A. Konkurenceschopná ekonomika a podnikání |
A.1 Zlepšení spolupráce a komunikace mezi městem, podnikatelským sektorem, vzdělávacími a vědecko-výzkumnými institucemi
|
A.1.1 Realizace aktivit komunikační strategie města vůči podnikatelskému sektoru
|
A.1.1.1 Ustavení ekonomického fóra města jako oficiální pravidelné diskuzní platformy mezi reprezentací města a zástupci významných firem ve městě, a jeho reciproční využití při koordinaci ekonomického rozvoje města
A.1.1.2 Zlepšení komunikace města s podnikatelskými organizacemi, okresní hospodářskou komorou a dalšími zastřešujícími organizacemi podnikatelů s cílem podpory podnikání v Liberci
A.1.1.3 Vytvoření samostatné informační sekce na internetových stránkách města pro podnikatele jako jednoho z klientů veřejné správy
A.1.1.4 Zavedení systému „jedněch dveří“ na MML pro komunikaci s podnikateli a zajištění agendy manažera podpory podnikání
|
A.1.2 Vytvoření systému spolupráce města a podnikatelského sektoru
|
A.1.2.1 Propagace úspěšných podnikatelských projektů realizovaných v Liberci
A.1.2.2 Propagace nadějných inovačních záměrů připravovaných a realizovaných firmami v Liberci
A.1.2.3 Propagace zapojení libereckých podnikatelů do existujících soutěží na centrální i regionální úrovni a zveřejňování úspěšných podnikatelů na stránkách města (exportér roku, podnik vstřícný zaměstnancům, výrobek roku, regionální produkt…)
|
A.1.3 Spolupráce města s vědecko-výzkumnými institucemi
|
A.1.3.1 Propagace vědecko-výzkumných institucí
|
|
A.2 Rozvíjení a kultivace podnikatelského prostředí
|
A.2.1 Rozvoj služeb a zázemí pro podnikatele
|
A.2.1.1 Zřízení a udržení podnikatelského inkubátoru
A.2.1.2 Podpora a rozvoj poradenských služeb pro začínající, malé a střední podnikatele
A.2.1.3 Spolupráce s významnými zaměstnavateli ve městě na zajištění optimálního rozsahu veřejné dopravy do zaměstnání a koordinace řešení dopravy a parkování zaměstnanců
|
A.2.2 Podpora využívání vhodných brownfields na území města pro podnikání
|
A.2.2.1 Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
A.2.2.2 Pomoc s přístupem k dotacím na regeneraci brownfields
A.2.2.3 Podpora nevyužitých budov a areálů (areál bývalých LVT, atd.)
A.2.2.4 Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
A.2.2.5 Pro vhodné podnikatelské aktivity upřednostňovat využití brownfields, které jsou dobře napojitelné na páteřní dopravní a technickou infrastrukturu
A.2.2.6 Pomoc s přístupem k dotacím na regeneraci brownfields
A.2.2.7 Podpora nevyužitých budov a areálů (areál bývalých LVT, atd.)
|
A.2.3 Zajistit plochy pro průmysl na území města
|
A.2.3.1 V rámci procesu tvorby a aktualizace územního plánu zajistit dostatek vhodných ploch pro podnikatelské aktivity, zejména ve výrobním sektoru, které jsou potenciálně dobře napojitelné na dopravní a inženýrské sítě
A.2.3.2 V rámci procesu tvorby a aktualizace územního plánu zajistit dostatek vhodných ploch pro podnikatelské aktivity, zejména ve výrobním sektoru, které jsou potenciálně dobře napojitelné na dopravní a inženýrské sítě
|
A.2.4 Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání
|
A.2.4.1 Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím vzdělávacích aktivit a poradenství
A.2.4.2 Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím zajištění informovanosti všech relevantních subjektů
A.2.4.3 Podpora sociálního a společensky prospěšného podnikání prostřednictvím vzdělávacích aktivit a poradenství
|
|
A.3 Posílení role infrastruktury pro vědu, výzkum a inovace pro zajištění konkurenceschopnosti Liberce
|
A.3.1 Rozvoj sítí (klastrů) a technologických platforem založených pro zvýšení aplikace poznatků vědy a výzkumů v podnicích
|
A.3.1.1 Zřízení Centra pro transfer technologií na TUL
A.3.1.2 Podpora reciproční mobility pracovníků z podniků a výzkumných organizací (účast odborníků z praxe na výuce, stáže výzkumných pracovníků ve firmách, sdílení kapacit vzdělávacích a výzkumných zařízení)
A.3.1.3 Zapojení města do aktualizace Regionální inovační strategie Libereckého kraje, její realizace a kontroly (do projektového týmu, do koordinačního výboru, do pracovních skupin)
A.3.1.4 Zřízení Centra pro transfer technologií na TUL
A.3.1.5 Podpora reciproční mobility pracovníků z podniků a výzkumných organizací (účast odborníků z praxe na výuce, stáže výzkumných pracovníků ve firmách, sdílení kapacit vzdělávacích a výzkumných zařízení)
