KRAJ ÚSTECKÝ
Znak KRAJ ÚSTECKÝ

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

KRAJ ÚSTECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Cíle"
1 "Dílčí cíle"
1.1 "Aktivity a nástroje"

Aktualizace Územní energetické koncepce Ústeckého kraje (2019) [akt. 2019]

Cíle v oblasti provozování a rozvoje soustav zásobování tepelnou energií

Zachování ekonomicky udržitelného rozsahu soustav zásobování tepelnou energií za
konkurenceschopné ceny.
- Zvyšování účinnosti výroby tepla ve zdrojích SZTE.

Důsledné posuzování záměrů odpojení od SZTE při dokládání ekonomicky nepřijatelnému využití tepla ze SZTE energetickým posudkem podle §16 odst. 7 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší

Kraj nebude iniciovat odpojování vlastních objektů od soustav zásobování teplem při podmínce ekonomické výhodnosti dodávky tepla ze SZTE.

Provádění namátkových kontrol předložených energetických posudků a energetických průkazů při
odpojování od SZTE a jejich nezávislé posouzení.

Uložit povinnost právnickým a fyzickým osobám v případech změny způsobu vytápění v bytových
domech z tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií ke zdroji spalujícímu zemní plyn nebo z
tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií ke spalovacímu zdroji na tuhá paliva, zpracovat
rozptylovou studii pro daný záměr a rozptylovou studii pro celou hodnocenou lokalitu při
rozhodování ORP při povolování zdrojů pod 300 kWt.

Zlepšení komunikace distributorů tepelné energie s městy, objasnění rozdílu mezi dodávkou
tepelné energie (službou) a dodávkou energie, případně transparentnosti tvorby ceny tepla.

Podpora kraje městům se soustavami zásobování teplem při tvorbě územních energetických koncepcí, v rámci kterých budou města a jejich obyvatelé lépe informováni o udržitelnosti soustav, možných dopadech odpojování, ekonomice výroby tepla, porovnání cen, výhod SZTE.

Cíle v oblasti realizace energetických úspor

Realizace ekonomického potenciálu úspor v konečné spotřebě energie a v primární spotřebě
energie ve všech sektorech s maximálním využitím dotačních prostředků.
- Realizace potenciálu úspor v budovách veřejného sektoru uplatňováním dotací z OPŽP, Zelené
úsporám a využíváním EPC v majetku obcí a kraje.

Stanovit úlohu kraje, ORP a obcí ve zvyšování informovanosti obyvatel, poskytování osvěty a poradenství v energetických otázkách (např. uplatňování dotací z OPPIK, OPŽP, Zelené úsporám)

Vytipování vhodných objektů a následná realizace energetických úspor metodou EPC v majetku
obcí a kraje. Na začátku roku 2019 probíhá výběrové řízení na první soubor objektů pro realizaci
úspor energie metodou EPC

Podporovat realizaci úsporných opatření v pracovní skupině Energetická efektivita v Komisi pro Smart Region

Zavedení energetického managementu na budovách v majetku kraje

Zpracování Akčního plánu pro realizaci úspor energie v Ústeckém kraji, který definuje konkrétní
projekty včetně zdroje financování, odpovědné instituce a harmonogram

Snažit se o maximální uživatelsky přívětivou administraci dotačních titulů (např. jako v případě tzv. kotlíkové dotace)

Cíle v oblasti využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie včetně energetického využívání odpadů

Navýšení podílu OZE a DZ na primární spotřebě energie (orientační cíl 11 % v roce 2044).
- Rozvoj OZE v majetku kraje a obcí.
- Energetické využití odpadů po přednostní materiálové recyklaci.

Aktivní vyhledávání a realizace projektů využívání obnovitelných zdrojů energie v objektech v majetku kraje

Rozvíjet využití tepelných čerpadel (i náhradou přímotopů), solárních kolektorů, fotovoltaických
systémů včetně akumulace v majetku kraje

Hledání možností využití tepla u stávajících bioplynových stanic

Prozkoumání možností využití geotermálního hlubinného tepla na dalších lokalitách mimo
plánovaného zdroje v Litoměřicích

Uplatňování požadavku (kontroly) na obsah PENB a posouzení ekonomické přijatelnosti využití SZTE, OZE a KVET v PENB.

Podporovat záměr výstavby přečerpávacích vodních elektráren jako prvku podporujícího integraci OZE a zvyšující stabilitu přenosové soustavy

Podporovat záměr výstavby zařízení k energetickému využití směsného komunálního odpadu po přednostní materiálové recyklaci o kapacitě 150 kt/rok. Teplo musí být využito v SZTE.

Cíle v oblasti výroby elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla

Zvýšení stávajícího podílu výroby elektřiny v KVET (orientační cíl z 5,5 % v roce 2016 na 8 % v roce 2044).
- Zachování výroby elektřiny v kombinované výrobě ve stávajících soustavách SZTE.

