| Plán udržitelné mobility hl. m. Prahy a okolí (2019) |
1. | Snížení prostorové náročnosti dopravy |
• | Preferování veřejné dopravy a rozvoj kolejové dopravy (A)
• Podpora chůze a dopravní cyklistiky (E)
• Optimalizace zásobování města (F)
• Zlepšení kvality veřejných prostranství (H)
• Snížení prostorových nároků dopravy (J) |
1.1 | Podíl veřejné, pěší a cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce se zvýší ze 70 % na 73 %. |
1.2 | Stupeň automobilizace se zvýší z 655 na 714 osobních vozidel na 1000 obyvatel (BAU 2030 = 772 os. voz. / 1000 obyvatel). |
1.3 | Kapacita systému P+R v Praze a okolním regionu se zvýší ze 4167 vozidel na 20434 vozidel. |
1.4 | Podíl kolejové veřejné dopravy (metro, tramvaje, železnice) na počtu přepravených cestujících integrovanou veřejnou dopravou na území Prahy se zvýší ze 67,29 % na 72 %. |
1.5 | Celkový počet parkovacích míst v uličním prostoru PPR se sníží z 15 927 na 14334. |
1.6 | Průměrná obsazenost osobních vozidel zůstane zachována na hodnotě 1,3 osoby na vozidlo. |
1.7 | Počet automobilů projíždějících přes centrální kordon se sníží z 530 na 464 tis. denně. |
1.8 | Celková délka chráněných značených a doporučovaných cyklotras se zvýší ze 173 km na 260 km. |
1.9 | Celková délka cykloobousměrek se zvýší ze 23 km na 55 km. |
1.10 | Počet vozidel v rámci carsharingu se navýší. |
2. | Snížení uhlíkové stopy |
• | Preferování veřejné dopravy a rozvoj kolejové dopravy (A)
• Podpora chůze a dopravní cyklistiky (E)
• Optimalizace zásobování města (F)
• Snížení znečištění ovzduší, hlukové zátěže a uhlíkové stopy (I)
• Udržitelný územní rozvoj Pražské metropolitní oblasti (N) |
2.1 | Podíl veřejné, pěší a cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce se zvýší ze 70 % na 73 %. |
2.2 | Emise VOC z automobilové dopravy se budou snižovat. |
2.3 | Měrné emise skleníkových plynů (CO2 ekv.) z dopravy se budou snižovat. |
2.4 | Počet registrovaných vozidel s elektromotorem (čistě elektromobily) se zvýší z 1 060 na 56 000. |
2.5 | Počet autobusů s elektromotorem v provozu veřejné dopravy se zvýší ze 2 na 30. |
2.6 | Počet automobilů projíždějících přes centrální kordon se sníží z 530 na 464 tis. |
3. | Zvýšení výkonnosti a spolehlivosti |
• | Provázanost veřejné dopravy s ostatními druhy dopravy (B)
• Snížení citlivosti a zmírnění kapacitních problémů v dopravní síti (C)
• Nová propojení pro různé druhy dopravy (D)
• Optimalizace zásobování města (F)
• Snížení dopravní nehodovosti (K) |
3.1 | Průměrná cestovní rychlost tramvají se zvýší z 18,6 km/h na 19 km/h. |
3.2 | Průměrná cestovní rychlost autobusů PID se zvýší z 25,2 km/h na 26 km/h. |
3.3 | Průměrné zpoždění autobusů PID na vjezdu ze Středočeského kraje do HMP se sníží. |
3.4 | Přesnost provozu vlaků PID se zvýší z 94 % na 96 %. |
3.5 | Délka komunikací s pravidelným výskytem stupně dopravy 4+ bude 85 km nebo nižší. |
3.6 | Počet přepravených cestujících integrovanou veřejnou dopravou na území města Prahy se zvýší z 1,26 mil. na 1.35 mil. denně. |
3.7 | Počet SSZ připojených do hlavní dopravní ústředny se zvýší z 69 % na 100 %. |
3.8 | Podíl realizované části Pražského okruhu se zvýší z 50 % na 100 %. |
4. | Zvýšení bezpečnosti |
• | Snížení citlivosti a zmírnění kapacitních problémů v dopravní síti (C)
• Nová propojení pro různé druhy dopravy (D)
• Snížení dopravní nehodovosti (K)
