| Koncepce návrhů řešení problematiky bezdomovectví v hl. m. Praze 2013-2020 |
| Minimalizace dopadů bezdomovectví do roku 2014 |
| Prevence před ztrátou bydlení |
| V souvislosti s reformami MPSV (a převedením dávkových agend na ÚP) je důležité metodicky zajistit, aby sociální pracovníci na MČ realizovali aktivní terénní sociální práci zaměřenou na osoby, kterým hrozí propad do bezdomovectví. U sociálních pracovníků především na SO MČ klást důraz na jejich vzdělávání s akcentací na case management |
| Rozpracovat metodické doporučení o vzájemné informovanosti mezi bytovými
odbory, resp. správci nemovitostí a sociálními odbory MHMP a ÚMČ s cílem
zavedení sociální intervence u domácností, kterým z důvodu dluhů za bydlení hrozí
vystěhování. Zejména v obecních bytech za aktivní participace sociálního pracovníka
hledat způsoby, jak neztratit bydlení |
| Posoudit možnosti pro založení systému podpůrného sociálního bydlení v HMP a co
nejrychleji takový systém legislativně, organizačně a finančně zabezpečit |
| Upřednostnit bydlení s podporou pro cílovou skupinu matky s dětmi, které by kapacitně pokrývalo území HMP; nejde o azylové ubytování, ale bydlení v bytě |
| Vytvořit systém účinné pomoci pro osoby, které se dostanou do dluhových problémů |
| Ve spolupráci s MČ a NNO začít vytvářet základní síť 30 tréninkových bytů na území
HMP (MČ 22 + HMP 8) |
| Sociální služby |
| Dotačně posílit terénní programy o 1/3 na území města včetně mobilního servisu, s cílem pokrýt území s nejvyšší koncentrací bezdomovců |
| Rozvíjet v rámci terénních programů cílenou kontaktní sociální práci s bezdomovci přežívajícími aktuálně na ulici, které z důvodu nulového příjmu a vysokého stupně zdravotního a psychického narušení není možné ubytovat v běžném zařízení sociálních služeb |
| Zřídit dvě nová nízkoprahová denní centra podporovaná terénním programem v centrálních částech Prahy (každé o kapacitě cca 30 míst) k odlehčení současných denních center; nová denní centra situovat v lokalitách s velkou koncentrací bezdomovců (okolí Anděla, smíchovského nádraží, Palmovky, Dejvické náměstí) |
| Zřídit jeden nový azylový dům v dosahu kolejové dopravy; mimo centrální MČ Praha
1 – 10 (o kapacitě cca 30 míst) |
| Zřizovat územně diverzifikované lůžkové kapacity (mobilní obytné moduly, stany)
pro zimní období (cca 150 míst) |
| Zřídit jeden bezbariérový azylový dům (či domov se zvláštním režimem) pro bezdomovce přežívající aktuálně na ulici, kterým z důvodu nulového příjmu a vysokého stupně zdravotního a psychického narušení není možné poskytnout služby v zařízeních sociálních služeb (v kapacitě cca 10 míst). Jedná se o dočasný pobyt doplněný systematickou sociálně-psychologickou prací, který dokáže tyto lidi v čase
umístit do běžných sociálních služeb pro bezdomovce |
| Rozšířit kapacity u azylového domu pro ženy (kapacita cca 30 míst) |
| Zdravotní péče |
| Dotačně podpořit zdravotní ošetřovatelskou součást terénních programů včetně mobilní formy (s přítomností zdravotní sestry) a návazné preventivní programy (např. vyhledávání TB nemocných, očkování proti VH) |
| Zřídit ordinaci praktického lékaře |
| Rozšířit a koordinovat odbornou psychiatricko-psychologickou pomoc |
| Založit systém soustavnějšího vyšetřování bezdomovců s cílem snížit nebezpečí přenosných chorob a identifikovat nediagnostikovaná duševní onemocnění |
| Návazné služby a evidenční systém |
| Podporovat činnost Potravinové banky Praha |
| Sjednotit kontrolovatelný evidenční systém uživatelů služeb pro bezdomovce mezi jednotlivými poskytovateli sociálních služeb |
| Další aktivity |
| Zřídit resocializační fond HMP k využití SO MČ 1 – 22 na realizaci aktivit pro osoby na svém území, u kterých je, v případě využití těchto aktivit, pravděpodobná příležitost zapojení osoby do většinové společnosti (zaměřené na oblasti zaměstnanosti a bydlení) |
| Realizovat multidisciplinární výzkum zaměřený na začlenění (sociální inkluzi) bezdomovců zpět do společnosti. Výzkum bude založený na definování možností vedoucích k jejich začlenění, jejich schopností začlenit se a na jejich motivaci změnit svůj stav |
| V rámci realizačních opatření SPRSS se zaměřit na zapracování metodického hodnocení sociálních služeb (jejich podporu a zvýhodnění), které se věnují péči a práci s uživatelem trpícím duální (vícerou) diagnózou (např. bezdomovec s tělesným či duševním onemocněním nebo bezdomovec závislý na nealkoholových drogách) |
| Pod patronací HMP nastavit pravidla a systém spolupráce poskytovatelů sociálních služeb (především terénních pracovníků) s Městskou policií a PČR v místech, kde se ve větším množství zdržují viditelní bezdomovci (Praha 1, Praha 2, Praha 5, Praha 6, Praha 8) |
| Vytvořit jednotné informační centrum, kde budou evidovány výstupy od poskytovatelů
služeb pro bezdomovce. Informační centrum bude mít přehled o kapacitách jednotlivých zařízení (lůžka, místa, lékařská péče), z terénu potom informace o okamžitém stavu na území HMP. K evidenci a mapování situace by měla přispívat spolupráce s PČR i Městskou policií (viz aktivita výše) |
