| Plán udržitelného rozvoje města Benešov 2019-2030 |
1. | Správa věcí veřejných a územní rozvoj |
1.1 | Zvyšování efektivity fungování Městského úřadu města Benešov |
1.1.1 | Naplňování akčního plánu Strategie Městského úřadu města Benešov na roky 2016–2020 |
1.1.2 | Rozvoj systému archivace, skartace i spisové služby |
1.1.3 | Vytvoření centrální spisovny i s odpovědným pracovníkem |
1.1.4 | Vytvoření projektové kanceláře (softwarové podpory projektového řízení) |
1.1.5 | Zavádění prvků korporátního řízení |
1.1.6 | Hledání optimalizačních kroků v oblasti personální politiky |
1.1.7 | Zavedení intenzivnější spolupráce s obcemi a městy v regionu (např. na úrovni svazku BENE-BUS, ORP i okresu) v oblasti vznikající legislativy a regulací |
1.2 | Zajistit bezpečný městský úřad |
1.2.1 | Budování bezpečnosti městského úřadu v oblasti ICT (nakládání s osobními údaji a další) |
1.3 | Určit směr rozvoje města v oblasti územního plánování |
1.3.1 | Vytvoření Zprávy o uplatňování územního plánu (poslední dokument je z roku 2015, takže je ze zákona nutné vytvořit aktualizaci během roku 2019) |
1.3.2 | Najít koncensus zda zahušťovat současnou výstavbu či využívat nové plochy (v rámci pořizování změn územně plánovací dokumentace by mělo dojít k rozhodnutí, jak s plochami dále naložit (způsob využití, vymezení přiměřeného objemu zastavitelných ploch) |
1.3.3 | Vytvoření skupiny pro územní rozvoj, která bude rozhodovat i určovat financování a realizovatelnost projektů města (vhodné zapojit městského architekta a spolek archibn pro zhodnocení vizuální a technické stránky) |
1.4 | Zainteresovat politickou reprezentaci do ÚP a dalších agend úřadu |
1.4.1 | Aktualizace Strategického plánu rozvoje města na období po roce 2020 |
1.4.2 | Zpracování chybějících strategických dokumentů (např. sport a kultura) |
1.4.3 | Vytvoření pracovních skupin pro klíčové oblasti udržitelného rozvoje a realizace jejich pravidelných jednání |
1.4.4 | Reflektování změn v Benešově (např. studie Adaptace na změny klimatu) |
1.4.5 | Zvýšit intenzitu zapojení politické reprezentace města do územního plánování |
2. | Místní ekonomika a podnikání |
2.1 | Koncepčně uchopit oblast podnikání |
2.1.1 | Sledování trendů v bytové politice, udržovat počet bytů a kvalitu bydlení |
2.1.2 | Rozvoj aktivní spolupráce a dialogu města s podnikateli |
2.1.3 | Zavedení dotačních titulů pro malé a střední podnikatele |
2.1.4 | Vytvořit efektivní model / plán rozvoje a využití brownfieldů |
2.1.5 | Aktivně najít investora pro realizaci projektu v Pražských kasárnách (parking) |
2.1.6 | Rozhodnout, zda ve střednědobém i dlouhodobém časovém horizontu podporovat spíše současné podnikatele, či nové podnikatele |
2.1.7 | Najít efektivní model / způsob využití centra města |
2.2 | Zatraktivnit město Benešov pro obyvatele žijící na ose Benešov - Tábor |
2.2.1 | Realizace studie popisující migrační toky do/z města za zaměstnáním a podnikatelských aktivit v regionu |
2.2.2 | Věnovat více pozornosti okolí města Benešov (např. v Benešovských listech) |
2.2.3 | Aktivní tvorba / podpora vzniku pracovních míst ve městě |
2.3 | Nastavení efektivní personální politiky v příspěvkových organizacích města |
