Benešov
Znak Benešov

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

Benešov

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Plán udržitelného rozvoje města Benešov 2019-2030

1. Správa věcí veřejných a územní rozvoj

1.1 Zvyšování efektivity fungování Městského úřadu města Benešov

1.1.1 Naplňování akčního plánu Strategie Městského úřadu města Benešov na roky 2016–2020

1.1.2 Rozvoj systému archivace, skartace i spisové služby

1.1.3 Vytvoření centrální spisovny i s odpovědným pracovníkem

1.1.4 Vytvoření projektové kanceláře (softwarové podpory projektového řízení)

1.1.5 Zavádění prvků korporátního řízení

1.1.6 Hledání optimalizačních kroků v oblasti personální politiky

1.1.7 Zavedení intenzivnější spolupráce s obcemi a městy v regionu (např. na úrovni svazku BENE-BUS, ORP i okresu) v oblasti vznikající legislativy a regulací

1.2 Zajistit bezpečný městský úřad

1.2.1 Budování bezpečnosti městského úřadu v oblasti ICT (nakládání s osobními údaji a další)

1.3 Určit směr rozvoje města v oblasti územního plánování

1.3.1 Vytvoření Zprávy o uplatňování územního plánu (poslední dokument je z roku 2015, takže je ze zákona nutné vytvořit aktualizaci během roku 2019)

1.3.2 Najít koncensus zda zahušťovat současnou výstavbu či využívat nové plochy (v rámci pořizování změn územně plánovací dokumentace by mělo dojít k rozhodnutí, jak s plochami dále naložit (způsob využití, vymezení přiměřeného objemu zastavitelných ploch)

1.3.3 Vytvoření skupiny pro územní rozvoj, která bude rozhodovat i určovat financování a realizovatelnost projektů města (vhodné zapojit městského architekta a spolek archibn pro zhodnocení vizuální a technické stránky)

1.4 Zainteresovat politickou reprezentaci do ÚP a dalších agend úřadu

1.4.1 Aktualizace Strategického plánu rozvoje města na období po roce 2020

1.4.2 Zpracování chybějících strategických dokumentů (např. sport a kultura)

1.4.3 Vytvoření pracovních skupin pro klíčové oblasti udržitelného rozvoje a realizace jejich pravidelných jednání

1.4.4 Reflektování změn v Benešově (např. studie Adaptace na změny klimatu)

1.4.5 Zvýšit intenzitu zapojení politické reprezentace města do územního plánování

2. Místní ekonomika a podnikání

2.1 Koncepčně uchopit oblast podnikání

2.1.1 Sledování trendů v bytové politice, udržovat počet bytů a kvalitu bydlení

2.1.2 Rozvoj aktivní spolupráce a dialogu města s podnikateli

2.1.3 Zavedení dotačních titulů pro malé a střední podnikatele

2.1.4 Vytvořit efektivní model / plán rozvoje a využití brownfieldů

2.1.5 Aktivně najít investora pro realizaci projektu v Pražských kasárnách (parking)

2.1.6 Rozhodnout, zda ve střednědobém i dlouhodobém časovém horizontu podporovat spíše současné podnikatele, či nové podnikatele

2.1.7 Najít efektivní model / způsob využití centra města

2.2 Zatraktivnit město Benešov pro obyvatele žijící na ose Benešov - Tábor

2.2.1 Realizace studie popisující migrační toky do/z města za zaměstnáním a podnikatelských aktivit v regionu

2.2.2 Věnovat více pozornosti okolí města Benešov (např. v Benešovských listech)

2.2.3 Aktivní tvorba / podpora vzniku pracovních míst ve městě

2.3 Nastavení efektivní personální politiky v příspěvkových organizacích města

2.3.1 Vyhláška nebo interní směrnice na personální požadavky

2.4 Provázat vzdělávací systém ve městě na potřeby trhu práce

2.4.1 Studie poptávky na trhu práce, uplatnitelnosti absolventů středních škol a VOŠ v regionu (míra uplatnění se v oboru, naplněnost kapacit oborů aj)

2.4.2 Vytvoření burzy podnikatelů a pracovních pozic

3. Zdraví

3.1 Vytvořit koncepční a strategické dokumenty v oblasti zdravotnictví

3.1.1 Zpracování zdravotní studie obyvatelstva (včetně identifikace chybějících/přetížených specializací (např. psychologie a psychiatrie) i s ohledem na předpokládaný demografických vývoj) a zdravotního plánu (včetně zajištění finančních a personálních zdrojů)

3.1.2 Vytvoření koncepce a projektů aktivního stárnutí

3.2 Podpora aktivit v rámci Zdraví 21

3.2.1 Organizování kampaní a osvětových akcí v oblasti zdraví

3.3 Zajištění personální stabilizace v oblasti zdravotnictví

3.3.1 Poskytování městských bytů lékařům a zdravotním sestrám

3.3.2 Projednat možnost rozšíření vzdělávání ve městě v oblasti zdravotnictví (např. vyšší odborná škola pro zdravotní sestry)

3.3.3 Zřízení regionálního dobrovolnického centra, podpora dobrovolnictví napříč generacemi a propagace dobrovolnictví v rámci škol a gymnázií

3.4 Rozšíření nabídky zdravotních služeb

3.4.1 Vybudování LDN

4. Sociální prostředí

4.1 Naplňování priorit Plánu prevence kriminality města Benešov 2016-2020

4.1.1 Koordinace sil a prostředků, koordinace hlídkové a obchůzkové činnosti hlídek Policie České republiky a Městské policie Benešov

4.1.2 Podpora aktivit na zvýšení bezpečnosti seniorů

4.1.3 Podpora Intervenčního centra proFem a systému spolupráce v oblasti domácího násilí

4.1.4 Podpora aktivit zaměřených na zmírňování důsledků chudoby a snižování předluženosti obyvatel

4.1.5 Vypracování / dokončení systému sociálního bydlení

4.1.6 Podpora a rozvoj služeb sociální prevence

4.1.7 Podpora preventivních programů a aktivit pro děti a mládež

4.1.8 Podpora aktivit usnadňujících lidem vracejícím se z výkonu trestu návrat do společnosti

4.1.9 Podpora kampaní na prevenci kriminality

4.1.10 Udržení a využívání Speciální výslechové místnosti

4.2 Naplňování priorit Komunitního plánu sociálních služeb na okrese Benešov na roky 2015–2019

4.2.1 Zlepšování informovanosti obyvatel o sociálních službách (s čím mohou pomoci) a dávkách (příspěvky na mobilitu a na péči)

4.2.2 Udržení kvalitních sociálních pracovníků

4.2.3 Podpora náhradní rodinné péče

4.2.4 Zajištění krizové psychiatrické pomoci

4.2.5 Podpora sociálního podnikání a vzniku chráněných dílen (např. v budově po škole Katuška)

4.2.6 Zajistit koordinaci dobrovolnictví a dostatek dobrovolníků

4.2.7 Podpora, udržení a rozšíření služeb nízkoprahového zařízení pro děti a mládež

4.2.8 Podpora sociálně aktivizačních služeb

4.2.9 Podpora vzniku služeb pro matky a těhotné ženy užívající návykové látky

4.3 Naplňování priorit Plánu protidrogové prevence města Benešov 2017-2020

4.3.1 Činnost místního protidrogového koordinátora ORP, navázaná na protidrogovou politiku na území Středočeského kraje

4.3.2 Činnost pracovní skupiny protidrogové prevence

4.3.3 Rozšíření ambulantních služeb pro léčbu závislostí, integrujících celé spektrum návykového chování (závislost na tabáku, alkoholu, hráčství)

4.3.4 Stabilizace a rozvíjení místní sítě programů primární prevence (PP)

4.3.5 Podpora při zajišťování běžného provozu nízkoprahových služeb pro uživatele drog a osoby ohrožené sociální exkluzí

4.3.6 Udržení možnosti testování infekčních nemocí (HIV, VHC a syfilis) zejména ve službách pro injekční uživatele, ale i jako nabídku pro veřejnost

4.3.7 Cílená odborná pomoc a podpora pro matky a těhotné uživatelky, užívající návykové látky a žijící rizikový způsob života

4.3.8 Naplňování dalších opatření v oblasti protidrogové prevence (některé jsou již vyjmenovány v Plánu protidrogové prevence města Benešov 2017 – 2020, a to v kapitole 5.1 Základní priority a jejich opatření pro město Benešov

4.3.9 Podpora svépomocných aktivit typu Anonymní alkoholici

4.3.10 Pravidelné vzdělávání místního protidrogového koordinátora (semináře a konference, odborné stáže a praxe u poskytovatelů služeb)

4.3.11 Zajistit příležitostné vzdělávání jednotlivců i skupin (seminář, přednáška pro účastníky cenově dostupná – nejlépe zdarma, publikace)

4.4 Zlepšování sociálního prostředí ve městě

4.4.1 Zlepšení vzájemné komunikace MěP, PČR, CAS, NDC, TP, NZDM, kurátorek, PMS, Týmu pro mládež, … (společná setkání na téma, sestavení komise)