A.3.1.6 Zapojení města do aktualizace Regionální inovační strategie Libereckého kraje, její realizace a kontroly (do projektového týmu, do koordinačního výboru, do pracovních skupin)
|
A.3.2 Podpora komunikace a spolupráce mezi podnikatelskou a výzkumnou sférou při zapojování do příhraničních a mezinárodních projektů a následného sdílení poznatků vědy, výzkumu a inovací
|
A.3.2.1 Zapojení podnikatelských subjektů a vědecko-výzkumných institucí do spolupráce s Euroregionem Nisa a jinými zahraničními partnery
|
A.3.3 Posilování týmů výzkumných pracovníků ve vědecko-výzkumných organizacích v Liberci
|
A.3.3.1 Vytvoření systému motivačních podmínek ze strany zaměstnavatelů a zvyšování atraktivity města s cílem udržení absolventů vysokých škol, talentovaných a hostujících excelentních odborníků a výzkumných pracovníků ze zahraničí
|
|
A.4 Přizpůsobení vzdělávacího systému potřebám trhu práce
|
A.4.1 Zkvalitnění vzdělávacích programů propojením s trhem práce a posílení součinnosti všech partnerů v oblasti školství a vzdělávání (školských zařízení, NNO, rodičů, budoucích zaměstnavatelů, poradenských zařízení, výzkumných institucí) při zodpovědném výběr
|
A.4.1.1 Prezentace příkladů dobré praxe a úspěšných podnikatelů za účelem motivovat žáky a studenty k volbě studia technických a přírodovědných oborů, žádaných na trhu práce
A.4.1.2 Propagace učňovského vzdělávání (setkávání žáků ZŠ, SŠ s odborníky jednotlivých řemesel s dlouholetou praxí)
A.4.1.3 Shromažďování a zveřejňování informací o disproporcích na trhu práce pro rodičovskou veřejnost a vzdělávací instituce
A.4.1.4 Organizace setkávání ředitelů ZŠ, SŠ a podnikatelů
A.4.1.5 Podpora talentovaných dětí a studentů, popularizace technických disciplín, matematiky, přírodovědy a základů podnikání ve spolupráci s podnikateli a školami (intenzivní využívání zařízení podporujících rozvoj talentů ve výuce ZŠ, například IQ Park – IQ La
|
A.4.2 Realizace nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti v souladu s potřebami trhu práce
|
A.4.2.1 Rekvalifikační kurzy pro nezaměstnané v souladu s potřebami firem
A.4.2.2 Podpora vytváření nových pracovních míst pro osoby ohrožené na trhu práce
A.4.2.3 Podpora aktivit k získání pracovních návyků a praxe (odborné stáže, veřejně prospěšné práce, krátkodobé pracovní úvazky, …)
A.4.2.4 Flexibilní způsoby zaměstnávání (sdílená pracovní místa, home office, …)
|
|
A.5 Management cestovního ruchu
|
A.5.1 Nastavení řídící struktury rozvoje cestovního ruchu a vytvoření systému konzultační a informační podpory
|
A.5.1.1 Zajištění koordinace a řízení aktivit v cestovním ruchu na MML
A.5.1.2 Vytvoření podmínek pro práci odborné pracovní skupiny složené z klíčových aktérů v oblasti cestovního ruchu napříč sektory
A.5.1.3 Zavedení pravidelného monitoringu cestovního ruchu včetně systému sběru dat, zajištění marketingových výzkumů CR; zajištění zpětné vazby a informačních toků od turistů a návštěvníků města
A.5.1.4 Rozšíření a prezentace informačního systému, který umožňuje hledání nových aktivit pro všechny cílové skupiny (datový sklad Městského informačního centra)
|
A.5.2 Vytvoření podmínek pro dlouhodobou spolupráci, propojení a řízení managementu cestovního ruchu napříč sektory
|
A.5.2.1 Zajištění vzájemné informovanosti o připravovaných aktivitách v oblasti cestovního ruchu ve spolupráci s LK a ERN; tvorba společného Kalendáře akcí pro rezidenty i návštěvníky města a regionu
A.5.2.2 Sdružené financování aktivit podporujících cestovní ruch
A.5.2.3 Zapojení města do odborné pracovní skupiny Euroregionu Nisa pro cestovní ruch EUREX
A.5.2.4 Rozvoj oboustranné spolupráce mezi cestovními kancelářemi, incomingovými cestovními agenturami a informačními centry
A.5.2.5 Spolupráce a posílení významu Liberce v Turistickém regionu Jizerské hory, v Libereckém kraji a v Euroregionu Nisa
|
A.5.3 Motivace poskytovatelů služeb cestovního ruchu k nabízení kvalitních služeb
|
A.5.3.1 Zapojení poskytovatelů služeb do stávajících certifikačních systémů v oblasti CR
A.5.3.2 Zveřejňování certifikovaných poskytovatelů služeb na internetových stránkách městského informačního centra
A.5.3.3 Realizace vzdělávacích programů a exkurzí pro pracovníky v cestovním ruchu
|
|
A.6 Vytvoření příznivých podmínek pro turisty a návštěvníky města
|
A.6.1 Péče o základní a doprovodnou infrastrukturu cestovního ruchu
