Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost
hlavní město PRAHA
Koncepce příjezdového cestovního ruchu hl. m. Prahy (2020)
1. Péče o zájmy Pražanů
1.1 Komunikovat a spolupracovat s Pražany
Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
1.1.1 Zajištění systému krizové komunikace s Pražany pro případy problémů či konfliktních situací způsobených turismem.
1.1.3 Koncepční podpora udržitelného rozvoje nočního života v místech s minimálními dopady na život místních obyvatel.
1.1.4 Budování a rozvoj spolupráce s bezpečnostními složkami města a státu v oblasti cestovního ruchu, mj. s cílem navýšit kapacity v přetížených oblastech. Iniciovat změnu legislativy s cílem umožnit zajištění dostatečných personálních kapacit.
1.1.6 Usnadnění a podpora přístupu Pražanů, obyvatel i podnikatelů v cestovním ruchu ke kulturnímu dědictví města s cílem podporovat jejich vzdělávání a identitu s městem.
2. Péče o veřejný prostor
2.1 Pečovat o estetiku veřejného prostoru a jeho citlivé využívání
Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
2.1.1 Kontrola a vymáhání pravidel pro umisťování a vizuální styl reklamy, značení provozoven a dalších turistických značení v Pražské památkové rezervaci a jejich důsledná kontrola a vymáhání.
2.1.2 Rozvoj městské turistické infrastruktury (P+R, městský mobiliář, veřejná WC, informační tabule, informační centra apod.)
2.1.3 Jednání s centrálními orgány státu s cílem vyřešit nové služby v cestovním ruchu, zejména v oblasti ubytování, dopravy či průvodců.
2.1.4 Vést dialog s online platformami zejména v oblastech ubytování a dopravy s cílem minimalizovat negativní dopady jejich podnikání v Praze.
2.1.5 Zapojování umělců, kreativních tvůrců a inovátorů do obnovy, rozvoje a využívání veřejného prostoru s důrazem na podporu kvality trávení volného času Pražanů.
2.2 Zajistit prostupnost dopravy
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
3. Péče o destinaci
3.1 Inovovat produkty cestovního ruchu
Deskriptory:
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
3.1.1 Tvorba alternativních turistických tras, postavených na kvalitních cílech, eliminujících přílišnou koncentraci zahraničních návštěvníků na tradičních místech.
3.1.2 Stavět budování značky Prahy na autenticitě, vyplývající z kultury, kultivovanosti, historického dědictví a vlastního životního stylu Pražanů a eliminovat negativní vnímání Prahy jako místa pro stag parties.
3.1.5 Podpora a tvorba produktů podporující rozvoj slow tourismu a cílící na turisty se zájmem o místní prostředí, respektující život místních obyvatel a místní kulturu, zejména na tzv. stříbrnou generaci (50+), rodiny s dětmi, mladé lidi či další kultivované cílové skupiny. „Prožitky místo zážitků.
3.1.7 Podpora nabídky kvalitní kultury pro domácí i zahraniční návštěvníky s důrazem na oblast mimo centrum města, resp. v centru mimo sezonu.
3.1.8 Podpora MICE turismu včetně investic do infrastruktury a ubytovacích kapacit mimo centrum, které k tomu pomohou. V součinnosti s ekonomickou diplomacií hl. m. Prahy podporovat strategické eventy, které přinášejí Praze vysokou přidanou hodnotu, a zároveň tím přispívají k image Prahy i České republiky jako inovativního a kreativního centra perspektivních oborů.
3.1.9 Vnímat, že snaha o změnu návštěvnické struktury (např. kongresová klientela) a snaha o dekoncentraci zahraničních návštěvníků v centru města znamená bezpodmínečnou nutnost investic do ubytovacích zařízení jiného charakteru a na jiném místě.
3.1.10 Podpora obchodního cestovního ruchu, podpora usídlování významných zahraničních institucí a organizací v Praze.
3.1.11 Propagace inovativních produktů cestovního ruchu zejména prostřednictvím online marketingu, webových stránek, kartou Prague Visitor Pass, služeb průvodců a dalších komunikačních nástrojů Prague City Tourism.
3.1.12 Zohlednění principů udržitelnosti ve všech jejích pilířích definovaných UNWTO při destinačním managementu Prahy a posílení mezinárodní spolupráce.
3.2 Rozvoj spolupráce na všech úrovních
Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
3.2.1 Podpora meziresortní, mezisektorové a meziinstitucionální spolupráce na podporu integrovaného rozvoje cestovního ruchu s rozvojem města jako celku.
3.2.2 Zajištění institucionalizovaného či formalizovaného zapojení všech relevantních útvarů hl. m. Prahy, městských částí a dalších klíčových organizací města do řešení udržitelného cestovního ruchu.
3.2.3 Podpora a budování kvalitní spolupráce mezi destinačními společnostmi na všech úrovních (lokální, regionální, národní i nadnárodní).
3.2.4 Prosazování marketingových zájmů Prahy u ostatních veřejných aktérů (CzechTourism, Česká centra, MZV ČR, MK ČR, MMR ČR atd.) ve prospěch cílů udržitelného rozvoje cestovního ruchu v Praze (dekoncentrace návštěvnosti).
3.3 Maximalizovat přínos cestovního ruchu
Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
3.3.1 Využití objektů v majetku hlavního města Prahy pro zkvalitnění služeb cestovního ruchu, zvýšení atraktivity pro požadované cílové skupiny a zvýšení příjmů města z cestovního ruchu.
3.3.2 Tvorba motivačního prostředí pro podnikatele v oblasti zvyšování přidané hodnoty produktů a služeb cestovního ruchu.
3.4 Provádět výzkum, monitoring a evaluaci
Deskriptory:
XIV.b služby cestovního ruchu
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě