hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Východisko"
1.1 "Cíl"

Strategie rozvoje veřejných prostranství hl. m. Prahy (2014)

1. Východiska procesu tvorby veřejných prostranství

Definování úlohy veřejného prostoru a veřejných prostranství ve městě, a to jak v jeho fyzické, tak dějové a ideové rovině


Stanovení důležitosti existence a kvality veřejného prostoru a veřejných prostranství v hodnotové hierarchii tvorby a užívání města


Definování vlastností komplexní kvalityveřejných prostranství


Definování nástrojů tvorby kvalitníchveřejných prostranství


2. Úloha veřejného prostoru a veřejných prostranství v celku města

A Úloha v urbanismu města


B Infrastrukturní a technická úloha


C Úloha ideová


D Úloha ekonomická


E Úloha environmentální


3. Cílová kritéria kvality veřejných prostranství

Aktivní a latentní veřejné prostranství


4. Základní rámce kvality veřejných prostranství

Celostní kvalita


Kritéria kvality fyzické struktury veřejnéhoprostranství


Kvalita funkčnosti


Kvalita rámce dějů


Kvalita veřejného prostranství ve smyslové, emoční a poznávací rovině


5. Příklady základních vlastností kvalitních veřejných prostranství

Pobytové kvality


Kvalita pohybu


Možnost užívání pro všechny obyvatele


Dostupnost, prostupnost


Svoboda volby


Lidské měřítko


Bezpečnost


Zdravé prostředí, kvalita klimatu


Smyslová, poznávací a estetická kvalita


Komunikativnost


Čitelnost — možnost identifikace s prostředím


Přiměřený sociální kontakt


Flexibilita


Udržitelnost


6. Základní teze kvality veřejného prostoru a veřejných prostranství

Veřejná prostranství jsou základní strukturou města a této skutečnosti je nutné podřídit jak vedení technické infrastruktury, tak umísťování jednotlivých objektů.


Kvalita veřejného prostoru města je základním předpokladem kvality života ve městě.


Kvalitní obytné veřejné prostranství je především obytné, tj. bezpečné, vstřícné pro všechny skupiny obyvatel, zdravé, živé, komunikativní, smyslově podnětné a krásné.


Emocionální kvality života jsou stejně významné jako kvality funkční.


Základem tvorby veřejných prostranství je lidské měřítko a lidské smysly


Veřejná prostranství by měla být nejenom přístupná, ale také atraktivní pro všechny skupiny obyvatel.


Veřejná prostranství města by měla vybízet k pěšímu provozu a k pobývání. Prioritou je obytná kvalita veřejných prostranství, které by zpravidla měla být podřízena dopravní i technická infrastruktura.


Dopravní řešení na veřejných prostranstvích města by mělo zohledňovat také potřeby chodců a uživatelů bezmotorové dopravy. Pro obytná prostranství musí být tyto potřeby prioritou.


Míra a způsob parkování na veřejných prostranstvích by měly odpovídat primárnímu účelu, kterým je kvalitní život na veřejných prostranstvích. Objem parkování by zde měl být minimalizován a řešen zejména jinými prostředky, jako je P + R, parkovací domy, mýto, parkovací zóny či přiměřené zpoplatnění.


Kvalitní údržba a úklid jsou stěžejním předpokladem kvality veřejných prostranství.


Jednou z podmínek kvalitního veřejného prostranství ulic a náměstí je komunikativní vztah s parterem přilehlých objektů („politika aktivního průčelí“).


Jedním z důležitých úkolů rozvoje veřejných prostranství je v současnosti odstraňování bariér, a to fyzických, mentálních, sociálních i funkčních.


Jednotlivá veřejná prostranství by mělasloužit své primární utilitární funkci pomocí jednoduchých prostředků, minimálně náročných na investice a údržbu. Současně by však tyto prostředky měly být navrhovány tak, aby vždy poskytovaly i obytnou kvalitu prostoru, a to v rovině smyslové, prožitkové a poznávací.


7. Základní teze nástrojů dosahování kvality v procesu tvorby veřejných prostranství

Vytváření strategie, plánování, investice, ekonomie


Územní plánování a projekční příprava


Správa, provoz a údržba


Užívání


TISK
i