| Aktualizace Strategie rozvoje Statutárního města Liberec 2014-2020
|
A. | Konkurenceschopná ekonomika a podnikání |
A.1 | Zlepšení spolupráce a komunikace mezi městem, podnikatelským sektorem, vzdělávacími a vědecko-výzkumnými institucemi |
A.1.1 | Realizace aktivit komunikační strategie města vůči podnikatelskému sektoru |
A.1.1.1 | Ustavení ekonomického fóra města jako oficiální pravidelné diskuzní platformy mezi reprezentací města a zástupci významných firem ve městě, a jeho reciproční využití při koordinaci ekonomického rozvoje města
|
A.1.1.2 | Zlepšení komunikace města s podnikatelskými organizacemi, okresní hospodářskou komorou a dalšími zastřešujícími organizacemi podnikatelů s cílem podpory podnikání v Liberci
|
A.1.1.3 | Vytvoření samostatné informační sekce na internetových stránkách města pro podnikatele jako jednoho z klientů veřejné správy
|
A.1.1.4 | Zavedení systému „jedněch dveří“ na MML pro komunikaci s podnikateli a zajištění agendy manažera podpory podnikání
|
A.1.2 | Vytvoření systému spolupráce města a podnikatelského sektoru |
A.1.2.1 | Propagace úspěšných podnikatelských projektů realizovaných v Liberci
|
A.1.2.2 | Propagace nadějných inovačních záměrů připravovaných a realizovaných firmami v Liberci
|
A.1.2.3 | Propagace zapojení libereckých podnikatelů do existujících soutěží na centrální i regionální úrovni a zveřejňování úspěšných podnikatelů na stránkách města (exportér roku, podnik vstřícný zaměstnancům, výrobek roku, regionální produkt…)
|
A.1.3 | Spolupráce města s vědecko-výzkumnými institucemi |
A.1.3.1 | Propagace vědecko-výzkumných institucí
|
A.2 | Rozvíjení a kultivace podnikatelského prostředí |
A.2.1 | Rozvoj služeb a zázemí pro podnikatele |
A.2.1.1 | Zřízení a udržení podnikatelského inkubátoru
|
A.2.1.2 | Podpora a rozvoj poradenských služeb pro začínající, malé a střední podnikatele
|
A.2.1.3 | Spolupráce s významnými zaměstnavateli ve městě na zajištění optimálního rozsahu veřejné dopravy do zaměstnání a koordinace řešení dopravy a parkování zaměstnanců
|
A.2.2 | Podpora využívání vhodných brownfields na území města pro podnikání |
A.2.2.1 | Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
|
A.2.2.2 | Pomoc s přístupem k dotacím na regeneraci brownfields
|
A.2.2.3 | Podpora nevyužitých budov a areálů (areál bývalých LVT, atd.)
|
A.2.2.4 | Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
|
A.2.2.5 | Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
|
A.2.2.6 | Pomoc s přístupem k dotacím na regeneraci brownfields
|
A.2.2.7 | Podpora nevyužitých budov a areálů (areál bývalých LVT, atd.)
|
A.2.3 | Zajistit plochy pro průmysl na území města |
A.2.3.1 | V rámci procesu tvorby a aktualizace územního plánu zajistit dostatek vhodných ploch pro podnikatelské aktivity, zejména ve výrobním sektoru, které jsou potenciálně dobře napojitelné na dopravní a inženýrské sítě
|
A.2.3.2 | V rámci procesu tvorby a aktualizace územního plánu zajistit dostatek vhodných ploch pro podnikatelské aktivity, zejména ve výrobním sektoru, které jsou potenciálně dobře napojitelné na dopravní a inženýrské sítě
|
A.2.4 | Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání |
A.2.4.1 | Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím vzdělávacích aktivit a poradenství
|
A.2.4.2 | Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím zajištění informovanosti všech relevantních subjektů
|
A.2.4.3 | Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím vzdělávacích aktivit a poradenství
|
A.3 | Posílení role infrastruktury pro vědu, výzkum a inovace pro zajištění konkurenceschopnosti Liberce |
A.3.1 | Rozvoj sítí (klastrů) a technologických platforem založených pro zvýšení aplikace poznatků vědy a výzkumů v podnicích |
A.3.1.1 | Zřízení Centra pro transfer technologií na TUL
|
A.3.1.2 | Podpora reciproční mobility pracovníků z podniků a výzkumných organizací (účast odborníků z praxe na výuce, stáže výzkumných pracovníků ve firmách, sdílení kapacit vzdělávacích a výzkumných zařízení)
|
A.3.1.3 | Zapojení města do aktualizace Regionální inovační strategie Libereckého kraje, její realizace a kontroly (do projektového týmu, do koordinačního výboru, do pracovních skupin)
|
A.3.1.4 | Zřízení Centra pro transfer technologií na TUL
|
A.3.1.5 | Podpora reciproční mobility pracovníků z podniků a výzkumných organizací (účast odborníků z praxe na výuce, stáže výzkumných pracovníků ve firmách, sdílení kapacit vzdělávacích a výzkumných zařízení)
|
