Stavba přeložky silnice II/154 v Třeboni je dlouhodobě plánovaný záměr s účelem vymístění tranzitní dopravy ze silnice II/154 v průtahu Třeboní (ulice Táboritská, Svobody, Budovcova, Světská hráz a Novohradská). V tomto ohledu je kritický zejména profil Světské hráze (hráze rybníka Svět), která přísluší do městské památkové rezervace Třeboň. Zejména těžká nákladní doprava je v tomto prostoru v konfliktu s historickým, kulturním a klidovým charakterem prostoru i s významným pohybem pěších a nemotorové dopravy. Celé území navíc spadá do oblasti CHKO Třeboňsko, která zahrnuje řadu dalších maloplošných chráněných území, ptačí oblast soustavy Natura 2000 a biosférickou rezervaci UNESCO. S ohledem na výše uvedené skutečnosti záměr stavby přeložky obsahuje několik variant její trasy, které nechal zpracovat Krajský úřad Jihočeského kraje:
Varianta 1, tzv. „nulová“
Představuje trasování silnice II/154 ve stávající stopě městem, tj. ulicemi Táboritská, Svobody, Budovcova, Světská hráz a Novohradská.
Varianta 2, tzv. „odsunutá“
Varianta řeší vymístění tranzitní dopravy z průtahu Třeboní mimo kontakt s městem a využívá úpravu tahu tvořeného silnicemi III/15425, III/15014 a III/15010 mezi Byňovem a Novou Vsí nad Lužnicí. Zde se napojuje na silnici II/103 a jejím prostřednictvím na silnici I/24.
Varianta 3 (varianty 3–6 označovány jako „přisunuté“)
Představuje úplnou trasu obchvatu Třeboně v prostoru severovýchodně a jihovýchodně centra města. Vychází ze silnice I/34 severně Třeboně a propojuje prostor mezi silnicí I/34, ul. Dukelskou a silnici II/154 (ul. Novohradskou) jižně Třeboně. Jsou zde dvě podvarianty:
3a) trasa obchvatu respektuje trasu železniční trati č. 226, ke které se přimyká jihozápadně
3b) která je jihovýchodním segmentem obchvatu mezi ul. Dukelskou a silnicí II/154 jižně od Třeboně
Varianta 4
Varianta je jihovýchodním segmentem obchvatu mezi ul. Dukelskou a silnicí II/154 jižně Třeboně. Stopově v zásadě odpovídá výše popsané podvariantě 3b.
Varianta 5
Varianta je severovýchodním segmentem obchvatu mezi silnicí I/34 a ul. Dukelskou. Na rozdíl od výše popsané podvarianty 3a je umístěna dále od města a k železniční trati č. 226, kterou podchází podjezdem, se přimyká severovýchodně.
Varianta 6
Varianta je severovýchodním segmentem obchvatu mezi silnicí I/34 a ul. Dukelskou. Prochází stopou železniční trati č. 226, kterou odsouvá severovýchodně
Dalším krokem, realizovaným v letech 2016 a 2017 bylo zpracování odborného posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) ve smyslu § 7 a § 8 zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí v platném znění. Dokumentace obsahuje biologické hodnocení, naturové hodnocení a hodnocení vlivu záměru na krajinný ráz. Ze závěru tohoto hodnocení vyplývá významný negativní vliv všech variant záměru na životní prostředí, kromě varianty „nulové“. Celkovým výsledkem dokumentace hodnocení vlivů záměru je tedy nedoporučení všech „odsunutých“ i „přisunutých“ variant a naopak podpora varianty „nulové“.
Ponechání silnice v této trase je však v rozporu s Územním plánem Třeboň (účinným ode dne 19.12.2012). Naproti tomu varianty 4, 5 i 6 jsou s vydaným Územním plánem Třeboň v souladu, neboť jsou navrženy v koridoru, kterým Územní plán vymezuje funkční plochu dopravní infrastruktury DI 1 pro umístění přeložky silnic II/154 a II/155 v celém jejím úseku.
V září 2017 byl dále zpracován posudek vlivů záměru „Přeložka silnice II/154, Třeboň“ na životní prostředí. Závěr posudku doporučuje záměr k realizaci, a to ve variantě „nulové“ (silnice ve stávající stopě) a navrhuje Krajskému úřadu vydat souhlasné závazné stanovisko ke zmíněnému záměru.
Dne 16.10.2017 se bude v zasedací místnosti městského úřadu v Třeboni konat veřejné projednání dokumentace i posudku vlivů záměru na životní prostředí.
«