| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2020-2024 |
I. | Předškolní vzdělávání |
I.1 | Zápis nové MŠ – navýšení kapacity stávající MŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku. |
I.1.1 | Zápis nového subjektu spádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající spádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let. |
I.1.2 | Zápis nového subjektu spádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající spádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let. |
I.1.3 | Zápis nového subjektu nespádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající nespádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání nespádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné. Zápis do rejstříku škol a školských zařízení bude možný pouze v lokalitách (městských částech HMP), ve kterých by zápis jakýchkoliv změn kapacit uvedených v opatření I. 1.3 nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. Roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ. |
I.2 | Navyšování kapacit předškolního vzdělávání v místech aktuální potřeby a snižování počtu dětí ve třídách. |
I.2.1 | Podpora výstavby nových objektů a přístaveb stávajících MŠ pro rozšíření kapacit předškolního vzdělávání spádových mateřských škol – pouze v místě dlouhodobé potřeby a v souladu s prioritami DZ ČR. |
I.2.2 | Případné volné kapacity v mateřských školách využít ke snižování počtu dětí na třídu na 24 dětí. |
I.3 | Podpora výuky jazyků a rozvoj polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání. |
I.3.1 | Podpora výuky mateřského jazyka (českého). |
I.3.2 | Podpora pedagogů MŠ ve studiu metodiky výuky cizích jazyků. |
I.3.3 | Dotace výuky cizího jazyka pro předškoláky. |
I.3.4 | Podpora polytechnické výchovy a podpora digitálních kompetencí u dětí v mateřských školách za pomoci aktuálních a doporučených metodik. |
I.4 | Podpora nabídky logopedické péče. |
I.4.1 | Podpora zřizování logopedických tříd pro děti s těžšími vadami řeči. |
I.4.2 | Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti logopedické péče. |
I.5 | Podpora integrace dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ). |
I.5.1 | Podpora zvýšení nabídky vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti vzdělávání dětí s OMJ. |
I.5.2 | Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ na vstup do základního vzdělávání. |
I.5.3 | Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v potřebném rozsahu. |
I.6 | Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním dětí předškolního věku. |
I.6.1 | Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy. |
I.6.2 | Podpora vzdělávání dětí předškolního věku v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte. |
I.6.3 | Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti první pomoci při úrazech a zranění dětí způsobených při různých činnostech. Podpora vzdělávání formou zážitkové činnosti. |
I.6.4 | Podpora tělesné výchovy a sportu v MŠ, včetně podpory sportování dětí s tělesným postižením. |
I.7 | Podpora spoluúčasti rodičů na činnosti školy a zapojování do společných aktivit. |
I.7.1 | Podpora rozvoje forem spoluúčasti a zapojování rodičovské veřejnosti do aktivit realizovaných MŠ a podpora spoluúčasti rodičů (komunity) na programu mateřské školy, a to formou realizace konkrétních projektů, zveřejňování již fungujících příkladů dobré praxe, nalézání nových forem a systémů spolupráce apod. |
I.7.2 | Podpora zapojení rodičů do procesu přípravy dětí na přechod z předškolního vzdělávání na základní školu s cílem snížit cílenou informovanou kampaní a za pomoci školských poradenských zařízení u zákonných zástupců odklady školní docházky. |
II. | Základní vzdělávání |
II.1 | Zápis nové ZŠ – navýšení kapacity stávající ZŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku. |
II.1.1 | Zápis nového subjektu spádové základní školy, navýšení kapacity stávající spádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ) s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy. |
II.1.2 | Zápis nového subjektu spádové základní školy, navýšení kapacity stávající spádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy. |