• Zlepšení kvality veřejných prostranství (H) |
4.1 | Počet zraněných a usmrcených chodců a cyklistů se sníží ze 732 na 650 ročně. |
4.2 | Počet lehce zraněných při dopravních nehodách se sníží z 1951 na 1750 ročně. |
4.3 | Počet usmrcených a těžce zraněných při dopravních nehodách dle evidence Policie ČR se sníží ze 173 na 110 ročně. |
4.4 | Celkový počet dopravních nehod evidovaných Policií ČR v Praze zůstane přibližně na hodnotě 23 000. |
4.5 | Počet dopravních nehod tramvají s motorovými vozidly se sníží z 1312 na 1200. |
5. | Zvýšení finanční udržitelnosti |
• | Provázanost veřejné dopravy s ostatními druhy dopravy (B)
• Finanční udržitelnost dopravního systému (L)
• Procesní podpora udržitelné mobility a efektivní správy města (M)
• Udržitelný územní rozvoj Pražské metropolitní oblasti (N)
• Ekonomický rozvoj města (O) |
5.1 | Podíl příjmů z dopravy na celkovém městském rozpočtu se zvýší ze 4,6 % na 6,6 %. |
5.2 | Podíl úhrady ztráty z provozu veřejné dopravy na území HMP k jejím celkovým nákladům se sníží z 80 % na 75 %. |
5.3 | Počet obyvatel s trvalým bydlištěm v Praze se zvýší z 1,280 mil. na 1,357 mil. |
5.4 | Podíl mostů se stavebním stavem "3-dobrý" a lepší se sníží pouze mírně ze 39 % na 35 % z celkového počtu mostů. |
6. | Zlepšení lidského zdraví |
• | Preferování veřejné dopravy a rozvoj kolejové dopravy (A)
• Podpora chůze a dopravní cyklistiky (E)
• Zlepšení přístupnosti dopravy, dopravní infrastruktury a veřejných prostranství pro různé skupiny obyvatel (G)
• Zlepšení kvality veřejných prostranství (H)
• Snížení znečištění ovzduší, hlukové zátěže a uhlíkové stopy (I)
• Snížení dopravní nehodovosti (K) |
6.1 | Plocha území s překročenými imisními limity (v %) pro roční imisní limity pro PM10 a PM2,5 se sníží na 0 %. |
6.2 | Plocha území s překročeným imisním limitem (v %) pro benzo(a)pyren se sníží z 54 % (hodnota 2016) na 0 %. |
6.3 | Plocha území s překročeným imisním limitem (v %) pro oxid dusičitý se sníží na 0 %. |
6.4 | Emise NOx z automobilové dopravy se sníží. |
6.5 | Počet obyvatel trvale bydlících na území s překročenými imisními limity se sníží na 0. |
6.6 | Počet obyvatel trvale bydlících v oblastech, kde noční hluk přesahuje úroveň 50 dB se sníží. |
6.7 | Počet usmrcených a těžce zraněných při dopravních nehodách dle evidence Policie ČR se sníží ze 173 na 110 ročně. |
7. | Zlepšení dostupnosti dopravy |
• | Zlepšení přístupnosti dopravy, dopravní infrastruktury a veřejných prostranství pro různé skupiny obyvatel (G)
• Zlepšení kvality veřejných prostranství (H)
• Provázanost veřejné dopravy s ostatními druhy dopravy (B)
• Podpora chůze a dopravní cyklistiky (E)
• Nová propojení pro různé druhy dopravy (D) |
7.1 | Podíl spojů realizovaných v pracovní den nízkopodlažními tramvajemi se zvýší ze 52 % na 90 %. |
7.2 | Podíl spojů realizovaných v pracovní den nízkopodlažními autobusy PID v Praze se zvýší z 88 % na 95 %. |
7.3 | Podíl spojů realizovaných v pracovní den nízkopodlažními autobusy PID mimo Prahu v PMO se zvýší z 2 % na 80 %. |
7.4 | Podíl bezbariérových stanic metra ze 72 % na 95 % všech stanic. |
7.5 | Podíl bezbariérových stanic a zastávek vlaků PID se zvýší ze 45 % na 100 %. |
7.6 | Počet obyvatel s trvalým pobytem v dostupnosti do 30 minut centra Prahy prostředky PID (s pěší docházkou ke stanici či zastávce a čekáním na spoj) se zvýší z 939 tis. na 1029 tis. |