| Koncepce kulturní politiky hl. m. Prahy 2017-2021 |
| Orientace na kvalitu kulturního života Prahy na všech úrovních.
Spolupráce města, institucí a občanů.
Optimalizace kulturní infrastruktury s přihlédnutím k jednotlivým lokalitám a uměleckým oborům či žánrům.
Mapování potřeb a podpora perspektivních iniciativ.
Podpora kreativních odvětví a jejich využití při rozvoji města.
Kultivace veřejného prostoru jako základu kvality života ve městě. |
| Špičková kvalita umění a kulturní nabídky |
| Evaluace organizací zřizovaných a částečně financovaných městem - evaluace zaměřená na úroveň těchto organizací a jejich omezení daná historicky či umístěním, ale také na personální úrovni (produkce, marketing, management) |
| Subjekty, které může Praha ovlivnit (příspěvkové organizace, které zřizuje, subjekty, které jsou příjemci grantů, apod.) budou povzbuzovány k iniciativnímu hledání partnerství s privátní sférou při sdružování financí na uskutečnění výjimečných projektů. Totéž, včetně podpory platí pro spolupráci s významnými státními kulturními institucemi (NG, NM, atd.). |
| Město se bude aktivně zabývat možnostmi ohodnocení těch profesí ve svých organizacích, bez nichž dnes nelze zajistit dynamiku rozvoje rezortu a jednotlivých institucí (umělecký management, fundraising, specialisté, zahraniční odborníci). |
| Do roku 2021 bude nezbytné definovat a zajistit rovnováhu mezi nezbytnou péčí o základní zázemí kulturních institucí a projektů a investicemi do kvality a excelence jejich nabídky. |
| Do roku 2021 se město soustředí na rozvoj několika prioritních projektů a investic a mapování potřeb (konkretizace vize kultury a města do roku 2030) a na vybraných projektech bude aplikovat princip excelence |
| Bude provedeno vyhodnocení, porovnání a analýza provázanosti dlouhodobých a střednědobých koncepčních materiálů s uvedením vyčíslených konkrétních opatření a kroků. Všechny instituce a aktéři musí definovat svou vizi nejen ve vztahu ke svému základnímu poslání, ale také ve vztahu ke kritériím této koncepce a s uvedením své současné a cílové pozice na mapě města, ČR a zahraničního kontextu. Součástí této revize se stane také popis ekonomických, personálních, infrastrukturních a administrativních podmínek, za nichž lze vizi a statut excelence realizovat. |
| Praha bude při realizaci svých strategických cílů vč. prezentace historického dědictví ještě daleko intenzivněji využívat možnosti organizací, které zřizuje. Jedním z takových podnětů může být realizace doposud chybějící muzeologicky invenční expozice věnované historii města ve spolupráci s Muzeem hlavního města Prahy. |
| Stávající grantový systém, jako transparentní forma participace města na uskutečňování jednorázových akcí i dlouhodobých projektů, bude více akcentovat kritéria motivující žadatele naplnit dlouhodobou vizi města v oblasti kultury, kulturní nabídky a kulturních
služeb. |
| Praha zavede institut neformálních scoutů, kteří jsou díky své aktivní obeznámenosti s vývojem umění a kultury schopni rychle identifikovat a doporučit k podpoře neověřené kreativní formáty a kulturní produkce. |
| Funkční centrum – saturované okraje |
| systematická péče nejen o tradiční místa spojená s kulturní nabídkou (Praha 1), ale také promyšlená dislokace kvalitní kulturní nabídky v širším centru, přiléhajících čtvrtích i na celém území města, a to s ohledem na specifičnost jednotlivých pražských částí a úroveň projektů a infrastruktury. |
| Ve spolupráci s městskými částmi MHMP bude i nadále podporovat kulturní život v lokalitách Prahy mimo centrum tak, aby odpovídaly nejen pociťovaným potřebám obyvatel, ale také vytvářely možnosti identifikace s místem do budoucna. |
| Ve spolupráci s městskými částmi hlavní město
Praha lépe pracuje s rozvojovými územími a využije umělecké, kulturní a komunitní funkce a iniciativy k jejich proměně. |
| Rozhodnutí o investicích do nové infrastruktury či vzniku nových institucí budou podléhat analýze záměru z hlediska územního rozvoje lokality, z hlediska vstupních investic a z hlediska udržitelnosti provozních nákladů. |
| Kvalita veřejného prostoru |
| Městský mobiliář, drobné stavební zásahy, průběžná údržba a opravy, ale také nové funkce a jejich podoba veřejného prostoru se budou řešit nejen s ohledem na ekonomičnost řešení, ale bez výjimek také jeho estetickou a architektonickou či designovou kvalitu. Každý zásah musí vzít v potaz historický, architektonický, funkční a estetický kontext. |
| Kromě investičně a časově náročných koncepčních záměrů, jako je proměna Václavského náměstí a dalších symbolicky a funkčně zatížených míst Prahy, je primárním prostředkem zejména využití vnitřních rezerv města, příkladná péče a využívání městského majetku městskými institucemi a firmami. |
| Koncepční přístup k užívání a vytváření veřejného prostoru musí respektovat historické aspekty městského jádra s jeho napojením na městskou přírodu a zároveň přispět k interakci a sociálnímu kontaktu různých skupin obyvatel a uživatelů města. |
| Mapování kvality života a rezidenční spokojenosti, sociální soudržnosti a lokální identity a diverzity a součinnost s iniciativami obyvatel, komunit a dalších aktérů schopných přispět k jejich naplnění |
| Průběžné řešení evidentních nedostatků a problémů každodenního užívání města a péče o veřejný prostor |