II.1.3 | Zápis nového subjektu nespádové základní školy, navýšení kapacity stávající nespádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání nespádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné. Zápis do rejstříku škol a školských zařízení bude možný pouze v lokalitách (městských částech HMP), ve kterých by zápis jakýchkoliv změn kapacit uvedených v opatření II. 1.3 nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení. |
II.2 | Pravidelná aktualizace školních vzdělávacích programů. |
II.2.1 | Podpora zavádění opatření v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji podle platné krajské koncepce. |
II.2.2 | Podpora multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání, předání znalosti a o národnostech, etnických minoritách a otázkách migrace v kontextu etických hodnot jejich sociokulturního prostředí. |
II.2.3 | Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic. |
II.2.4 | Podpora zavedení opatření vyplývající z programu Přípravy občanů k obraně státu (POKOS). |
II.2.5 | Při realizaci ŠVP podporovat intenzivnější následující oblasti RVP ZV – gramotností, dovedností, schopností a postojů, vytvářejících předpoklady pro aktivní občanství, a demokratické vládnutí. Podpora rozvojových programů v oblasti sebepoznání a soft-skills zejména pro žáky ZŠ (podpora porozumění vlastní osobnosti, posilování silných stránek a skrze to zvýšení motivace ke vhodnému výběru SŠ a dalšímu studiu, aktivní procesy kariérového poradenství na školách). |
II.3 | Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). |
II.3.1 | Vytváření podpory žákům s odlišným mateřským jazykem. |
II.3.2 | Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v odpovídajícím rozsahu. |
II.3.3 | Zvýšit nabídku vzdělávání pedagogů v oblasti vzdělávání žáků s OMJ. |
II.3.4 | Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi pracujícími v oblasti multikulturní výchovy a výuky českého jazyka pro cizince, popř. v oblasti odborného poradenství pedagogům. |
II.3.5 | Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic. |
II.3.6 | Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ v mateřských školách i přípravných třídách základních škol na vstup do základního vzdělávání. |
II.3.7 | Podpora spolupráce při naplňování aktivit směrem k žákům s OMJ s krajským a Národním metodickým kabinetem Český jazyk a literatura. |
II.4 | Podpora výuky cizích jazyků. |
II.4.1 | Podpora grantových programů jazykového vzdělávání. |
II.4.2 | Podpora mezinárodní spolupráce (například formou zahraničních studijních pobytů) a podpora spolupráce se zahraničními školami. |
II.4.3 | Podpora soutěží a olympiád. |
II.5 | Podpora polytechnické výchovy, matematické, finanční, čtenářské a přírodovědné gramotnosti na základních školách a podpora výchovy ke kreativitě. |
II.5.1 | Podpora spolupráce základních škol se středními školami poskytujícími technické, matematické, přírodovědné, umělecké a uměleckoprůmyslové vzdělávání. |
II.5.2 | Podpora vzdělávání pedagogů a jejich osvěta v oblastech: polytechnické výchovy, matematické gramotnosti, finanční gramotnosti, čtenářské gramotnosti. Dále v oblastech participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky) a v oblasti kreativních přístupů k výuce a rozvoji klíčových kompetencí. |
II.5.3 | Podpora polytechnických soutěží na základních školách. Podpora matematických soutěží. Podpora soutěží orientovaných na čtenářskou gramotnost. Podpora kreativních a uměleckých soutěží. Podpora soutěží orientovaných na rozvoj klíčových kompetencí. |
II.5.4 | Podpora spolupráce se sociálními partnery a podpora spolupráce s profesionály z oblasti kulturních a kreativních průmyslů a spolupráce s kulturními institucemi (podniky, kulturní organizace, neziskové organizace a další sociální partneři škol). |
II.5.5 | Podpora matematické, čtenářské, finanční a přírodovědné gramotnosti na základních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit, včetně podpory participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky), kreativních přístupů k výuce a rozvoje klíčových kompetencí. |
II.5.6 | Podpora žáků na činnosti školy, posílení aktivit směřujících k zapojení žáků do žákovských parlamentů a aktivit směřujících k vyšší účasti žáků na školních aktivitách, rozvoj nových postupů a procesů zapojování žáků do rozhodování v rámci běžné výuky. |