4.4.2 Zvyšování participace veřejnosti například na veřejném fóru, možnost adopce hřiště či různé formy zapojení mládeže a obyvatel do veřejného života

4.4.3 Projekt cesta k práci – pro mladé lidi bez vzdělání (např. zaplacení řidičáku)

5. Životní prostředí

5.1 Zvyšování kvality veřejné infrastruktury a prevence jejího selhání

5.1.1 Vytvoření Plánu obnovy veřejné infrastruktury (kanalizace, vodovodu i teplé vody a teplovodů)

5.1.2 Revitalizace kanalizace a (dobudování) vodovodu v rámci Benešova

5.1.3 Rozšířit ČOV o další možnosti separace odpadních vod z nemocnice či dalších zdravotnických provozů, domovu důchodců

5.1.4 Vytvoření vyhlášky o příspěvku na veřejnou infrastrukturu investory ve specifických případech výstavby (viz např. Říčany)

5.2 Ochrana nezastavěného území / neurbanizované krajiny

5.2.1 Zavedení grantového titulu města na podporu opatření a neziskových organizací zaměřených na ekologické využití zastavitelných ploch

5.3 Snižování emisí znečišťujících látek do životního prostředí

5.3.1 Zpracování studie v oblasti dopravy (hluková zátěž a emise CO2)

5.3.2 Finanční podpora města na opatření / aktivity snižující energetickou náročnost objektů ve vlastnictví soukromého sektoru

5.3.3 Kontrola kotlů na tuhá paliva

5.3.4 Zmírnit zvýšené nakupování a nevhodné nakládání s léky po době expirace, vracení do lékárny či sběrných míst – možnost osvětové kampaně

6. Udržitelná spotřeba a výroba

6.1 Implementovat energetický management města (koncepce, plány, manažer)

6.1.1 Pravidelný a jednotný systém sledování a vyhodnocování spotřeby energie

6.1.2 Zavedení Fondu úspor energie

6.1.3 Vyhodnocení možnosti vytvoření pozice energetického manažera či obdobné pozice, která bude zahrnovat více agend

6.2 Udělat zelený úřad ještě zelenější

6.2.1 Finanční podpora města na opatření / aktivity snižující energetickou náročnost objektů ve vlastnictví soukromého sektoru

6.2.2 Motivovat příspěvkové organizace města k optimalizaci spotřeby energií

6.2.3 Šetření vodou a energiemi zaměstnanci MěÚB

6.2.4 Využívat recyklovaný materiál (sutě atd.) při stavbách financovaných městem

6.2.5 Pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelnosti zaměstnanci MěÚB

6.3 Respektovat a chránit dostupné přírodní zdroje (půda, voda, lesy…)

6.3.1 Zajistit, evidovat a chránit vodní zdroje na území obce (lze vytvořit studii)

6.3.2 Využívání recyklovaných materiálů (např. plastové lavičky, recyklovaný papír)

6.3.3 Nakupovat ekologické čisticí prostředky

6.4 Podporovat třídění odpadu

6.4.1 Rozšíření počtu nádob na třídění odpadu a zařízení na třídění odpadu

6.4.2 Podpora vzdělávání žáků MŠ i ZŠ v oblasti třídění odpadu

7. Globální odpovědnost

7.1 Posilovat globální odpovědnost města

7.1.1 Zvážit, zda město chce spočítat svoji uhlíkovou stopu a cíleně ji začít snižovat (lze marketingově využít ke zvýšení atraktivity města)

7.1.2 Zacílení grantů města i na environmentální oblasti

7.1.3 Lepé využívat potenciálu sítě Zdravých měst

7.1.4 Intenzivnější sdílení dobré praxe s municipalitami (např. partnerská města)

7.1.5 Zvážit možnosti města zapojení do humanitárních projektů

7.1.6 Zvážit možnost stát se fair tradovým městem

7.1.7 Zvážit navázání spolupráce s neziskovou organizací, která pomáhá například v rozvojových zemích

8. Doprava a mobilita

8.1 Vyřešení dopravní situace u škol

8.1.1 Zklidnit dopravu u škol kolem 8:00

8.1.2 Vytvoření zálivů K+R u škol

8.1.3 Vyřešení parkování personálu škol

8.2 Zlepšit situaci v oblasti parkování

8.2.1 Vybudování podzemního a nadzemního parkování v Pražských kasárnách

8.2.2 Vybudování vícepodlažních parkování

8.2.3 Rozšíření systému SMART Parking i na parkovací domy a místa mimo centrum

8.2.4 Osvěta ve stylu „Parkujte na svém pozemku namísto ulice“

8.3 Zavést systematický plán rozvoje dopravy ve městě

8.3.1 Hledání možných změn dopravního uspořádání a veřejných prostranství

8.3.2 Plán revitalizace komunikací ve spolupráci se síťaři

8.3.3 Realizovat opatření směrem k zajišťování dopravní dostupnosti pro všechny (hendikepované, kočárky apod.) – identifikace a řešení krizových míst

