| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2020-2024 |
A. | Kvalita vzdělávání |
1 | Zvýšení kvality předškolního vzdělávání se zaměřením na podporu vedení škol a vybrané gramotnosti - matematická, digitální a polytechnická |
1.1 | Realizace DVPP se zaměřením na vedoucí pracovníky MŠ a jejich kompetence |
1.2 | Podpora spolupráce a vzájemné informovanosti mezi mateřskými a základními školami |
1.3 | Realizace aktivit na podporu digitální a matematické gramotnosti |
1.4 | Realizace aktivit zaměřených na budování pozitivního vztahu k technice, ale také přírodě a posilování kreativity a manuální zručnosti dětí |
2 | Zlepšit kvalitu a výsledky v základním vzdělávání |
2.1 | Realizace aktivit na podporu matematické gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro matematickou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj matematické gramotnosti v rámci projektů MAP |
2.2 | Realizace DVPP prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (tzv. šablon) zaměřených na výuku matematiky na ZŠ |
2.3 | Realizace aktivit na podporu čtenářské gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro čtenářskou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj čtenářské gramotnosti v rámci projektů MAP. |
2.4 | Pokračování aktivit na podporu přírodovědných předmětů: chemie, fyzika, přírodopis a biologie, realizovaných v rámci projektu I-KAP (činnost Odborných metodických, Mobilní centra kolegiální podpory včetně půjčoven pomůcek, apod.). |
2.5 | Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem realizovat kurz DVPP zaměřený na didaktické a oborové minimum v přírodovědných předmětech pro učitele ZŠ s odlišnou aprobací (oborovým zaměřením) |
2.6 | Realizace aktivit na podporu digitální gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro digitální gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.) |
2.7 | Podpora aktivit zaměřených na seznamování PP s principy formativního hodnocení včetně metodických postupů |
3 | Zvýšení kvality a úspěšnosti ve vzdělávání na SŠ |
3.1 | Realizace aktivit na podporu matematické gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro matematickou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory apod.) a činnost pracovních skupin pro rozvoj matematické gramotnosti v rámci projektů MAP |
3.2 | Realizace DVPP prostřednictvím projektů zjednodušeného vykazování (tzv. šablon) zaměřených na výuku matematiky na SŠ |
3.3 | Realizace aktivit na podporu čtenářské gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro čtenářskou gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.) |
3.4 | Pokračování aktivit na podporu přírodovědných předmětů: chemie, fyzika, přírodopis a biologie, realizovaných v rámci projektu I-KAP (činnost Odborných metodických, Mobilní centra kolegiální podpory včetně půjčoven pomůcek, apod.). |
3.5 | Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem realizovat kurz DVPP zaměřený na didaktické a oborové minimum v přírodovědných předmětech včetně matematiky a IT pro učitele SŠ s odlišnou aprobací (oborovým zaměřením) |
3.6 | Modifikovat dotační program Stipendium Ústeckého kraje tak, aby byly více podporováni studenti nejpoptávanějších pedagogických studijních oborů a zároveň by nedošlo ke zvýšení nároků na rozpočet Ústeckého kraje. |
3.7 | Optimalizace oborové struktury středních škol |
3.8 | Realizace aktivit na podporu digitální gramotnosti realizovaných v rámci projektu IKAP (činnost Odborné metodické skupiny pro digitální gramotnost, Mobilní centrum kolegiální podpory včetně půjčovny pomůcek, apod.) |
3.9 | Podrobnější monitoring škol vykazující vysokou a opakovanou míru neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. Pravidelně vyhodnocovat přijímaná opatření, případně provést výmaz vybraných oborů vzdělání u těchto škol v rejstříku škol a školských služeb |
3.10 | Podpora aktivit zaměřených na seznamování PP s principy formativního hodnocení včetně metodických postupů |
B. | Nerovnosti a rovné příležitosti ve vzdělávání |
1 | Snižovat nerovnosti a podporovat rovné příležitosti v předškolním vzdělávání |
1.1 | Navyšování kapacit MŠ nejen s ohledem na zvýšení dostupnosti předškolního vzdělávání, ale také s ohledem na vzdělávací potřeby jednotlivých dětí a vytváření optimálních podmínek pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami |
1.2 | Zřizování přípravných tříd základních škol s ohledem na potřeby a naplněnost přípravných tříd v konkrétní spádové lokalitě. |
1.3 | Realizace projektu na přímou podporu dětí s narušenou komunikační schopností (včetně logopedických vad) |
1.4 | Realizace DVPP zaměřené na oblast primární logopedické prevence |
1.5 | Realizace vzdělávacích kurzů zaměřených na získání znalostí a dovedností v oblasti pedagogických věd určených pro asistenty pedagoga v mateřských školách |