II.5.7 | Podpora výchovy ke kreativitě (schopnosti spolupráce, představivosti, vytrvalosti, zvídavosti, disciplinovanosti) a příprava na vstup na pracovní trh. |
II.6 | Zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a zvyšování jejich prestiže. |
II.6.1 | Pořádání kurzů a seminářů k vybraným tématům – například
dlouhodobými rozvojovými programy pro profesní a osobnostní rozvoj pedagogů, zahrnující tréninky, přímou a reflektovanou praxi ve výuce, včetně partnerské spolupráce ve výuce s experty z praxe, mentoring, supervize a další nástroje profesního a osobnostního rozvoje pedagogů. |
II.6.2 | Poskytování finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele i HMP na posílení mzdových prostředků. |
II.6.3 | Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech, včetně dlouhodobých rozvojových programů pro profesní a osobnostní rozvoj pedagogů, které zahrnují tréninky, přímou a reflektovanou praxi ve výuce, včetně partnerské spolupráce ve výuce s experty z praxe mentoring, supervize a další nástroje profesního a osobnostního rozvoje pedagogů. |
II.6.4 | Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností. |
II.6.5 | Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti Přípravy občanů k obraně státu (POKOS). |
II.6.6 | Podpora osvojování metod participativní výuky u pedagogických pracovníků všech oborových zaměření, výuky k osvojování klíčových kompetencí žáků, výuky ke kreativitě a přípravě žáků na vstup do profesního života. |
II.6.7 | Podpora uvádějících učitelů pro začínající učitele. |
II.6.8 | Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a průběžná osvěta pedagogických v oblasti formativního hodnocení žáků základních škol. |
II.7 | Podpora investičních akcí a podpora vybavenosti základních škol. |
II.7.1 | Podpora vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením určené primárně pro výuku. |
II.7.2 | Modernizace tělocvičen a hřišť s důrazem na bezpečnost a podporu efektivnímu i hospodárnému využití ve volném čase pro sportující veřejnost. |
II.7.3 | Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech, zejména v digitálních technologiích. |
II.7.4 | Podpora bezbariérovosti úpravou prostorových dispozic škol a školských zařízení. |
II.8 | Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů a odstraňování vnější diferenciace na základním stupni vzdělávání. |
II.8.1 | Podpora školních poradenských pracovišť pro kariérové a jiné poradenství. Zajišťování jejich dlouhodobé činnosti zejména v lokalitách, kde je zvýšená poptávka po těchto službách nebo činnost takového pracoviště výrazně posílí nedostatečné informační zázemí pro žáky ZŠ. |
II.8.2 | Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost, zajišťování a průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty apod. |
II.8.3 | Podpora programů ke zvyšování kompetencí a osobnostního rozvoje žáků od 1. Stupně ZŠ. Podporovat tvorbu školních koncepcí kariérového poradenství a sebepoznání pro žáky ZŠ v době, kdy “sami sebe nejvíce poznávají” a mohou (v průběhu dalších let) rozvíjet své silné stránky. |
II.8.4 | Podpora odstraňování vnější diferenciace na základním stupni vzdělávání metodickým působením MHMP na zřizovatele jednotlivých základních škol, aby nedocházelo k záměrným selekcím v podobě výběrovosti tříd a zaměření tříd na specifickou výuku apod. |
II.8.5 | Metodická podpora jednotlivých zřizovatelů základních škol ze strany MHMP v úpravě kritérií pro zápis dětí ke vzdělávání v základní škole. |
II.8.6 | V období platnosti tohoto DZ HMP nebude podporováno navyšování počtu otevíraných tříd 1. ročníků ve víceletých cyklech (8letém a 6letém) na gymnáziích zřizovaných HMP. U ostatních zřizovatelů nebude doporučováno zařazování nových kapacit v rámci víceleté formy vzdělávání na gymnáziích. |
II.9 | Podpora kreativity, podnikavosti a spoluúčasti žáků na činnosti školy, včetně spoluúčasti žáků na výuce. |
II.9.1 | Podpora tvůrčího, kreativního a participativního prostředí škol a rozvoj spolupráce s místními aktéry a komunitou. |
II.9.2 | Posílení role kulturních organizací do vzdělávacího procesu žáků jako institucí podporující celoživotní vzdělávání. |
II.9.3 | Podpora rozvoje kreativity na ZŠ jako prostředek k zodpovědnému výběru další vzdělávací dráhy a dále jako prostředek k řešení sociálních ekonomických a environmentálních problémů. |
II.9.4 | Podpora žáků na činnosti školy, posílení aktivit směřujících k zapojení žáků do žákovských parlamentů a aktivit směřujících k vyšší účasti žáků na školních aktivitách, rozvoj nových postupů a procesů zapojování žáků do rozhodování v rámci běžné výuky. |
II.9.5 | Podpora a posílení podnikavosti u žáků základních škol. |
II.10 | Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním žáků. |
II.10.1 | Podpora vzdělávání pedagogů ZŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy. |
II.10.2 | Podpora vzdělávání žáků v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte. |
II.10.3 | Podpora tělesné výchovy a sportu v ZŠ, včetně podpory sportování dětí s tělesným postižením. |
III. | Základní umělecké vzdělávání |
III.1 | Zápis nové ZUŠ – navýšení kapacity stávající ZUŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku. |
III.1.1 | Zápis nového subjektu základní umělecké školy (ZUŠ), navýšení kapacity stávající ZUŠ do rejstříku nebude podporován, v případě, že v době rozhodování o žádosti bude podíl kapacit ZUŠ na populaci ve věku 6-18 překračovat 20% na celém území HMP. Zřízení nové ZUŠ, popřípadě zvýšení kapacity stávající ZUŠ bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ na území HMP. |
III.1.2 | Zápis nového subjektu ZUŠ, navýšení kapacity stávající ZUŠ do rejstříku bude podporován, pouze v případě, že v době rozhodování o žádosti nebude podíl kapacit ZUŠ na populaci ve věku 6-18 překračovat 20% na celém území HMP. Zvýšení kapacity stávající ZUŠ bude možné pouze v souladu s demografickým vývojem, stávajícími kapacitami ZUŠ a jejich obsazeností na území HMP. Zvyšování kapacit ZUŠ na území HMP bude možné pouze do dosažení 20% podílu kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let. |
III.1.3 | V případě aktuální potřeby budou zřizována odloučená pracoviště ZUŠ stávajících ZUŠ v dynamicky se rozvíjejících oblastech HMP v rámci BS a na základě demografické analýzy. |
III.1.4 | Zpracování aktuální analýzy dostupnosti základního uměleckého vzdělávání v rámci HMP. |
III.2 | Zahraniční prezentace žáků ZUŠ, mobilita a podpora projektů ZUŠ. |
III.2.1 | Spolupráce se zahraničními školami. |
III.2.2 | Spolupráce a výměna zkušeností mezi jednotlivými ZUŠ. |
III.2.3 | Podpora grantových projektů. |
III.3 | Podpora a rozvoj vzdělávání seniorů na ZUŠ prostřednictvím Akademie umění a kultury pro seniory HMP. |
III.3.1 | Zvyšování počtu míst a udržení kapacit v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP a Akademiích pro seniory, včetně rozšiřování možností vzdělávací nabídky a podpora materiálního zázemí pro výuku. |
IV. | Střední vzdělávání |
IV.1 | Zápisy nových středních škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit středních škol. |
IV.1.1 | Zápis nového subjektu SŠ, případně zápis nového místa poskytovaného vzdělávání SŠ v rámci území HMP budou do rejstříku škol a školských zařízení prováděny pouze v odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit SŠ, na potřebách trhu práce a demografickém vývoji na území HMP a v jeho zázemí.
Přičemž zápis nové SŠ, případně zápis nového místa poskytovaného vzdělávání může být realizováno pouze v případech, je-li naplňováno některé z opatření IV. 1.3. |
IV.1.2 | Kapacitu SŠ bude možné navýšit pouze s ohledem na stávající naplněnost dané školy, kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce a demografického vývoje. Přičemž kapacita může být navýšena pouze v případech, je-li naplňováno některé z opatření IV. 1.3. |
IV.1.3 | Zápis nového oboru vzdělání, navýšení kapacity stávajícího oboru vzdělání bude možné pouze v případech dále popsaných. |
IV.2 | Podpora technických oborů, matematické a přírodovědné gramotnosti. |
IV.2.1 | Účinná propagace dlouhodobě požadovaných oborů vzdělání trhem práce. |
IV.2.2 | Rozvoj a pokračování v programu podpory odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy, který obsahuje kampaně ŘEMESLO ŽIJE! a ODBORNOST ŽIJE! |
IV.2.3 | Podpora čtenářské gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit. |
