Liberec
Znak Liberec

Web provozuje NSZM ČR

Liberec

Aktualizace Strategie rozvoje Statutárního města Liberec 2014-2020

Aktualizace Strategie rozvoje Statutárního města Liberec 2014-2020
A.Konkurenceschopná ekonomika a podnikání
A.1Zlepšení spolupráce a komunikace mezi městem, podnikatelským sektorem, vzdělávacími a vědecko-výzkumnými institucemi
A.1.1Realizace aktivit komunikační strategie města vůči podnikatelskému sektoru
A.1.1.1Ustavení ekonomického fóra města jako oficiální pravidelné diskuzní platformy mezi reprezentací města a zástupci významných firem ve městě, a jeho reciproční využití při koordinaci ekonomického rozvoje města
A.1.1.2Zlepšení komunikace města s podnikatelskými organizacemi, okresní hospodářskou komorou a dalšími zastřešujícími organizacemi podnikatelů s cílem podpory podnikání v Liberci
A.1.1.3Vytvoření samostatné informační sekce na internetových stránkách města pro podnikatele jako jednoho z klientů veřejné správy
A.1.1.4Zavedení systému „jedněch dveří“ na MML pro komunikaci s podnikateli a zajištění agendy manažera podpory podnikání
A.1.2Vytvoření systému spolupráce města a podnikatelského sektoru
A.1.2.1Propagace úspěšných podnikatelských projektů realizovaných v Liberci
A.1.2.2Propagace nadějných inovačních záměrů připravovaných a realizovaných firmami v Liberci
A.1.2.3Propagace zapojení libereckých podnikatelů do existujících soutěží na centrální i regionální úrovni a zveřejňování úspěšných podnikatelů na stránkách města (exportér roku, podnik vstřícný zaměstnancům, výrobek roku, regionální produkt…)
A.1.3Spolupráce města s vědecko-výzkumnými institucemi
A.1.3.1Propagace vědecko-výzkumných institucí
A.2Rozvíjení a kultivace podnikatelského prostředí
A.2.1Rozvoj služeb a zázemí pro podnikatele
A.2.1.1Zřízení a udržení podnikatelského inkubátoru
A.2.1.2Podpora a rozvoj poradenských služeb pro začínající, malé a střední podnikatele
A.2.1.3Spolupráce s významnými zaměstnavateli ve městě na zajištění optimálního rozsahu veřejné dopravy do zaměstnání a koordinace řešení dopravy a parkování zaměstnanců
A.2.2Podpora využívání vhodných brownfields na území města pro podnikání
A.2.2.1Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
A.2.2.2Pomoc s přístupem k dotacím na regeneraci brownfields
A.2.2.3Podpora nevyužitých budov a areálů (areál bývalých LVT, atd.)
A.2.2.4Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
A.2.2.5Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
A.2.2.6Pomoc s přístupem k dotacím na regeneraci brownfields
A.2.2.7Podpora nevyužitých budov a areálů (areál bývalých LVT, atd.)
A.2.3Zajistit plochy pro průmysl na území města
A.2.3.1V rámci procesu tvorby a aktualizace územního plánu zajistit dostatek vhodných ploch pro podnikatelské aktivity, zejména ve výrobním sektoru, které jsou potenciálně dobře napojitelné na dopravní a inženýrské sítě
A.2.3.2V rámci procesu tvorby a aktualizace územního plánu zajistit dostatek vhodných ploch pro podnikatelské aktivity, zejména ve výrobním sektoru, které jsou potenciálně dobře napojitelné na dopravní a inženýrské sítě
A.2.4Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání
A.2.4.1Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím vzdělávacích aktivit a poradenství
A.2.4.2Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím zajištění informovanosti všech relevantních subjektů
A.2.4.3Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím vzdělávacích aktivit a poradenství
A.3Posílení role infrastruktury pro vědu, výzkum a inovace pro zajištění konkurenceschopnosti Liberce
A.3.1Rozvoj sítí (klastrů) a technologických platforem založených pro zvýšení aplikace poznatků vědy a výzkumů v podnicích
A.3.1.1Zřízení Centra pro transfer technologií na TUL
A.3.1.2Podpora reciproční mobility pracovníků z podniků a výzkumných organizací (účast odborníků z praxe na výuce, stáže výzkumných pracovníků ve firmách, sdílení kapacit vzdělávacích a výzkumných zařízení)
A.3.1.3Zapojení města do aktualizace Regionální inovační strategie Libereckého kraje, její realizace a kontroly (do projektového týmu, do koordinačního výboru, do pracovních skupin)
A.3.1.4Zřízení Centra pro transfer technologií na TUL
A.3.1.5Podpora reciproční mobility pracovníků z podniků a výzkumných organizací (účast odborníků z praxe na výuce, stáže výzkumných pracovníků ve firmách, sdílení kapacit vzdělávacích a výzkumných zařízení)