A.3.1.6 | Zapojení města do aktualizace Regionální inovační strategie Libereckého kraje, její realizace a kontroly (do projektového týmu, do koordinačního výboru, do pracovních skupin)
|
A.3.2 | Podpora komunikace a spolupráce mezi podnikatelskou a výzkumnou sférou při zapojování do příhraničních a mezinárodních projektů a následného sdílení poznatků vědy, výzkumu a inovací |
A.3.2.1 | Zapojení podnikatelských subjektů a vědecko-výzkumných institucí do spolupráce s Euroregionem Nisa a jinými zahraničními partnery
|
A.3.3 | Posilování týmů výzkumných pracovníků ve vědecko-výzkumných organizacích v Liberci |
A.3.3.1 | Vytvoření systému motivačních podmínek ze strany zaměstnavatelů a zvyšování atraktivity města s cílem udržení absolventů vysokých škol, talentovaných a hostujících excelentních odborníků a výzkumných pracovníků ze zahraničí
|
A.4 | Přizpůsobení vzdělávacího systému potřebám trhu práce |
A.4.1 | Zkvalitnění vzdělávacích programů propojením s trhem práce a posílení součinnosti všech partnerů v oblasti školství a vzdělávání (školských zařízení, NNO, rodičů, budoucích zaměstnavatelů, poradenských zařízení, výzkumných institucí) při zodpovědném výběr |
A.4.1.1 | Prezentace příkladů dobré praxe a úspěšných podnikatelů za účelem motivovat žáky a studenty k volbě studia technických a přírodovědných oborů, žádaných na trhu práce
|
A.4.1.2 | Propagace učňovského vzdělávání (setkávání žáků ZŠ, SŠ s odborníky jednotlivých řemesel s dlouholetou praxí)
|
A.4.1.3 | Shromažďování a zveřejňování informací o disproporcích na trhu práce pro rodičovskou veřejnost a vzdělávací instituce
|
A.4.1.4 | Organizace setkávání ředitelů ZŠ, SŠ a podnikatelů
|
A.4.1.5 | Podpora talentovaných dětí a studentů, popularizace technických disciplín, matematiky, přírodovědy a základů podnikání ve spolupráci s podnikateli a školami (intenzivní využívání zařízení podporujících rozvoj talentů ve výuce ZŠ, například IQ Park – IQ La
|
A.4.2 | Realizace nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti v souladu s potřebami trhu práce |
A.4.2.1 | Rekvalifikační kurzy pro nezaměstnané v souladu s potřebami firem
|
A.4.2.2 | Podpora vytváření nových pracovních míst pro osoby ohrožené na trhu práce
|
A.4.2.3 | Podpora aktivit k získání pracovních návyků a praxe (odborné stáže, veřejně prospěšné práce, krátkodobé pracovní úvazky, …)
|
A.4.2.4 | Flexibilní způsoby zaměstnávání (sdílená pracovní místa, home office, …)
|
A.5 | Management cestovního ruchu |
A.5.1 | Nastavení řídící struktury rozvoje cestovního ruchu a vytvoření systému konzultační a informační podpory |
A.5.1.1 | Zajištění koordinace a řízení aktivit v cestovním ruchu na MML
|
A.5.1.2 | Vytvoření podmínek pro práci odborné pracovní skupiny složené z klíčových aktérů v oblasti cestovního ruchu napříč sektory
|
A.5.1.3 | Zavedení pravidelného monitoringu cestovního ruchu včetně systému sběru dat, zajištění marketingových výzkumů CR; zajištění zpětné vazby a informačních toků od turistů a návštěvníků města
|
A.5.1.4 | Rozšíření a prezentace informačního systému, který umožňuje hledání nových aktivit pro všechny cílové skupiny (datový sklad Městského informačního centra)
|
A.5.2 | Vytvoření podmínek pro dlouhodobou spolupráci, propojení a řízení managementu cestovního ruchu napříč sektory |
A.5.2.1 | Zajištění vzájemné informovanosti o připravovaných aktivitách v oblasti cestovního ruchu ve spolupráci s LK a ERN; tvorba společného Kalendáře akcí pro rezidenty i návštěvníky města a regionu
|
A.5.2.2 | Sdružené financování aktivit podporujících cestovní ruch
|
A.5.2.3 | Zapojení města do odborné pracovní skupiny Euroregionu Nisa pro cestovní ruch EUREX
|
A.5.2.4 | Rozvoj oboustranné spolupráce mezi cestovními kancelářemi, incomingovými cestovními agenturami a informačními centry
|
A.5.2.5 | Spolupráce a posílení významu Liberce v Turistickém regionu Jizerské hory, v Libereckém kraji a v Euroregionu Nisa
|
A.5.3 | Motivace poskytovatelů služeb cestovního ruchu k nabízení kvalitních služeb |
A.5.3.1 | Zapojení poskytovatelů služeb do stávajících certifikačních systémů v oblasti CR
|
A.5.3.2 | Zveřejňování certifikovaných poskytovatelů služeb na internetových stránkách městského informačního centra
|
A.5.3.3 | Realizace vzdělávacích programů a exkurzí pro pracovníky v cestovním ruchu
|
A.6 | Vytvoření příznivých podmínek pro turisty a návštěvníky města |
A.6.1 | Péče o základní a doprovodnou infrastrukturu cestovního ruchu |
A.6.2 | Podpora komplexních produktů a služeb pro návštěvníky |
