající pod IPR Praha, které se bude zaměřovat výlučně na problematiku bydlení (monitoring trendů na pražském rezidenčním trhu, komunikace s přímými aktéry trhu, zpracovávání akčních plánů navazujících na Strategii apod.)
5.5.2 Podporovat vznik jednotné zastřešující platformy pro bydlení na úrovni hl. m. Prahy s cílem přenosu informací mezi jednotlivými aktéry, sdílení příkladů dobré praxe, koordinace jednotlivých aktivit, poskytování poradenství a metodické pomoci (například SVJ či bytovým družstvům) aj.
TISK
i