Aktivně vyhledávat možnosti využití KVET ve veřejných budovách nenapojených na vysokoúčinné soustavy SZTE

Realizovat instalace KGJ pomocí metody EPC v objektech v majetku kraje

Cíle v oblasti snižování emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů

Snížení emisí tuhých znečišťujících látek o 50 % ze zdrojů v domácnostech do roku 2044 (orientační cíl).
- Snížení emisí tuhých znečišťujících látek v energetice a průmyslu o 50 % do roku 2044 (orientační cíl).
- Monitorovat vývoj emisí skleníkových plynů a následně stanovit cíl snížení.

Podporovat opatření a projekty, které přispívají ke snižování emisí. Zajistit jejich součinnost s
opatřeními v Programu zlepšování kvality ovzduší Zóna Severozápad – CZ04

Provádět kontroly zdrojů v majetku kraje a plnění emisních limitů

Urychlit obměnu kotelního fondu za účinnější zdroje v majetku kraje

Podporovat náhradu tuhých paliv (např. formou Kotlíkových dotací) biomasou, tepelnými čerpadly nebo zemním plynem

Spolupracovat s dodavateli v rozvoji plynofikace

Důsledný monitoring znečišťování ovzduší výrobními provozy

Stanovit úlohu kraje, ORP a obcí ve zvyšování informovanosti obyvatel o správném provozu kotlů

Podporovat města při vstupu do Paktu starostů a primátorů

Cíle v oblasti rozvoje energetické infrastruktury

Zvýšení spolehlivosti zásobování území kraje elektrickou energií (zejména Šluknovského výběžku).
- Zvýšení spolehlivosti zásobování území kraje zemním plynem.

Komunikace s investory u plánovaných projektů i projektů v procesu realizace (např. výstavba
nového vedení 110 kV v úseku TR Česká Lípa SEVER – TR Varnsdorf).

Vytvoření pracovní skupiny vedené pracovníky kraje tvořené zástupci výrobců distributorů a spotřebitelů el. energie a zemního plynu při koordinaci rozvojových aktivit a řešení problémů.

Vyhledávat a případně realizovat možnosti zlepšení infrastruktury v objektech kraje a na území
ORP.

Cíle v oblasti provozu „ostrovů v elektrizační soustavě“

Udržet zásobování hlavních prvků kritické infrastruktury v případě dlouhodobého výpadku dodávek elektřiny.

Vytipování vhodných provozoven na úrovni statutárních měst schopných ostrovního provozu a zjistit podmínky pro přednostní dodávky prvkům kritické infrastruktury

Sestavit seznam odběrných míst el. energie na území kraje, u kterých je nebezpečný výpadek zásobování el. energií a analyzovat možnosti záložního zdroje (náhradní zdroj nebo trvalý KVET)

Cíle v oblasti rozvoje „inteligentních sítí“

Podílet se na projektech definovaných v Národním akčním plánu Smart Grids (NAP SG).

Spolupracovat se subjekty NAP SG a zejména s distribučními společnostmi při realizaci pilotních
projektů rozvoje inteligentních sítí

Zavést systém inteligentního měření v majetku kraje po prokázání prospěšnosti takového opatření
z pilotních provozů

Cíle v oblasti využití alternativních paliv v dopravě

Zvýšení využití alternativních paliv vozidel v majetku Ústeckého kraje.

Ústecký kraj nakoupí a bude provozovat vozidla na alternativní paliva (CNG, bioplyn, bioetanol) či
elektromobily a bude podporovat i ostatní organizace v kraji.

Podporovat města k přechod autobusů MHD z nafty na el. trakci, CNG, bioplyn

Podporovat ve zvyšování atraktivity MHD (modernizací vybavení vozů, možností nákupu jízdenek
ve vozidle, cenové zvýhodnění elektronických jízdenek)

Stanice CNG – identifikace dalších možností při rozšiřování stanic CNG

Podpora aktivit veřejných i soukromých subjektů při rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily

Cíle v oblasti transformace uhelné energetiky

Snížení spotřeby uhlí v primární spotřebě energie Průběžně informovat obyvatele o důsledcích transformace.

Náhrada uhelných kotlů v domácnostech (např. s využitím kotlíkových dotací)

Komunikace s veřejností s důsledky ukončení těžby hnědého uhlí (např. ztráta disponibility tříděného uhlí)

Příprava záměrů využití území po těžbě uhlí

Aktivní komunikace s veřejností o chystaných záměrech využití území po těžbě uhlí, např. instalace bezemisních zdrojů do bývalých těžebních jam

Cíle v oblasti omezení skládkování směsných komunálních odpadů

Snížit podíl v kraji produkovaných a následně skládkovaných směsných komunálních odpadů (ze
100 % na 0 % v roce 2044).

Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru využitelných složek komunálních odpadů, minimálně pro papír, plasty, sklo a kovy.

Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady.

Dohlížet na odvádění poplatku za skládkování využitelných komunálních odpadů.

Komunikace s investory při úvahách o realizaci záměru výstavby zařízení na energetické využití směsných komunálních odpadů ve zdrojích v SZTE s kapacitou nejvýše 150 kt/rok.

Sledovat možnosti využití skládkového plynu a bioplynu z využití BRO a tuků a olejů potravinářského charakteru.

TISK
i