Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost
hlavní město PRAHA
Strategie rozvoje bydlení v hl. m. Praze (2021)
1. Výstavba dostupného a kvalitního bydlení
1.1 Vytvořit stavebníkům podmínky pro rychlejší bytovou výstavbu
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVI.a bytový fond
XVI.e bytová výstavba
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
1.2 Připravovat strategicky významné rozvojové lokality pro bytovou výstavbu
Deskriptory:
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
1.2.1 Vybrat a následně koncepčně a investičně připravit omezenější počet pozemků a rozvojových území vhodných pro bytovou výstavbu (město jako land-developer)
1.3 Realizovat stavební projekty dostupného bydlení s aktivní účastí města
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.c veřejné služby
1.3.1 Stavět nové obecní byty prostřednictvím městského developera (Pražská developerská společnost bude prioritně připravovat projekty v lokalitách Nových Dvorů a Palmovky a rovněž v dalších, v rámci nichž má svěřeny pozemky)
1.3.2 V souladu se schválenými zásadami realizovat projekty družstevní bytové výstavby s účastí města, které za tímto účelem poskytne vhodné stavební pozemky, spoluzaloží a stane se členem nově vzniklých bytových družstev a následně na poskytnutých pozemcích zřídí právo stavby na dobu až 99 let (město bude mít dispoziční právo cca k jedné třetině bytů a zároveň náklady na pořízení družstevního bytu budou až o cca 30 % nižší v porovnání s tržními cenami v dané lokalitě)
1.3.3 Podporovat spolkové formy bytové výstavby (tzv. „baugruppe“), kdy město na základě soutěže poskytne vybraným spolkům konkrétní městské pozemky s právem stavby a na stavebních nákladech se samo nepodílí (v nově vzniklém objektu následně město získá určitý počet bytů, se kterými může disponovat)
1.3.4 Využít část bytů v nově zahajovaných soukromých stavebních projektech pro účely dostupného bydlení (aktivní role města jako účastníka řízení při povolování nových staveb, různé formy protiplnění ze strany města za využití bytů v developerských projektech)
1.3.5 Podporovat vznik různých forem sdíleného bydlení (co-living, cohousing apod.), a to například poskytnutím zvýhodněného pronájmu městských pozemků, podporou financování konkrétních projektů apod.
1.3.6 Navázat spolupráci s významnými zahraničními institucionálními investory (např. z Německa, Nizozemí), kteří jsou dostatečně kapitálově silní a zároveň mají bohaté zkušenosti s investováním do projektů dostupného nájemního bydlení s dlouhodobou finanční návratností
1.4 Zvýšit kvalitu nově vystavěného prostředí s důrazem na jeho udržitelnost
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVI.a bytový fond
XVI.e bytová výstavba
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
1.4.1 Stavět nové byty za účasti města s důrazem na ekonomickou, environmentální, sociální a kulturní udržitelnost
2. Rozvíjející se městský bytový fond
2.1 Posilovat roli podporovaného nájemního bydlení ve městě
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
2.1.1 Realizovat projekty výstavby obecních bytů a bytové výstavby za aktivní účasti města (viz podrobněji SC 1.3)
2.1.2 Vykupovat byty v rámci stávajícího bytového fondu za účelem zvýšení nabídky dostupného nájemního bydlení (komplementární aktivita k nové výstavbě)
2.1.3 Motivovat soukromé vlastníky k dlouhodobému pronajímání bytů (na místo jejich krátkodobého poskytování prostřednictvím Airbnb apod.) a po vzoru Lisabonu implementovat model, v rámci kterého si bude město pronajímat od soukromých vlastníků byty, které bude dále v režimu dostupného nebo sociálního bydlení podnajímat či jinak poskytovat koncovým uživatelům (město vlastníkovi bytu garantuje předem dohodnutý fixní příjem a pokrývá rizika spojená s výpadkem výnosu či s eventuálním poničením bytu)
2.1.4 Zamezit další privatizaci obecního bytového fondu ve správě MHMP a aktivně v této oblasti působit i na MČ (případná změna Statutu hlavního města Prahy a podmínění privatizace bytů svěřených MČ souhlasem hl. m. Prahy)
2.1.5 Zlepšit informovanost o možnostech občanů ve vztahu k získání dostupného či sociálního nájemního bydlení (prostřednictvím MHMP i úřadů MČ)
2.2 Rekonstruovat městské byty (ve správě MHMP i MČ) a snižovat jejich neobsazenost
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVII.c veřejné služby
2.2.1 Průběžně modernizovat a zhodnocovat obecní bytový fond ve prospěch stávajících i nových nájemníků, a to i s ohledem na snižování jeho energetické náročnosti (přispět k plnění klimatického závazku města)
2.3 Spravovat městský bytový fond transparentně, odpovědně a s jasnými ekonomickými cíli
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.e bytová výstavba
