Benešov
Znak Benešov

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

Benešov

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Plán udržitelného rozvoje města Benešov 2019-2030

Plán udržitelného rozvoje města Benešov 2019-2030
1.Správa věcí veřejných a územní rozvoj
1.1Zvyšování efektivity fungování Městského úřadu města Benešov
1.1.1Naplňování akčního plánu Strategie Městského úřadu města Benešov na roky 2016–2020
1.1.2Rozvoj systému archivace, skartace i spisové služby
1.1.3Vytvoření centrální spisovny i s odpovědným pracovníkem
1.1.4Vytvoření projektové kanceláře (softwarové podpory projektového řízení)
1.1.5Zavádění prvků korporátního řízení
1.1.6Hledání optimalizačních kroků v oblasti personální politiky
1.1.7Zavedení intenzivnější spolupráce s obcemi a městy v regionu (např. na úrovni svazku BENE-BUS, ORP i okresu) v oblasti vznikající legislativy a regulací
1.2Zajistit bezpečný městský úřad
1.2.1Budování bezpečnosti městského úřadu v oblasti ICT (nakládání s osobními údaji a další)
1.3Určit směr rozvoje města v oblasti územního plánování
1.3.1Vytvoření Zprávy o uplatňování územního plánu (poslední dokument je z roku 2015, takže je ze zákona nutné vytvořit aktualizaci během roku 2019)
1.3.2Najít koncensus zda zahušťovat současnou výstavbu či využívat nové plochy (v rámci pořizování změn územně plánovací dokumentace by mělo dojít k rozhodnutí, jak s plochami dále naložit (způsob využití, vymezení přiměřeného objemu zastavitelných ploch)
1.3.3Vytvoření skupiny pro územní rozvoj, která bude rozhodovat i určovat financování a realizovatelnost projektů města (vhodné zapojit městského architekta a spolek archibn pro zhodnocení vizuální a technické stránky)
1.4Zainteresovat politickou reprezentaci do ÚP a dalších agend úřadu
1.4.1Aktualizace Strategického plánu rozvoje města na období po roce 2020
1.4.2Zpracování chybějících strategických dokumentů (např. sport a kultura)
1.4.3Vytvoření pracovních skupin pro klíčové oblasti udržitelného rozvoje a realizace jejich pravidelných jednání
1.4.4Reflektování změn v Benešově (např. studie Adaptace na změny klimatu)
1.4.5Zvýšit intenzitu zapojení politické reprezentace města do územního plánování
2. Místní ekonomika a podnikání
2.1Koncepčně uchopit oblast podnikání
2.1.1Sledování trendů v bytové politice, udržovat počet bytů a kvalitu bydlení
2.1.2Rozvoj aktivní spolupráce a dialogu města s podnikateli
2.1.3Zavedení dotačních titulů pro malé a střední podnikatele
2.1.4Vytvořit efektivní model / plán rozvoje a využití brownfieldů
2.1.5Aktivně najít investora pro realizaci projektu v Pražských kasárnách (parking)
2.1.6Rozhodnout, zda ve střednědobém i dlouhodobém časovém horizontu podporovat spíše současné podnikatele, či nové podnikatele
2.1.7Najít efektivní model / způsob využití centra města
2.2Zatraktivnit město Benešov pro obyvatele žijící na ose Benešov - Tábor
2.2.1Realizace studie popisující migrační toky do/z města za zaměstnáním a podnikatelských aktivit v regionu
2.2.2Věnovat více pozornosti okolí města Benešov (např. v Benešovských listech)
2.2.3Aktivní tvorba / podpora vzniku pracovních míst ve městě
2.3Nastavení efektivní personální politiky v příspěvkových organizacích města
2.3.1Vyhláška nebo interní směrnice na personální požadavky
2.4Provázat vzdělávací systém ve městě na potřeby trhu práce
2.4.1Studie poptávky na trhu práce, uplatnitelnosti absolventů středních škol a VOŠ v regionu (míra uplatnění se v oboru, naplněnost kapacit oborů aj)
2.4.2Vytvoření burzy podnikatelů a pracovních pozic
3.Zdraví
3.1Vytvořit koncepční a strategické dokumenty v oblasti zdravotnictví
3.1.1Zpracování zdravotní studie obyvatelstva (včetně identifikace chybějících/přetížených specializací (např. psychologie a psychiatrie) i s ohledem na předpokládaný demografických vývoj) a zdravotního plánu (včetně zajištění finančních a personálních zdrojů)
