| Krajský plán odpadového hospodářství hl. m. Prahy 2016-2025 |
| Program předcházení vzniku odpadů: Koordinovaným a jednotným přístupem vytvořit podmínky k nižší spotřebě primárních zdrojů a postupnému snižování produkce odpadů. |
A | Po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit komplexní informační podporu o problematice, včetně zavedení problematiky předcházení vzniku odpadů do školních projektů, výzkumných programů a výchovných, osvětových a vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí. |
B | Zajistit účinné zapojení státní správy na všech úrovních do problematiky předcházení vzniku odpadů s cílem postupného snižování množství odpadů při výkonu státní správy. |
C | Vytvořit podmínky a nastavit motivační prvky pro snižování surovinových a energetických zdrojů ve výrobních odvětvích a zvyšování využívání „druhotných surovin" v souvislosti s dalšími strategickými dokumenty (zejména Surovinovou politikou České republiky a Politikou druhotných surovin České republiky) |
D | Podpořit všemi dostupnými prostředky zavádění nízkoodpadových a inovativních technologií šetřící vstupní suroviny a materiály a podpořit výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska naplnění cílů Programu. |
E | Na všech úrovních podpořit, propagovat a dostatečně informovat o dostupných dobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení, environmentálního značení, čistší produkce) s cílem jejich postupného rozšiřování. |
F | V souvislosti s jednotlivými cíli Programu, s cíli jiných programů a politik životního prostředí a s požadavky orgánů Evropské unie zajistit vhodné legislativní prostředí pro realizaci Programu. |
G | Věnovat maximální pozornost odpadům z potravin a vytvořit podmínky pro postupné snižování těchto odpadů na všech úrovních potravinového cyklu (fáze výroby potravin včetně jejich uvádění na trh a konzumace). |
H | Vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce jednotlivých složek komunálních odpadů a jejímu následnému snižování na všech úrovních veřejné správy a na úrovni občanů. |
I | V součinnosti s dalšími strategickými dokumenty vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce nebezpečných odpadů, stavebních a demoličních odpadů, textilních odpadů a odpadů z výrobkových směrnic s výhledem jejího reálného snižování v následujících letech. |
J | Podporovat využívání servisních a charitativních středisek a organizací za účelem prodlužování životnosti a opětovného používání výrobků a materiálů. |
K | Zvýšit aktivní úlohu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti podpory Programu předcházení vzniku odpadů. |
L | Zvýšit účinnost prosazování problematiky předcházení vzniku odpadů v aktivitách a činnostech kolektivních systémů a systémů zpětně odebíraných výrobků. |
M | Zajistit vypracování potřebných analytických podkladů a hodnotících nástrojů za účelem vyhodnocování účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů a posouzení dosažených pokroků dílčích prevenčních cílů a opatření. |
| Komunální odpady |
| Do roku 2015 zavést tříděný sběr minimálně pro odpady z papíru, plastů, skla a kovů. |
| Do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklaci alespoň u odpadů z materiálů jako je papír, plast, kov, sklo, pocházejících z domácností, a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto toky odpadů podobné odpadům z domácností. |
A | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru využitelných složek komunálních odpadů, minimálně pro papír, plasty, sklo a kovy. |
B | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
C | Průběžně vyhodnocovat obecní systém pro nakládání s komunálními odpady a jeho kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
D | Zařazovat tříděný odpad, získaný v rámci odděleného sběru v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů. |
E | Na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce. |
F | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a krajské úrovni. |
| Směsný komunální odpad |
| Směsný komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečných složek a biologicky rozložitelných odpadů) zejména energeticky využívat v zařízeních k tomu určených v souladu s platnou legislativou. |
A | Podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění a zvýšení energetického využití odpadů (zejména směsného komunálního odpadu). |
B | V adekvátní míře energeticky využívat směsný komunální odpad v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy. |
C | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání se směsným komunálním odpadem na obecní
a krajské úrovni. |
| Živnostenské odpady |
| Živnostenské odpady |
A | Průběžně vyhodnocovat systém obce pro nakládání s komunálními odpady v souvislosti s možností zapojit do obecního systému nakládání s komunálními odpady právnické osoby
a fyzické osoby oprávněné k podnikání s komunálními odpady, které produkují. |
B | Na úrovni obce umožnit nastavení kritérií např. maximální limit produkce komunálních odpadů, při jejichž splnění se budou moci právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání zapojit do obecního systému nakládání s komunálními odpady v obci s komunálními odpady, které produkují. |
C | Průběžně vyhodnocovat kritéria uvedená v písmeni b) a upravovat je dle aktuálních podmínek v obci. |
D | Na úrovni obce vhodnou formou informovat alespoň jednou ročně právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání a účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru odpadů a o nakládání s nimi. |
| Biologicky rozložitelné odpady a biologicky rozložitelné komunální
odpady |
| Snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995. |