A.3.1.6Zapojení města do aktualizace Regionální inovační strategie Libereckého kraje, její realizace a kontroly (do projektového týmu, do koordinačního výboru, do pracovních skupin)
A.3.2Podpora komunikace a spolupráce mezi podnikatelskou a výzkumnou sférou při zapojování do příhraničních a mezinárodních projektů a následného sdílení poznatků vědy, výzkumu a inovací
A.3.2.1Zapojení podnikatelských subjektů a vědecko-výzkumných institucí do spolupráce s Euroregionem Nisa a jinými zahraničními partnery
A.3.3Posilování týmů výzkumných pracovníků ve vědecko-výzkumných organizacích v Liberci
A.3.3.1Vytvoření systému motivačních podmínek ze strany zaměstnavatelů a zvyšování atraktivity města s cílem udržení absolventů vysokých škol, talentovaných a hostujících excelentních odborníků a výzkumných pracovníků ze zahraničí
A.4Přizpůsobení vzdělávacího systému potřebám trhu práce
A.4.1Zkvalitnění vzdělávacích programů propojením s trhem práce a posílení součinnosti všech partnerů v oblasti školství a vzdělávání (školských zařízení, NNO, rodičů, budoucích zaměstnavatelů, poradenských zařízení, výzkumných institucí) při zodpovědném výběr
A.4.1.1Prezentace příkladů dobré praxe a úspěšných podnikatelů za účelem motivovat žáky a studenty k volbě studia technických a přírodovědných oborů, žádaných na trhu práce
A.4.1.2Propagace učňovského vzdělávání (setkávání žáků ZŠ, SŠ s odborníky jednotlivých řemesel s dlouholetou praxí)
A.4.1.3Shromažďování a zveřejňování informací o disproporcích na trhu práce pro rodičovskou veřejnost a vzdělávací instituce
A.4.1.4Organizace setkávání ředitelů ZŠ, SŠ a podnikatelů
A.4.1.5Podpora talentovaných dětí a studentů, popularizace technických disciplín, matematiky, přírodovědy a základů podnikání ve spolupráci s podnikateli a školami (intenzivní využívání zařízení podporujících rozvoj talentů ve výuce ZŠ, například IQ Park – IQ La
A.4.2Realizace nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti v souladu s potřebami trhu práce
A.4.2.1Rekvalifikační kurzy pro nezaměstnané v souladu s potřebami firem
A.4.2.2Podpora vytváření nových pracovních míst pro osoby ohrožené na trhu práce
A.4.2.3Podpora aktivit k získání pracovních návyků a praxe (odborné stáže, veřejně prospěšné práce, krátkodobé pracovní úvazky, …)
A.4.2.4Flexibilní způsoby zaměstnávání (sdílená pracovní místa, home office, …)
A.5Management cestovního ruchu
A.5.1Nastavení řídící struktury rozvoje cestovního ruchu a vytvoření systému konzultační a informační podpory
A.5.1.1Zajištění koordinace a řízení aktivit v cestovním ruchu na MML
A.5.1.2Vytvoření podmínek pro práci odborné pracovní skupiny složené z klíčových aktérů v oblasti cestovního ruchu napříč sektory
A.5.1.3Zavedení pravidelného monitoringu cestovního ruchu včetně systému sběru dat, zajištění marketingových výzkumů CR; zajištění zpětné vazby a informačních toků od turistů a návštěvníků města
A.5.1.4Rozšíření a prezentace informačního systému, který umožňuje hledání nových aktivit pro všechny cílové skupiny (datový sklad Městského informačního centra)
A.5.2Vytvoření podmínek pro dlouhodobou spolupráci, propojení a řízení managementu cestovního ruchu napříč sektory
A.5.2.1Zajištění vzájemné informovanosti o připravovaných aktivitách v oblasti cestovního ruchu ve spolupráci s LK a ERN; tvorba společného Kalendáře akcí pro rezidenty i návštěvníky města a regionu
A.5.2.2Sdružené financování aktivit podporujících cestovní ruch
A.5.2.3Zapojení města do odborné pracovní skupiny Euroregionu Nisa pro cestovní ruch EUREX
A.5.2.4Rozvoj oboustranné spolupráce mezi cestovními kancelářemi, incomingovými cestovními agenturami a informačními centry
A.5.2.5Spolupráce a posílení významu Liberce v Turistickém regionu Jizerské hory, v Libereckém kraji a v Euroregionu Nisa
A.5.3Motivace poskytovatelů služeb cestovního ruchu k nabízení kvalitních služeb
A.5.3.1Zapojení poskytovatelů služeb do stávajících certifikačních systémů v oblasti CR
A.5.3.2Zveřejňování certifikovaných poskytovatelů služeb na internetových stránkách městského informačního centra
A.5.3.3Realizace vzdělávacích programů a exkurzí pro pracovníky v cestovním ruchu
A.6Vytvoření příznivých podmínek pro turisty a návštěvníky města
A.6.1Péče o základní a doprovodnou infrastrukturu cestovního ruchu