A.6.2 Podpora komplexních produktů a služeb pro návštěvníky
A.6.3 Podpora konání společenských, kulturních a sportovních aktivit pro návštěvníky města
|
A.7 Posílení destinačního marketingu a propagace města jako turistického cíle
|
A.7.1 Podpora propagace města jako celku a jako součásti větších oblastí
|
|
B. Kvalita života |
B.1 Zajištění kvalitní infrastruktury pro vzdělávání
|
B.1.1 Optimalizace sítě škol a školských zařízení a zlepšení jejich stavebně-technického stavu
B.1.2 Budování zázemí pro činnost dalších vzdělávacích zařízení a jejich podpora
B.1.3 Zkvalitňovat vybavení ve všech zařízeních podílejících se na vzdělávání
B.1.4 Zajištění rovného přístupu ke vzdělávání
|
B.2 Podpora spolupráce klíčových aktérů v systému vzdělávání
|
B.2.1 Podpora přeshraniční spolupráce vzdělávacích institucí
B.2.2 Podpora vzájemné spolupráce a informovanosti mezi vzdělávacími a dalšími institucemi, organizacemi a aktéry
B.2.3 Spolupráce mezi zřizovateli škol a školských zařízení i orgány veřejné správy a koordinace jejich aktivit
B.2.4 Podpora účasti škol a školských zařízení v kvalitních programech, projektech a sítích
B.2.5 Vytváření podmínek pro integraci všech dětí a žáků do mateřských a základních škol, zvláště dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
|
B.3 Zajištění celoživotního vzdělávání pro širokou veřejnost
|
B.3.1 Rozvoj vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků ve školství a volnočasových organizacích pro děti a mládež
B.3.2 Rozvoj znalostí a dovedností dětí a mládeže
B.3.3 Podpora alternativních způsobů vzdělávání
B.3.4 Podpora celoživotního vzdělávání zejména s ohledem na měnící se potřeby trhu práce, zaměstnavatelů a pracovních sil
|
B.4 Zajištění podmínek pro budování a udržení kvalitní a dostupné sítě zdravotních a sociálních služeb
|
B.4.1 Rozvoj Krajské nemocnice Liberec
B.4.2 Zachování a rozšíření sítě sociálních a zdravotních služeb
B.4.3 Prověření účelnosti a efektivity víceletého financování zejména sociálních služeb na území města Liberec
B.4.4 Podpora vzdělávání pracovníků v sociálních a zdravotních službách
|
B.5 Zajištění podmínek pro kvalitní bydlení
|
B.5.1 Podpora revitalizace stávajícího bytového fondu
B.5.2 Podpora rozvoje různých forem bydlení
|
B.6 Zvýšení bezpečnosti obyvatel města a posílení prevence kriminality
|
B.6.1 Aktivní monitoring bezpečnostní situace ve městě
B.6.2 Zvýšení kapacity a kvality institucí a organizací zabývajících se bezpečností
B.6.3 Podpora legislativní činnosti SML v oblasti bezpečnosti
B.6.4 Podpora prevence kriminality a sociálně patologických jevů
|
B.7 Podpora kultury, sportu a volnočasových aktivit a zlepšení spolupráce a partnerství mezi městem a kulturními, sportovními a volnočasovými organizacemi
|
B.7.1 Rozvoj základní infrastruktury pro kulturu, sport a volný čas
B.7.2 Posílení koordinace mezi kulturními, sportovními a volnočasovými organizacemi navzájem a s městem
B.7.3 Vytváření systémových podmínek pro realizaci kulturních, sportovních a volnočasových aktivit
|
|
C. Životní prostředí a veřejná prostranství |
C.1 Koncepční řízení péče o městskou zeleň
|
C.1.1 Průběžná kvalitní péče o mimolesní zeleň ve městě
C.1.2 Omezování plošného rozšiřování města a ochrana příměstské krajiny
|
C.2 Podpora přírodních procesů a ochrana biodiverzity
|
C.2.1 Posílení obecné ochrany přírody a krajiny
C.2.2 Podpora přirozeného vodního režimu
C.2.3 Podpora ohrožených a ochranářsky významných druhů rostlin a živočichů a jejich biotopů
C.2.4 Prostupnost dopravní infrastruktury pro volně žijící živočichy
|
C.3 Prevence a minimalizace rizik ve všech složkách životního prostředí
|
C.3.1 Nastavení systému informací o stavu životního prostředí
C.3.2 Cílená komunikace se znečišťovateli
C.3.3 Zlepšování nakládání s odpady a odpadními vodami
C.3.4 Podpora opatření vedoucích ke zlepšování kvality ovzduší
|
C.4 Zvýšení ekogramotnosti všech cílových skupin obyvatel a jejich zapojení do péče o životní prostředí
|
C.4.1 Ekologické vzdělávání a osvěta
C.4.2 Podpora občanských iniciativ a jejich projektů a záměrů
|
C.5 Spolupráce a partnerství s okolními obcemi v oblasti ochrany životního prostředí
|
C.5.1 Řešení ochrany okolní krajiny v nadmístních souvislostech
|
C.6 Budování a využívání veřejných prostranství jako míst funkčních, živých, příjemných a bezpečných
|
C.6.1 Pravidelná údržba veřejného prostranství
C.6.2 Zvyšování kvality stávajícího veřejného prostranství