8.3.4 Zvážit zrušení některých chodníků a vytvoření parkovacích míst

8.3.5 Úpravou dopravy v areálu Konopiště (především urychleného zprovoznění lobkovické cesty) zajistit zklidnění dopravních toků v areálu

8.4 Nastolení trendu nahrazování individuální dopravy dopravou hromadnou

8.4.1 Zvyšování komfortu MHD

8.4.2 Zavedení školního autobusu

9. Vzdělávání a výchova

9.1 Podpora mimoškolního vzdělávání

9.1.1 Rozšířit družinu pro starší děti a o další mimoškolní aktivity

9.1.2 Vybudování menšího prostoru pro autorské čtení a účely malé scény

9.1.3 Využít dobrovolných hasičů k aktivitám pro děti

9.2 Kapacitně zajistit vzdělávací systém ve městě (učitelé i prostory)

9.2.1 Analýza spádovosti do škol a školek a hledání vhodných opatření

9.2.2 Poskytování městských bytů učitelům

9.2.3 Vyřešit kapacitu pedagogicko-psychologický poraden (přibývá dětí s výchovnými problémy) a podporovat poradenství

9.2.4 Vyřešit nedostatečnou kapacitu tělocvičen

9.3 Reagovat vhodně na nové trendy

9.3.1 Zkoordinovat zavedení dietního vaření ve školních jídelnách

9.3.2 Dořešit bezbariérovost příspěvkových organizací

9.3.3 Zavedení platformy na sdílení dobré praxe mezi učiteli

9.3.4 Využívat moderní technologie a metody při výuce

10. Kultura a volný čas

10.1 Podpora a zapojení dětí do kultury města

10.1.1 Pořádání soutěží a přehlídek – recitace, zpěv apod.

10.1.2 Podpora divadelních kroužků ve školních družinách

10.2 Zlepšit podmínky pro seniory v oblasti kultury a společenských vazeb

10.2.1 Podpora vzniku kulturních projektů pro osoby starší 60 let (např. předávání vzpomínek seniorů mladším generacím)

10.2.2 Pro imobilní osoby zřídit donáškovou službu - rozvážku knih objednaných v Městské knihovně Benešov až do domu (napojení např. na službu Taxík MAXÍK)

10.2.3 Víkendové kurzy pro seniory v muzeu

10.3 Vznik koncepčních dokumentů

10.3.1 Vznik koncepce rozvoje sportu (legislativní povinnost, zatím bez sankcí)

10.3.2 Vznik koncepce rozvoje kultury, včetně propojení s činnostmi příspěvkových organizací města a dalších relevantních subjektů

10.4 Zvýšit význam turistického ruchu ve městě

10.4.1 Využít roku 2019 jako výročí 800 let od vzniku Benešova

10.4.2 Projekt veřejného koupání

10.4.3 Lepší propagace silných stránek města (TV spoty, v muzeu, v nemocnici, …) – např. propagace spojení města Benešov s tímto kulturním dědictvím

10.4.4 Otevření informačního centra i v sobotu a v neděli

10.4.5 Vybudovat optimální propojení Benešova s Konopištěm - zvážit posílení dopravy (zejména pro seniory a rodiny s dětmi, kteří nemají v sezóně šanci se do vláčku dostat) jiným způsobem v exponovaných časech během sezóny, kdy eko-vláček kapacitně nestačí

10.4.6 Vybudovat optimální propojení Benešova s Konopištěm (2) - úprava hlavní promenádní cesty částí konopišťského parku "Šiberna" jako hlavní reprezentativní příchozí trasy pro pěší z Benešova na Konopiště (úprava esteticky, úklidem, dendrologicky)

10.4.7 Podpořit návrat k původnímu charakteru Konopišťského parku resp. nejbližšího okolí zámku a Růžové zahrady rekonstrukcí cest a stezek (odstranění asfaltu a náhradou jinými vhodnými povrchy)

10.5 Rozvíjet kulturu ve městě

10.5.1 Zapojení stávajících prostor a objektů pro společenské a kulturní účely

10.5.2 Prosazovat aktivity prioritizované Komisí pro architekturu na období 2018 - 2022 (10 priorit)

10.5.3 Zaštítit a podporovat spolupráci jednotlivých spolků a organizací

10.5.4 Tvorba pocitových map v kultuře (příp. i dalších tématech a oblastech)

TISK
i