A.6.3 | Podpora konání společenských, kulturních a sportovních aktivit pro návštěvníky města |
A.7 | Posílení destinačního marketingu a propagace města jako turistického cíle |
A.7.1 | Podpora propagace města jako celku a jako součásti větších oblastí |
B. | Kvalita života |
B.1 | Zajištění kvalitní infrastruktury pro vzdělávání |
B.1.1 | Optimalizace sítě škol a školských zařízení a zlepšení jejich stavebně-technického stavu |
B.1.2 | Budování zázemí pro činnost dalších vzdělávacích zařízení a jejich podpora |
B.1.3 | Zkvalitňovat vybavení ve všech zařízeních podílejících se na vzdělávání |
B.1.4 | Zajištění rovného přístupu ke vzdělávání |
B.2 | Podpora spolupráce klíčových aktérů v systému vzdělávání |
B.2.1 | Podpora přeshraniční spolupráce vzdělávacích institucí |
B.2.2 | Podpora vzájemné spolupráce a informovanosti mezi vzdělávacími a dalšími institucemi, organizacemi a aktéry |
B.2.3 | Spolupráce mezi zřizovateli škol a školských zařízení i orgány veřejné správy a koordinace jejich aktivit |
B.2.4 | Podpora účasti škol a školských zařízení v kvalitních programech, projektech a sítích |
B.2.5 | Vytváření podmínek pro integraci všech dětí a žáků do mateřských a základních škol, zvláště dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
B.3 | Zajištění celoživotního vzdělávání pro širokou veřejnost |
B.3.1 | Rozvoj vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků ve školství a volnočasových organizacích pro děti a mládež |
B.3.2 | Rozvoj znalostí a dovedností dětí a mládeže |
B.3.3 | Podpora alternativních způsobů vzdělávání |
B.3.4 | Podpora celoživotního vzdělávání zejména s ohledem na měnící se potřeby trhu práce, zaměstnavatelů a pracovních sil |
B.4 | Zajištění podmínek pro budování a udržení kvalitní a dostupné sítě zdravotních a sociálních služeb |
B.4.1 | Rozvoj Krajské nemocnice Liberec |
B.4.2 | Zachování a rozšíření sítě sociálních a zdravotních služeb |
B.4.3 | Prověření účelnosti a efektivity víceletého financování zejména sociálních služeb na území města Liberec |
B.4.4 | Podpora vzdělávání pracovníků v sociálních a zdravotních službách |
B.5 | Zajištění podmínek pro kvalitní bydlení |
B.5.1 | Podpora revitalizace stávajícího bytového fondu |
B.5.2 | Podpora rozvoje různých forem bydlení |
B.6 | Zvýšení bezpečnosti obyvatel města a posílení prevence kriminality |
B.6.1 | Aktivní monitoring bezpečnostní situace ve městě |
B.6.2 | Zvýšení kapacity a kvality institucí a organizací zabývajících se bezpečností |
B.6.3 | Podpora legislativní činnosti SML v oblasti bezpečnosti |
B.6.4 | Podpora prevence kriminality a sociálně patologických jevů |
B.7 | Podpora kultury, sportu a volnočasových aktivit a zlepšení spolupráce a partnerství mezi městem a kulturními, sportovními a volnočasovými organizacemi |
B.7.1 | Rozvoj základní infrastruktury pro kulturu, sport a volný čas |
B.7.2 | Posílení koordinace mezi kulturními, sportovními a volnočasovými organizacemi navzájem a s městem |
B.7.3 | Vytváření systémových podmínek pro realizaci kulturních, sportovních a volnočasových aktivit |
C. | Životní prostředí a veřejná prostranství |
C.1 | Koncepční řízení péče o městskou zeleň |
C.1.1 | Průběžná kvalitní péče o mimolesní zeleň ve městě |
C.1.2 | Omezování plošného rozšiřování města a ochrana příměstské krajiny |
C.2 | Podpora přírodních procesů a ochrana biodiverzity |
C.2.1 | Posílení obecné ochrany přírody a krajiny |
C.2.2 | Podpora přirozeného vodního režimu |
C.2.3 | Podpora ohrožených a ochranářsky významných druhů rostlin a živočichů a jejich biotopů |
C.2.4 | Prostupnost dopravní infrastruktury pro volně žijící živočichy |
C.3 | Prevence a minimalizace rizik ve všech složkách životního prostředí |
C.3.1 | Nastavení systému informací o stavu životního prostředí |
C.3.2 | Cílená komunikace se znečišťovateli |
C.3.3 | Zlepšování nakládání s odpady a odpadními vodami |
C.3.4 | Podpora opatření vedoucích ke zlepšování kvality ovzduší |
C.4 | Zvýšení ekogramotnosti všech cílových skupin obyvatel a jejich zapojení do péče o životní prostředí |
C.4.1 | Ekologické vzdělávání a osvěta |
C.4.2 | Podpora občanských iniciativ a jejich projektů a záměrů |
C.5 | Spolupráce a partnerství s okolními obcemi v oblasti ochrany životního prostředí |
C.5.1 | Řešení ochrany okolní krajiny v nadmístních souvislostech |
C.6 | Budování a využívání veřejných prostranství jako míst funkčních, živých, příjemných a bezpečných |
C.6.1 | Pravidelná údržba veřejného prostranství |
C.6.2 | Zvyšování kvality stávajícího veřejného prostranství |