C.6.3 Budování nových veřejných prostranství
C.6.4 Zkvalitnění náplně a využití veřejných prostranství
C.6.5 Koncepční řešení prostupnosti města a dostupnosti volné krajiny
C.6.6 Zajišťování kvalitní urbanistické struktury a architektonického vzhledu města
|
|
D. Udržitelná mobilita a technická infrastruktura |
D.1 Zajištění komplexního dopravního plánování a spolupráce s vlastníky a správci infrastruktury pro zajištění optimální dopravní dostupnosti, prostupnosti a obslužnosti pro všechny – dopravní dostupnost pracovních míst, služeb, bydlení, míst pro odpočinek a rekreaci a atraktivit cestovního ruchu pro všechny cílové skupiny
|
D.1.1 Dopravní plánování v souladu s územním plánováním a dopravními plány nadřazených VÚSC
|
D.1.1.1 Zajištění fungující dopravní kostry města v souladu s územním plánem
D.1.1.2 Podpora zkvalitnění napojení města s významnými centry (Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa, Semily …)
D.1.1.3 Podpora zlepšení silniční dostupnosti města z území za Ještědským hřbetem (Osečná)
D.1.1.4 Podpora vybudování železničního koridoru Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Frýdlant – Černousy – Zawidów - Görlitz (elektrifikace a zdvojkolejnění tratě v úseku Turnov – Liberec - Frýdlant – hranice ČR)
D.1.1.5 Podpora modernizace železniční trati Liberec – Česká Lípa
D.1.1.6 Podpora rozšíření železničního propojení s okolními regiony a přeshraničními regiony
D.1.1.7 Prověření možností dalšího využití letiště v souladu s koncepcí letecké dopravy v ČR
D.1.1.8 Podpora spojení s centry významnými pro cestovní ruch (Německo – Zittau, Bad Schandau, Dresden, Görlitz; Polsko – Zgorzelec, Jelenia Góra)
|
D.1.2 Zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím veřejné hromadné dopravy dle potřeb obyvatel, návštěvníků a podnikatelů
|
D.1.2.1 Integrace veřejné dopravy spočívající v propojení jízdních řádů všech segmentů veřejné dopravy, integrované tarify, informace (spolupráce s KORID LK, spol. s r.o., Libereckým krajem) s cílem snižovat cestovní dobu
D.1.2.2 Průběžná optimalizace rozložení spojů MHD (intervaly v celodenní i celotýdenní době), pokrytí území zastávkami MHD, trasy MHD
D.1.2.3 Podpora atraktivní příměstské veřejné hromadné dopravy jako alternativy k IAD pro snížení negativního vlivu suburbanizace
D.1.2.4 Zlepšení doprovodné infrastruktury veřejné dopravy (modernizace areálu vlakového a autobusového nádraží)
|
D.1.3 Kvalitní údržba, provoz a rozvoj dopravní infrastruktury s přednostním řešením kritických bodů v dopravní síti
|
D.1.3.1 Postupná realizace vnitřního městského okruhu/„obchvatu centra“ (etapizace zejména Nová Pastýřská, Nová Žitavská, křižovatka ulic Jablonecká a Na Bídě, křižovatka ulic Jungmannova, Žitavská a Švermova)
D.1.3.2 Řešení kritických bodů v dopravní síti s cílem předcházet dopravním nehodám a kongescím
D.1.3.3 Zkvalitnění a finanční posílení údržby, obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury
D.1.3.4 Vybudování přímého silničního napojení průmyslových zón Liberec Sever a Liberec Jih na silnici I/35
D.1.3.5 Postupná příprava a realizace nových sběrných a hlavních obslužných komunikací (například Nová Vesecká, Nová Jizerská, sběrná obvodová komunikace, Nová Ostašovská, Nová Výletní, Nová Sladovnická, Východní)
D.1.3.6 Podpora dokončení I/14 v úseku Liberec (Kunratice) – Jablonec nad Nisou
D.1.3.7 Příprava a realizace zón s omezeným přístupem a omezenou rychlostí (usměrňovat nákladní dopravu, omezovat IAD)
|
D.1.4 Vyřešení dopravy v klidu (parkování)
|
D.1.4.1 Zajištění fungujícího parkovacího systému na území města
D.1.4.2 Vybudování nových parkovacích míst ve městě pro pracující, návštěvníky i turisty (především mimo jádrové území města a na sídlištích) a postupná redukce parkovacích míst v centru
D.1.4.3 Realizace záchytných parkovišť pro IAD i zájezdové autobusy v blízkosti průtahu I/35 s navazující veřejnou dopravou
D.1.4.4 Podpora intenzifikace garážových kapacit
|
|
D.2 Vytvoření podmínek pro dopravní bezpečnost a bezbariérovost dopravy pro všechny
|
D.2.1 Bezpečnost dopravy a řízení dopravního provozu
|
D.2.1.1 Koncepční zvyšování bezpečnosti dopravy a řízení dopravního provozu
D.2.1.2 Zvýšení bezpečnosti chodců při křížení zatížených komunikací a na přechodech, odstranění závad v provozu a omezení rychlosti vozidel na nebezpečných úsecích (v blízkosti škol, dětských hřišť apod.)