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
2.3.2 Převést dohled nad správcovskými firmami z Odboru hospodaření s majetkem na Odbor bytového fondu MHMP
2.3.3 Výrazně zvýšit nájemné v obecních bytech všem nájemníkům bez specifických sociálních potřeb (uplatňovat systém adresných slev na nájemném)
2.3.4 Převádět veškeré výnosy z pronájmu a privatizace obecních bytů výhradně do Fondu rozvoje dostupného bydlení a v případě potřeby tento Fond navýšit o prostředky z jiných zdrojů za účelem financování nákladných investičních projektů (využívat sdružené financování, nutnost identifikace všech potenciálních finančních zdrojů)
3. Udržitelné a standardní bydlení pro specifické skupiny
obyvatel
3.1 Rozvíjet programy dostupného bydlení pro specifické skupiny obyvatel
Deskriptory:
IX.b sociální péče
IX.d sociální infrastruktura
XVI.d dostupné bydlení
3.1.2 Zprostředkovávat výměny obecních nájemních bytů (zejména větších za menší) napříč městskými částmi a pomáhat nájemníkům (především starším) větších obecních bytů s organizací stěhování do bydlení více odpovídajícímu jejich možnostem a zdravotnímu stavu
3.2 Pronajímat městské byty prioritně potřebným skupinám obyvatel
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
3.2.1 Rozvíjet stávající programy zvýhodněného nájemního bydlení pro vybrané zaměstnance veřejného sektoru a poskytovat tyto byty jen po dobu výkonu podporované profese
3.3 Snižovat počty osob v bytové nouzi a aktivně působit v oblasti prevence ztráty bydlení
Deskriptory:
IX.b sociální péče
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
3.3.1 Podrobně rozpracovat problematiku bezdomovectví a sociálního vyloučení v rámci samostatného koncepčního materiálu, resp. aktualizovat Koncepci návrhů řešení problematiky bezdomovectví v Praze (stávající materiál má platnost jen do roku 2020)
3.3.2 Zavést transparentní celoměstský systém sociálního bydlení včetně potřebného posílení doprovodných sociálních služeb
3.3.3 Podporovat zavádění a institucionalizaci prevence ztráty bydlení pro nájemce v nesvěřeném i svěřeném městském bytovém fondu i na volném trhu (mj. zřizovat kontaktní místa pro bydlení disponující širokou paletou nástrojů pro řešení bytové nouze)
3.3.4 Zřídit městský nadační sociální fond, který bude mj. poskytovat příspěvky umožňující udržet stávající bydlení a eliminovat bariéry pro získání nového bydlení
3.3.5 Rozvíjet kapacity, odbornou přípravu a koordinaci a vyhodnocování podpory domácností s komplexními potřebami
3.3.6 Rozvíjet neziskové realitní zprostředkování bydlení na volném trhu (zřídit městskou realitní agenturu, jež bude poskytovat vlastníkům garance placení nájemného a náhrady případných dalších škod)
4. Atraktivní bydlení na území celého města
4.1 Zvýšit rezidenční atraktivitu historického centra
Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
4.2 Přispívat ke zlepšování kvality života na sídlištích
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
4.2.1 Organizačně, metodicky a případně finančně podporovat všechny vlastníky, aby opravovali, řádně spravovali a snižovali energetickou náročnost domovního a bytového fondu (primárně v rámci panelových sídlišť)
4.3 Zamezovat vzniku sociálně-segregačních tendencí projevujících se v území města
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
4.3.2 Prostřednictvím aktivního využívání územně plánovacích nástrojů napomáhat sociálnímu mixu v jednotlivých územích a kromě samostatně uvedených panelových sídlišť a historického centra věnovat zvýšenou pozornost zejména brownfieldům a suburbiím (např. různá velikost stavebních pozemků, rozmanitá typologie zástavby apod.)
5. Otevřená spolupráce města s klíčovými aktéry
5.1 Zavést transparentní systém spolupráce s privátními investory-developery
Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
5.2 Aktivní role Prahy na národní úrovni
Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
5.2.1 Iniciovat v Parlamentu ČR potřebné legislativní změny v daňové a finanční oblasti s cílem zvýšení finanční dostupnosti bydlení (daňové odečty u družstevních bytů, snížení stávající sazby DPH v případě pořízení nové nemovitosti k bydlení, zvýšení podílu obcí v rámci rozpočtového učení daní - dělení výnosů z DPH mezi stát a město aj.)
5.3 Spolupracovat s neziskovými organizacemi
Deskriptory:
IX.b sociální péče
XVI.d dostupné bydlení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
5.4 Aktivně komunikovat s veřejností nové rozvojové záměry bytové výstavby
Deskriptory:
XVI.e bytová výstavba
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
5.5 Posílit znalostní základnu a koordinaci jednotlivých aktérů v oblasti bydlení
Deskriptory:
XVI.e bytová výstavba
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)