A | Systém bude vycházet z technických možností a způsobů využití biologicky rozložitelných odpadů v obci v návaznosti na nakládání s komunálními odpady v regionu. Přičemž mechanicko-biologická úprava a energetické využití biologicky rozložitelné složky obsažené ve směsném komunálním odpadu nenahrazují povinnost obce zavést systém odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a jejich následné využití. |
B | Důsledně kontrolovat zajištění odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů |
C | Na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a o nakládání s nimi. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku biologicky rozložitelných odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce. |
D | Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných odpadů u fyzických osob. |
E | Podporovat výstavbu zařízení pro aerobní rozklad, anaerobní rozklad, energetické využití a přípravu k energetickému využití biologicky rozložitelných odpadů. Vytvořit přiměřenou síť těchto zařízení v regionech pro nakládání s odděleně sebranými biologickými rozložitelnými
odpady z obcí a od ostatních původců, včetně kalů z čistíren odpadních vod. |
F | Podporovat využití kompostů vyrobených z biologicky rozložitelných komunálních odpadů, tj. biologických odpadů získaných z odděleného sběru biologicky rozložitelných komunálních odpadů, k aplikaci do půdy. Vytvořit podmínky k odbytu výstupních produktů ze zpracování odděleně sebraných biologicky rozložitelných odpadů, tj. kompostu a digestátu, především pro využití v zemědělské výrobě a také v obcích. |
G | Podporovat energetické využití biologicky rozložitelných odpadů obsažených ve směsném komunálním odpadu, který je obecně s ohledem na heterogenitu materiálu a koncentraci rizikových látek a prvků nevhodný pro přímé kompostování, jejich zpracování v bioplynových stanicích nebo zpracování jinými biologickými metodami. |
H | Podporovat výstavbu zařízení pro energetické využití směsného komunálního odpadu. |
I | Podporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy. |
J | Důsledně kontrolovat provoz zařízení na zpracování a využívání biologicky rozložitelných odpadů provozovaných v areálu skládky odpadů s cílem zamezit skládkování těchto odpadů, které je zakázáno ukládat na skládky. |
K | Důsledně kontrolovat nakládání s odpadem ze stravovacích zařízení a s odpady vedlejších živočišných produktů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009. |
L | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na krajské úrovni. |
M | Zajistit kvalitní datovou základnu o produkci biologicky rozložitelných odpadů a nakládání s nimi, včetně údajů o zařízeních ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů. |
N | U zemědělských odpadů podporovat jejich zpracování technologiemi jako je anaerobní rozklad (digesce, fermentace), aerobního rozklad (kompostování) nebo jinými biologickými metodami. |
| Stavební a demoliční odpady |
| Zvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti míru přípravy k opětovnému použití a míru recyklace stavebních a demoličních odpadů a jiných druhů jejich materiálového využití, včetně
zásypů, při nichž jsou materiály nahrazeny v souladu s platnou legislativou stavebním a demoličním odpadem kategorie ostatní s výjimkou v přírodě se vyskytujících materiálů
uvedených v Katalogu odpadů) pod katalogovým číslem 17 05 04 (zemina a kamení). |
A | Zajistit povinné používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady za přírodní zdroje, v rámci stavební činnosti financované z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné. |
B | Zamezit využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů, s výjimkou výkopových zemin a hlušin bez nebezpečných vlastností. |
| Nebezpečné odpady |
A | Snižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů. |
A | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na krajské úrovni. |
B | Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů |
C | Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
D | Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností. |
E | Podporovat bezpečné odstranění starých zátěží. |
F | Důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů. |
B | Zvyšovat podíl materiálově využitých nebezpečných odpadů |
A | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na krajské úrovni. |
B | Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů |
C | Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
D | Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností. |
E | Podporovat bezpečné odstranění starých zátěží. |
F | Důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů. |
C | Minimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdraví a životní prostředí. |
A | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na krajské úrovni. |
B | Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů |
C | Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
D | Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností. |
E | Podporovat bezpečné odstranění starých zátěží. |
F | Důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů. |
D | Odstranit staré zátěže, kde se nacházejí nebezpečné odpady. |
A | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na krajské úrovni. |
B | Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů |
C | Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
D | Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností. |
E | Podporovat bezpečné odstranění starých zátěží. |
F | Důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů. |
| Obaly a obalové odpady |
A | Zvýšit celkovou recyklaci obalů na úroveň 70 % do roku 2020 |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni. |