D.2.1.3 Zajištění podmínek pro bezpečné cesty dětí do škol
D.2.1.4 Zvýšení ochrany dopravní infrastruktury před náhlými změnami počasí
D.2.1.5 Zajištění bezpečného rozhledu pro účastníky silničního provozu (při respektování principů ochrany životního prostředí)
D.2.1.6 Minimalizace doby uzavírek dobrou koordinací a souběhem staveb při výlukách a uzavírkách z důvodu údržby; informování o plánu výluk a uzavírek s dostatečným předstihem
D.2.1.7 Přerozdělení dopravního prostoru z důvodů zajištění bezpečnosti nemotorové dopravy
D.2.1.8 Zajištění dopravní výchovy a provozu dopravního hřiště
|
D.2.2 Rozvoj moderních technologií a nástrojů ITS a modernizace SSZ s ohledem na bezpečnost a plynulost dopravy
|
D.2.2.1 Využití moderních systémů telematiky pro zvýšení bezpečnosti, plynulosti a informovanosti účastníků silničního provozu
D.2.2.2 Zvyšování komfortu přepravy cestujících prostřednictvím IDS IDOL
D.2.2.3 Využívání inteligentních systémů parkování při výstavbě parkovacích domů a ploch
|
D.2.3 Zohlednění speciálních potřeb osob se sníženou schopností pohybu a orientace (ZTP, senioři, maminky s kočárky, …)
|
D.2.3.1 Vytvoření jednoduchého grafického pasportu bezbariérových tras s vyznačením bariér a objízdných tras a jeho zveřejnění
D.2.3.2 Zajištění bezbariérového přístupu k veřejným budovám, turistickým cílům/objektům
D.2.3.3 Odstraňování bariér v dopravních prostředcích a informačních systémech
D.2.3.4 Odstranění bariér v dopravní síti (zastávky MHD, autobusové nádraží, terminál MHD a nádraží ČD)
|
D.2.4 Plošné zklidňování dopravy mimo hlavní dopravní síť
|
D.2.4.1 Vytvoření zón s preferencí pěší a nemotorové dopravy (zklidněné ulice, obytné zóny, pěší zóny, rozšíření zón TEMPO 30) na sídlištích a v zónách bydlení
D.2.4.2 Realizace pasivních prvků pro zklidnění dopravy ve vybrané komunikační síti podle příslušných technických podmínek
D.2.4.3 V návaznosti na realizaci vnitřního městského okruhu řešit regulaci města zejména v jádrovém území města (například nízkoemisní zóny, poplatky za vjezd do centra atd.)
|
D.2.5 Optimalizace dopravního značení
|
D.2.5.1 Optimalizace systému značení směrových a komunálních cílů pro motoristy ve městě
D.2.5.2 Realizace orientačního systému pro pěší a cyklistickou dopravu
D.2.5.3 Kvalitní obnova svislého a vodorovného dopravního značení
|
|
D.3 Zlepšení podmínek pro nemotorovou dopravu
|
D.3.1 Realizace výstupů generelu cyklistické dopravy
|
D.3.1.1 Vytvoření projektů výstavby infrastruktury cyklistické dopravy a jejich postupná realizace
D.3.1.2 Realizace dalších úseků a navazujících tras včetně doprovodné infrastrukutry páteřní mezinárodní cyklotrasy Odra - Nisa na území města
D.3.1.3 Podpora vymezení cyklopruhů na významných komunikacích dle výstupů generelu cyklistické dopravy a koordinace s rekonstrukcemi komunikací
D.3.1.4 Optimalizace jednosměrných komunikací v souvislosti s cyklodopravou
|
D.3.2 Zajištění vybavenosti cyklodopravy u veřejných budov a služeb a na pracovišti
|
D.3.2.1 Vytipování a umístění cyklostojanů, úschoven kol aj.
D.3.2.2 Propagační podpora systému půjčování kol
D.3.2.3 Vytvoření orientační mapy cyklistické dopravy
D.3.2.4 Motivace zaměstnavatelů k vytváření zázemí pro uživatele jízdních kol
|
D.3.3 Podpora pěší dopravy
|
D.3.3.1 Modernizace komunikací s ohledem na řešení pěší dopravy (výstavba chodníků)
|
|
D.4 Preference udržitelných forem mobility
|
D.4.1 Zvyšování dopravní informovanosti a osvěty
|
D.4.1.1 Zajištění informovanosti a osvěty o výhodách udržitelných forem dopravy a dopadech neudržitelných forem dopravy
D.4.1.2 Podpora osvětových kampaní typu BESIP, Den bez aut, Evropský týden mobility, Do práce na kole
D.4.1.3 Zvyšování využití veřejné dopravy prostřednictvím její větší a efektivnější propagace
|
D.4.2 Podpora vyššího využití tramvajové dopravy
|
D.4.2.1 Rekonstrukce tramvajové trati Liberec – Vratislavice nad Nisou
D.4.2.2 Příprava projektu nové vozovny pro tramvaje
D.4.2.3 Dokončení tramvajové trati do Rochlice; rozšiřování tramvajové sítě v souladu s územním plánem a finančními možnostmi města
|
D.4.3 Podpora moderních způsobu řešení mobility
|
D.4.3.1 Rozvoj carsharingu, včetně souvisejících informačních systémů (burza jízd, burza spolucestujících na webu …), jejich monitoring a zveřejňování na webu města
D.4.3.2 Motivace pro uživatele carsharingu (sleva na MHD, bezplatná stání apod.)