IV.2.4 | Podpora komunikace středních odborných škol s podniky, firmami a profesionály v daném oboru – včetně oblasti kreativních průmyslů a dalších sociálních partnerů v daném oboru. |
IV.2.5 | Komunikační propojení středního školství se školami základním. |
IV.2.6 | Podpora kontaktů s odbornými školami evropských zemí zejména formou odborných stáží. |
IV.2.7 | Podpora matematické, finanční a přírodovědné gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit. |
IV.2.8 | Podpora participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky), kreativních přístupů k výuce a rozvoje klíčových kompetencí. |
IV.3 | Podpora výuky cizích jazyků. |
IV.3.1 | Podpora grantových programů jazykového vzdělávání. |
IV.3.2 | Pokračování v Metropolitním programu středoškolské jazykové výuky – zvýšení hodinové dotace pro výuku jazyků. |
IV.3.3 | Podpora soutěží a olympiád. |
IV.3.4 | Podpora mezinárodní spolupráce a spolupráce se zahraničními školami. |
IV.4 | Podpora inovace školních vzdělávacích programů. |
IV.4.1 | Stanovování klíčových kompetencí žáků ve spolupráci se zaměstnavateli, profesními sdruženími a odbornými cechy. |
IV.4.2 | Transformace oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce. |
IV.4.3 | Odborná spolupráce s vysokými školami a ústavy AV ČR. |
IV.4.4 | Podpora sportovních a tělovýchovných programů jako prevence rizikového chování. |
IV.4.5 | Podpora zavedení opatření vyplývající z programu Přípravy občanů k obraně státu (POKOS). |
IV.5 | Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). |
IV.5.1 | Zajištění jazykové podpory pro žáky s odlišným mateřským jazykem. |
IV.5.2 | Zajištění efektivní komunikace s rodiči (využívání komunitních tlumočníků, překlady materiálů). |
IV.6 | Podpora spolupráce se zaměstnavateli, sociálními partnery a spolupráce s partnery z oblasti kulturních a kreativních průmyslů. |
IV.6.1 | Vytváření prostředí pro rozsáhlejší spolupráci podnikatelských subjektů, profesních společenstev, škol, sociálních partnerů, včetně spolupráce s partnery z oblasti kulturních a kreativních průmyslů. |
IV.6.2 | Podpora dalšího vzdělávání učitelů na pracovištích smluvních firem a odborné stáže – včetně přímé spolupráce na výuce s profesionály z kulturních a kreativních průmyslů a dalšími relevantními sociálními partnery. |
IV.6.3 | Podíl zaměstnavatelů na tvorbě ŠVP a hodnocení žáků z hlediska kompetencí získaných v praktickém vyučování a odborném výcviku. |
IV.6.4 | Analýza stavu a možností zavedení prvků duálního vzdělávání na území HMP v pilotních školách a ve spolupráci se zaměstnavateli. |
IV.7 | Podpora zvyšování a prohlubování kvalifikace pedagogů a posilování jejich prestiže. |
IV.7.1 | Poskytování finančních prostředků z rozpočtu HMP na mzdové prostředky pedagogům. |
IV.7.2 | Podpora výměny pedagogických zkušeností v rámci mezinárodních projektů. |
IV.7.3 | Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v potřebných tématech. |
IV.7.4 | Propagovat povolání pedagogů jako nezbytnou, důležitou a společensky považovanou profesi. |
IV.7.5 | Podpora začínajících pedagogů při možnosti získání nájemní smlouvy k bytu ve vlastnictví HMP z kvóty pro učitele, v případě, že pedagog bude mít platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou sjednanou se školou zřizovanou HMP. |
IV.7.6 | Navázání užší spolupráce středních škol a vysokoškolských pracovišť (fakult) připravujících budoucí pedagogy při vzájemné výměně informací a podpoře činností, které budou směřovat k vyšší profesní zdatnosti budoucích pedagogů. |
IV.7.7 | Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností. |
IV.7.8 | Podpora osvojování metod participativní výuky u pedagogických pracovníků všech oborových zaměření, výuky k osvojování klíčových kompetencí žáků, výuky ke kreativitě a přípravě žáků na vstup do profesního života. |
IV.7.9 | Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a průběžná osvěta pedagogických pracovníků v oblasti formativního hodnocení žáků středních škol. |
IV.8 | Podpora investičních akcí, vybavení škol a školských zařízení, digitalizace a inovace výukových pomůcek. |
IV.8.1 | Podpora pořízení nového vybavení a techniky pro specializované učebny (jazykové, počítačové, laboratoře apod.). |
