hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Nepřímé vazby: Tematické vazby Přímé vazby: Dokument Cíle Korelace
..vyberte úroveň
mezinárodní
národní
regionální
oblastní
místní

Operační program Praha – pól růstu ČR (2014)

1. Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací

Podpora aktivit vedoucích ke komercializaci výsledků výzkumu pomocí ověření proveditelnosti a komerčního potenciálu a jejich zavedení do praxe („proof-of-concept“)
Projekty zadávání veřejných zakázek v předobchodní fázi (PCP) a inovační poptávky veřejného sektoru (PPI)
Projekty spolupráce výzkumného sektoru s aplikační sférou

1.2 Snazší vznik a rozvoj znalostně intenzivních firem

Zvyšování kvality a efektivity fungování vědeckotechnických parků, včetně inkubátorů
Vznik a rozvoj kapacit poskytujících progresivní služby pro podnikatele (MSP)
Rozvoj inovačních firem v počátečních obdobích jejich životního cyklu

2.1 Energetické úspory v městských objektech dosažené také s využitím vhodných obnovitelných zdrojů energie, energeticky efektivních zařízení a inteligentních systémů řízení

Zvyšování energetické efektivity v rámci objektů a technických zařízení pro zajištění provozu městské veřejné dopravy
Zvyšování energetické efektivity v rámci objektů a technických zařízení pro zajištění provozu městské silniční dopravy
Realizace pilotních projektů přeměny energeticky náročných městských budov na budovy s téměř nulovou spotřebou energie (příp. na budovy v pasivním energetickém standardu) s integrovanými inteligentními systémy, které umožní centralizaci plnohodnotného sledování, ovládání a plánování funkcí zařízení budov

2.2 Zvyšování atraktivity užívání městské veřejné dopravy

Realizace záchytných parkovišť systému P+R (park & ride) u stanic a zastávek drážní dopravy, případně včetně doplňkových služeb úschovy jízdních kol B+R (bike & ride) – může jít nejen o parkoviště úrovňové, ale i v nadzemním, případně v podzemním objektu; doplňkově mohou být v rámci nového záchytného parkoviště zřízena jako součást systému P+R parkovací místa s možností dobíjení elektromobilů; do rámce podpory může být kromě jednotného standardního vybavení areálu nebo objektu parkoviště P+R zahrnutý také nový (případně upravený) příjezd z místní uliční sítě k realizovanému parkovišti P+R, nový (případně upravený) bezbariérový pěší
přístup od realizovaného parkoviště P+R k návazné drážní dopravě (tj. ke vstupu do stanice metra, ke vstupu do železniční stanice, k železniční nebo tramvajové zastávce) a také příslušnému účelu odpovídající rozsah osvětlení a značení (tj. dopravního značení a naváděcího
značení k realizovanému záchytnému parkovišti P+R, případně i k úschovně jízdních kol B+R nebo k dobíjecímu místu, které jsou součástí objektu tohoto parkoviště). V případě dobíjecích míst musí být zajištěna jejich technologická neutralita (tj. elektrické připojení musí být použitelné pro běžný unifikovaný typ elektrických zástrček).
Opatření pro preferenci povrchové městské veřejné dopravy v uličním provozu: realizace nového oddělení tramvajového pásu od uličního provozu, realizace nebo vyznačení vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy, úpravy světelných signalizačních zařízení pro preferenci tramvají nebo pro preferenci autobusů (s využitím systému aktivní detekce); k těmto opatřením mohou být v řešených úsecích případně doplňkově uplatněna opatření k rychlejšímu a bezpečnějšímu nástupu a výstupu na zastávkách tramvají a autobusů (tzv. vídeňské zastávky, zastávkové mysy, časové ostrůvky, zvýšení nástupních hran apod., přičemž součástí těchto doplňkových opatření mohou být také bezprostředně související úpravy pro zajištění
chybějícího bezbariérového přístupu k řešeným zastávkám a také úpravy tohoto přístupu a řešených zastávek k usnadnění jejich používání osobami se specifickým tělesným postižením, zejména se zrakovým postižením), případně úpravy dopravního značení a úpravy režimu parkování směřující k plynulejšímu průjezdu tramvají nebo autobusů - uvedené aktivity nesmějí
znamenat celkovou rekonstrukci tramvajové trati nebo komunikace; doplňkově může být také instalováno zařízení pro aktivní detekci v autobusech městské veřejné dopravy nasazovaných do provozu na řešených úsecích

3. Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě

3.1 Posílená sociální infrastruktura pro integraci, komunitní služby a prevenci

Zvyšování kapacit služeb pro bezdomovce a osoby ohrožené bezdomovectvím a nacházející se v krizi:
- Investiční podpora zřizování nových a rozšiřování stávajících prostor sociálních
služeb pro osoby bez domova i pro osoby ohrožené bezdomovectvím a ocitající se
v krizi (např. bezprahová a nízkoprahová centra a azylové domy, domy na půl cesty a denní centra v kombinaci s hygienickými centry - prádelny, umývárny, toalety -
apod.) za účelem navýšení kapacit jednotlivých služeb.
- Investice do zařízení a vybavení jednotlivých sociálních služeb pro osoby bez domova i pro osoby ohrožené bezdomovectvím a ocitající se v krizi (např. bezprahová a nízkoprahová centra a azylové domy, domy na půl cesty a denní centra v kombinaci s hygienickými centry - prádelny, umývárny, toalety - apod.) za účelem zvýšení jejich efektivity a kvality
Zvyšování kapacit nízkoprahových a kulturně komunitních center poskytujících zázemí pro sociálně aktivizační aktivity.
- Investiční podpora zřizování nových a rozšiřování stávajících center a prostor
komunitního života (kulturně komunitní centra, místní instituce i neinstitucionalizované projekty aktivizující život místních i nadmístních komunit a zaměřených na lokální projekty sociální integrace skrze komunitní aktivity) - investice do budov (rekonstrukce, přestavba, úprava, rozšíření objektů), zařízení a vybavení.
- Investiční podpora vzniku nových či rozšiřování stávajících inovativních projektů komunitního života a integrace (kulturně komunitní centra a prostory místního komunitního života a sociální integrace různé velikosti a šíře záběru) - investice do budov (rekonstrukce, přestavba, úprava, rozšíření objektů), zařízení a vybavení podporující projekty místních aktérů (kluby, spolky apod.) v oblasti komunitního života a lokální integrace).
- Podpora stávajících institucí místního života (knihovny, školy, kulturní domy, domy dětí a mládeže apod.) při rozšiřování záběru aktivit na projekty aktivizace místních komunit a posilování místní sociální soudržnosti (včetně spolupráce jednotlivých subjektů) – investice do budov (rekonstrukce, přestavba, úprava, rozšíření objektů), zařízení a vybavení přímo a výhradně pro účely kulturně komunitních, aktivizačních a integračních aktivit a projektů (samostatně provozovaných či ve spolupráci s ostatními
lokálními aktéry, organizacemi apod.).
Podpora rekonstrukcí, oprav a úprav bytů na byty systému sociálního bydlení a boje proti
bezdomovectví (včetně chráněného, tréninkového a následného bydlení).

3.2 Posílená infrastruktura pro sociální podnikání

Vznik a rozvoj sociálních podniků a projektů poskytujících pracovní příležitosti pro znevýhodněné a obtížně zaměstnatelné skupiny obyvatel v Praze (včetně chráněných dílen)
- Investiční podpora vzniku a rozšíření sociálních podniků a jejich činnosti, a to včetně rozšíření na více cílových skupin či na větší počet uživatelů
-> zakládání nových, ale i rozšiřování existujících sociálních podniků
-> obnova a pořízení vybavení a zařízení
-> propojování sociálního podnikání s různými formami sociálních služeb jako
např. chráněné a azylové bydlení a různými formami komunitních intervencí (zejm. v rámci kulturně komunitních center a prostor komunitního života a sociální integrace)
- Investiční podpora zakládání nových a rozšiřování stávajících chráněných dílen a
zařízení chráněného zaměstnávání (včetně investic do vybavení, zařízení apod.).

3.3 Posílené aktivity pro integraci, komunitní služby a prevenci

Podpora vzniku a činnosti kulturně komunitních center a prostor komunitního života a projektů aktivizace místních komunit (zejména ale nikoli pouze osob vyloučených, ohrožených a v krizi)
za účelem posilování místní sociální soudržnosti:
- Podpora činnosti a jednotlivých projektů a aktivit v rámci kulturně komunitních center a center komunitního života a jejich propojování, a to včetně: sociálních, kulturních, environmentálních a pohybových aktivit sociálně aktivizujících jednotlivé skupiny obyvatel, propojujících je navzájem (a založených na principu „zdola“) a
přispívajících k rozvoji místního společenství a jeho života.
- Podpora nízkoprahových a bezprahových prostor pro jednotlivé skupiny obyvatel i
jejich setkávání.
- Podpora sociálního podnikání v rámci projektů kulturně komunitních center a projektů aktivizace místních komunit.
- Podpora projektů propojujících existující veřejné kulturní, sportovní, vzdělávací instituce a centra služeb s novými inovativními projekty a aktivitami místních komunit (kulturně komunitních center), které rozšíří portfolio aktivit dané organizace o další cílové skupiny a komunitně aktivizační, sociální a kulturní činnosti.
- Podpora propojování sociálních služeb s kulturně komunitními projekty a sociálně
orientovanými intervencemi přesahujícími rámec sociálních služeb.
- Podpora projektů a aktivit posilujících místní občanskou angažovanost, aktivitu a
život místního společenství, včetně center setkávání, předávání zkušeností mezi
jednotlivými skupinami obyvatel, posilujících soužití v daném sousedství, sdílení, iniciujících a praktikujících dobrovolné komunitně a lokálně orientované aktivity a činnosti apod.
Vytvoření nových míst ve stávajících a budování nových zařízení pro poskytování péče o děti do 3 let v denním režimu, nebo v objektech mateřských škol
Podpora vzniku nových forem alternativní nerodičovské předškolní péče (včetně dětí do 3 let)
Vytvoření nových tříd ve stávajících objektech mateřských a základních škol za cílem vytvoření nových kapacit vzdělávání dětí zpravidla od 3 let
Zvýšení kvality a dostupnosti infrastruktury na školách za účelem přizpůsobení vzdělávacích zařízení potřebám integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a rozvoje klíčových kompetencí žáků s ohledem na rovnoměrný rozvoj mateřských, základních a středních škol v Praze.
- Obecně se bude jednat o projekty zaměřené na vhodné uzpůsobení škol potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně sociokulturně znevýhodněných žáků a dále školám s prokazatelným nedostatkem potřebné infrastruktury, jež bude doloženo na základě místních akčních plánů.
- Důraz bude kladen na pořízení vybavení pro posílení sociálních, personálních a občanských kompetencí v návaznosti na investiční prioritu 4.2 OP PPR. Podporováno bude pořízení specifických výukových a kompenzačních pomůcek pro práci s dětmi a další potřebná infrastruktura pro zkvalitnění zázemí škol pro práci s dětmi včetně doplnění vhodného
vybavení pro práci s dvouletými dětmi a doplňkových úprav prostor pro zajištění
bezpečnosti v mateřských školách.
- Podpora bude směřovat na pořízení vybavení pro zajištění rozvoje odborných i
přenositelných klíčových kompetencí v oblastech komunikace v cizích jazycích a v oblasti technických a řemeslných oborů, přírodních věd a schopnosti práce s digitálními technologiemi, za účelem zvýšení kvality vzdělávání ve vazbě na budoucí uplatnění na trhu práce a potřeby sladění nabídky a poptávky na regionálním trhu práce
Podpora rozvoje kinestetické inteligence a pohybových aktivit jako druhu neformálního vzdělávání realizovaného na školách
- Podporována bude infrastruktura v oblasti modernizace a úprav vybavení tělocvičen a dalších vnitřních či venkovních prostor využívaných pro aktivity v oblasti tělesné výchovy a
sportu, včetně úpravy hřišť a nákupu sportovních pomůcek a dalšího vybavení nezbytných pro uzpůsobení podmínek a vzdělávací nabídky pro začleňování žáků speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků se sociokulturním znevýhodněním.
- Modernizace a vybavení zařízení na podporu rozvoje kinestetické inteligence a pohybových aktivit bude zacílena na projekty, které budou navazovat na aktivity v investiční prioritě 4.2
spolufinancované z ESF.

4.2 Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti

Rozvoj podmínek pro inkluzivní vzdělávání formou zavádění principů multikulturní výchovy na školách
- Rozvoj a realizace vzdělávacích programů škol zaměřených na zkvalitnění podmínek pro vzdělávání s důrazem na zohledňování potřeb pro začleňování sociokulturně
znevýhodněných žáků a v prostředí multikulturní třídy, jako např. rozšiřování hodin výuky osobnostní a sociální výchovy, vytváření plánů multikulturní výchovy a jejich zavádění do
výuky na školách apod.
- Důraz bude kladen na podporu rozvoje sociálních a občanských kompetencí, kompetencí k udržitelnému rozvoji a rozvoj kulturního povědomí dětí a žáků.
- Průřezově bude podporováno zavádění moderních metod výuky s důrazem na oblast
projektového a kreativního vzdělávání, mezipředmětové spolupráce, celoškolských projektů s cílem posilování kritického myšlení, tvořivosti, iniciativy, schopnosti řešení problémů apod.
Posílení komunitní role škol na základě spolupráce vzdělávacích zařízení (předškolních, základních a středních škol) s neziskovým sektorem, kulturními a sportovními institucemi a městskou správou na vzdělávání a jejich zapojení do vzdělávacího procesu
- Podpora rozvoje a realizace vzdělávacích programů zaměřených na oblast podpory integrace menšin, multikulturní výchovy dětí a žáků se zapojením relevantních partnerů za účelem posilování sociální soudržnosti, chápání a respektování sociokulturní rozmanitosti a vztahu
k okolnímu prostředí.
- Podpora volnočasových aktivit v rámci neformálního vzdělávání např. formou kulturních a sportovních aktivit, hudebních, divadelních představení, sportovních události, festivalů besed, soutěží apod. s akcentem na interkulturní dialog, porozumění a toleranci odlišných kultur.
- Podpora zájmového a neformálního vzdělávání jako formy začleňování dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem včetně romských žáků.
- Rozvíjení partnerství a spolupráce vzdělávacích zařízení s relevantními partnery z oblasti neziskových organizací, místních iniciativ a veřejné správy za účelem realizace a hodnocení výše uvedených vzdělávacích programů.
Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků, pracovníků organizací působících ve vzdělávání pro inkluzivní, inovativní a kvalitní výuku
- Podpora rozvoje a realizace programů dalšího vzdělávání zaměřených na zvyšování
kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti práce s heterogenní třídou, zavádění principů multikulturní výchovy do vzdělávacích programů škol, práce se žáky s odlišným mateřským jazykem apod.
- Souběžně bude podporováno rozvíjení kompetencí pedagogů v oblasti moderních metod výuky za účelem využití a ověření nových způsobů výuky multikulturní výchovy na školách.
- Aktivity budou zaměřeny také na rozvoj kompetencí pedagogů specificky navázaných na potřeby vzdělávání v multikulturním prostředí města a zohledňování integrace osob s odlišným sociokulturním kontextem. Vhodnými podpůrnými opatřeními či formou
individuální podpory bude posilována osobnostní integrita pedagoga, aby lépe reflektoval vlastní kulturní identitu a zkušenosti, které jsou základním předpokladem pro jeho zdárné pedagogické a výchovné působení.
- Podpora programů zaměřených na sdílení dobré praxe, podpora vzájemného učení v rámci spolupráce škol, zřizovatelů, rodičů a dalších aktérů působících v oblasti výchovy a vzdělávání.
Rozvoj zařízení péče o děti zřizovaných hl. m. Prahou, městskými částmi a organizacemi zřízenými a založenými hl. m. Prahou a městskými částmi hl. m. Prahy
- Podpora vybudování a provozu, nastavení kvality a následného rozvoje sítě služeb péče o děti typu dětské skupiny, dětských klubů, případně dalších typů, s důrazem na pokrytí stávající absence služeb pro děti do tří let, případně pro starší děti dle aktuální demografické situace.
- Vzdělávání osob pracujících v podpořených zařízeních péče o děti a osob poskytujících resp. připravujících se na poskytování služeb péče o děti.

5. Technická pomoc

5.1 Zajištění kvalitního a efektivního řízení programu

Podpora personálního, provozního a technického zajištění implementace operačního programu Operační program je spravován pracovníky řídicího orgánu vykonávající veškeré činnosti, za
které zodpovídá řídicí orgán v souladu s článkem 125 Obecného nařízení, např:
- nastavení metodického prostředí programu
- příprava a vyhlašování výzev,
- administrace a kontrola projektů,
- tvorba zpráv o realizaci a výročních zpráv o provádění,
- nastavení a aplikace vnitřních kontrolních mechanismů,
- řízení rizik,
- agenda monitorovacího výboru,
- zajištění agendy v návaznosti na opatření k plnění předběžných podmínek, které jsou stanoveny v kapitole 9. Předběžné podmínky
- zajištění plnění opatření v rámci kapitoly 10 Snížení administrativní zátěže pro
příjemce.
Pořizování, vývoj a provoz interních IT aplikací. Z TP OP PPR nebude financován rozvoj MS 2014+
Vypracování evaluací, studií a analýz – jedná se především o outsourcing evaluačních,
analytických a popř. poradenských služeb.
Vzdělávání a odborná příprava pracovníků zapojených do implementace prostřednictvím
pravidelného školení v rámci kurzů a seminářů komplementárních vůči vzdělávacím aktivitám
OP TP.
Činnost Monitorovacího výboru a pracovních skupin ustanovených v rámci implementace OP
PPR
Zavedení mechanismů v boji proti podvodům a korupci
Ukončování a zajištění udržitelnosti v rámci programového období 2007 – 2013 (resp. OPPA, OPPK), tzn. zajištění administrativní kapacity, nákup analytických (např. ex-post evaluace
OPPA, OPPK) a poradenských služeb, odborná příprava zaměstnanců pro navazující období a komunikační a informační zajištění spojené s ukončováním období
Příprava navazujícího programového období 2021 – 2027, tzn. zajištění administrativní kapacity, nákup analytických (také ex-ante evaluace, pokud bude aplikovatelné) a poradenských služeb, odborná příprava zaměstnanců pro navazující období a komunikační a informační zajištění navazujícího období

5.2 Zajištění informovanosti, publicity a absorpční kapacity programu

Aktivity související s posílením administrativní kapacit příjemců, které jsou cíleny především na poskytování informací, poradenských a konzultačních služeb potenciálním žadatelům o podporu, prostřednictvím seminářů pro žadatele a příjemce, osobních konzultací a
poskytováním manuálů pro žadatele a příjemce
Informační kanály, vytváření sítí, pořádání informačních a propagačních akcí a konferencí, zajištění a distribuce propagačních materiálů
TISK
i