Vimperk
Znak Vimperk

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

Vimperk

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast rozvoje"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Strategický plán města Vimperk 2021-2030

1. Ekonomický rozvoj

1.1 Ve městě se výrazně navyšuje podíl osob zaměstnaných v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou

1.1.1 Budování značky „Vimperk na Šumavě“ jako perspektivního města pro odvětví nové ekonomiky nebo pro subjekty kulturních a kreativních odvětví na národní úrovni i u sousedů v Bavorsku a Horním Rakousku

1.1.2 Aktivní uplatňování politiky podpory zaměstnanosti v odvětvích s vyšší přidanou hodnotou, spolupráce s CzechInvest, hospodářskými komorami

1.1.3 Podpora vzniku pracoviště terciálního vzdělávání nebo vědy a výzkumu ve městě v návaznosti na odvětví místních zaměstnavatelů

1.2 Rozvoj maloobchodu a služeb přispívá k místnímu ekonomickému rozvoji

1.2.1 Koordinace vzniku nových maloobchodní prostorů v jádru města

1.2.2 Budování značky „Vimperk město nákupů“, vytváření aktivního marketingu na podporu místních živnostníků

1.2.3 Cílené zohledňování potřeb živnostníků a podnikatelů při rozvoji města (plánování mobility, veřejných prostranství, městského marketingu)

1.3 Ve Vimperku je finančně dostupné a atraktivní bydlení pro všechny skupiny obyvatel

1.3.1 Zohlednění požadavků/potřeb na různé typy bydlení v územně plánovací dokumentaci a při rozhodování města

1.3.2 Výstavba městských bytů pro nájemní bydlení

2. Kvalita života a sociální rozvoj

2.1 Vzdělávací instituce ve Vimperku mají vysokou úroveň, jsou oblíbeny i mezi žáky a studenty spádové oblasti

2.1.1 Doplnění kapacity předškolního vzdělávání dle demografické prognózy a potřeb rodin (Vimperk + spádová oblast)

2.1.2 Pokračující modernizace a zkvalitňování výuky dle potřeb žáků základních škol

2.1.3 Rozvoj středoškolského vzdělávání s ohledem na situaci na pracovním trhu, zatraktivnění technických oborů, spolupráce s místními zaměstnavateli

2.2 Lékařská a sociální péče ve městě je adekvátní potřebám obyvatel a demografickým změnám (stárnutí populace, nárůst počtu obyvatel), kapacity Vimperku zohledňují potřeby celé spádové oblasti

2.2.1 Postupný rozvoj prostorů pro lékařskou péči

2.2.2 Aktivní politika města v zajištění dostupné lékařské péče

2.2.3 Průběžné navyšování kapacit pobytových sociálních služeb s ohledem na prognózu demografického vývoje

2.2.4 Dotvoření zázemí pro komunitní aktivity různých skupin obyvatel a pro poradenství a podporu občanek a občanů při řešení složitých životních situací

2.3 Město žije čilým kulturním a komunitním životem, některé místní akce a subjekty kulturních a kreativních odvětví přispívají k budování značky města na regionální (případně i národní) úrovni

2.3.1 Uplatňování politiky rozvoje kultury a kreativních odvětví ve městě, systematický rozvoj komunitně-kulturní infrastruktury s ohledem na potřeby obyvatel a finanční udržitelnost (návaznost na rozvoj cestovního ruchu, prohloubení přeshraniční spolupráce)

2.3.2 Vznik interpretačního centra Steinbrenerova tiskárna s výstavním prostorem

2.4 Podmínky pro sportovní vyžití ve Vimperku uspokojují svým rozsahem a kvalitou místní obyvatele a jsou i hlavní atraktivitou cestovního ruchu

2.4.1 Rozvoj sportovní infrastruktury města pro všechny skupiny obyvatel v souladu s plánem rozvoje sportu

2.4.2 Rozvoj sportovně-rekreačního areálu Vodník s ohledem na ochranu přírodních hodnot

3. Udržitelný územní rozvoj a ochrana přírodních hodnot

3.1 Územní rozvoj města se primárně soustředí na vnitřní rezervy, rozvoj zastavitelných ploch je koordinovaný a naplňuje strategické priority města (dostupnost bydlení, ochrana přírodních hodnot, udržitelnost nákladů na infrastrukturu)

3.1.1 Posílení role samosprávy jako koordinátora územního rozvoje, soukromých a veřejných investic, příprava podnětů pro úpravy územně plánovací dokumentace dle strategických priorit města

3.1.2 Aktualizace územního plánu tak, aby inicioval rozvoj, který je v souladu se strategickými prioritami města

3.1.3 Koordinované doplnění klíčové infrastruktury v osadách (kanalizace, vodovod, úprava veřejných prostranství) s ohledem na ochranu přírodních hodnot