D.4.3.3 Vytvoření systému Bike+Ride, Park+Ride, Kiss+Ride (např. Nádraží ČD, autobusové nádraží, školy a školky)
|
D.4.4 Zajištění atraktivity MHD
|
D.4.4.1 Zlepšení technického stavu, čistoty a vybavení zastávek MHD
D.4.4.2 Cenová opatření (zvýhodněné jízdné MHD, krátkodobé časové jízdenky, …)
D.4.4.3 Zajištění bezpečnosti ve vozech a na zastávkách MHD (spolupráce dispečerů a řidičů s Městskou policií při nevhodném chování cestujících, řidičů, revizorů, využití kamer ve vozech, …)
D.4.4.4 Monitoring kvality služby veřejné dopravy
D.4.4.5 Preference MHD se snahou o minimalizaci cestovní doby (vyhrazené jízdní pruhy, preference na SSZ)
|
D.4.5 Podpora vyššího využívání železniční dopravy
|
D.4.5.1 Zřízení nových železničních zastávek v souladu s územním plánem (např. u průmyslových zón) a jejich propojení s dopravními systémy
|
|
D.5 Minimalizace negativních vlivů dopravy na životní prostředí, zdraví obyvatel, stabilitu ekosystémů v krajině a dopravní infrastrukturu při přípravě i realizaci projektů obnovy a rozvoje dopravní infrastruktury
|
D.5.1 Snížení emisí z dopravy modernizací vozového parku MHD a zaváděním ekologických dopravních prostředků
|
D.5.1.1 Rozšíření ekologických autobusů včetně zvýšení podílu vozů na alternativní palivo
D.5.1.2 Obnova a údržba vozového parku tramvají
D.5.1.3 Podpora rozšíření využití elektrické energie k pohonu dopravních prostředků (elektrokola, dobíjecí stanice pro elektrokola a elektoskútry)
D.5.1.4 Podpora rozšíření využití nízkoemisních paliv (LPG, CNG)
|
D.5.2 Snížení hlukové zátěže a vibrací z dopravy
|
D.5.2.1 Realizace protihlukových opatření podél komunikací v hustě obydlených místech, kde jsou překračovány hlukové limity
|
|
D.6 Koncepční řízení rozvoje a koncepční koordinace realizace všech inženýrských a dopravních sítí
|
D.6.1 Koncepční řízení rozvoje jednotlivých odvětví technické infrastruktury s každoročním monitorováním výsledků a dopadů
|
D.6.1.1 Vypracování zásad města pro ochranu soukromých investic v technické infrastruktuře
D.6.1.2 Zvýšení důrazu na kvalitu a kontrolu projektové dokumentace i následné realizace investic do dopravní a technické infrastruktury
D.6.1.3 Zajištění provázanosti strategických rozhodnutí města, státu a kraje, týkajících se rozvoje jednotlivých oborů technické infrastruktury včetně dopravy
D.6.1.4 Zajištění funkce koordinátora inženýrských sítí na MML
|
|
D.7 Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost inženýrských sítí
|
D.7.1 : Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost vodohospodářské infrastruktury, ochrana vodních zdrojů, toků a ploch
|
D.7.1.1 Vytváření podmínek pro dosažení evropských standardů při pokrytí území města zásobovacími vodovodními a kanalizačními systémy (revize stavu a následná opatření)
D.7.1.2 Zlepšování kvality povrchové i podzemní vody, vytváření územních podmínek pro eliminaci hlavních zdrojů znečištění
D.7.1.3 Protipovodňová ochrana na území města
D.7.1.4 Vymístění parovodů z koryta řeky Nisy
|
D.7.2 Obnova, udržitelný rozvoj, dostupnost, spolehlivost a bezpečnost dalších sítí technické infrastruktury
|
D.7.2.1 Vytváření podmínek pro spolehlivý systém zásobování elektrickou energií vzhledem k očekávaným potřebám ve městě
D.7.2.2 Vytváření podmínek pro rozvoj plynofikace na území města Liberec mimo vybrané lokality zásobované ze systému CZT
D.7.2.3 Vytváření podmínek pro zlepšení dostupnosti služeb spojů a telekomunikací ve vztahu k potřebám území zejména v okrajových částech města (zajištění rozvoje sítí pro vysokorychlostní přístup k internetu, doplňování vysílacích rádiových sítí pro zemské digit
D.7.2.4 Vytváření podmínek pro stabilizaci a modernizaci systému CZT a jeho konkurenceschopnost k ostatním druhům paliv
|
|
D.8 Efektivní hospodaření s energiemi
|
D.8.1 Snižování energetické náročnosti provozu objektů ve vlastnictví města
|
D.8.1.1 Zřízení funkce městského energetika na MML
D.8.1.2 Monitoring energetických potřeb na území města
D.8.1.3 Snižování energetické náročnosti veřejných budov (energetické audity, realizace zateplování budov a monitoring)
D.8.1.4 Snižování energetické náročnosti veřejného osvětlení
D.8.1.5 Zajištění ekonomických nástrojů podporujících využívání zdrojů energie šetrnějších k životnímu prostředí
|
D.8.2 Podpora snižování energetické náročnosti provozu výrobních, distribučních a spotřebních systémů a objektů v soukromém vlastnictví
|