A.6.2Podpora komplexních produktů a služeb pro návštěvníky
A.6.3Podpora konání společenských, kulturních a sportovních aktivit pro návštěvníky města
A.7Posílení destinačního marketingu a propagace města jako turistického cíle
A.7.1Podpora propagace města jako celku a jako součásti větších oblastí
B.Kvalita života
B.1Zajištění kvalitní infrastruktury pro vzdělávání
B.1.1Optimalizace sítě škol a školských zařízení a zlepšení jejich stavebně-technického stavu
B.1.2Budování zázemí pro činnost dalších vzdělávacích zařízení a jejich podpora
B.1.3Zkvalitňovat vybavení ve všech zařízeních podílejících se na vzdělávání
B.1.4Zajištění rovného přístupu ke vzdělávání
B.2Podpora spolupráce klíčových aktérů v systému vzdělávání
B.2.1Podpora přeshraniční spolupráce vzdělávacích institucí
B.2.2Podpora vzájemné spolupráce a informovanosti mezi vzdělávacími a dalšími institucemi, organizacemi a aktéry
B.2.3Spolupráce mezi zřizovateli škol a školských zařízení i orgány veřejné správy a koordinace jejich aktivit
B.2.4Podpora účasti škol a školských zařízení v kvalitních programech, projektech a sítích
B.2.5Vytváření podmínek pro integraci všech dětí a žáků do mateřských a základních škol, zvláště dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
B.3Zajištění celoživotního vzdělávání pro širokou veřejnost
B.3.1Rozvoj vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků ve školství a volnočasových organizacích pro děti a mládež
B.3.2Rozvoj znalostí a dovedností dětí a mládeže
B.3.3Podpora alternativních způsobů vzdělávání
B.3.4Podpora celoživotního vzdělávání zejména s ohledem na měnící se potřeby trhu práce, zaměstnavatelů a pracovních sil
B.4Zajištění podmínek pro budování a udržení kvalitní a dostupné sítě zdravotních a sociálních služeb
B.4.1Rozvoj Krajské nemocnice Liberec
B.4.2Zachování a rozšíření sítě sociálních a zdravotních služeb
B.4.3Prověření účelnosti a efektivity víceletého financování zejména sociálních služeb na území města Liberec
B.4.4Podpora vzdělávání pracovníků v sociálních a zdravotních službách
B.5Zajištění podmínek pro kvalitní bydlení
B.5.1Podpora revitalizace stávajícího bytového fondu
B.5.2Podpora rozvoje různých forem bydlení
B.6Zvýšení bezpečnosti obyvatel města a posílení prevence kriminality
B.6.1Aktivní monitoring bezpečnostní situace ve městě
B.6.2Zvýšení kapacity a kvality institucí a organizací zabývajících se bezpečností
B.6.3Podpora legislativní činnosti SML v oblasti bezpečnosti
B.6.4Podpora prevence kriminality a sociálně patologických jevů
B.7Podpora kultury, sportu a volnočasových aktivit a zlepšení spolupráce a partnerství mezi městem a kulturními, sportovními a volnočasovými organizacemi
B.7.1Rozvoj základní infrastruktury pro kulturu, sport a volný čas
B.7.2Posílení koordinace mezi kulturními, sportovními a volnočasovými organizacemi navzájem a s městem
B.7.3Vytváření systémových podmínek pro realizaci kulturních, sportovních a volnočasových aktivit
C.Životní prostředí a veřejná prostranství
C.1Koncepční řízení péče o městskou zeleň
C.1.1Průběžná kvalitní péče o mimolesní zeleň ve městě
C.1.2Omezování plošného rozšiřování města a ochrana příměstské krajiny
C.2Podpora přírodních procesů a ochrana biodiverzity
C.2.1Posílení obecné ochrany přírody a krajiny
C.2.2Podpora přirozeného vodního režimu
C.2.3Podpora ohrožených a ochranářsky významných druhů rostlin a živočichů a jejich biotopů
C.2.4Prostupnost dopravní infrastruktury pro volně žijící živočichy
C.3Prevence a minimalizace rizik ve všech složkách životního prostředí
C.3.1Nastavení systému informací o stavu životního prostředí
C.3.2Cílená komunikace se znečišťovateli
C.3.3Zlepšování nakládání s odpady a odpadními vodami
C.3.4Podpora opatření vedoucích ke zlepšování kvality ovzduší
C.4Zvýšení ekogramotnosti všech cílových skupin obyvatel a jejich zapojení do péče o životní prostředí
C.4.1Ekologické vzdělávání a osvěta
C.4.2Podpora občanských iniciativ a jejich projektů a záměrů
C.5Spolupráce a partnerství s okolními obcemi v oblasti ochrany životního prostředí
C.5.1Řešení ochrany okolní krajiny v nadmístních souvislostech
C.6Budování a využívání veřejných prostranství jako míst funkčních, živých, příjemných a bezpečných
C.6.1Pravidelná údržba veřejného prostranství
C.6.2Zvyšování kvality stávajícího veřejného prostranství