B | Zvýšit celkové využití odpadů z obalů na úroveň 80 % do roku 2020. |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni |
C | Zvýšit recyklaci plastových obalů na úroveň 50 % do roku 2020. |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni |
D | Zvýšit recyklaci kovových obalů na úroveň 55 % do roku 2020 |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni |
E | Dosáhnout 55 % celkového využití prodejních obalů určených spotřebiteli do roku 2020. |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni |
F | Dosáhnout 50 % recyklace prodejních obalů určených spotřebiteli do roku 2020. |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni |
G | Dosáhnout cílů uvedených příloze*
* Příloha 3.1 k závazné části POH HMP: Tabulka 2 |
A | Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
B | Podporovat nakládání s obalovými odpady podle hierarchie nakládání s odpady. |
C | Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
D | Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek
komunálních odpadů. |
E | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
F | Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
G | Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na krajské úrovni |
| Odpadní elektrická a elektronická zařízení |
A | Dosahovat vysoké úrovně tříděného sběru odpadních elektrických a elektronických zařízení |
A | Podporovat spolupráci povinných osob v rámci celého systému zpětného odběru, např. s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo
realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství odděleně sebraného elektrozařízení. |
B | Prohlubovat spolupráci povinných osob s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady. |
C | Lépe zabezpečit stávající sběrnou infrastrukturu proti krádežím a nelegální demontáži. |
D | Důsledně kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren a výkupen kovového odpadu. |
E | Zvyšovat dostupnost a počet míst sběrné sítě pro elektrozařízení, zejména malá a tato sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
F | Zintenzivnit informační kampaně. |
G | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady s upřednostněním opětovného použití ze strany státních i soukromých institucí. |
H | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
I | Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií se zaměřením na využití odpadních elektrických a elektronických zařízení |
J | Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
B | Zajistit vysokou míru využití, recyklace a přípravy k opětovnému použití elektroodpadu |
A | Podporovat spolupráci povinných osob v rámci celého systému zpětného odběru, např. s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo
realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství odděleně sebraného elektrozařízení. |
B | Prohlubovat spolupráci povinných osob s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady. |
C | Lépe zabezpečit stávající sběrnou infrastrukturu proti krádežím a nelegální demontáži. |
D | Důsledně kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren a výkupen kovového odpadu. |
E | Zvyšovat dostupnost a počet míst sběrné sítě pro elektrozařízení, zejména malá a tato sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
F | Zintenzivnit informační kampaně. |
G | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady s upřednostněním opětovného použití ze strany státních i soukromých institucí. |
H | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
I | Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií se zaměřením na využití odpadních elektrických a elektronických zařízení |
J | Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Odpadní baterie a akumulátory |
A | Zvýšit úroveň tříděného sběru odpadních přenosných baterií a akumulátorů |
A | Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady a sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
B | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
C | Podporovat výzkum a vývoj recyklačních technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí a nákladově efektivní. |
D | Zintenzivnit informační kampaně. |
B | Dosahovat vysoké recyklační účinnosti procesů recyklace odpadních baterií a akumulátorů |
A | Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady a sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
B | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
C | Podporovat výzkum a vývoj recyklačních technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí a nákladově efektivní. |
D | Zintenzivnit informační kampaně. |
| Vozidla s ukončenou životností |
| Dosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků) |
A | Diferencovat nakládání s vybranými vozidly s ukončenou životností (vybrané autovraky) a s ostatními vozidly s ukončenou životností (ostatní autovraky). |
B | Zabezpečit, aby předání vozidla do zpracovatelského zařízení bylo bez jakýchkoliv výdajů pro posledního držitele nebo vlastníka a to i za předpokladu, že kompletní předávané vozidlo má nulovou nebo zápornou hodnotu. V takovém případě zajistit, aby veškeré náklady nebo jejich
podstatnou část hradil výrobce nebo, aby vozidla s ukončenou životností (autovraky) přijímal zdarma. |
C | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
D | Podporovat výzkum, vývoj, inovaci a implementaci postupů a technologií s pozitivním vlivem na zvýšení úrovně materiálového a energetického využití odpadů vzniklých při zpracování vozidel s ukončenou životností se zaměřením na využití surovin. |
E | Podpora sběru a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností (autovraků) z prostředků vybraných na základě poplatku na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vozidel
s ukončenou životností. |
F | Sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
| Odpadní pneumatiky |
A | Zvýšit úroveň tříděného sběru odpadních pneumatik |
A | Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systém nakládání s komunálními odpady s tím, že budou stanoveny parametry sběrné sítě za účelem minimalizace nákladů obce v oblasti nakládání s odpadními pneumatikami a sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
B | Zintenzivnit informační kampaně. |
C | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady |
D | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
E | Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií se zaměřením na využití surovin. |
B | Dosáhnout vysoké míry využití při zpracování odpadních pneumatik |
A | Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systém nakládání s komunálními odpady s tím, že budou stanoveny parametry sběrné sítě za účelem minimalizace nákladů obce v oblasti nakládání s odpadními pneumatikami a sběrná místa zveřejňovat na webových stránkách kraje odkazem na registr míst zpětného odběru. |
B | Zintenzivnit informační kampaně. |
C | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady |
D | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
E | Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií se zaměřením na využití surovin. |
| Kaly z čistíren komunálních odpadních vod |
| Podporovat technologie využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod. |
A | Sledovat a hodnotit množství kalů z čistíren komunálních odpadních vod a množství těchto kalů využitých k aplikaci na půdu (kompostování a přímé použití kalů na zemědělské půdě). |
B | Na základě legislativně stanovených mikrobiologických a chemických parametrů důsledně kontrolovat kvalitu upravených kalů určených k aplikaci na půdu. |
C | Podporovat z veřejných zdrojů investice spojené s energetickým využíváním kalů z čistíren komunálních odpadních vod s odpovídající produkcí kalů. |
D | Podporovat výzkum zaměřený na monitorování obsahu reziduí léčiv a přípravků osobní hygieny v odpadních vodách a jejich průniku do kalů z čistíren komunálních odpadních vod. Na základě výsledků výzkumu průběžně navrhovat a realizovat opatření k nakládání s kaly z čistíren komunálních odpadních vod s ohledem na ochranu lidského zdraví a životního prostředí. |
| Odpadní oleje |
| Zvyšovat materiálové a energetické využití odpadních olejů. |
A | Zabraňovat mísení olejů v místech jejich vzniku, soustřeďování a skladování s ohledem na jejich následné využití. |
B | Odpadní oleje nevhodné k materiálovému využití přednostně energeticky využívat v souladu s platnou legislativou. |
C | Dodržovat hierarchii nakládání s odpady |
D | Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpadními oleji. |
| Odpady ze zdravotnické a veterinární péče |
| Minimalizovat negativní účinky při nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péče na lidské zdraví a životní prostředí. |
A | S odpady ze zdravotnické a veterinární péče s nebezpečnými vlastnostmi nakládat dle hierarchie nakládání s odpady a dle dostupných technologií s upřednostněním nejlepších dostupných technik. |
B | Navázat spolupráci se zainteresovanými stranami v oblasti osvěty nakládání s odpady ze zdravotnických, veterinárních a jím podobných zařízení s cílem zabezpečit nakládání s odpadem z těchto zařízení v souladu s platnou legislativou se zaměřením zejména na důsledné oddělování od odpadu komunálního, zařazování odpadu do kategorie dle jeho skutečných vlastností. |
| Odpady a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů |
A | Předat veškerá zařízení a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do konce roku 2025 oprávněným osobám, nebo zařízení, a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do této doby dekontaminovat. |
A | Lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů a objemem náplně menším než 5 l předat oprávněným osobám k nakládání s tímto druhem odpadu nebo dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025. |
B | Odstranit odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů v držení oprávněných osob k nakládání s odpady do konce roku 2028. |
A | Lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů a objemem náplně menším než 5 l předat oprávněným osobám k nakládání s tímto druhem odpadu nebo dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025. |
| Odpady s obsahem persistentních organických látek |
A | Zvýšit povědomí o perzistentních organických znečišťujících látkách a jejich účincích na lidské zdraví a životní prostředí |
A | Provádět trvalou osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání a hygieny práce při nakládání s azbestem. |
B | Podporovat ekonomické zvýhodnění bezpečného odstraňování odpadů s obsahem azbestu. |
B | Kontrolovat výskyt perzistentních organických znečišťujících látek zejména u odpadů uvedených v příloze V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách ve znění nařízení Komise (EU) č. 756/2010. |
A | Provádět trvalou osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání a hygieny práce při nakládání s azbestem. |
B | Podporovat ekonomické zvýhodnění bezpečného odstraňování odpadů s obsahem azbestu. |
| Odpady s obsahem přírodních radionuklidů |
| Minimalizovat možné negativní účinky při nakládání s odpady s obsahem přírodních
radionuklidů na lidské zdraví a životní prostředí. |
A | Aplikovat metodický postup pro nakládání s tímto druhem odpadu podle zákona o odpadech. |
| Vedlejší produkty živočišného původu a biologicky rozložitelné odpady z
kuchyní a stravoven |
A | Snižovat množství biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu ve směsném komunálním odpadu, které jsou původem z veřejných stravovacích zařízení (restaurace, občerstvení) a centrálních kuchyní (nemocnice, školy a další obdobná zařízení). |