C.6.3 | Budování nových veřejných prostranství |
C.6.4 | Zkvalitnění náplně a využití veřejných prostranství |
C.6.5 | Koncepční řešení prostupnosti města a dostupnosti volné krajiny |
C.6.6 | Zajišťování kvalitní urbanistické struktury a architektonického vzhledu města |
D. | Udržitelná mobilita a technická infrastruktura |
D.1 | Zajištění komplexního dopravního plánování a spolupráce s vlastníky a správci infrastruktury pro zajištění optimální dopravní dostupnosti, prostupnosti a obslužnosti pro všechny – dopravní dostupnost pracovních míst, služeb, bydlení, míst pro odpočinek a rekreaci a atraktivit cestovního ruchu pro všechny cílové skupiny |
D.1.1 | Dopravní plánování v souladu s územním plánováním a dopravními plány nadřazených VÚSC |
D.1.1.1 | Zajištění fungující dopravní kostry města v souladu s územním plánem
|
D.1.1.2 | Podpora zkvalitnění napojení města s významnými centry (Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa, Semily …)
|
D.1.1.3 | Podpora zlepšení silniční dostupnosti města z území za Ještědským hřbetem (Osečná)
|
D.1.1.4 | Podpora vybudování železničního koridoru Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Frýdlant – Černousy – Zawidów - Görlitz (elektrifikace a zdvojkolejnění tratě v úseku Turnov – Liberec - Frýdlant – hranice ČR)
|
D.1.1.5 | Podpora modernizace železniční trati Liberec – Česká Lípa
|
D.1.1.6 | Podpora rozšíření železničního propojení s okolními regiony a přeshraničními regiony
|
D.1.1.7 | Prověření možností dalšího využití letiště v souladu s koncepcí letecké dopravy v ČR
|
D.1.1.8 | Podpora spojení s centry významnými pro cestovní ruch (Německo – Zittau, Bad Schandau, Dresden, Görlitz; Polsko – Zgorzelec, Jelenia Góra)
|
D.1.2 | Zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím veřejné hromadné dopravy dle potřeb obyvatel, návštěvníků a podnikatelů |
D.1.2.1 | Integrace veřejné dopravy spočívající v propojení jízdních řádů všech segmentů veřejné dopravy, integrované tarify, informace (spolupráce s KORID LK, spol. s r.o., Libereckým krajem) s cílem snižovat cestovní dobu
|
D.1.2.2 | Průběžná optimalizace rozložení spojů MHD (intervaly v celodenní i celotýdenní době), pokrytí území zastávkami MHD, trasy MHD
|
D.1.2.3 | Podpora atraktivní příměstské veřejné hromadné dopravy jako alternativy k IAD pro snížení negativního vlivu suburbanizace
|
D.1.2.4 | Zlepšení doprovodné infrastruktury veřejné dopravy (modernizace areálu vlakového a autobusového nádraží)
|
D.1.3 | Kvalitní údržba, provoz a rozvoj dopravní infrastruktury s přednostním řešením kritických bodů v dopravní síti |
D.1.3.1 | Postupná realizace vnitřního městského okruhu/„obchvatu centra“ (etapizace zejména Nová Pastýřská, Nová Žitavská, křižovatka ulic Jablonecká a Na Bídě, křižovatka ulic Jungmannova, Žitavská a Švermova)
|
D.1.3.2 | Řešení kritických bodů v dopravní síti s cílem předcházet dopravním nehodám a kongescím
|
D.1.3.3 | Zkvalitnění a finanční posílení údržby, obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury
|
D.1.3.4 | Vybudování přímého silničního napojení průmyslových zón Liberec Sever a Liberec Jih na silnici I/35
|
D.1.3.5 | Postupná příprava a realizace nových sběrných a hlavních obslužných komunikací (například Nová Vesecká, Nová Jizerská, sběrná obvodová komunikace, Nová Ostašovská, Nová Výletní, Nová Sladovnická, Východní)
|
D.1.3.6 | Podpora dokončení I/14 v úseku Liberec (Kunratice) – Jablonec nad Nisou
|
D.1.3.7 | Příprava a realizace zón s omezeným přístupem a omezenou rychlostí (usměrňovat nákladní dopravu, omezovat IAD)
|
D.1.4 | Vyřešení dopravy v klidu (parkování) |
D.1.4.1 | Zajištění fungujícího parkovacího systému na území města
|
D.1.4.2 | Vybudování nových parkovacích míst ve městě pro pracující, návštěvníky i turisty (především mimo jádrové území města a na sídlištích) a postupná redukce parkovacích míst v centru
|
D.1.4.3 | Realizace záchytných parkovišť pro IAD i zájezdové autobusy v blízkosti průtahu I/35 s navazující veřejnou dopravou
|
D.1.4.4 | Podpora intenzifikace garážových kapacit
|
D.2 | Vytvoření podmínek pro dopravní bezpečnost a bezbariérovost dopravy pro všechny |
D.2.1 | Bezpečnost dopravy a řízení dopravního provozu |
D.2.1.1 | Koncepční zvyšování bezpečnosti dopravy a řízení dopravního provozu
|
D.2.1.2 | Zvýšení bezpečnosti chodců při křížení zatížených komunikací a na přechodech, odstranění závad v provozu a omezení rychlosti vozidel na nebezpečných úsecích (v blízkosti škol, dětských hřišť apod.)