D.8.2.1 Podpora ekonomicky efektivní aplikace kombinované výroby elektřiny a tepla ve stávajících i nových zdrojích energie (kogenerace)
D.8.2.2 Důsledné využívání energie ze spalovny odpadů Termizo
D.8.2.3 Využívání solární energie na objektech jako dodatkového zdroje
D.8.2.4 Podpora využití obnovitelných zdrojů
|
|
|
E. Veřejná správa a občanská společnost, územní spolupráce |
E.1 Koncepční řízení udržitelného rozvoje města za účelem zvyšování kvality života jeho obyvatel a zvyšování kvality veřejných služeb
|
E.1.1 Stanovení vyjasněných a vyvážených cílů rozvoje města s ověřitelnými výsledky a vazbou na rozpočet, reálné termíny a zodpovědnost za realizaci vedoucí k plnění cílů
|
E.1.1.1 Uplatňování strategie rozvoje města a územního plánu jako základních a provázaných nástrojů efektivního a strategického řízení správy a rozvoje území města ve smyslu udržitelného rozvoje
E.1.1.2 Zajišťování souladu strategie rozvoje města a územního plánu s nadřazenými strategickými dokumenty
|
E.1.2 Zdravé finanční řízení města a vytváření nástrojů realizace strategie rozvoje
|
E.1.2.1 Analýza potřeb a finančního potenciálu města (možnosti a rizika)
E.1.2.2 Propojení strategie a jejích priorit s rozpočtem a rozpočtovým výhledem reálně podle výstupů analýzy potřeb a finančního potenciálu města
E.1.2.3 Aktualizace zásobníku projektů – projekty, aktivity k realizaci strategie, z nichž se bude vybírat akční plán
E.1.2.4 Tvorba akčního plánu na 1 - 2 roky (schválené projekty v souladu se strategií rozvoje města, překlopené po finanční stránce do rozpočtového výhledu a rozpočtu konkrétního rozpočtového roku)
E.1.2.5 Efektivní čerpání vlastních i vnějších zdrojů na realizaci cílů strategie rozvoje města
E.1.2.6 Stanovení závazných pravidel pro implementaci a aktualizaci strategie rozvoje města
E.1.2.7 Zajištění ekonomického fungování městských společností, kvalitního personálního obsazení orgánů společností a zpětné vazby od zástupců města v orgánech společností
E.1.2.8 Zlepšení spolupráce vedení města s řediteli městských organizací
|
E.1.3 Vytvoření sektorových strategií navazujících na nadřazenou strategii rozvoje města
|
E.1.3.1 Zpracování koncepce rozvoje cestovního ruchu
E.1.3.2 Zpracování koncepce rozvoje vzdělávání
E.1.3.3 Zpracování koncepce kultury, sportu a volného času
E.1.3.4 Zpracování koncepce péče o zeleň (vč. ochrany zelených pásů a příměstské krajiny, ochrany lesů na území města)
E.1.3.5 Zpracování koncepce prostupnosti města a dostupnosti volné krajiny
E.1.3.6 Zpracování koncepce rozvoje veřejného prostranství
E.1.3.7 Zpracování územní energetické koncepce
E.1.3.8 Vytvoření komunikační strategie SML
E.1.3.9 Zpracování koncepce udržitelné mobility (dopravy)
E.1.3.10 Aktualizace Komunitního plánu rozvoje sociálních služeb
E.1.3.11 Zpracování Zdravotní politiky SML
E.1.3.12 Zpracování koncepce rozvoje bydlení
E.1.3.13 Zpracování záměru bezbariérových tras
|
E.1.4 Kontrola a monitoring implementace strategie rozvoje města a sektorových strategií
|
E.1.4.1 Každoroční vyhodnocování plnění akčních plánů navázané na přípravu a schvalování rozpočtu
E.1.4.2 Průběžné vyhodnocování a zveřejňování plnění strategie rozvoje města – 1 x ročně
|
|
E.2 Posílení důvěryhodnosti veřejného sektoru navenek, stále zlepšování úrovně a kultury veřejné správy
|
E.2.1 Přijímání zodpovědnosti úředníků za výsledky své práce a přijímání zodpovědnosti politiků za rozhodování při výkonu funkcí
|
E.2.1.1 Implementace etického kodexu úředníka a etického kodexu zastupitele; průmět do řídících struktur organizace a vnitřních předpisů (organizační řád a další interní směrnic a předpisy)
E.2.1.2 Implementace protikorupční strategie a realizace opatření proti korupci v rámci SMLvčetně městských společností
E.2.1.3 Zveřejňování uzavíraných smluv
E.2.1.4 Zajišťování transparentního průběhu veřejných zakázek a kontrolu transparentnosti ze strany zastupitelů
E.2.1.5 Transparentnost při rozdělování dotací z fondů
|
E.2.2 Zlepšení systému komunikace ve veřejném sektoru a informování veřejnosti
|
E.2.2.1 Rozšíření a inovace nástrojů informování občanů o aktuálním dění a úředních informacích (u lokálně významných informací s důrazem na informování v předmětné lokalitě)
E.2.2.2 Zvyšování kvality webových stránek města (zjednodušení, přehlednost, redakční systém, grafika webu a jeho zpřístupnění přes další aplikace …)
E.2.2.3 Zkvalitnění Zpravodaje města (zlepšení distribuce občanům, aktuálnost informací s ohledem na uzávěrku aj.)