2.3.1 | Vyhláška nebo interní směrnice na personální požadavky |
2.4 | Provázat vzdělávací systém ve městě na potřeby trhu práce |
2.4.1 | Studie poptávky na trhu práce, uplatnitelnosti absolventů středních škol a VOŠ v regionu (míra uplatnění se v oboru, naplněnost kapacit oborů aj) |
2.4.2 | Vytvoření burzy podnikatelů a pracovních pozic |
3. | Zdraví |
3.1 | Vytvořit koncepční a strategické dokumenty v oblasti zdravotnictví |
3.1.1 | Zpracování zdravotní studie obyvatelstva (včetně identifikace chybějících/přetížených specializací (např. psychologie a psychiatrie) i s ohledem na předpokládaný demografických vývoj) a zdravotního plánu (včetně zajištění finančních a personálních zdrojů) |
3.1.2 | Vytvoření koncepce a projektů aktivního stárnutí |
3.2 | Podpora aktivit v rámci Zdraví 21 |
3.2.1 | Organizování kampaní a osvětových akcí v oblasti zdraví |
3.3 | Zajištění personální stabilizace v oblasti zdravotnictví |
3.3.1 | Poskytování městských bytů lékařům a zdravotním sestrám |
3.3.2 | Projednat možnost rozšíření vzdělávání ve městě v oblasti zdravotnictví (např. vyšší odborná škola pro zdravotní sestry) |
3.3.3 | Zřízení regionálního dobrovolnického centra, podpora dobrovolnictví napříč generacemi a propagace dobrovolnictví v rámci škol a gymnázií |
3.4 | Rozšíření nabídky zdravotních služeb |
3.4.1 | Vybudování LDN |
4. | Sociální prostředí |
4.1 | Naplňování priorit Plánu prevence kriminality města Benešov 2016-2020 |
4.1.1 | Koordinace sil a prostředků, koordinace hlídkové a obchůzkové činnosti hlídek Policie České republiky a Městské policie Benešov |
4.1.2 | Podpora aktivit na zvýšení bezpečnosti seniorů |
4.1.3 | Podpora Intervenčního centra proFem a systému spolupráce v oblasti domácího násilí |
4.1.4 | Podpora aktivit zaměřených na zmírňování důsledků chudoby a snižování předluženosti obyvatel |
4.1.5 | Vypracování / dokončení systému sociálního bydlení |
4.1.6 | Podpora a rozvoj služeb sociální prevence |
4.1.7 | Podpora preventivních programů a aktivit pro děti a mládež |
4.1.8 | Podpora aktivit usnadňujících lidem vracejícím se z výkonu trestu návrat do společnosti |
4.1.9 | Podpora kampaní na prevenci kriminality |
4.1.10 | Udržení a využívání Speciální výslechové místnosti |
4.2 | Naplňování priorit Komunitního plánu sociálních služeb na okrese Benešov na roky 2015–2019 |
4.2.1 | Zlepšování informovanosti obyvatel o sociálních službách (s čím mohou pomoci) a dávkách (příspěvky na mobilitu a na péči) |
4.2.2 | Udržení kvalitních sociálních pracovníků |
4.2.3 | Podpora náhradní rodinné péče |
4.2.4 | Zajištění krizové psychiatrické pomoci |
4.2.5 | Podpora sociálního podnikání a vzniku chráněných dílen (např. v budově po škole Katuška) |
4.2.6 | Zajistit koordinaci dobrovolnictví a dostatek dobrovolníků |
4.2.7 | Podpora, udržení a rozšíření služeb nízkoprahového zařízení pro děti a mládež |
4.2.8 | Podpora sociálně aktivizačních služeb |
4.2.9 | Podpora vzniku služeb pro matky a těhotné ženy užívající návykové látky |
4.3 | Naplňování priorit Plánu protidrogové prevence města Benešov 2017-2020 |
