| Koncepce školství ve městě Hodoníně 2011-2020 |
1. | Vývoj sítě škol a školských zařízení |
1.1 | Mateřské školy |
1.1.1 | sledovat soustavně demografický vývoj ve městě, v návaznosti na něj stabilizovat kapacity mateřských škol zřizovaných městem |
1.1.2 | do konce roku 2013 dosáhnout reálné kapacity nejméně 780 míst v mateřských školách zřizovaných městem |
1.1.3 | v případě nutného navýšení kapacit rekonstruovat do konce roku 2013 pro potřeby předškolního vzdělávání některý z objektů v majetku města |
1.2 | Základní školy |
1.2.1 | vzhledem k reálným kapacitám základních škol a současnému demografickému vývoji zachovat do roku 2020 všechny základní školy ve městě s celkovou cílovou kapacitou 2550 žáků |
1.2.2 | vytvářet podmínky pro využití uvolněných prostor v objektech základních škol k činnostem souvisejícím s výchovou a vzděláváním, a to například pro zkvalitnění a modernizaci výuky nebo pro zájmové vzdělávání |
1.3 | Školní družiny a školní kluby |
1.3.1 | v návaznosti na demografický vývoj a počet žáků základních škol řešit kapacity školních družin tak, aby poskytovaly možnost pravidelného zájmového vzdělávání nejméně pro 50% žáků 1. – 5. ročníku základních škol |
1.3.2 | při řešení kapacit školních družin respektovat změnu charakteru jejich činnosti v posledních letech a poptávku po zájmovém vzdělávání v těchto zařízeních |
1.3.3 | zachovat školní kluby jako významná a nejdostupnější školská zařízení pro zájmové vzdělávání a účelné využití volného času žáků základních škol |
1.4 | Školní stravování |
1.4.1 | do roku 2020 nezasahovat do kapacit stravovacích zařízení při základních školách |
1.4.2 | případné změny kapacit školních jídelen při mateřských školách řešit pouze v případě výrazných změn v kapacitách mateřských škol |
1.4.3 | pozornost věnovat zkvalitňování stravovacích služeb |
1.5 | Školy a školská zařízení zřizovaná Jihomoravským krajem |
1.5.1 | spolupracovat se zřizovatelem s cílem zachovat současný rozsah vzdělávací nabídky v předškolním a základním vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
1.5.2 | ve středním školství prosazovat při jednáních se zřizovatelem středních škol zachování vzdělávací nabídky v oborové struktuře a kapacitách odpovídajících potřebám města i regionu |
1.5.3 | v základním uměleckém školství spoluvytvářet podmínky pro zachování rozsahu vzdělávací nabídky nejméně pro 25% dětí a žáků příslušných populačních ročníků |
1.5.4 | v oblasti zájmového vzdělávání a volnočasových aktivit nadále podporovat činnost Střediska volného času Hodonín jako největšího poskytovatele zájmového vzdělávání ve městě a správním obvodu města Hodonína |
1.5.5 | podílet se na vytváření podmínek pro další působení Střediska služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno, pracoviště Hodonín, Pedagogicko-psychologické poradny Hodonín, odloučeného pracoviště Speciálně pedagogického centra při Speciální mateřské škole a Speciální základní škole pro děti s vadami řeči Brno, Veslařská, v Základní škole Hodonín, Mírové náměstí, a Dětského domova Hodonín na území města s cílem zachovat rozsah poskytovaných služeb |
2. | Výchova a vzdělávání |
2.1 | Předškolní vzdělávání |
2.1.1 | vytvářet podmínky pro realizaci školních vzdělávacích programů mateřských škol s důrazem na vzdělávací potřeby dětí |
2.1.2 | podporovat profilaci jednotlivých předškolních zařízení směřující k rozvíjení osobnosti dítěte a jeho talentu, individuální péči o postižené děti a začlenění mateřských škol do celoměstských programů zaměřených na uspokojování potřeb a zájmů občanů |
2.1.3 | spoluvytvářet podmínky pro rozšiřování nadstandardních aktivit v předškolním vzdělávání |
2.1.4 | spolupracovat s mateřskými školami při vytváření podmínek pro výchovu ke zdravému životnímu stylu, dopravní výchovu a „plaveckou gramotnost“ podporou předplaveckého výcviku |
2.2 | Základní vzdělávání |
2.2.1 | vytvářet podmínky pro úspěšnou realizaci schválených školních vzdělávacích programů a jejich inovaci |
2.2.2 | podporovat aktivity škol směřující k vytváření podmínek pro zkvalitnění výchovně-vzdělávací práce |
2.2.3 | dále podporovat současnou profilaci jednotlivých základních škol, zejména ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných |
2.2.4 | ve spolupráci s příslušnými institucemi se zabezpečit komplexní působení při řešení výchovných problémů a v oblasti prevence negativních jevů |
2.2.5 | prohlubovat spolupráci škol s veřejností a podporovat aktivity škol směřující k zapojení škol do života města |
2.2.6 | vytvářet podmínky pro výchovu ke zdravému životnímu stylu |
2.2.7 | ve výchovném působení věnovat zvýšenou pozornost bezpečnosti a ochraně zdraví žáků, zejména v oblasti dopravní výchovy |
2.2.8 | spolupracovat při zajišťování plaveckého výcviku žáků ve dvou ročnících základní školy, a to formou základního výcviku v rozsahu 20 vyučovacích hodin a zdokonalovacího výcviku rovněž v rozsahu 20 vyučovacích hodin |