E.2.2.4 Vytvoření platformy pravidelné komunikace s klíčovými aktéry rozvoje města
E.2.2.5 Implementace komunikační strategie SML
E.2.2.6 Zlepšení komunikace mezi Radou a Zastupitelstvem města a jimi založenými poradními orgány, a širší zapojení činnosti výborů a komisí do aktivit města
|
E.2.3 Posílení tradičních nástrojů zastupitelské demokracie
|
E.2.3.1 Zapojování veřejnosti do celého procesu tvorby velkých projektů
E.2.3.2 Zapojení občanů do pracovních skupin a komisí pro řešení důležitých otázek rozvoje města
E.2.3.3 Stanovení pravidel pro využívání metod a nástrojů zapojování občanů
E.2.3.4 Posílení spolupráce se samostatným městským obvodem, osadními výbory a místními občanskými sdruženími
|
|
E.3 Zvyšování hodnoty veřejné služby pro klienty
|
E.3.1 Zajištění kvality veřejné služby
|
E.3.1.1 Standardizace veřejných služeb z hlediska jejich rozsahu a kvality
E.3.1.2 Vytvoření a aktualizace Katalogu veřejných služeb (veřejná správa, doprava, školství, kultura, zdravotnictví, sociální péče aj.)
E.3.1.3 Monitoring spokojenosti s veřejnými službami (zajištění zpětné vazby od občanů – klientů a zákazníků)
E.3.1.4 Vytvoření otevřené databáze projektů a námětů pro využití potenciálu stávající infrastruktury veřejných služeb
|
E.3.2 Optimalizace veřejných služeb z pohledu nákladů na službu, správu majetku, investice, projekty a veřejné zakázky
|
E.3.2.1 Účelná a hospodárná správa majetku (vč. zavedení systému centrálních nákupů pro město a jím řízené organizace), včetně snahy o minimalizaci nemovitého majetku v zástavě
E.3.2.2 Efektivní provádění investic a projektů
E.3.2.3 Zdokonalování interní směrnice na VZ
E.3.2.4 Spolupráce s developery a investory v území na spolufinancování rozvoje dopravní a technické infrastruktury (ŘSD, LK, SVS a.s. aj.)
|
E.3.3 Zavedení nástrojů na řízení kvality veřejné služby
|
E.3.3.1 Benchmarking (porovnávání) měst stejné velikosti v čerpání EU dotací, ve využívání strategického plánování
E.3.3.2 Zavedení MA 21 jako metody vedoucí k uplatňování principů udržitelného rozvoje
E.3.3.3 Zajišťování kvalitního managementu městských společností, procesního řízení a korporátního řízení a uplatnění projektového řízení na dotační projekty
E.3.3.4 Rozšíření Ekonomického informačního systému (EIS) o modul aplikovatelný na příspěvkové organizace města
|
E.3.4 Zkvalitnění krizového řízení města
|
E.3.4.1 Zkvalitnění fungování Integrovaného záchranného systému a spolupráce složek IZS a pracovníků krizového řízení (pravidelné školení a výcvik složek IZS)
E.3.4.2 Zajištění udržitelného zázemí a zkvalitnění vybavení složek IZS (zdravotnická záchranná služba, hasičský záchranný sbor, Policie ČR, SDH, Městská policie, Český červený kříž, Armáda České republiky)
E.3.4.3 Vytvoření jednotného systému protipovodňových opatření ve spolupráci s okolními obcemi ve smyslu prevence i varování
|
E.3.5 Zvýšení kompetentnosti pracovníků veřejné správy
|
E.3.5.1 Zajišťování seznámení s chodem celého úřadu pro nové zaměstnance a zastupitele
E.3.5.2 Zajišťování profesního vzdělávání úředníků a zastupitelů
E.3.5.3 Rozvoj dovedností a využívání ICT nástrojů
E.3.5.4 Školení v komunikaci s klienty
E.3.5.5 Vytvoření kompetenčního modelu – pracovní náplně, nároky na pozici, osvědčení, diplom, způsobilost…)
|
E.3.6 Zvýšení motivace pracovníků veřejné správy
|
E.3.6.1 Pravidelné hodnocení všech zaměstnanců pracujících na MML s výstupy a doporučeními od hodnotitelů směrem k podřízeným zaměstnancům
E.3.6.2 Zavedení dalších benefitů pro kvalitní pracovníky (například zvyšování a prohlubování kvalifikace se spoluúčastí zaměstnavatele, zkrácené pracovní úvazky)
|
|
|
E.4.1 Uplatňování principu partnerství s cílem dosažení synergických efektů v území
|
E.4.1.1 Spolupráce s partnerskými městy s cílem sdílení dobré praxe a výměny zkušeností
E.4.1.2 Všestranná spolupráce a koordinace aktivit s vyššími územně-správními celky (LK, ERN, ČR…)
E.4.1.3 Spolupráce napříč sektory na integrované strategii (plánu) rozvoje území (IPRÚ)
E.4.1.4 V rámci dotačních projektů IPRÚ kromě výstavby nové infrastruktury modernizovat a pečovat o stávající infrastrukturu
E.4.1.5 Zapojení města do projektů SMO, ERN a jiných partnerů vč. zahraničních
E.4.1.6 Spolupráce se spoluvlastníky společností, kde má město podíl za účelem zajištění efektivity (např. DPMLJ, KNL, Teplárna, SVS …)
|
|
|