A | Podporovat vytvoření systému pravidelného sběru a svozu biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu do schválených
zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren. |
B | Zajistit podmínky pro sběr použitých stolních olejů a tuků původem z veřejných stravovacích zařízení, centrálních kuchyní a domácností. |
C | Podporovat rozvoj systému sběru a svozu použitých stolních olejů a tuků od původců a z domácností. |
D | Podporovat rozvoj zařízení pro zpracování odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné produkty pro technické využití). |
E | Důsledně kontrolovat nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a s vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009. |
F | Provádět na krajské úrovni osvětové kampaně k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s právními předpisy v této oblasti. |
B | Správně nakládat s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu a snižovat tak negativní účinky spojené s nakládáním s nimi na lidské zdraví a životní prostředí. |
A | Podporovat vytvoření systému pravidelného sběru a svozu biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu do schválených
zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren. |
B | Zajistit podmínky pro sběr použitých stolních olejů a tuků původem z veřejných stravovacích zařízení, centrálních kuchyní a domácností. |
C | Podporovat rozvoj systému sběru a svozu použitých stolních olejů a tuků od původců a z domácností. |
D | Podporovat rozvoj zařízení pro zpracování odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné produkty pro technické využití). |
E | Důsledně kontrolovat nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a s vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009. |
F | Provádět na krajské úrovni osvětové kampaně k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s právními předpisy v této oblasti. |
| Odpady železných a neželezných kovů |
| Zpracovávat kovové odpady a výrobky s ukončenou životností na materiály za účelem náhrady primárních surovin. |
A | Rozšiřovat počet míst zpětného odběru výrobků s ukončenou životností v rámci systémů zpětného odběru a rozšířené odpovědnosti výrobců, za účelem získání většího množství surovin strategických vzácných kovů. |
B | Podporovat rozvoj moderních kvalitních technologií zpracování výrobků s ukončenou životností v České republice. |
C | Analyzovat a upravit podnikatelské prostředí v oblasti sběru a výkupu odpadů. |
D | Zvýšit kontrolní činnost v oblasti výkupu kovových odpadů |
| Zásady pro vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady |
| Vytvořit a udržovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení k nakládání s odpady na území Hlavního města Prahy. |
A | Průběžně vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na krajské úrovni. |
B | Na základě aktuálního stavu plnění cílů krajského plánu odpadového hospodářství hlavního města Prahy stanovovat potřebná zařízení pro nakládání s odpady v hlavním městě Praze. |
| Zásady pro rozhodování při přeshraniční přepravě, dovozu a vývozu odpadů |
| Neohrožovat v důsledku přeshraničního pohybu odpadů lidské zdraví a životní prostředí v České republice. |
| Opatření k omezení odkládání odpadů mimo místa k tomu určená a zajištění nakládání s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl |
A | Omezit odkládání odpadů mimo místa k tomu určená |
A | Efektivní tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů |
B | Zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady. |
C | Aktivní zapojení výrobců při tvorbě programů marketingových kampaní pro spotřebitele jejich produktů nebo služeb. |
D | Efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství (§47 zákona č. 200/1990, o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů) |
E | Zaměřit kontrolu obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na neoprávněné využívání obecních systémů k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání. |
F | Zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání do obecních systémů nakládání s odpady |
G | Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená. |
H | Optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného
odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění veřejných prostranství). |
I | Zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů v okolí sběrných hnízd a kontejnerů. |
J | Využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená |
B | Zajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl. |
A | Efektivní tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů |
B | Zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady. |
C | Aktivní zapojení výrobců při tvorbě programů marketingových kampaní pro spotřebitele jejich produktů nebo služeb. |
D | Efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství (§47 zákona č. 200/1990, o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů) |
E | Zaměřit kontrolu obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na neoprávněné využívání obecních systémů k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání. |
F | Zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání do obecních systémů nakládání s odpady |
G | Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená. |
H | Optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného
odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění veřejných prostranství). |
I | Zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů v okolí sběrných hnízd a kontejnerů. |
J | Využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená |