Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost
hlavní město PRAHA
Zásady rozvoje pěší dopravy na území hl. m. Prahy (2010)
Rozvoj pěší dopravy na území hl. m. Prahy
1 Operativně odstraňovat závady a nedostatky na stávajících komunikacích pro chodce
Deskriptory:
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
Průběžně odstraňovat stavební a jiné závady a nedostatky na komunikacích pro chodce, které omezují volnost a bezpečnost pohybu chodců a brání plynulé a příjemné chůzi. Jsou to například nerovnosti povrchu, špatný sklon, nedostatečné osvětlení apod. Stále častější závadou je neoprávněné stání vozidel na nedostatečně širokých chodnících, které omezuje zejména chůzi/pohyb osob s omezenou schopností pohybu.
2 Zvyšovat bezpečnost a ochranu chodců v provozu na pozemních komunikacích a posilovat subjektivní pocit bezpečí chodců
Deskriptory:
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
Uplatňovat účinná a pro danou lokalitu vhodná opatření ke snížení rychlosti jízdy
vozidel tam, kde to je nezbytné, zejména v místech soustředěného pohybu většího
množství chodců, v oblasti přechodů pro chodce a míst pro přecházení, zastávek veřejné hromadné dopravy, v městských prostorech se smíšeným provozem vozidel a chodců.
Dávat přednost oddělení provozu chodců a cyklistů při řešení souběžně vedených pěších a cyklistických tras.
Zkracovat dlouhé čekací doby chodců na signál „volno“ na světelně řízených přechodech, zejména v centru města a v dalších místech soustředěného pohybu chodců.
Zřizovat stavebně upravená místa pro přecházení přes jízdní pruhy/pásy v místech
soustředěné poptávky chodců na jejich přejití.
Zlepšovat veřejné osvětlení komunikací pro chodce hlavně v prostoru přechodů nebo míst pro přecházení, zastávek veřejné hromadné dopravy a ve společném dopravním prostoru se smíšeným provozem vozidel a chodců.
Odstraňovat na pěších trasách temná a neudržovaná místa, nepřehledná zákoutí,
přerostlou zeleň apod.
Chránit chodce před nepohodou zejména v místech většího soustředění chodců a v prostorech zastávek a stanic veřejné hromadné dopravy.
3 Respektovat potřeby osob s omezenou schopností pohybu a orientace, seniorů, rodičů s malými dětmi a mládeže
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
Zpřístupnit v co největším rozsahu komunikace pro chodce všem osobám s omezenou
schopností pohybu a orientace. Vytvářet podmínky pro to, aby se tyto osoby mohly
pohybovat po městě stejně volně, plynule a bezpečně jako osoby bez těchto omezení.
Usilovat o přímé vedení páteřních pěších tras, spojujících významné zdroje a cíle
chodců. Pokud nelze při bezbariérovém řešení komunikace pro chodce dodržet
požadavek na její přímé vedení, provést co nejpřirozenější rozdělení konkrétního úseku komunikace na část přímou a bezbariérovou (vedenou s oklikou)
Zachovat dostatečnou volnou průchozí šířku chodníků i v místech, kde je na chodníku povoleno stání automobilů za účelem parkování nebo zásobování nebo kde jsou zřízeny „předzahrádky“ restauračních či podobných zařízení nebo umístěny jiné překážky (kiosky, sloupy apod.).
Upravit nevhodně řešené přechody pro chodce, které nemají bezbariérovou úpravu a
potřebné hmatové prvky. Zohlednit potřeby osob s poškozením sluchu.
4 Systémově řešit pěší provoz ve městě
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
Považovat chůzi, kterou začíná a končí též každá cesta vykonávaná i různými dopravními prostředky, za rovnocennou, a v některých částech města prvořadou součást městské dopravy.
Řešit pěší provoz v souvislostech s ostatními druhy dopravy tak, aby byly zajištěny dobré vazby mezi spolupracujícími složkami dopravy a odstraňovány závady bránící rozvoji pěšího provozu a pohybu chodců. Za tím účelem cíleně a s ohledem na konkrétní část města diferencovaně regulovat automobilovou dopravu, zejména individuální, a dosáhnout těsné vazby pěšího provozu a veřejné, zejména městské hromadné dopravy.