3.1.2Vytvoření koncepce a projektů aktivního stárnutí
3.2Podpora aktivit v rámci Zdraví 21
3.2.1Organizování kampaní a osvětových akcí v oblasti zdraví
3.3Zajištění personální stabilizace v oblasti zdravotnictví
3.3.1Poskytování městských bytů lékařům a zdravotním sestrám
3.3.2Projednat možnost rozšíření vzdělávání ve městě v oblasti zdravotnictví (např. vyšší odborná škola pro zdravotní sestry)
3.3.3Zřízení regionálního dobrovolnického centra, podpora dobrovolnictví napříč generacemi a propagace dobrovolnictví v rámci škol a gymnázií
3.4Rozšíření nabídky zdravotních služeb
3.4.1Vybudování LDN
4. Sociální prostředí
4.1Naplňování priorit Plánu prevence kriminality města Benešov 2016-2020
4.1.1Koordinace sil a prostředků, koordinace hlídkové a obchůzkové činnosti hlídek Policie České republiky a Městské policie Benešov
4.1.2Podpora aktivit na zvýšení bezpečnosti seniorů
4.1.3Podpora Intervenčního centra proFem a systému spolupráce v oblasti domácího násilí
4.1.4Podpora aktivit zaměřených na zmírňování důsledků chudoby a snižování předluženosti obyvatel
4.1.5Vypracování / dokončení systému sociálního bydlení
4.1.6Podpora a rozvoj služeb sociální prevence
4.1.7Podpora preventivních programů a aktivit pro děti a mládež
4.1.8Podpora aktivit usnadňujících lidem vracejícím se z výkonu trestu návrat do společnosti
4.1.9Podpora kampaní na prevenci kriminality
4.1.10Udržení a využívání Speciální výslechové místnosti
4.2Naplňování priorit Komunitního plánu sociálních služeb na okrese Benešov na roky 2015–2019
4.2.1Zlepšování informovanosti obyvatel o sociálních službách (s čím mohou pomoci) a dávkách (příspěvky na mobilitu a na péči)
4.2.2Udržení kvalitních sociálních pracovníků
4.2.3Podpora náhradní rodinné péče
4.2.4Zajištění krizové psychiatrické pomoci
4.2.5Podpora sociálního podnikání a vzniku chráněných dílen (např. v budově po škole Katuška)
4.2.6Zajistit koordinaci dobrovolnictví a dostatek dobrovolníků
4.2.7Podpora, udržení a rozšíření služeb nízkoprahového zařízení pro děti a mládež
4.2.8Podpora sociálně aktivizačních služeb
4.2.9Podpora vzniku služeb pro matky a těhotné ženy užívající návykové látky
4.3Naplňování priorit Plánu protidrogové prevence města Benešov 2017-2020
4.3.1Činnost místního protidrogového koordinátora ORP, navázaná na protidrogovou politiku na území Středočeského kraje
4.3.2Činnost pracovní skupiny protidrogové prevence
4.3.3Rozšíření ambulantních služeb pro léčbu závislostí, integrujících celé spektrum návykového chování (závislost na tabáku, alkoholu, hráčství)
4.3.4Stabilizace a rozvíjení místní sítě programů primární prevence (PP)
4.3.5Podpora při zajišťování běžného provozu nízkoprahových služeb pro uživatele drog a osoby ohrožené sociální exkluzí
4.3.6Udržení možnosti testování infekčních nemocí (HIV, VHC a syfilis) zejména ve službách pro injekční uživatele, ale i jako nabídku pro veřejnost
4.3.7Cílená odborná pomoc a podpora pro matky a těhotné uživatelky, užívající návykové látky a žijící rizikový způsob života
4.3.8Naplňování dalších opatření v oblasti protidrogové prevence (některé jsou již vyjmenovány v Plánu protidrogové prevence města Benešov 2017 – 2020, a to v kapitole 5.1 Základní priority a jejich opatření pro město Benešov
4.3.9Podpora svépomocných aktivit typu Anonymní alkoholici
4.3.10Pravidelné vzdělávání místního protidrogového koordinátora (semináře a konference, odborné stáže a praxe u poskytovatelů služeb)
4.3.11Zajistit příležitostné vzdělávání jednotlivců i skupin (seminář, přednáška pro účastníky cenově dostupná – nejlépe zdarma, publikace)
4.4Zlepšování sociálního prostředí ve městě
