1.1 Praha je do jedné hodiny spojena dálkovou železniční dopravou s Brnem, Plzní, Ústím nad Labem1, podkrušnohorskou aglomerací, Pardubicemi, Hradcem Králové, Libercem a Jihlavou.
1.1.1 Vysokorychlostní tratě budou zaústěny do stávající povrchové železniční stanice Praha hlavní nádraží (společný požadavek pro všechny cíle v segmentu dálkové a vysokorychlostní železnice).
1.2 Praha je do dvou hodin spojena dálkovou železniční dopravou s Ostravou, Olomoucí, Zlínem, Karlovými Vary a významnými aglomeracemi a uzly expresní železniční dopravy evropského významu v zahraničí, jako je Wien, Bratislava, Dresden, Leipzig, Wrocław, Regensburg.
1.3 Praha je přibližně do tří hodin spojena dálkovou železniční dopravou s významnými aglomeracemi a uzly expresní železniční dopravy evropského významu v zahraničí, jako je Berlin, Nürnberg, München, Linz, Katowice, Krakow, Łodź.
1.4 Praha je přibližně do čtyř hodin spojena dálkovou železniční dopravou s významným přestupním uzlem expresní železniční dopravy evropského významu Frankfurt am Main.
2. Městská a příměstská železnice
2.1 Příměstská železnice nabízí konkurenceschopnou alternativu k individuální automobilové dopravě.
2.1.1 Zvýšení kapacity tratě pro zajištění rozvoje a stability městské a příměstské železnice (společný požadavek pro všechny cíle v segmentu městské a příměstské železnice).
2.1.2 Realizace nových železničních zastávek pro odstranění nedostatečného provázání s ostatními druhy dopravy a chybějící obsluhy některých významných území (společný požadavek pro všechny cíle v segmentu městské a příměstské železnice).
2.2 Městská železnice odlehčuje ostatní druhy veřejné dopravy.
2.3 Městská železnice nabídne nové atraktivní tangenciální spojení mimo centrum města.
2.4 Městská a příměstská železnice budou nabízet kvalitní a stabilní provoz neomezený „železničními kongescemi“.
3. Nákladní doprava a city logistika
3.1 Vznik samostatné studie zabývající se problematikou city logistického centra na území Prahy.
3.2 Udržení územní rezervy pro city logistické centrum (centra) napojené na železnici ze strany hl. m. Prahy.
3.3 Naplnit požadavky na zavlečkování průmyslových částí města.
3.3.1 Na území města je zachována stávající síť aktivních nebo potenciálně využitelných vleček, je nepřípustné tyto vlečky rušit.
3.3.2 Realizována je nová vlečka do malešické spalovny.
3.3.3 Realizována je nová vlečka do třídicího centra odpadu Řeporyje.
3.3.4 Realizováno je prodloužení stávající vlečky do hornopočernického logistického areálu.
4. Vybavení železničního uzlu Praha
4.1 Naplnit požadavky na vozidlový park dálkové železniční dopravy.
4.1.1 Nová železniční vozidla pro dálkovou dopravu segmentu R a výše mají konstrukční rychlost 200 km/h či vyšší a jsou vícesystémová.
4.2 Naplnit požadavky na vozidlový park městské a příměstské železniční dopravy.
4.2.1 Jednotka (dvojice jednotek) využívá pokud možno maximální délku nástupní hrany 2003 m.
4.2.2 Jednotka nabízí maximální kapacitu sedících cestujících, je tedy dvoupodlažní.
4.2.3 Jednotka má dostatečně dynamické jízdní vlastnosti.
4.2.4 Jednotka je vícesystémová.
4.2.5 Jednotky odpovídají standardům kvality PID.
4.3 Naplnit požadavky na vozidla na ostatních tratích.
4.3.1 Jednotky se svou délkou a kapacitou přizpůsobují podmínkách dané tratě z ohledem na unifikovaný vozidlový park.
4.3.2 Jsou preferovány elektrické jednotky, pokud to podmínky železniční infrastruktury neumožnují, jsou pořizovány přednostně dvouzdrojové jednotky.
4.3.3 Pořizování nových jednotek v nezávislé motorové trakci, které mají své výkony pouze na elektrizovaných tratích, je nepřípustné.
4.3.4 Elektrické jednotky jsou vícesystémové.
4.3.5 Jednotky odpovídají standardům kvality PID.
4.4 Naplnit požadavky pro řešení odstavů v Praze.
4.4.1 Na území Prahy jsou zachovány a nově realizovány kapacity pro krátkodobé odstavy v sedle pracovních dnů pro příměstskou železnici.
4.4.2 V blízkosti žst. Praha hlavní nádraží jsou budovány kapacity pro krátkodobé odstavy pro potřeby dálkové dopravy a koncept dálkové dopravy je přizpůsoben nedostatku odstavných kapacit v centru města.
4.4.3 Na území Prahy jsou zachována a budována nová zázemí pro ošetření a deponii souprav.
4.4.4 Pro krátkodobé odstavy v dálkové dopravě nejsou využívány nástupní hrany pražského hlavního nádraží.
4.5 Naplnit požadavky na vybavení stanic dálkové dopravy.
4.5.1 Stanice jsou zapojeny do okolní struktury města, především výstavbou nových pěších propojení.
4.5.2 Ve stanicích je zajištěno odpovídající zázemí pro cestující, je zde umístěna základní vybavenost, kromě odbavení cestujících je doplněn terciální sektor.
4.5.3 Ve stanicích je umístěn kvalitní informační systém propojený s informačním systémem města.
4.5.4 Nástupiště pro dálkovou dopravu jsou zastřešena v délce nejdelšího obvykle zastavujícího vlaku.
4.5.5 Praha hlavní nádraží je nejvýznamnější stanicí pro dálkovou železniční dopravu a tomu odpovídá i péče o ni.
4.6 Naplnit požadavky na vybavení stanic a zastávek pro městskou a příměstskou železnici.
4.6.1 Jsou zapojeny do okolní struktury města především pěšími vazbami a mají potenciál vytvořit lokální centrum obsluhované části města.
4.6.2 Ve významných stanicích příměstské železnice je zajištěno odbavení pro cestující a čekárna.
4.6.3 Doplněny jsou služby terciárního sektoru.
4.6.4 Je zde umístěn kvalitní informační systém propojený s informačním systémem města.
4.6.5 Nástupiště pro linky S, kde není významný podíl výstupu, jsou zastřešeny v délce pravidelně zastavujícího vlaku.
4.7 Naplnit požadavky na P+R a B+R parkovišť.
4.7.1 Ve vybraných železničních zastávkách na území města je realizováno lokální parkoviště P+R.
4.7.2 Ve všech železničních zastávkách a stanicích na území města je realizováno parkoviště B+R.
4.7.3 Pokud možno ve všech železničních zastávkách a stanicích v metropolitním regionu je doporučena realizace lokálního parkoviště P+R a B+R.