4.3.1 | Činnost místního protidrogového koordinátora ORP, navázaná na protidrogovou politiku na území Středočeského kraje |
4.3.2 | Činnost pracovní skupiny protidrogové prevence |
4.3.3 | Rozšíření ambulantních služeb pro léčbu závislostí, integrujících celé spektrum návykového chování (závislost na tabáku, alkoholu, hráčství) |
4.3.4 | Stabilizace a rozvíjení místní sítě programů primární prevence (PP) |
4.3.5 | Podpora při zajišťování běžného provozu nízkoprahových služeb pro uživatele drog a osoby ohrožené sociální exkluzí |
4.3.6 | Udržení možnosti testování infekčních nemocí (HIV, VHC a syfilis) zejména ve službách pro injekční uživatele, ale i jako nabídku pro veřejnost |
4.3.7 | Cílená odborná pomoc a podpora pro matky a těhotné uživatelky, užívající návykové látky a žijící rizikový způsob života |
4.3.8 | Naplňování dalších opatření v oblasti protidrogové prevence (některé jsou již vyjmenovány v Plánu protidrogové prevence města Benešov 2017 – 2020, a to v kapitole 5.1 Základní priority a jejich opatření pro město Benešov |
4.3.9 | Podpora svépomocných aktivit typu Anonymní alkoholici |
4.3.10 | Pravidelné vzdělávání místního protidrogového koordinátora (semináře a konference, odborné stáže a praxe u poskytovatelů služeb) |
4.3.11 | Zajistit příležitostné vzdělávání jednotlivců i skupin (seminář, přednáška pro účastníky cenově dostupná – nejlépe zdarma, publikace) |
4.4 | Zlepšování sociálního prostředí ve městě |
4.4.1 | Zlepšení vzájemné komunikace MěP, PČR, CAS, NDC, TP, NZDM, kurátorek, PMS, Týmu pro mládež, … (společná setkání na téma, sestavení komise) |
4.4.2 | Zvyšování participace veřejnosti například na veřejném fóru, možnost adopce hřiště či různé formy zapojení mládeže a obyvatel do veřejného života |
4.4.3 | Projekt cesta k práci – pro mladé lidi bez vzdělání (např. zaplacení řidičáku) |
5. | Životní prostředí |
5.1 | Zvyšování kvality veřejné infrastruktury a prevence jejího selhání |
5.1.1 | Vytvoření Plánu obnovy veřejné infrastruktury (kanalizace, vodovodu i teplé vody a teplovodů) |
5.1.2 | Revitalizace kanalizace a (dobudování) vodovodu v rámci Benešova |
5.1.3 | Rozšířit ČOV o další možnosti separace odpadních vod z nemocnice či dalších zdravotnických provozů, domovu důchodců |
5.1.4 | Vytvoření vyhlášky o příspěvku na veřejnou infrastrukturu investory ve specifických případech výstavby (viz např. Říčany) |
5.2 | Ochrana nezastavěného území / neurbanizované krajiny |
5.2.1 | Zavedení grantového titulu města na podporu opatření a neziskových organizací zaměřených na ekologické využití zastavitelných ploch |
5.3 | Snižování emisí znečišťujících látek do životního prostředí |
5.3.1 | Zpracování studie v oblasti dopravy (hluková zátěž a emise CO2) |
5.3.2 | Finanční podpora města na opatření / aktivity snižující energetickou náročnost objektů ve vlastnictví soukromého sektoru |
5.3.3 | Kontrola kotlů na tuhá paliva |
5.3.4 | Zmírnit zvýšené nakupování a nevhodné nakládání s léky po době expirace, vracení do lékárny či sběrných míst – možnost osvětové kampaně |
6. | Udržitelná spotřeba a výroba |
6.1 | Implementovat energetický management města (koncepce, plány, manažer) |
6.1.1 | Pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie |
6.1.2 | Zavedení Fondu úspor energie |
6.1.3 | Vyhodnocení možnosti vytvoření pozice energetického manažera či obdobné pozice, která bude zahrnovat více agend |
6.2 | Udělat zelený úřad ještě zelenější |
6.2.1 | Finanční podpora města na opatření / aktivity snižující energetickou náročnost objektů ve vlastnictví soukromého sektoru |
6.2.2 | Motivovat příspěvkové organizace města k optimalizaci spotřeby energií |
6.2.3 | Šetření vodou a energiemi zaměstnanci MěÚB |
6.2.4 | Využívat recyklovaný materiál (sutě atd.) při stavbách financovaných městem |
6.2.5 | Pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelnosti zaměstnanci MěÚB |
6.3 | Respektovat a chránit dostupné přírodní zdroje (půda, voda, lesy…) |
6.3.1 | Zajistit, evidovat a chránit vodní zdroje na území obce (lze vytvořit studii) |
6.3.2 | Využívání recyklovaných materiálů (např. plastové lavičky, recyklovaný papír) |
6.3.3 | Nakupovat ekologické čisticí prostředky |
6.4 | Podporovat třídění odpadu |
6.4.1 | Rozšíření počtu nádob na třídění odpadu a zařízení na třídění odpadu |
6.4.2 | Podpora vzdělávání žáků MŠ i ZŠ v oblasti třídění odpadu |
7. | Globální odpovědnost |
7.1 | Posilovat globální odpovědnost města |
7.1.1 | Zvážit, zda město chce spočítat svoji uhlíkovou stopu a cíleně ji začít snižovat (lze marketingově využít ke zvýšení atraktivity města) |
7.1.2 | Zacílení grantů města i na environmentální oblasti |
7.1.3 | Lepé využívat potenciálu sítě Zdravých měst |
7.1.4 | Intenzivnější sdílení dobré praxe s municipalitami (např. partnerská města) |
7.1.5 | Zvážit možnosti města zapojení do humanitárních projektů |
7.1.6 | Zvážit možnost stát se fair tradovým městem |
7.1.7 | Zvážit navázání spolupráce s neziskovou organizací, která pomáhá například v rozvojových zemích |
8. | Doprava a mobilita |
8.1 | Vyřešení dopravní situace u škol |
8.1.1 | Zklidnit dopravu u škol kolem 8:00 |
8.1.2 | Vytvoření zálivů K+R u škol |
8.1.3 | Vyřešení parkování personálu škol |
8.2 | Zlepšit situaci v oblasti parkování |
8.2.1 | Vybudování podzemního a nadzemního parkování v Pražských kasárnách |
8.2.2 | Vybudování vícepodlažních parkování |
8.2.3 | Rozšíření systému SMART Parking i na parkovací domy a místa mimo centrum |
8.2.4 | Osvěta ve stylu „Parkujte na svém pozemku namísto ulice“ |
8.3 | Zavést systematický plán rozvoje dopravy ve městě |
8.3.1 | Hledání možných změn dopravního uspořádání a veřejných prostranství |
8.3.2 | Plán revitalizace komunikací ve spolupráci se síťaři |
8.3.3 | Realizovat opatření směrem k zajišťování dopravní dostupnosti pro všechny (hendikepované, kočárky apod.) – identifikace a řešení krizových míst |
8.3.4 | Zvážit zrušení některých chodníků a vytvoření parkovacích míst |
8.3.5 | Úpravou dopravy v areálu Konopiště (především urychleného zprovoznění lobkovické cesty) zajistit zklidnění dopravních toků v areálu |
8.4 | Nastolení trendu nahrazování individuální dopravy dopravou hromadnou |
8.4.1 | Zvyšování komfortu MHD |
8.4.2 | Zavedení školního autobusu |
9. | Vzdělávání a výchova |
9.1 | Podpora mimoškolního vzdělávání |
9.1.1 | Rozšířit družinu pro starší děti a o další mimoškolní aktivity |