|
D.2.1.3 | Zajištění podmínek pro bezpečné cesty dětí do škol
|
D.2.1.4 | Zvýšení ochrany dopravní infrastruktury před náhlými změnami počasí
|
D.2.1.5 | Zajištění bezpečného rozhledu pro účastníky silničního provozu (při respektování principů ochrany životního prostředí)
|
D.2.1.6 | Minimalizace doby uzavírek dobrou koordinací a souběhem staveb při výlukách a uzavírkách z důvodu údržby; informování o plánu výluk a uzavírek s dostatečným předstihem
|
D.2.1.7 | Přerozdělení dopravního prostoru z důvodů zajištění bezpečnosti nemotorové dopravy
|
D.2.1.8 | Zajištění dopravní výchovy a provozu dopravního hřiště
|
D.2.2 | Rozvoj moderních technologií a nástrojů ITS a modernizace SSZ s ohledem na bezpečnost a plynulost dopravy |
D.2.2.1 | Využití moderních systémů telematiky pro zvýšení bezpečnosti, plynulosti a informovanosti účastníků silničního provozu
|
D.2.2.2 | Zvyšování komfortu přepravy cestujících prostřednictvím IDS IDOL
|
D.2.2.3 | Využívání inteligentních systémů parkování při výstavbě parkovacích domů a ploch
|
D.2.2.4 | Modernizace SSZ
|
D.2.3 | Zohlednění speciálních potřeb osob se sníženou schopností pohybu a orientace (ZTP, senioři, maminky s kočárky, …) |
D.2.3.1 | Vytvoření jednoduchého grafického pasportu bezbariérových tras s vyznačením bariér a objízdných tras a jeho zveřejnění
|
D.2.3.2 | Zajištění bezbariérového přístupu k veřejným budovám, turistickým cílům/objektům
|
D.2.3.3 | Odstraňování bariér v dopravních prostředcích a informačních systémech
|
D.2.3.4 | Odstranění bariér v dopravní síti (zastávky MHD, autobusové nádraží, terminál MHD a nádraží ČD)
|
D.2.4 | Plošné zklidňování dopravy mimo hlavní dopravní síť |
D.2.4.1 | Vytvoření zón s preferencí pěší a nemotorové dopravy (zklidněné ulice, obytné zóny, pěší zóny, rozšíření zón TEMPO 30) na sídlištích a v zónách bydlení
|
D.2.4.2 | Realizace pasivních prvků pro zklidnění dopravy ve vybrané komunikační síti podle příslušných technických podmínek
|
D.2.4.3 | V návaznosti na realizaci vnitřního městského okruhu řešit regulaci města zejména v jádrovém území města (například nízkoemisní zóny, poplatky za vjezd do centra atd.)
|
D.2.5 | Optimalizace dopravního značení |
D.2.5.1 | Optimalizace systému značení směrových a komunálních cílů pro motoristy ve městě
|
D.2.5.2 | Realizace orientačního systému pro pěší a cyklistickou dopravu
|
D.2.5.3 | Kvalitní obnova svislého a vodorovného dopravního značení
|
D.3 | Zlepšení podmínek pro nemotorovou dopravu |
D.3.1 | Realizace výstupů generelu cyklistické dopravy |
D.3.1.1 | Vytvoření projektů výstavby infrastruktury cyklistické dopravy a jejich postupná realizace
|
D.3.1.2 | Realizace dalších úseků a navazujících tras včetně doprovodné infrastrukutry páteřní mezinárodní cyklotrasy Odra - Nisa na území města
|
D.3.1.3 | Podpora vymezení cyklopruhů na významných komunikacích dle výstupů generelu cyklistické dopravy a koordinace s rekonstrukcemi komunikací
|
D.3.1.4 | Optimalizace jednosměrných komunikací v souvislosti s cyklodopravou
|
D.3.2 | Zajištění vybavenosti cyklodopravy u veřejných budov a služeb a na pracovišti |
D.3.2.1 | Vytipování a umístění cyklostojanů, úschoven kol aj.
|
D.3.2.2 | Propagační podpora systému půjčování kol
|
D.3.2.3 | Vytvoření orientační mapy cyklistické dopravy
|
D.3.2.4 | Motivace zaměstnavatelů k vytváření zázemí pro uživatele jízdních kol
|
D.3.3 | Podpora pěší dopravy |
D.3.3.1 | Modernizace komunikací s ohledem na řešení pěší dopravy (výstavba chodníků)
|
D.4 | Preference udržitelných forem mobility |
D.4.1 | Zvyšování dopravní informovanosti a osvěty |
D.4.1.1 | Zajištění informovanosti a osvěty o výhodách udržitelných forem dopravy a dopadech neudržitelných forem dopravy
|
D.4.1.2 | Podpora osvětových kampaní typu BESIP, Den bez aut, Evropský týden mobility, Do práce na kole
|
D.4.1.3 | Zvyšování využití veřejné dopravy prostřednictvím její větší a efektivnější propagace
|
D.4.2 | Podpora vyššího využití tramvajové dopravy |
D.4.2.1 | Rekonstrukce tramvajové trati Liberec – Vratislavice nad Nisou
|
D.4.2.2 | Příprava projektu nové vozovny pro tramvaje
|
D.4.2.3 | Dokončení tramvajové trati do Rochlice; rozšiřování tramvajové sítě v souladu s územním plánem a finančními možnostmi města
|
D.4.3 | Podpora moderních způsobu řešení mobility |
D.4.3.1 | Rozvoj carsharingu, včetně souvisejících informačních systémů (burza jízd, burza spolucestujících na webu …), jejich monitoring a zveřejňování na webu města
|
D.4.3.2 | Motivace pro uživatele carsharingu (sleva na MHD, bezplatná stání apod.)