4.4.1Zlepšení vzájemné komunikace MěP, PČR, CAS, NDC, TP, NZDM, kurátorek, PMS, Týmu pro mládež, … (společná setkání na téma, sestavení komise)
4.4.2Zvyšování participace veřejnosti například na veřejném fóru, možnost adopce hřiště či různé formy zapojení mládeže a obyvatel do veřejného života
4.4.3Projekt cesta k práci – pro mladé lidi bez vzdělání (např. zaplacení řidičáku)
5.Životní prostředí
5.1Zvyšování kvality veřejné infrastruktury a prevence jejího selhání
5.1.1Vytvoření Plánu obnovy veřejné infrastruktury (kanalizace, vodovodu i teplé vody a teplovodů)
5.1.2Revitalizace kanalizace a (dobudování) vodovodu v rámci Benešova
5.1.3Rozšířit ČOV o další možnosti separace odpadních vod z nemocnice či dalších zdravotnických provozů, domovu důchodců
5.1.4Vytvoření vyhlášky o příspěvku na veřejnou infrastrukturu investory ve specifických případech výstavby (viz např. Říčany)
5.2Ochrana nezastavěného území / neurbanizované krajiny
5.2.1Zavedení grantového titulu města na podporu opatření a neziskových organizací zaměřených na ekologické využití zastavitelných ploch
5.3Snižování emisí znečišťujících látek do životního prostředí
5.3.1Zpracování studie v oblasti dopravy (hluková zátěž a emise CO2)
5.3.2Finanční podpora města na opatření / aktivity snižující energetickou náročnost objektů ve vlastnictví soukromého sektoru
5.3.3Kontrola kotlů na tuhá paliva
5.3.4Zmírnit zvýšené nakupování a nevhodné nakládání s léky po době expirace, vracení do lékárny či sběrných míst – možnost osvětové kampaně
6.Udržitelná spotřeba a výroba
6.1Implementovat energetický management města (koncepce, plány, manažer)
6.1.1Pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie
6.1.2Zavedení Fondu úspor energie
6.1.3Vyhodnocení možnosti vytvoření pozice energetického manažera či obdobné pozice, která bude zahrnovat více agend
6.2Udělat zelený úřad ještě zelenější
6.2.1Finanční podpora města na opatření / aktivity snižující energetickou náročnost objektů ve vlastnictví soukromého sektoru
6.2.2Motivovat příspěvkové organizace města k optimalizaci spotřeby energií
6.2.3Šetření vodou a energiemi zaměstnanci MěÚB
6.2.4Využívat recyklovaný materiál (sutě atd.) při stavbách financovaných městem
6.2.5Pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelnosti zaměstnanci MěÚB
6.3Respektovat a chránit dostupné přírodní zdroje (půda, voda, lesy…)
6.3.1Zajistit, evidovat a chránit vodní zdroje na území obce (lze vytvořit studii)
6.3.2Využívání recyklovaných materiálů (např. plastové lavičky, recyklovaný papír)
6.3.3Nakupovat ekologické čisticí prostředky
6.4Podporovat třídění odpadu
6.4.1Rozšíření počtu nádob na třídění odpadu a zařízení na třídění odpadu
6.4.2Podpora vzdělávání žáků MŠ i ZŠ v oblasti třídění odpadu
7.Globální odpovědnost
7.1Posilovat globální odpovědnost města
7.1.1Zvážit, zda město chce spočítat svoji uhlíkovou stopu a cíleně ji začít snižovat (lze marketingově využít ke zvýšení atraktivity města)
7.1.2Zacílení grantů města i na environmentální oblasti
7.1.3Lepé využívat potenciálu sítě Zdravých měst
7.1.4Intenzivnější sdílení dobré praxe s municipalitami (např. partnerská města)
7.1.5Zvážit možnosti města zapojení do humanitárních projektů
7.1.6Zvážit možnost stát se fair tradovým městem
7.1.7Zvážit navázání spolupráce s neziskovou organizací, která pomáhá například v rozvojových zemích
8.Doprava a mobilita
8.1Vyřešení dopravní situace u škol
8.1.1Zklidnit dopravu u škol kolem 8:00
8.1.2Vytvoření zálivů K+R u škol
8.1.3Vyřešení parkování personálu škol
8.2Zlepšit situaci v oblasti parkování
8.2.1Vybudování podzemního a nadzemního parkování v Pražských kasárnách
8.2.2Vybudování vícepodlažních parkování
8.2.3Rozšíření systému SMART Parking i na parkovací domy a místa mimo centrum
8.2.4Osvěta ve stylu „Parkujte na svém pozemku namísto ulice“