2.3 | Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí a žáků mimořádně nadaných |
2.3.1 | spolupracovat při vytváření podmínek pro plnohodnotné vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
2.3.2 | podporovat aktivity zaměřené na zkvalitnění vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dosažení vyšší úrovně odborné péče v této oblasti |
2.3.3 | spoluvytvářet podmínky pro kvalitní poradenskou činnost ve školách |
2.4 | Střední a vysokoškolské vzdělávání |
2.4.1 | podporovat aktivity směřující ke zvyšování úrovně vzdělání, profilaci a zlepšování materiálně - technických podmínek pro práci škol |
2.4.2 | spoluvytvářet podmínky pro efektivní zapojení žáků a zaměstnanců škol do veřejného života města |
2.4.3 | spolupracovat s Evropským polytechnickým institutem, s. r. o., 1. soukromou vysokou školou na Moravě, Kunovice, a spoluvytvářet podmínky pro rozšíření vzdělávací nabídky vysokoškolského studia ve městě Hodoníně |
2.5 | Základní umělecké vzdělávání |
2.5.1 | usilovat o zachování vzdělávací nabídky v současném rozsahu i struktuře, to znamená nabízet základní umělecké vzdělávání nejméně pro 25% populace |
2.5.2 | podporovat činnost základní umělecké školy a spoluvytvářet podmínky pro její rozvoj |
2.5.3 | podporovat aktivity základní umělecké školy při prezentaci výsledků její práce na veřejnosti |
2.6 | Výchova a vzdělávání ve volném čase |
2.6.1 | analyzovat nabídku volnočasových aktivit na území města a podíl jednotlivých organizací a institucí z hlediska potřeb a zájmů veřejnosti |
2.6.2 | posoudit strukturu nabídky volnočasových aktivit z hlediska obsahu a forem činnosti, úroveň jejího materiálně - technického, prostorového i personálního zajištění |
2.6.3 | vyhodnotit účinnost působení v této oblasti a spoluvytvářet otevřený a dostupný systém volnočasových aktivit s důrazem na vyhledávání možností pro rozsáhlejší zapojení mládeže nad 15 let a dospělých do organizované pravidelné zájmové činnosti i do spontánních aktivit |
2.6.4 | vytvářet podmínky pro spolupráci zařízení a organizací zajišťujících zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity ve městě |
2.6.5 | nabídku zájmového vzdělávání ve školních družinách a školních klubech rozšířit zejména na oblasti nepokryté nabídkou jiných zařízení nebo organizací v závislosti na prostorových, materiálních a personálních možnostech školy |
2.6.6 | zachovat, případně rozšířit nabídku příležitostné výchovné, vzdělávací, zájmové a tematické rekreační činnosti školních družin a školních klubů |
2.6.7 | ve větší míře využívat otevřené nabídky spontánních činností školních družin a školních klubů |
2.6.8 | podporovat aktivity směřující ke zkvalitnění práce s dětmi a mládeží ve volném čase s důrazem na koncepčnost, kvalitu a dlouhodobost působení |
3. | Ekonomické zabezpečení vzdělávání |
3.1 | Mateřské školy |
3.1.1 | pokračovat v rekonstrukcích objektů mateřských škol směrem ke snížení energetické náročnosti jejich provozu (Mateřská škola Hodonín - Družstevní čtvrť, Mateřská škola Hodonín - Žižkova, Mateřská škola Hodonín - Vrchlického, Mateřská škola Hodonín - Štefánikova, Mateřská škola Hodonín - Pravoslava Veselého |
3.1.2 | v případě nedostatečné kapacity mateřských škol řešit její navýšení o 40 – 50 míst rekonstrukcí některého z objektů v majetku města |
3.1.3 | podporovat aktivity mateřských škol ve výchově ke zdravému způsobu života a činnosti směřující k prohloubení péče o zdraví a bezpečnost dětí například prostřednictvím dopravní výchovy a předplaveckého výcviku |
3.2 | Základní školy |
3.2.1 | na základě vyhodnocení technického stavu objektů škol a stanovení priorit řešit postupně jejich modernizaci úpravami souvisejícími s dodržováním platných hygienických předpisů a směřujícími ke snížení energetické náročnosti provozu |
3.2.2 | vytvářet podmínky k dosažení optimální vybavenosti škol učebními pomůckami a didaktickou technikou pro realizaci školních vzdělávacích programů |
3.2.3 | vytvářet podmínky pro individuální poradenskou péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
3.2.4 | finančně podpořit nadstandardní aktivity škol v rámci jejich profilace, zejména v péči o mimořádně nadané a talentované žáky |
3.2.5 | vytvářet podmínky pro realizaci činností směřujících k péči o zdraví a bezpečnost dětí a žáků, a to především účinnou dopravní výchovou a zachováním a plaveckého výcviku ve 2. a 3. ročníku základních škol |
3.3 | Zájmové vzdělávání a volný čas |
3.3.1 | podporovat zájmové vzdělávání ve školách a školských zařízeních |
3.3.2 | prostřednictvím grantového systému podporovat volnočasové aktivity ve městě |
3.3.3 | sledovat vybavenost školních hřišť a hřišť pro veřejnost postupně je modernizovat s důrazem na rovnoměrné umístění v různých lokalitách města, a to pro děti i mládež, při tvorbě nových hřišť respektovat i názory uživatelů |