|
D.4.3.3 | Vytvoření systému Bike+Ride, Park+Ride, Kiss+Ride (např. Nádraží ČD, autobusové nádraží, školy a školky)
|
D.4.4 | Zajištění atraktivity MHD |
D.4.4.1 | Zlepšení technického stavu, čistoty a vybavení zastávek MHD
|
D.4.4.2 | Cenová opatření (zvýhodněné jízdné MHD, krátkodobé časové jízdenky, …)
|
D.4.4.3 | Zajištění bezpečnosti ve vozech a na zastávkách MHD (spolupráce dispečerů a řidičů s Městskou policií při nevhodném chování cestujících, řidičů, revizorů, využití kamer ve vozech, …)
|
D.4.4.4 | Monitoring kvality služby veřejné dopravy
|
D.4.4.5 | Preference MHD se snahou o minimalizaci cestovní doby (vyhrazené jízdní pruhy, preference na SSZ)
|
D.4.5 | Podpora vyššího využívání železniční dopravy |
D.4.5.1 | Zřízení nových železničních zastávek v souladu s územním plánem (např. u průmyslových zón) a jejich propojení s dopravními systémy
|
D.5 | Minimalizace negativních vlivů dopravy na životní prostředí, zdraví obyvatel, stabilitu ekosystémů v krajině a dopravní infrastrukturu při přípravě i realizaci projektů obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury |
D.5.1 | Snížení emisí z dopravy modernizací vozového parku MHD a zaváděním ekologických dopravních prostředků |
D.5.1.1 | Rozšíření ekologických autobusů včetně zvýšení podílu vozů na alternativní palivo
|
D.5.1.2 | Obnova a údržba vozového parku tramvají
|
D.5.1.3 | Podpora rozšíření využití elektrické energie k pohonu dopravních prostředků (elektrokola, dobíjecí stanice pro elektrokola a elektoskútry)
|
D.5.1.4 | Podpora rozšíření využití nízkoemisních paliv (LPG, CNG)
|
D.5.2 | Snížení hlukové zátěže a vibrací z dopravy |
D.5.2.1 | Realizace protihlukových opatření podél komunikací v hustě obydlených místech, kde jsou překračovány hlukové limity
|
D.6 | Koncepční řízení rozvoje a koncepční koordinace realizace všech inženýrských a dopravních sítí |
D.6.1 | Koncepční řízení rozvoje jednotlivých odvětví technické infrastruktury s každoročním monitorováním výsledků a dopadů |
D.6.1.1 | Vypracování zásad města pro ochranu soukromých investic v technické infrastruktuře
|
D.6.1.2 | Zvýšení důrazu na kvalitu a kontrolu projektové dokumentace i následné realizace investic do dopravní a technické infrastruktury
|
D.6.1.3 | Zajištění provázanosti strategických rozhodnutí města, státu a kraje, týkajících se rozvoje jednotlivých oborů technické infrastruktury včetně dopravy
|
D.6.1.4 | Zajištění funkce koordinátora inženýrských sítí na MML
|
D.7 | Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost inženýrských sítí |
D.7.1 | : Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost vodohospodářské infrastruktury, ochrana vodních zdrojů, toků a ploch |
D.7.1.1 | Vytváření podmínek pro dosažení evropských standardů při pokrytí území města zásobovacími vodovodními a kanalizačními systémy (revize stavu a následná opatření)
|
D.7.1.2 | Zlepšování kvality povrchové i podzemní vody, vytváření územních podmínek pro eliminaci hlavních zdrojů znečištění
|
D.7.1.3 | Protipovodňová ochrana na území města
|
D.7.1.4 | Vymístění parovodů z koryta řeky Nisy
|
D.7.2 | Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost dalších sítí technické infrastruktury |
D.7.2.1 | Vytváření podmínek pro spolehlivý systém zásobování elektrickou energií vzhledem k očekávaným potřebám ve městě
|
D.7.2.2 | Vytváření podmínek pro rozvoj plynofikace na území města Liberec mimo vybrané lokality zásobované ze systému CZT
|
D.7.2.3 | Vytváření podmínek pro zlepšení dostupnosti služeb spojů a telekomunikací ve vztahu k potřebám území zejména v okrajových částech města (zajištění rozvoje sítí pro vysokorychlostní přístup k internetu, doplňování vysílacích rádiových sítí pro zemské digit
|
D.7.2.4 | Vytváření podmínek pro stabilizaci a modernizaci systému CZT a jeho konkurenceschopnost k ostatním druhům paliv
|
D.8 | Efektivní hospodaření s energiemi |
D.8.1 | Snižování energetické náročnosti provozu objektů ve vlastnictví města |
D.8.1.1 | Zřízení funkce městského energetika na MML
|
D.8.1.2 | Monitoring energetických potřeb na území města
|
D.8.1.3 | Snižování energetické náročnosti veřejných budov (energetické audity, realizace zateplování budov a monitoring)
|
D.8.1.4 | Snižování energetické náročnosti veřejného osvětlení
|
D.8.1.5 | Zajištění ekonomických nástrojů podporujících využívání zdrojů energie šetrnějších k životnímu prostředí
|
D.8.2 | Podpora snižování energetické náročnosti provozu výrobních, distribučních a spotřebních systémů a objektů v soukromém vlastnictví |
D.8.2.1 | Podpora ekonomicky efektivní aplikace kombinované výroby elektřiny a tepla ve stávajících i nových zdrojích energie (kogenerace)
|
D.8.2.2 | Důsledné využívání energie ze spalovny odpadů Termizo
|
D.8.2.3 | Využívání solární energie na objektech jako dodatkového zdroje
|
D.8.2.4 | Podpora využití obnovitelných zdrojů
|
E. | Veřejná správa a občanská společnost, územní spolupráce |
E.1 | Koncepční řízení udržitelného rozvoje města za účelem zvyšování kvality života jeho obyvatel a zvyšování kvality veřejných služeb |
E.1.1 | Stanovení vyjasněných a vyvážených cílů rozvoje města s ověřitelnými výsledky a vazbou na rozpočet, reálné termíny a zodpovědnost za realizaci vedoucí k plnění cílů |
E.1.1.1 | Uplatňování strategie rozvoje města a územního plánu jako základních a provázaných nástrojů efektivního a strategického řízení správy a rozvoje území města ve smyslu udržitelného rozvoje
|
E.1.1.2 | Zajišťování souladu strategie rozvoje města a územního plánu s nadřazenými strategickými dokumenty
|
E.1.2 | Zdravé finanční řízení města a vytváření nástrojů realizace strategie rozvoje |
E.1.2.1 | Analýza potřeb a finančního potenciálu města (možnosti a rizika)
|
E.1.2.2 | Propojení strategie a jejích priorit s rozpočtem a rozpočtovým výhledem reálně podle výstupů analýzy potřeb a finančního potenciálu města
|
E.1.2.3 | Aktualizace zásobníku projektů – projekty, aktivity k realizaci strategie, z nichž se bude vybírat akční plán
|
E.1.2.4 | Tvorba akčního plánu na 1 - 2 roky (schválené projekty v souladu se strategií rozvoje města, překlopené po finanční stránce do rozpočtového výhledu a rozpočtu konkrétního rozpočtového roku)
|
E.1.2.5 | Efektivní čerpání vlastních i vnějších zdrojů na realizaci cílů strategie rozvoje města
|
E.1.2.6 | Stanovení závazných pravidel pro implementaci a aktualizaci strategie rozvoje města
|
E.1.2.7 | Zajištění ekonomického fungování městských společností, kvalitního personálního obsazení orgánů společností a zpětné vazby od zástupců města v orgánech společností
|
E.1.2.8 | Zlepšení spolupráce vedení města s řediteli městských organizací
|
E.1.3 | Vytvoření sektorových strategií navazujících na nadřazenou strategii rozvoje města |
E.1.3.1 | Zpracování koncepce rozvoje cestovního ruchu
|
E.1.3.2 | Zpracování koncepce rozvoje vzdělávání
|
E.1.3.3 | Zpracování koncepce kultury, sportu a volného času
|
E.1.3.4 | Zpracování koncepce péče o zeleň (vč. ochrany zelených pásů a příměstské krajiny, ochrany lesů na území města)
|
E.1.3.5 | Zpracování koncepce prostupnosti města a dostupnosti volné krajiny
|
E.1.3.6 | Zpracování koncepce rozvoje veřejného prostranství
|
E.1.3.7 | Zpracování územní energetické koncepce
|
E.1.3.8 | Vytvoření komunikační strategie SML
|
E.1.3.9 | Zpracování koncepce udržitelné mobility (dopravy)
|
E.1.3.10 | Aktualizace Komunitního plánu rozvoje sociálních služeb
|
E.1.3.11 | Zpracování Zdravotní politiky SML
|
E.1.3.12 | Zpracování koncepce rozvoje bydlení
|
E.1.3.13 | Zpracování záměru bezbariérových tras
|
E.1.4 | Kontrola a monitoring implementace strategie rozvoje města a sektorových strategií |
E.1.4.1 | Každoroční vyhodnocování plnění akčních plánů navázané na přípravu a schvalování rozpočtu
|
E.1.4.2 | Průběžné vyhodnocování a zveřejňování plnění strategie rozvoje města – 1 x ročně
|
E.2 | Posílení důvěryhodnosti veřejného sektoru navenek, stále zlepšování úrovně a kultury veřejné správy |
E.2.1 | Přijímání zodpovědnosti úředníků za výsledky své práce a přijímání zodpovědnosti politiků za rozhodování při výkonu funkcí |
E.2.1.1 | Implementace etického kodexu úředníka a etického kodexu zastupitele; průmět do řídících struktur organizace a vnitřních předpisů (organizační řád a další interní směrnic a předpisy)
|
E.2.1.2 | Implementace protikorupční strategie a realizace opatření proti korupci v rámci SMLvčetně městských společností
|
E.2.1.3 | Zveřejňování uzavíraných smluv
|
E.2.1.4 | Zajišťování transparentního průběhu veřejných zakázek a kontrolu transparentnosti ze strany zastupitelů
|
E.2.1.5 | Transparentnost při rozdělování dotací z fondů
|
E.2.2 | Zlepšení systému komunikace ve veřejném sektoru a informování veřejnosti |
E.2.2.1 | Rozšíření a inovace nástrojů informování občanů o aktuálním dění a úředních informacích (u lokálně významných informací s důrazem na informování v předmětné lokalitě)
|
E.2.2.2 | Zvyšování kvality webových stránek města (zjednodušení, přehlednost, redakční systém, grafika webu a jeho zpřístupnění přes další aplikace …)
|
E.2.2.3 | Zkvalitnění Zpravodaje města (zlepšení distribuce občanům, aktuálnost informací s ohledem na uzávěrku aj.)