8.3Zavést systematický plán rozvoje dopravy ve městě
8.3.1Hledání možných změn dopravního uspořádání a veřejných prostranství
8.3.2Plán revitalizace komunikací ve spolupráci se síťaři
8.3.3Realizovat opatření směrem k zajišťování dopravní dostupnosti pro všechny (hendikepované, kočárky apod.) – identifikace a řešení krizových míst
8.3.4Zvážit zrušení některých chodníků a vytvoření parkovacích míst
8.3.5Úpravou dopravy v areálu Konopiště (především urychleného zprovoznění lobkovické cesty) zajistit zklidnění dopravních toků v areálu
8.4Nastolení trendu nahrazování individuální dopravy dopravou hromadnou
8.4.1Zvyšování komfortu MHD
8.4.2Zavedení školního autobusu
9.Vzdělávání a výchova
9.1Podpora mimoškolního vzdělávání
9.1.1Rozšířit družinu pro starší děti a o další mimoškolní aktivity
9.1.2Vybudování menšího prostoru pro autorské čtení a účely malé scény
9.1.3Využít dobrovolných hasičů k aktivitám pro děti
9.2Kapacitně zajistit vzdělávací systém ve městě (učitelé i prostory)
9.2.1Analýza spádovosti do škol a školek a hledání vhodných opatření
9.2.2Poskytování městských bytů učitelům
9.2.3Vyřešit kapacitu pedagogicko-psychologický poraden (přibývá dětí s výchovnými problémy) a podporovat poradenství
9.2.4Vyřešit nedostatečnou kapacitu tělocvičen
9.3Reagovat vhodně na nové trendy
9.3.1Zkoordinovat zavedení dietního vaření ve školních jídelnách
9.3.2Dořešit bezbariérovost příspěvkových organizací
9.3.3Zavedení platformy na sdílení dobré praxe mezi učiteli
9.3.4Využívat moderní technologie a metody při výuce
10.Kultura a volný čas
10.1Podpora a zapojení dětí do kultury města
10.1.1Pořádání soutěží a přehlídek – recitace, zpěv apod.
10.1.2Podpora divadelních kroužků ve školních družinách
10.2Zlepšit podmínky pro seniory v oblasti kultury a společenských vazeb
10.2.1Podpora vzniku kulturních projektů pro osoby starší 60 let (např. předávání vzpomínek seniorů mladším generacím)
10.2.2Pro imobilní osoby zřídit donáškovou službu - rozvážku knih objednaných v Městské knihovně Benešov až do domu (napojení např. na službu Taxík MAXÍK)
10.2.3Víkendové kurzy pro seniory v muzeu
10.3Vznik koncepčních dokumentů
10.3.1Vznik koncepce rozvoje sportu (legislativní povinnost, zatím bez sankcí)
10.3.2Vznik koncepce rozvoje kultury, včetně propojení s činnostmi příspěvkových organizací města a dalších relevantních subjektů
10.4Zvýšit význam turistického ruchu ve městě
10.4.1Využít roku 2019 jako výročí 800 let od vzniku Benešova
10.4.2Projekt veřejného koupání
10.4.3Lepší propagace silných stránek města (TV spoty, v muzeu, v nemocnici, …) – např. propagace spojení města Benešov s tímto kulturním dědictvím
10.4.4Otevření informačního centra i v sobotu a v neděli
10.4.5Vybudovat optimální propojení Benešova s Konopištěm - zvážit posílení dopravy (zejména pro seniory a rodiny s dětmi, kteří nemají v sezóně šanci se do vláčku dostat) jiným způsobem v exponovaných časech během sezóny, kdy eko-vláček kapacitně nestačí
10.4.6Vybudovat optimální propojení Benešova s Konopištěm (2) - úprava hlavní promenádní cesty částí konopišťského parku "Šiberna" jako hlavní reprezentativní příchozí trasy pro pěší z Benešova na Konopiště (úprava esteticky, úklidem, dendrologicky)
10.4.7Podpořit návrat k původnímu charakteru Konopišťského parku resp. nejbližšího okolí zámku a Růžové zahrady rekonstrukcí cest a stezek (odstranění asfaltu a náhradou jinými vhodnými povrchy)
10.5Rozvíjet kulturu ve městě
10.5.1Zapojení stávajících prostor a objektů pro společenské a kulturní účely
10.5.2Prosazovat aktivity prioritizované Komisí pro architekturu na období 2018 - 2022 (10 priorit)
10.5.3Zaštítit a podporovat spolupráci jednotlivých spolků a organizací
10.5.4Tvorba pocitových map v kultuře (příp. i dalších tématech a oblastech)
TISK
i