5 Zohledňovat potřeby chodců v koordinovaném územním a dopravním plánování
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
Vytvářet příznivé podmínky pro chůzi již při urbanistickém plánování města a jeho
příměstských oblastí, nepodporovat životní styl závislý na automobilu.
Navrhovat nové územní celky tak, aby lidé užívající tyto celky měli v pěší dostupnosti
většinu objektů a zařízení denně potřebných
Respektovat existující pěší trasy při tvorbě sítě komunikací pro chodce v přestavovaných nebo nově budovaných územních celcích města a vycházet při návrhu nových pěších cest z jejich historických tras.
Propojit páteřními pěšími trasami území města s jeho příměstskou oblastí, s okolními
obcemi a krajinou.
Zcela dopravně integrovat stávající sídelní útvary v příměstské oblasti Prahy, které mají těsné funkční vazby k městu, s vnitroměstskou dopravou a odpovídajícím způsobem řešit v městské aglomeraci síť pozemních komunikací tak, aby umožnila uspokojit pokud možno přímými, bezpečnými, dostatečně kapacitními a pohodlnými trasami každodenní vztahy a potřeby chodců a cyklistů.
6 Páteřní pěší trasy řešit bez oklik a bariér
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Vytvořit pro základní přepravní funkci ve městě souvislou a propojenou síť komunikací pro chodce, přístupnou pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, umožňující dobrou prostupnost územím města a dosažení významných cílů ve městě při zohlednění požadavku, aby pohyb chodců byl účelný a hospodárný.
Usilovat, aby komunikace pro chodce, propojující jednotlivé územní celky města, byly pokud možno přímé, pohodlné, bezpečné a přitažlivé.
Vést pěší trasy s převažující přepravní funkcí bez obcházení terénních nebo fyzických
překážek a objektů. Nepřipustit zacházky delší než 60 m. V konkrétních případech volit
řešení s nejvyšší atraktivitou pro chodce; k tomu využívat i netradiční a inovativní formy.
Doplňovat/nahrazovat podle možnosti a v přiměřeném rozsahu na stávajících pěších
trasách úseky s fyzickými a/nebo psychologickými bariérami, jako jsou zejména podchody, nadchody, neprostupné uliční bloky, široké pozemní komunikace, vodoteče, drážní tělesa apod. novými úseky/zařízeními umožňujícími bezbariérové vedení pěšího provozu; nepoužívané a nevyhovující fyzické a psychologické bariéry vedení pěšího provozu postupně odstraňovat.
7 Zvyšovat atraktivitu pěších tras
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
Vytvářet příznivé podmínky nejen pro pohyb, ale též pro pobývání chodců na místních komunikacích s obchodně společenskou funkcí (zejména na hlavních městských třídách a veřejných městských prostranstvích, náměstích) vhodným uličním mobiliářem a zelení. U těchto komunikací je nezbytné zajistit pro chodce dobrou vazbu na veřejnou hromadnou dopravu.
Dopravně zklidnit místní komunikace s obchodně společenskou funkcí s cílem zřídit v nich dostatečně široké chodníky, vytvořit přehledný a bezpečný prostor pro pěší a kvalitní parter s pobytovou funkcí, vybavený obchody, provozovnami služeb, zelení, případně se stromořadím a vhodným uličním mobiliářem.
Usilovat o pestrost a atraktivitu parteru města s cílem podporovat chůzi po městě. Parter živoucí městské čtvrti odpovídá měřítku člověka a rychlosti pěšího pohybu, vede chodce přirozeně od jednoho cíle ke druhému, nabízí mu zajímavé průhledy, mobiliář a zeleň, které společně vytvářejí jedinečné městské prostory.
Omezit parkování v ulicích a tím přispět k rozvoji pěších cest v zastavěném a přitažlivém území města.
Umožnit dobrou dostupnost rekreačních území ze sídelních útvarů po pěších trasách majících především rekreační funkci a napojit rekreační trasy vedené uvnitř města na trasy vedené v jeho příměstské oblasti. Vhodné je vedení rekreačních tras podél vodních toků a klidovými prostory zeleně (parky, rekreačním územím, přírodními rezervacemi
apod.).
8 Revitalizovat souvisle zastavěné území města, zejména jeho centrum
Deskriptory:
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území