IV.8.2 | Podpora pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení pro školy s důrazem na co největší zapojení nových technologií ve výuce. |
IV.8.3 | Podpora inovace a pořízení technologií a zařízení, které je důležité pro udržení standardu odborného a praktického vyučování. |
IV.8.4 | Podpora technologického vybavení, odborných pracovišť a dílen pro udržení standardu moderní profesní výuky. |
IV.8.5 | Podpora udržení opatření vytvořená Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020 |
IV.8.6 | Podpora zavádění elektronických vzdělávacích materiálů, podpora vytváření aktuálních vzdělávacích obsahů a podpora jejich sdílení mezi školami. Podpora zavádění inovativních prvků do výuky v podobě elektronických a digitálních nástrojů. |
IV.8.7 | Podpora bezbariérovosti úpravou prostorových dispozic škol a školských zařízení. |
IV.9 | Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů. |
IV.9.1 | Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací související se školou. |
IV.9.2 | Podpora kariérového poradenství na školách, podpora zavádění nových prvků poskytování poradenství a ucelení kariérového poradenství v rámci poskytování komplexní poradenské služby žákům. |
IV.10 | Podpora kreativity, podnikavosti a spoluúčasti žáků na činnosti školy, včetně spoluúčasti žáků na výuce. |
IV.10.1 | Podpora tvůrčího, kreativního a participativního prostředí škol a rozvoj spolupráce s místními aktéry a komunitou. |
IV.10.2 | Posílení role kulturních organizací do vzdělávacího procesu žáků jako institucí podporující celoživotní vzdělávání. |
IV.10.3 | Podpora rozvoje kreativity na SŠ jako prostředek k lepšímu uplatnění na trhu práce a dále jako prostředek k řešení sociálních ekonomických a environmentálních problémů. |
IV.10.4 | Podpora žáků na činnosti školy, posílení aktivit směřujících k zapojení žáků do žákovských parlamentů a aktivit směřujících k vyšší účasti žáků na školních aktivitách, rozvoj nových postupů a procesů zapojování žáků do rozhodování v rámci běžné výuky. |
IV.10.5 | Podpora a posílení podnikavosti u žáků středních škol. Obnovení vzdělávacího programu „K podnikání“ nebo podpora obdobné alternativy (např. program „Můžeš podnikat“). |
IV.11 | Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním žáků. |
IV.11.1 | Podpora vzdělávání pedagogů SŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy. |
IV.11.2 | Podpora tělesné výchovy a sportu ve středních školách, včetně podpory sportování žáků s tělesným postižením. |
V. | Vyšší odborné vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích |
V.1 | Zápisy nových vyšších odborných škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit vyšších odborných škol (VOŠ). |
V.1.1 | Zápis nového subjektu VOŠ, navýšení kapacity stávající VOŠ, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání VOŠ na území HMP bude prováděno pouze ve výjimečných a ojedinělých případech a s ohledem na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a s ohledem na budoucí potřeby trhu práce. |
V.1.2 | Kapacitu VOŠ bude možné navýšit pouze s ohledem na stávající naplněnost dané školy, kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce a demografického vývoje. Přičemž kapacita může být navýšena pouze v případě zachování stávajících kapacit oborů vzdělání v rámci kraje. |
V.1.3 | Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné škol nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k neregionální povaze těchto oborů. |
V.1.4 | Z důvodu dostatečných kapacit konzervatoří nebudou po dobu platnosti DZ HMP v oblasti konzervatoří do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit. Úprava kapacit stávajících konzervatoří na území HMP bude možná pouze v případě zániku jiného subjektu vykonávající činnost konzervatoře s aktivními obory vzdělání a za předpokladu, že k tomu budou relevantní důvody a vhodné materiální a prostorové podmínky. |
V.2 | Podpora vyššího odborného vzdělávání při realizaci opatření vedoucích k funkčnímu a inovativnímu systému vyššího odborného vzdělávání. |
V.2.1 | Podpora odborné přípravy studentů v souladu s potřebami kvalifikačních požadavků trhu práce a odbornosti budoucích absolventů. |