3.1.4 Doplnění chybějící infrastruktury a její průběžná obnova ve městě Vimperk

3.2 Veřejná prostranství vhodně dotvářejí obraz města, poskytují komfort pěším a cyklistům, nabízejí nezbytné pobytové kvality, jsou v rámci možností bezbariérová a propojují město s krajinou

3.2.1 Dotvoření osy podél řeky Volyňky jako páteřní pěší a cyklistické trasy propojující hlavní čtvrti města v severojižním směru, dotvoření okolí (doplnění pěších vazeb v ul. Pasovské/ Pražské, návaznost na návštěvnické centrum při Pražské ul.)

3.2.2 Transformace území Volnočasového areálu Vimperk a jeho okolí (vymezení ul. Sušická, 1. máje a Nad Stadionem), transformace ul. Sušické v městskou třídu (definice hran, aktivní parter)

3.2.3 Revitalizace veřejných prostranství tvořících bezprostřední okolí státního zámku Vimperk s důrazem na jejich potenciál pro cestovní ruch

3.2.4 Revitalizace Špidrovy ulice jako jednoho z hlavních veřejných prostranství města, které vytváří obraz města, zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu

3.2.5 Revitalizace veřejných prostranství na sídlišti Míru, na tzv. „Starém sídlišti“ a v lokalitě Karla Weise a Sklářská

3.2.6 Revitalizace ul. 1. máje a ul. Pivovarská až po křížení s ul. V Podzámčí jako hlavní společenské a obchodní tepny města

3.3 Město není nadměrně zatěžováno automobilovou dopravou, vzrůstá atraktivita a provázanost alternativních modů dopravy

3.3.1 Uplatňování politiky udržitelné mobility s důrazem na integraci všech modů dopravy, koordinace dopravního a územního plánování, včasné zohlednění cílů mobility v zadání všech rozvojových projektů včetně požadavků na bezbariérovost

3.3.2 Vznik a realizace koncepce dopravy v klidu pro celé území města

3.3.3 Výstavba návštěvnického centra s parkováním při silnici I/4

3.3.4 Rozvoj cyklistické infrastruktury na území města

4. Rozvoj cestovního ruchu jako nástroj revitalizace centra města

4.1 Vimperk na Šumavě je oblíbenou destinací tuzemských i zahraničních turistů, kteří zde mají letní i zimní základnu pro poznávání Šumavy a Pošumaví a užívají komfort středověkého města s rozvinutými službami

4.1.1 Založení efektivního marketingu cestovního ruchu města Vimperku

4.1.2 Prohlubování spolupráce mezi hlavními aktéry cestovního ruchu ve městě (samospráva, NPÚ, Správa NP Šumava, provozovatelé gastro a ubytovacích služeb)

4.1.3 Rozvíjení personálních kapacit a dovedností spojených s nabídkou služeb cestovního ruchu na úrovni samosprávy (např. Informační centrum Vimperk) a poskytovatelů služeb

4.1.4 Dotvoření systému turistické infrastruktury: návštěvnické centrum při silnici I/4, navazující navigační systém městem

4.1.5 Rozvoj zážitkových turistických a cyklistických tras a okruhů Vimperkem a jeho okolím s ohledem na místní ekonomický rozvoj

4.1.6 Zlepšení propojení města s cíli v NP Šumava a bavorském příhraničí

5. Efektivní správa města

5.1 Financování investičních akcí a provozu samosprávy a jí založených firem bude dlouhodobě udržitelné, podíl nedaňových příjmů města bude narůstat

5.1.1 Financování investičních akcí města s ohledem na strategické priority rozvoje (jejich dopad na sociální a ekonomický rozvoj), návratnost investic a související provozní náklady

5.1.2 Kampaň motivující obyvatele k nahlášení trvalého pobytu ve Vimperku

5.1.3 Zvyšování nedaňových příjmů města

5.2 Vimperk snižuje zátěž životního prostředí spojenou s chodem města

5.2.1 Zvyšování energetické efektivity budov města a jím založených organizací

5.2.2 Průběžná modernizace odpadového hospodářství s cílem snižovat podíl netříděného komunálního odpadu

5.3 Město efektivně komunikuje se všemi cílovými skupinami, uplatňuje prvky e-governance pro snazší komunikaci s občany, zaměstnanci úřadu a zřizovaných a založených organizací dosahují vysoké míry profesionality

5.3.1 Efektivní komunikace se všemi cílovými skupinami

5.3.2 Elektronizace vybraných služeb veřejné správy a kybernetická bezpečnost

5.3.3 Průběžný rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě

TISK
i