9.1.2 | Vybudování menšího prostoru pro autorské čtení a účely malé scény |
9.1.3 | Využít dobrovolných hasičů k aktivitám pro děti |
9.2 | Kapacitně zajistit vzdělávací systém ve městě (učitelé i prostory) |
9.2.1 | Analýza spádovosti do škol a školek a hledání vhodných opatření |
9.2.2 | Poskytování městských bytů učitelům |
9.2.3 | Vyřešit kapacitu pedagogicko-psychologický poraden (přibývá dětí s výchovnými problémy) a podporovat poradenství |
9.2.4 | Vyřešit nedostatečnou kapacitu tělocvičen |
9.3 | Reagovat vhodně na nové trendy |
9.3.1 | Zkoordinovat zavedení dietního vaření ve školních jídelnách |
9.3.2 | Dořešit bezbariérovost příspěvkových organizací |
9.3.3 | Zavedení platformy na sdílení dobré praxe mezi učiteli |
9.3.4 | Využívat moderní technologie a metody při výuce |
10. | Kultura a volný čas |
10.1 | Podpora a zapojení dětí do kultury města |
10.1.1 | Pořádání soutěží a přehlídek – recitace, zpěv apod. |
10.1.2 | Podpora divadelních kroužků ve školních družinách |
10.2 | Zlepšit podmínky pro seniory v oblasti kultury a společenských vazeb |
10.2.1 | Podpora vzniku kulturních projektů pro osoby starší 60 let (např. předávání vzpomínek seniorů mladším generacím) |
10.2.2 | Pro imobilní osoby zřídit donáškovou službu - rozvážku knih objednaných v Městské knihovně Benešov až do domu (napojení např. na službu Taxík MAXÍK) |
10.2.3 | Víkendové kurzy pro seniory v muzeu |
10.3 | Vznik koncepčních dokumentů |
10.3.1 | Vznik koncepce rozvoje sportu (legislativní povinnost, zatím bez sankcí) |
10.3.2 | Vznik koncepce rozvoje kultury, včetně propojení s činnostmi příspěvkových organizací města a dalších relevantních subjektů |
10.4 | Zvýšit význam turistického ruchu ve městě |
10.4.1 | Využít roku 2019 jako výročí 800 let od vzniku Benešova |
10.4.2 | Projekt veřejného koupání |
10.4.3 | Lepší propagace silných stránek města (TV spoty, v muzeu, v nemocnici, …) – např. propagace spojení města Benešov s tímto kulturním dědictvím |
10.4.4 | Otevření informačního centra i v sobotu a v neděli |
10.4.5 | Vybudovat optimální propojení Benešova s Konopištěm - zvážit posílení dopravy (zejména pro seniory a rodiny s dětmi, kteří nemají v sezóně šanci se do vláčku dostat) jiným způsobem v exponovaných časech během sezóny, kdy eko-vláček kapacitně nestačí |
10.4.6 | Vybudovat optimální propojení Benešova s Konopištěm (2) - úprava hlavní promenádní cesty částí konopišťského parku "Šiberna" jako hlavní reprezentativní příchozí trasy pro pěší z Benešova na Konopiště (úprava esteticky, úklidem, dendrologicky) |
10.4.7 | Podpořit návrat k původnímu charakteru Konopišťského parku resp. nejbližšího okolí zámku a Růžové zahrady rekonstrukcí cest a stezek (odstranění asfaltu a náhradou jinými vhodnými povrchy) |
10.5 | Rozvíjet kulturu ve městě |
10.5.1 | Zapojení stávajících prostor a objektů pro společenské a kulturní účely |
10.5.2 | Prosazovat aktivity prioritizované Komisí pro architekturu na období 2018 - 2022 (10 priorit) |
10.5.3 | Zaštítit a podporovat spolupráci jednotlivých spolků a organizací |
10.5.4 | Tvorba pocitových map v kultuře (příp. i dalších tématech a oblastech) |