| Návrh aktivit vylepšující obraz bezdomovectví ve veřejnosti |
| Věnovat výraznou pozornost trvalé kultivaci odborných a politických dialogů na území HMP s vědomím, že pokles politické kultury je jedním z vážných zdrojů růstu napětí a konfliktností při řešení běžných situací života města |
| Přímou spolupráci zástupce médií na rozpracování této koncepce |
| Koordinaci s tiskovými útvary a orgány MHMP a ÚMČ |
| Koordinaci s Novým prostorem |
| Po ukončení prací na koncepci a jejím projednání ve vedení města uskutečnit tiskovou konferenci a založit následnou informační kampaň |
| Ještě do konce roku 2014 vytvořit podmínky pro pravidelné tiskové zprávy o stavu a řešení problematiky bezdomovectví v HMP, pololetní tisková zpráva zároveň bude zveřejněna na webových stránkách Portál pro sociální oblast města Prahy, zaměřit se především na prezentaci dobrých příkladů |
| Každý rok věnovat jednu tiskovou konferenci naplňování a rozvoji Koncepci práce s bezdomovci v HMP a její realizaci |
| Využívat prostoru v médiích pro prezentaci této problematiky a její otevřenou diskusi |
| Připravit vzdělávací a informační aktivity především pro pracovníky PČR a Městské policie, aby práce s bezdomovci byla efektivní a zahrnovala výrazněji preventivní rozměr |
| Podporovat existující a nové aktivity zabývající se kultivací bezdomovců prostřednictvím sportovní, kulturní a dalších činností a v tomto směru také spolupracovat s médii |
| Založit systém vzájemného informování o stavu a struktuře lidí bez domova jako součást nově vytvořeného Call centra. Toto centrum učinit zároveň základem pro poskytování oficiálních informací o lidech bez domova v HMP a pro průběžný monitoring kapacity služeb, počtů bezdomovců a jejich struktury. Sběr relevantních informací potom využít ve strategii rozvoje potřebných služeb |
| Minimalizace dopadů bezdomovectví mezi roky 2014 až 2020 |
| Prevence před ztrátou bydlení |
| Nadále upřednostňovat bydlení s podporou pro cílovou skupinu matky s dětmi, které by kapacitně pokrývalo území HMP; nejde o azylové ubytování, ale bydlení v bytě |
| Realizovat přípravu a budování sociálních bytů založených na projednaných a kofinancovaných garancích (HMP, MČ, PO, NNO aj.) |
| Rozšířit síť o dalších 30 tréninkových bytů na území HMP (MČ 22 + HMP 8) |
| Sociální služby |
| Dotačně dále personálně a kapacitně posílit terénní programy na území města včetně
mobilního servisu, a to o dalších 50% s cílem pokrýt území celého města |
| Zřídit další dvě nová nízkoprahová denní centra s doprovodními terénními programy v centrálních částech HMP (každé o kapacitě cca 30 míst) k odlehčení současných denních center; nová denní centra situovat v lokalitách s velkou koncentrací bezdomovců |
| Zřídit azylový dům pro osoby v důchodovém věku a pro osoby invalidní (kapacita cca 30 míst) |
| Založit flexibilní systém sítě sociálních služeb pro bezdomovce (v souladu se SPRSS) na základě validních statistických dat a sledovaných trendů (aktivně pracovat např. s TCost-benefit analýzou, SWOT analýzou aj.) |
| Zdravotní péče |
| Nadále podporovat zdravotní ošetřovatelskou součást terénních programů včetně mobilní formy, návazných preventivních programů (např. vyhledávání TB nemocných, očkování proti VH) a poradenství zaměřené na návaznou lékařskou péči |
| Zřídit ordinaci zubaře |
| Zřídit ambulantní zdravotnické zařízení |
| Návazné služby |
| Využít výstupu multidisciplinárního výzkumu zaměřeného na začlenění (sociální inkluzi) bezdomovců zpět do společnosti založeného na definování možností vedoucích k jejich začlenění, jejich schopností začlenit se a na jejich motivaci změnit svůj stav |
| Pokračovat v další podpoře sítě tréninkových dílen a pracovišť pro bezdomovce a bývalé bezdomovce (jak na úrovni MČ, tak na úrovni NNO) |
| Podporovat vznik a rozvoj sociálních firem, které budou pracovat s cílovou skupinou
osob bez domova |
| Dotačně podpořit provoz tréninkových pracovišť a systém veřejných prací pro lidi
ohrožené bezdomovectvím |
| Další aktivity |
| Vytvořit vhodné formy vzdělávacích programů pro pracovníky v oblasti práce s bezdomovci (NNO, orgány státní správy a samospráv, PČR a Městská policie) |
| V kooperaci s NNO vytvořit na úrovni HMP vzdělávací semináře pro novináře na téma bezdomovectví |
| Návrh aktivit vylepšující obraz bezdomovectví ve veřejnosti |
| Aktivity založené do r. 2015 učinit trvalou součástí práce veřejné správy v HMP |
| Pokračovat v trvalé kultivaci odborných a politických dialogů v HMP |
| Podporovat vzdělávací aktivity HMP, PO a NNO pro bezdomovce, včetně posílení organizovaných aktivit volnočasových (sportovních, kulturních, apod.) |
| Dopracovat postupy prezentace a medializace v návaznosti na projekty věnované soustavě prevence a soustavě postupů pro návrat části bezdomovců do běžného života |