C.6.3Budování nových veřejných prostranství
C.6.4Zkvalitnění náplně a využití veřejných prostranství
C.6.5Koncepční řešení prostupnosti města a dostupnosti volné krajiny
C.6.6Zajišťování kvalitní urbanistické struktury a architektonického vzhledu města
D.Udržitelná mobilita a technická infrastruktura
D.1Zajištění komplexního dopravního plánování a spolupráce s vlastníky a správci infrastruktury pro zajištění optimální dopravní dostupnosti, prostupnosti a obslužnosti pro všechny – dopravní dostupnost pracovních míst, služeb, bydlení, míst pro odpočinek a rekreaci a atraktivit cestovního ruchu pro všechny cílové skupiny
D.1.1Dopravní plánování v souladu s územním plánováním a dopravními plány nadřazených VÚSC
D.1.1.1Zajištění fungující dopravní kostry města v souladu s územním plánem
D.1.1.2Podpora zkvalitnění napojení města s významnými centry (Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa, Semily …)
D.1.1.3Podpora zlepšení silniční dostupnosti města z území za Ještědským hřbetem (Osečná)
D.1.1.4Podpora vybudování železničního koridoru Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Frýdlant – Černousy – Zawidów - Görlitz (elektrifikace a zdvojkolejnění tratě v úseku Turnov – Liberec - Frýdlant – hranice ČR)
D.1.1.5Podpora modernizace železniční trati Liberec – Česká Lípa
D.1.1.6Podpora rozšíření železničního propojení s okolními regiony a přeshraničními regiony
D.1.1.7Prověření možností dalšího využití letiště v souladu s koncepcí letecké dopravy v ČR
D.1.1.8Podpora spojení s centry významnými pro cestovní ruch (Německo – Zittau, Bad Schandau, Dresden, Görlitz; Polsko – Zgorzelec, Jelenia Góra)
D.1.2Zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím veřejné hromadné dopravy dle potřeb obyvatel, návštěvníků a podnikatelů
D.1.2.1Integrace veřejné dopravy spočívající v propojení jízdních řádů všech segmentů veřejné dopravy, integrované tarify, informace (spolupráce s KORID LK, spol. s r.o., Libereckým krajem) s cílem snižovat cestovní dobu
D.1.2.2Průběžná optimalizace rozložení spojů MHD (intervaly v celodenní i celotýdenní době), pokrytí území zastávkami MHD, trasy MHD
D.1.2.3Podpora atraktivní příměstské veřejné hromadné dopravy jako alternativy k IAD pro snížení negativního vlivu suburbanizace
D.1.2.4Zlepšení doprovodné infrastruktury veřejné dopravy (modernizace areálu vlakového a autobusového nádraží)
D.1.3Kvalitní údržba, provoz a rozvoj dopravní infrastruktury s přednostním řešením kritických bodů v dopravní síti
D.1.3.1Postupná realizace vnitřního městského okruhu/„obchvatu centra“ (etapizace zejména Nová Pastýřská, Nová Žitavská, křižovatka ulic Jablonecká a Na Bídě, křižovatka ulic Jungmannova, Žitavská a Švermova)
D.1.3.2Řešení kritických bodů v dopravní síti s cílem předcházet dopravním nehodám a kongescím
D.1.3.3Zkvalitnění a finanční posílení údržby, obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury
D.1.3.4Vybudování přímého silničního napojení průmyslových zón Liberec Sever a Liberec Jih na silnici I/35
D.1.3.5Postupná příprava a realizace nových sběrných a hlavních obslužných komunikací (například Nová Vesecká, Nová Jizerská, sběrná obvodová komunikace, Nová Ostašovská, Nová Výletní, Nová Sladovnická, Východní)
D.1.3.6Podpora dokončení I/14 v úseku Liberec (Kunratice) – Jablonec nad Nisou
D.1.3.7Příprava a realizace zón s omezeným přístupem a omezenou rychlostí (usměrňovat nákladní dopravu, omezovat IAD)
D.1.4Vyřešení dopravy v klidu (parkování)
D.1.4.1Zajištění fungujícího parkovacího systému na území města
D.1.4.2Vybudování nových parkovacích míst ve městě pro pracující, návštěvníky i turisty (především mimo jádrové území města a na sídlištích) a postupná redukce parkovacích míst v centru
D.1.4.3Realizace záchytných parkovišť pro IAD i zájezdové autobusy v blízkosti průtahu I/35 s navazující veřejnou dopravou
D.1.4.4Podpora intenzifikace garážových kapacit
D.2Vytvoření podmínek pro dopravní bezpečnost a bezbariérovost dopravy pro všechny
D.2.1Bezpečnost dopravy a řízení dopravního provozu
D.2.1.1Koncepční zvyšování bezpečnosti dopravy a řízení dopravního provozu
D.2.1.2Zvýšení bezpečnosti chodců při křížení zatížených komunikací a na přechodech, odstranění závad v provozu a omezení rychlosti vozidel na nebezpečných úsecích (v blízkosti škol, dětských hřišť apod.)
D.2.1.3Zajištění podmínek pro bezpečné cesty dětí do škol
D.2.1.4Zvýšení ochrany dopravní infrastruktury před náhlými změnami počasí
D.2.1.5Zajištění bezpečného rozhledu pro účastníky silničního provozu (při respektování principů ochrany životního prostředí)
D.2.1.6Minimalizace doby uzavírek dobrou koordinací a souběhem staveb při výlukách a uzavírkách z důvodu údržby; informování o plánu výluk a uzavírek s dostatečným předstihem
D.2.1.7Přerozdělení dopravního prostoru z důvodů zajištění bezpečnosti nemotorové dopravy
D.2.1.8Zajištění dopravní výchovy a provozu dopravního hřiště
D.2.2Rozvoj moderních technologií a nástrojů ITS a modernizace SSZ s ohledem na bezpečnost a plynulost dopravy
D.2.2.1Využití moderních systémů telematiky pro zvýšení bezpečnosti, plynulosti a informovanosti účastníků silničního provozu
D.2.2.2Zvyšování komfortu přepravy cestujících prostřednictvím IDS IDOL
D.2.2.3Využívání inteligentních systémů parkování při výstavbě parkovacích domů a ploch
D.2.2.4Modernizace SSZ
D.2.3Zohlednění speciálních potřeb osob se sníženou schopností pohybu a orientace (ZTP, senioři, maminky s kočárky, …)
D.2.3.1Vytvoření jednoduchého grafického pasportu bezbariérových tras s vyznačením bariér a objízdných tras a jeho zveřejnění
D.2.3.2Zajištění bezbariérového přístupu k veřejným budovám, turistickým cílům/objektům
D.2.3.3Odstraňování bariér v dopravních prostředcích a informačních systémech
D.2.3.4Odstranění bariér v dopravní síti (zastávky MHD, autobusové nádraží, terminál MHD a nádraží ČD)
D.2.4Plošné zklidňování dopravy mimo hlavní dopravní síť
D.2.4.1Vytvoření zón s preferencí pěší a nemotorové dopravy (zklidněné ulice, obytné zóny, pěší zóny, rozšíření zón TEMPO 30) na sídlištích a v zónách bydlení
D.2.4.2Realizace pasivních prvků pro zklidnění dopravy ve vybrané komunikační síti podle příslušných technických podmínek
D.2.4.3V návaznosti na realizaci vnitřního městského okruhu řešit regulaci města zejména v jádrovém území města (například nízkoemisní zóny, poplatky za vjezd do centra atd.)
D.2.5Optimalizace dopravního značení
D.2.5.1Optimalizace systému značení směrových a komunálních cílů pro motoristy ve městě
D.2.5.2Realizace orientačního systému pro pěší a cyklistickou dopravu
D.2.5.3Kvalitní obnova svislého a vodorovného dopravního značení
D.3Zlepšení podmínek pro nemotorovou dopravu
D.3.1Realizace výstupů generelu cyklistické dopravy
D.3.1.1Vytvoření projektů výstavby infrastruktury cyklistické dopravy a jejich postupná realizace
D.3.1.2Realizace dalších úseků a navazujících tras včetně doprovodné infrastrukutry páteřní mezinárodní cyklotrasy Odra - Nisa na území města
D.3.1.3Podpora vymezení cyklopruhů na významných komunikacích dle výstupů generelu cyklistické dopravy a koordinace s rekonstrukcemi komunikací
D.3.1.4Optimalizace jednosměrných komunikací v souvislosti s cyklodopravou
D.3.2Zajištění vybavenosti cyklodopravy u veřejných budov a služeb a na pracovišti
D.3.2.1Vytipování a umístění cyklostojanů, úschoven kol aj.
D.3.2.2Propagační podpora systému půjčování kol
D.3.2.3Vytvoření orientační mapy cyklistické dopravy
D.3.2.4Motivace zaměstnavatelů k vytváření zázemí pro uživatele jízdních kol
D.3.3Podpora pěší dopravy
D.3.3.1Modernizace komunikací s ohledem na řešení pěší dopravy (výstavba chodníků)
D.4Preference udržitelných forem mobility
D.4.1Zvyšování dopravní informovanosti a osvěty
D.4.1.1Zajištění informovanosti a osvěty o výhodách udržitelných forem dopravy a dopadech neudržitelných forem dopravy
D.4.1.2Podpora osvětových kampaní typu BESIP, Den bez aut, Evropský týden mobility, Do práce na kole
D.4.1.3Zvyšování využití veřejné dopravy prostřednictvím její větší a efektivnější propagace
D.4.2Podpora vyššího využití tramvajové dopravy
D.4.2.1Rekonstrukce tramvajové trati Liberec – Vratislavice nad Nisou
D.4.2.2Příprava projektu nové vozovny pro tramvaje
D.4.2.3Dokončení tramvajové trati do Rochlice; rozšiřování tramvajové sítě v souladu s územním plánem a finančními možnostmi města
D.4.3Podpora moderních způsobu řešení mobility
D.4.3.1Rozvoj carsharingu, včetně souvisejících informačních systémů (burza jízd, burza spolucestujících na webu …), jejich monitoring a zveřejňování na webu města
D.4.3.2Motivace pro uživatele carsharingu (sleva na MHD, bezplatná stání apod.)
D.4.3.3Vytvoření systému Bike+Ride, Park+Ride, Kiss+Ride (např. Nádraží ČD, autobusové nádraží, školy a školky)
D.4.4Zajištění atraktivity MHD
D.4.4.1Zlepšení technického stavu, čistoty a vybavení zastávek MHD
D.4.4.2Cenová opatření (zvýhodněné jízdné MHD, krátkodobé časové jízdenky, …)
D.4.4.3Zajištění bezpečnosti ve vozech a na zastávkách MHD (spolupráce dispečerů a řidičů s Městskou policií při nevhodném chování cestujících, řidičů, revizorů, využití kamer ve vozech, …)
D.4.4.4Monitoring kvality služby veřejné dopravy
D.4.4.5Preference MHD se snahou o minimalizaci cestovní doby (vyhrazené jízdní pruhy, preference na SSZ)
D.4.5Podpora vyššího využívání železniční dopravy
D.4.5.1Zřízení nových železničních zastávek v souladu s územním plánem (např. u průmyslových zón) a jejich propojení s dopravními systémy
D.5Minimalizace negativních vlivů dopravy na životní prostředí, zdraví obyvatel, stabilitu ekosystémů v krajině a dopravní infrastrukturu při přípravě i realizaci projektů obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury
D.5.1Snížení emisí z dopravy modernizací vozového parku MHD a zaváděním ekologických dopravních prostředků
D.5.1.1Rozšíření ekologických autobusů včetně zvýšení podílu vozů na alternativní palivo
D.5.1.2Obnova a údržba vozového parku tramvají
D.5.1.3Podpora rozšíření využití elektrické energie k pohonu dopravních prostředků (elektrokola, dobíjecí stanice pro elektrokola a elektoskútry)
D.5.1.4Podpora rozšíření využití nízkoemisních paliv (LPG, CNG)
D.5.2Snížení hlukové zátěže a vibrací z dopravy
D.5.2.1Realizace protihlukových opatření podél komunikací v hustě obydlených místech, kde jsou překračovány hlukové limity
D.6Koncepční řízení rozvoje a koncepční koordinace realizace všech inženýrských a dopravních sítí
D.6.1Koncepční řízení rozvoje jednotlivých odvětví technické infrastruktury s každoročním monitorováním výsledků a dopadů
D.6.1.1Vypracování zásad města pro ochranu soukromých investic v technické infrastruktuře
D.6.1.2Zvýšení důrazu na kvalitu a kontrolu projektové dokumentace i následné realizace investic do dopravní a technické infrastruktury
D.6.1.3Zajištění provázanosti strategických rozhodnutí města, státu a kraje, týkajících se rozvoje jednotlivých oborů technické infrastruktury včetně dopravy
D.6.1.4Zajištění funkce koordinátora inženýrských sítí na MML
D.7Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost inženýrských sítí
D.7.1: Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost vodohospodářské infrastruktury, ochrana vodních zdrojů, toků a ploch
D.7.1.1Vytváření podmínek pro dosažení evropských standardů při pokrytí území města zásobovacími vodovodními a kanalizačními systémy (revize stavu a následná opatření)
D.7.1.2Zlepšování kvality povrchové i podzemní vody, vytváření územních podmínek pro eliminaci hlavních zdrojů znečištění
D.7.1.3Protipovodňová ochrana na území města
D.7.1.4Vymístění parovodů z koryta řeky Nisy
D.7.2Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost dalších sítí technické infrastruktury
D.7.2.1Vytváření podmínek pro spolehlivý systém zásobování elektrickou energií vzhledem k očekávaným potřebám ve městě
D.7.2.2Vytváření podmínek pro rozvoj plynofikace na území města Liberec mimo vybrané lokality zásobované ze systému CZT
D.7.2.3Vytváření podmínek pro zlepšení dostupnosti služeb spojů a telekomunikací ve vztahu k potřebám území zejména v okrajových částech města (zajištění rozvoje sítí pro vysokorychlostní přístup k internetu, doplňování vysílacích rádiových sítí pro zemské digit
D.7.2.4Vytváření podmínek pro stabilizaci a modernizaci systému CZT a jeho konkurenceschopnost k ostatním druhům paliv
D.8Efektivní hospodaření s energiemi
D.8.1Snižování energetické náročnosti provozu objektů ve vlastnictví města
D.8.1.1Zřízení funkce městského energetika na MML
D.8.1.2Monitoring energetických potřeb na území města
D.8.1.3Snižování energetické náročnosti veřejných budov (energetické audity, realizace zateplování budov a monitoring)
D.8.1.4Snižování energetické náročnosti veřejného osvětlení
D.8.1.5Zajištění ekonomických nástrojů podporujících využívání zdrojů energie šetrnějších k životnímu prostředí
D.8.2Podpora snižování energetické náročnosti provozu výrobních, distribučních a spotřebních systémů a objektů v soukromém vlastnictví
D.8.2.1Podpora ekonomicky efektivní aplikace kombinované výroby elektřiny a tepla ve stávajících i nových zdrojích energie (kogenerace)
D.8.2.2Důsledné využívání energie ze spalovny odpadů Termizo
D.8.2.3Využívání solární energie na objektech jako dodatkového zdroje
D.8.2.4Podpora využití obnovitelných zdrojů
E.Veřejná správa a občanská společnost, územní spolupráce
E.1Koncepční řízení udržitelného rozvoje města za účelem zvyšování kvality života jeho obyvatel a zvyšování kvality veřejných služeb
E.1.1Stanovení vyjasněných a vyvážených cílů rozvoje města s ověřitelnými výsledky a vazbou na rozpočet, reálné termíny a zodpovědnost za realizaci vedoucí k plnění cílů
E.1.1.1Uplatňování strategie rozvoje města a územního plánu jako základních a provázaných nástrojů efektivního a strategického řízení správy a rozvoje území města ve smyslu udržitelného rozvoje
E.1.1.2Zajišťování souladu strategie rozvoje města a územního plánu s nadřazenými strategickými dokumenty
E.1.2Zdravé finanční řízení města a vytváření nástrojů realizace strategie rozvoje
E.1.2.1Analýza potřeb a finančního potenciálu města (možnosti a rizika)
E.1.2.2Propojení strategie a jejích priorit s rozpočtem a rozpočtovým výhledem reálně podle výstupů analýzy potřeb a finančního potenciálu města
E.1.2.3Aktualizace zásobníku projektů – projekty, aktivity k realizaci strategie, z nichž se bude vybírat akční plán
E.1.2.4Tvorba akčního plánu na 1 - 2 roky (schválené projekty v souladu se strategií rozvoje města, překlopené po finanční stránce do rozpočtového výhledu a rozpočtu konkrétního rozpočtového roku)
E.1.2.5Efektivní čerpání vlastních i vnějších zdrojů na realizaci cílů strategie rozvoje města
E.1.2.6Stanovení závazných pravidel pro implementaci a aktualizaci strategie rozvoje města
E.1.2.7Zajištění ekonomického fungování městských společností, kvalitního personálního obsazení orgánů společností a zpětné vazby od zástupců města v orgánech společností
E.1.2.8Zlepšení spolupráce vedení města s řediteli městských organizací
E.1.3Vytvoření sektorových strategií navazujících na nadřazenou strategii rozvoje města
E.1.3.1Zpracování koncepce rozvoje cestovního ruchu
E.1.3.2Zpracování koncepce rozvoje vzdělávání
E.1.3.3Zpracování koncepce kultury, sportu a volného času
E.1.3.4Zpracování koncepce péče o zeleň (vč. ochrany zelených pásů a příměstské krajiny, ochrany lesů na území města)
E.1.3.5Zpracování koncepce prostupnosti města a dostupnosti volné krajiny
E.1.3.6Zpracování koncepce rozvoje veřejného prostranství
E.1.3.7Zpracování územní energetické koncepce
E.1.3.8Vytvoření komunikační strategie SML
E.1.3.9Zpracování koncepce udržitelné mobility (dopravy)
E.1.3.10Aktualizace Komunitního plánu rozvoje sociálních služeb
E.1.3.11Zpracování Zdravotní politiky SML
E.1.3.12Zpracování koncepce rozvoje bydlení
E.1.3.13Zpracování záměru bezbariérových tras
E.1.4Kontrola a monitoring implementace strategie rozvoje města a sektorových strategií
E.1.4.1Každoroční vyhodnocování plnění akčních plánů navázané na přípravu a schvalování rozpočtu
E.1.4.2Průběžné vyhodnocování a zveřejňování plnění strategie rozvoje města – 1 x ročně
E.2Posílení důvěryhodnosti veřejného sektoru navenek, stále zlepšování úrovně a kultury veřejné správy
E.2.1Přijímání zodpovědnosti úředníků za výsledky své práce a přijímání zodpovědnosti politiků za rozhodování při výkonu funkcí
E.2.1.1Implementace etického kodexu úředníka a etického kodexu zastupitele; průmět do řídících struktur organizace a vnitřních předpisů (organizační řád a další interní směrnic a předpisy)
E.2.1.2Implementace protikorupční strategie a realizace opatření proti korupci v rámci SMLvčetně městských společností
E.2.1.3Zveřejňování uzavíraných smluv
E.2.1.4Zajišťování transparentního průběhu veřejných zakázek a kontrolu transparentnosti ze strany zastupitelů
E.2.1.5Transparentnost při rozdělování dotací z fondů
E.2.2Zlepšení systému komunikace ve veřejném sektoru a informování veřejnosti
E.2.2.1Rozšíření a inovace nástrojů informování občanů o aktuálním dění a úředních informacích (u lokálně významných informací s důrazem na informování v předmětné lokalitě)
E.2.2.2Zvyšování kvality webových stránek města (zjednodušení, přehlednost, redakční systém, grafika webu a jeho zpřístupnění přes další aplikace …)
E.2.2.3Zkvalitnění Zpravodaje města (zlepšení distribuce občanům, aktuálnost informací s ohledem na uzávěrku aj.)
E.2.2.4Vytvoření platformy pravidelné komunikace s klíčovými aktéry rozvoje města
E.2.2.5Implementace komunikační strategie SML
E.2.2.6Zlepšení komunikace mezi Radou a Zastupitelstvem města a jimi založenými poradními orgány, a širší zapojení činnosti výborů a komisí do aktivit města
E.2.3Posílení tradičních nástrojů zastupitelské demokracie
E.2.3.1Zapojování veřejnosti do celého procesu tvorby velkých projektů
E.2.3.2Zapojení občanů do pracovních skupin a komisí pro řešení důležitých otázek rozvoje města
E.2.3.3Stanovení pravidel pro využívání metod a nástrojů zapojování občanů
E.2.3.4Posílení spolupráce se samostatným městským obvodem, osadními výbory a místními občanskými sdruženími
E.3Zvyšování hodnoty veřejné služby pro klienty
E.3.1Zajištění kvality veřejné služby
E.3.1.1Standardizace veřejných služeb z hlediska jejich rozsahu a kvality
E.3.1.2Vytvoření a aktualizace Katalogu veřejných služeb (veřejná správa, doprava, školství, kultura, zdravotnictví, sociální péče aj.)
E.3.1.3Monitoring spokojenosti s veřejnými službami (zajištění zpětné vazby od občanů – klientů a zákazníků)
E.3.1.4Vytvoření otevřené databáze projektů a námětů pro využití potenciálu stávající infrastruktury veřejných služeb
E.3.2Optimalizace veřejných služeb z pohledu nákladů na službu, správu majetku, investice, projekty a veřejné zakázky
E.3.2.1Účelná a hospodárná správa majetku (vč. zavedení systému centrálních nákupů pro město a jím řízené organizace), včetně snahy o minimalizaci nemovitého majetku v zástavě
E.3.2.2Efektivní provádění investic a projektů
E.3.2.3Zdokonalování interní směrnice na VZ
E.3.2.4Spolupráce s developery a investory v území na spolufinancování rozvoje dopravní a technické infrastruktury (ŘSD, LK, SVS a.s. aj.)
E.3.3Zavedení nástrojů na řízení kvality veřejné služby
E.3.3.1Benchmarking (porovnávání) měst stejné velikosti v čerpání EU dotací, ve využívání strategického plánování
E.3.3.2Zavedení MA 21 jako metody vedoucí k uplatňování principů udržitelného rozvoje
E.3.3.3Zajišťování kvalitního managementu městských společností, procesního řízení a korporátního řízení a uplatnění projektového řízení na dotační projekty
E.3.3.4Rozšíření Ekonomického informačního systému (EIS) o modul aplikovatelný na příspěvkové organizace města
E.3.4Zkvalitnění krizového řízení města
E.3.4.1Zkvalitnění fungování Integrovaného záchranného systému a spolupráce složek IZS a pracovníků krizového řízení (pravidelné školení a výcvik složek IZS)
E.3.4.2Zajištění udržitelného zázemí a zkvalitnění vybavení složek IZS (zdravotnická záchranná služba, hasičský záchranný sbor, Policie ČR, SDH, Městská policie, Český červený kříž, Armáda České republiky)
E.3.4.3Vytvoření jednotného systému protipovodňových opatření ve spolupráci s okolními obcemi ve smyslu prevence i varování
E.3.5Zvýšení kompetentnosti pracovníků veřejné správy
E.3.5.1Zajišťování seznámení s chodem celého úřadu pro nové zaměstnance a zastupitele
E.3.5.2Zajišťování profesního vzdělávání úředníků a zastupitelů
E.3.5.3Rozvoj dovedností a využívání ICT nástrojů
E.3.5.4Školení v komunikaci s klienty
E.3.5.5Vytvoření kompetenčního modelu – pracovní náplně, nároky na pozici, osvědčení, diplom, způsobilost…)
E.3.6Zvýšení motivace pracovníků veřejné správy
E.3.6.1Pravidelné hodnocení všech zaměstnanců pracujících na MML s výstupy a doporučeními od hodnotitelů směrem k podřízeným zaměstnancům
E.3.6.2Zavedení dalších benefitů pro kvalitní pracovníky (například zvyšování a prohlubování kvalifikace se spoluúčastí zaměstnavatele, zkrácené pracovní úvazky)
E.4Územní spolupráce
E.4.1Uplatňování principu partnerství s cílem dosažení synergických efektů v území
E.4.1.1Spolupráce s partnerskými městy s cílem sdílení dobré praxe a výměny zkušeností
E.4.1.2Všestranná spolupráce a koordinace aktivit s vyššími územně-správními celky (LK, ERN, ČR…)
E.4.1.3Spolupráce napříč sektory na integrované strategii (plánu) rozvoje území (IPRÚ)
E.4.1.4V rámci dotačních projektů IPRÚ kromě výstavby nové infrastruktury modernizovat a pečovat o stávající infrastrukturu
E.4.1.5Zapojení města do projektů SMO, ERN a jiných partnerů vč. zahraničních
E.4.1.6Spolupráce se spoluvlastníky společností, kde má město podíl za účelem zajištění efektivity (např. DPMLJ, KNL, Teplárna, SVS …)
TISK
i