|
E.2.2.4 | Vytvoření platformy pravidelné komunikace s klíčovými aktéry rozvoje města
|
E.2.2.5 | Implementace komunikační strategie SML
|
E.2.2.6 | Zlepšení komunikace mezi Radou a Zastupitelstvem města a jimi založenými poradními orgány, a širší zapojení činnosti výborů a komisí do aktivit města
|
E.2.3 | Posílení tradičních nástrojů zastupitelské demokracie |
E.2.3.1 | Zapojování veřejnosti do celého procesu tvorby velkých projektů
|
E.2.3.2 | Zapojení občanů do pracovních skupin a komisí pro řešení důležitých otázek rozvoje města
|
E.2.3.3 | Stanovení pravidel pro využívání metod a nástrojů zapojování občanů
|
E.2.3.4 | Posílení spolupráce se samostatným městským obvodem, osadními výbory a místními občanskými sdruženími
|
E.3 | Zvyšování hodnoty veřejné služby pro klienty |
E.3.1 | Zajištění kvality veřejné služby |
E.3.1.1 | Standardizace veřejných služeb z hlediska jejich rozsahu a kvality
|
E.3.1.2 | Vytvoření a aktualizace Katalogu veřejných služeb (veřejná správa, doprava, školství, kultura, zdravotnictví, sociální péče aj.)
|
E.3.1.3 | Monitoring spokojenosti s veřejnými službami (zajištění zpětné vazby od občanů – klientů a zákazníků)
|
E.3.1.4 | Vytvoření otevřené databáze projektů a námětů pro využití potenciálu stávající infrastruktury veřejných služeb
|
E.3.2 | Optimalizace veřejných služeb z pohledu nákladů na službu, správu majetku, investice, projekty a veřejné zakázky |
E.3.2.1 | Účelná a hospodárná správa majetku (vč. zavedení systému centrálních nákupů pro město a jím řízené organizace), včetně snahy o minimalizaci nemovitého majetku v zástavě
|
E.3.2.2 | Efektivní provádění investic a projektů
|
E.3.2.3 | Zdokonalování interní směrnice na VZ
|
E.3.2.4 | Spolupráce s developery a investory v území na spolufinancování rozvoje dopravní a technické infrastruktury (ŘSD, LK, SVS a.s. aj.)
|
E.3.3 | Zavedení nástrojů na řízení kvality veřejné služby |
E.3.3.1 | Benchmarking (porovnávání) měst stejné velikosti v čerpání EU dotací, ve využívání strategického plánování
|
E.3.3.2 | Zavedení MA 21 jako metody vedoucí k uplatňování principů udržitelného rozvoje
|
E.3.3.3 | Zajišťování kvalitního managementu městských společností, procesního řízení a korporátního řízení a uplatnění projektového řízení na dotační projekty
|
E.3.3.4 | Rozšíření Ekonomického informačního systému (EIS) o modul aplikovatelný na příspěvkové organizace města
|
E.3.4 | Zkvalitnění krizového řízení města |
E.3.4.1 | Zkvalitnění fungování Integrovaného záchranného systému a spolupráce složek IZS a pracovníků krizového řízení (pravidelné školení a výcvik složek IZS)
|
E.3.4.2 | Zajištění udržitelného zázemí a zkvalitnění vybavení složek IZS (zdravotnická záchranná služba, hasičský záchranný sbor, Policie ČR, SDH, Městská policie, Český červený kříž, Armáda České republiky)
|
E.3.4.3 | Vytvoření jednotného systému protipovodňových opatření ve spolupráci s okolními obcemi ve smyslu prevence i varování
|
E.3.5 | Zvýšení kompetentnosti pracovníků veřejné správy |
E.3.5.1 | Zajišťování seznámení s chodem celého úřadu pro nové zaměstnance a zastupitele
|
E.3.5.2 | Zajišťování profesního vzdělávání úředníků a zastupitelů
|
E.3.5.3 | Rozvoj dovedností a využívání ICT nástrojů
|
E.3.5.4 | Školení v komunikaci s klienty
|
E.3.5.5 | Vytvoření kompetenčního modelu – pracovní náplně, nároky na pozici, osvědčení, diplom, způsobilost…)
|
E.3.6 | Zvýšení motivace pracovníků veřejné správy |
E.3.6.1 | Pravidelné hodnocení všech zaměstnanců pracujících na MML s výstupy a doporučeními od hodnotitelů směrem k podřízeným zaměstnancům
|
E.3.6.2 | Zavedení dalších benefitů pro kvalitní pracovníky (například zvyšování a prohlubování kvalifikace se spoluúčastí zaměstnavatele, zkrácené pracovní úvazky)
|
E.4 | Územní spolupráce |
E.4.1 | Uplatňování principu partnerství s cílem dosažení synergických efektů v území |
E.4.1.1 | Spolupráce s partnerskými městy s cílem sdílení dobré praxe a výměny zkušeností
|
E.4.1.2 | Všestranná spolupráce a koordinace aktivit s vyššími územně-správními celky (LK, ERN, ČR…)
|
E.4.1.3 | Spolupráce napříč sektory na integrované strategii (plánu) rozvoje území (IPRÚ)
|
E.4.1.4 | V rámci dotačních projektů IPRÚ kromě výstavby nové infrastruktury modernizovat a pečovat o stávající infrastrukturu
|
E.4.1.5 | Zapojení města do projektů SMO, ERN a jiných partnerů vč. zahraničních
|
E.4.1.6 | Spolupráce se spoluvlastníky společností, kde má město podíl za účelem zajištění efektivity (např. DPMLJ, KNL, Teplárna, SVS …)
|