1.6 | Metodická podpora při administraci a zajištění financování podpůrných opatření potřebných při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. |
1.7 | Podpora spolupráce škol s orgány sociálně právní ochrany dětí a nevládními organizacemi pro zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání. |
1.8 | Realizace projektu ÚK - obědy do škol |
2 | Snižovat nerovnosti a podporovat rovné příležitosti v základním vzdělávání |
2.1 | Realizace projektu na přímou podporu dětí s narušenou komunikační schopností (včetně logopedických vad) |
2.2 | Realizace DVPP zaměřené na oblast logopedické prevence |
2.3 | Realizace kurzů DVPP se zaměřením na vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování |
2.4 | Přímá podpora škol s vyšším podílem žáků se SVP |
2.5 | Realizace kurzů DVPP pro asistenty pedagoga v základních školách. |
2.6 | Metodická podpora při administraci a čerpání podpůrných opatření |
2.7 | Realizace aktivit na podporu nadaných žáků |
2.8 | Realizace kazuistických seminářů zaměřených na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. |
2.9 | Zveřejňování příkladů dobré praxe společného vzdělávání na webových stránkách ÚK |
2.10 | Správa databáze podpůrných pomůcek (nabídka a poptávka škol). |
2.11 | Prostřednictvím rozvojového programu MŠMT a realizaci projektu I-KAP personálně posílit školská poradenská zařízení |
C. | Předčasné odchody ze vzdělávání |
1 | Snížit podíl žáků základních škol, kteří předčasně ukončí vzdělávání |
3.1 | Metodická podpora využívání podpůrného opatření pedagogická intervence |
3.2 | Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování, na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem |
3.3 | Individuální personální podpora běžným ZŠ s vyšším podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených školním neúspěchem. |
3.4 | Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování zaměřených na personální posílení o sociálního pedagoga, školního psychologa nebo speciálního pedagoga, případně vytvoření komplexního školního poradenského pracoviště |
3.5 | Realizace projektu z Operačního programu Potravinové a materiální pomoci - tzv. obědy do škol a podpora dalších subjektů zajišťující školní obědy pro žáky ze socioekonomicky znevýhodněných rodin |
3.6 | Metodická podpora škol vzdělávající žáky s vyšším podílem zameškaných hodin |
3.7 | Zlepšit spolupráci OSPOD a ZŠ |
2 | Snížit podíl žáků středních škol, kteří předčasně ukončí vzdělávání |
2.1 | Metodická podpora využívání podpůrného opatření pedagogická intervence |
2.2 | Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování, na doučování žáků ohrožených školním neúspěchem |
2.4 | Analyzovat příčiny předčasných odchodů ze vzdělávání v Ústeckém kraji včetně navržení opatření k eliminaci tohoto jevu |
2.5 | Individuální personální podpora běžným SŠ s vyšším podílem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků ohrožených školním neúspěchem. |
2.6 | Realizace šablon, v rámci projektů zjednodušeného vykazování zaměřených na personální posílení o sociálního pedagoga, školního psychologa nebo speciálního pedagoga, případně vytvoření komplexního školního poradenského pracoviště |
2.7 | Realizace aktivit na zvýšení kvality karierového poradenství na ZŠ, včetně zlepšení diagnostiky žáků. |
2.8 | Metodická podpora školv zdělávající žáky s vyšším podílem zameškaných hodin |
2.9 | Zvýšit počet oborů L/0 umožňující dosažení středního vzdělání s výučním listem, se zachováním celkového počtu oborů L/0 v rejstříku škol a školských zařízení |
2.10 | Podrobnější monitoring škol vykazující vysokou a opakovanou míru neúspěšnosti žáků u maturitní zkoušky. Pravidelně vyhodnocovat přijímaná opatření, případně provést výmaz vybraných oborů vzdělání u těchto škol v rejstříku škol a školských služeb |
D. | Vzdělávání a trh práce |
3 | Zvýšení podílu žáků vzdělávajících se v podporovaných oborech středního vzdělání, zejména pak - oborech kategorie dosaženého vzdělání L/0 a M skupiny oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 28 Technická chemie a chemie silikátů a 53 Zdravotnictví - oborech kategorie dosaženého vzdělání H, L/0 a M skupiny oborů 36Stavebnictví, geodézie a
kartografie |
3.1 | Realizace motivačních stipendií pro žáky středních škol ve vybraných oborech vzdělání |
3.2 | Realizace popularizačně odborné soutěže pro žáky technických, elektrotechnických a stavebních maturitních oborů ve spolupráci se ZŠ |
3.3 | Zapojení středních a základních škol do aktivit zájmového technického vzdělávání v rámci KAP |
3.4 | Využívání popularizačních klipů a jiných prostředků pro vybrané skupiny oborů vytvořených v rámci projektu KAP, včetně využívání tzv. nových médií |
3.5 | Vznik juniorního centra excelence v oblasti kybernetické bezpečnosti při vybrané SŠ |
3.6 | Správa a aktualizace Databáze spolupráce škol a firem v ÚK |