Koncepce rodinné politiky Ústeckého kraje 2023-2027
3.1. Institucionální zajištění rodinné politiky na úrovni kraje a podpora téhož na obecní úrovni
3.1.1 Ukotvení agendy regionální rodinné politiky v systému Ústeckého kraje a Krajského úřadu Ústeckého kraje
3.1.1.1 Udržení stávajícího Výboru pro sociální věci, bezpečnost a sociálně vyloučené lokality
3.1.1.2 Udržení stávající pracovní pozice koordinátora prorodinné politiky v rámci Odboru sociálních věcí Krajského úřadu Ústeckého kraje
3.1.1.3 Udržení stálé pracovní skupiny pro rodinnou politiku, která je složena ze zástupců různorodých aktérů rodinné politiky (například mateřská a rodinná centra, zástupci sociálních služeb, experti ve specifických oblastech, zástupce Univerzity J. E. Purkyně atd.)
3.1.2 Prorodinný přístup je uplatňován v rámci koncepcí a strategií Ústeckého kraje
3.1.2.1 Existuje platný koncepční dokument definující cíle a zásady rodinné politiky Ústeckého kraje, stejně jako opatření k jejich naplňování.
3.1.2.2 Realizace cílů a opatření koncepce rodinné politiky je každoročně vyhodnocována, dle výstupů analýzy dochází k její aktualizaci, a to ve spolupráci s relevantními aktéry rodinné politiky (obce, multioborové platformy, akademický sektor, neziskové organizace apod.).
3.1.3 Regionální podpora
3.1.3.1 Podpora vzniku lokálních koncepcí rodinné politiky a zvyšování kompetencí obcí a dalších subjektů v oblasti rodinné i seniorské politiky.
3.1.3.2 Podpora informovanosti obcí o aktivitách Ústeckého kraje v oblasti rodinné politiky.
3.2. Finanční podpora rodinné politiky
3.2.1 Podpora činnosti aktérů rodinné politiky
3.2.1.1 Zachování dotačního programu Podpora Ústeckého kraje v oblasti prorodinných aktivit
3.2.1.2 Přímá podpora rodin prostřednictvím systému Senior Pasu a Rodinných pasů
3.2.1.3 Realizace projektu Audit familyfriendlycommunity pro obce
3.2.1.4 Vytvoření části B dotačního programu Podpora Ústeckého kraje na sociální služby – malý dotační program, pro podporu specializovaných rodinných poraden
3.2.1.5 Vytvoření dotačního programu zaměřeného na obce, pro podporu realizace opatření souvisejících s audity familyfriendlycommunity.
3.3. Podpora aktivit doplňujících sociální a zdravotní služby
3.3.1 Podpora aktivit vhodně doplňujících systém sociálních a zdravotních služeb
3.3.1.1 Vizibilita aktérů rodinné politiky.
3.3.1.2 Podpora neformálních pečujících.
3.3.1.3 Podpora rodiny a mezilidských vztahů skrze podporu odborných sociálních poraden zaměřených na cílovou skupinu rodin.
3.3.1.4 Podpora aktivit aktérů rodinné politiky působících v této oblasti.
3.4. Osvětová informační činnost směřující ke zdravé a funkční rodině
3.4.1 Podpora aktivit v oblasti komunikace
3.4.1.1 Zpracování komunikační strategie kraje v oblasti rodinné politiky.
3.4.1.2 Pravidelné vydání newsletteru prostřednictvím emailu.
3.4.1.3 Zajištění jednoho workshopu/ setkání za rok na různá aktuální témata a předání dobré praxe.
3.4.1.4 Aktivní využívání podsekce „rodinná politika“, která je umístěna v sekci „Sociální péče“ na webových stránkách Ústeckého kraje jako nástroj pro informování veřejnosti o cílech rodinné politiky Ústeckého kraje, realizovaných opatřeních a možnostech využití nástrojů podpory rodiny.
3.5. Podpora života v seniorském věku
3.5.1 Podpora života v seniorském věku
3.5.1 Podpora setrvání seniorů v domácím prostředí.
3.5.2 Podpora dostupných a kvalitních, zejména terénních a ambulantních sociálních služeb.
3.5.3 Podpora rozvoje dobrovolnictví v kontextu zvyšování kvality života seniorů.
3.5.4 Medializace tématu stárnutí prostřednictvím webových stránek kraje.
3.5.5 Podpora bezpečí seniorů.
3.5.6 Podpora prevence v oblasti stárnutí společnosti prostřednictvím vytvoření videospotů zaměřených na žáky středních škol.
3.5.7 Podpora inovativních řešení v oblasti péče o seniory.