V.2.2 | Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli a relevantními partnery. |
V.2.3 | Podpora nastavení optimálních podmínek pro spolupráci VOŠ s VŠ s cílem zvýšení odbornosti budoucích absolventů VOŠ. |
V.2.4 | Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech prohlubování a rozšiřování poznatků v příslušném oboru. |
V.3 | Podpora vzdělávání v konzervatořích při realizaci opatření vedoucích inovativním vzdělávacím metodám a mobilitě účastníků vzdělávání v konzervatořích. |
V.3.1 | Podpora zahraničních stáží a mobilit účastníků vzdělávání v konzervatořích. |
V.3.2 | Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci s relevantními partnery. |
V.3.3 | Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků zajišťujících výuku odborných i všeobecných předmětů v oblasti inovativních vzdělávacích metod s podporou inovativních výukových pomůcek a prostředků. |
VI. | Speciální vzdělávání, školská poradenská zařízení |
VI.1 | Zápisy nových základních škol speciálních, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit základních škol speciálních, zápis nových oborů vzdělání Základní škola speciální. |
VI.1.1 | Zápis nového subjektu školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebude podporován vyjma případů vycházejících z reálné potřeby navyšování kapacit těchto škol v HMP. Reálná potřeba zápisu nového subjektu bude doložena skutečnostmi, které budou predikovat dlouhodobou potřebu vzniku nové školy na určitém území HMP. |
VI.1.2 | Do rejstříku škol a školských zařízení nebude na území HMP zapisován nový obor vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální vyjma případů vycházejících z reálné potřeby navyšování kapacit tohoto oboru. Nový obor vzdělání Základní škola speciální nebude také zapisován tam, kde by nedošlo k naplnění minimálního počtu žáků ve třídě stanoveného právním předpisem. Reálná potřeba zápisu nového oboru vzdělání Základní škola speciální bude doložena skutečnostmi, které budou predikovat aktuální potřebu zápisu nového oboru vzdělání. |
VI.2 | Zápisy nových subjektů školských poradenských zařízení, nových míst poskytování školských služeb. |
VI.2.1 | Zápis nových míst poskytování školských služeb (PPP, SPC) bude prováděn pouze v odůvodněných případech, s ohledem na demografický nárůst, kapacity a dostupnost stávajících školských poradenských zařízení na území HMP. |
VI.2.2 | Zápis nového subjektu školského poradenského zařízení (PPP, SPC) nebude podporován. Aktuální potřeby pokrytí školskými poradenskými službami bude možné realizovat posílením personálních kapacit stávajících školských poradenských zařízení na území HMP. |
VI.3 | Zachování sítě školských poradenských zařízení na území HMP (PPP, SPC). |
VI.3.1 | Podpora zvyšování odborných kompetencí pracovníků poradenských zařízení. |
VI.3.2 | Podpora spolupráce mezi poradenskými zařízeními, školami, školskými zařízeními a dalšími subjekty poskytujícími služby dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. |
VI.4 | Podpora a zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP. |
VI.4.1 | Zvyšování odborné kvalifikace pedagogů, zajištění odpovídajících materiálně technických podmínek a potřebných kapacit škol, optimalizace vzdělávací nabídky škol. |
VI.4.2 | Podpora individuální integrace dětí a žáků vyžadujících vysokou míru podpůrných opatření s asistentem pedagoga. |
VI.4.3 | Zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP. |
VI.5 | Podpora programů primární prevence v PPP a zefektivnění podpory školských poradenských zařízení. |
VI.5.1 | Podpora dalšího vzdělávání psychologů a speciálních pedagogů oblasti primární prevence. |
VI.5.2 | Metodická podpora PPP a školám v oblasti prevence rizikového chování, metodické vedení metodiků prevence. |
VI.5.3 | Provázání programů s dalšími subjekty působícími v této oblasti. |
VI.5.4 | Zpracování analýzy pro efektivní diagnostiku a poradenskou činnost školských poradenských zařízení při posuzování školní zralosti dětí předškolního věku s cílem snížení udělení odkladů pro povinnou školní docházku. |
VI.6 | Péče o ohrožené děti na území HMP. |
VI.6.1 | Podpora vzájemné spolupráce dětských domovů s organizacemi působícími v sociální, zdravotnické, pedagogicko-psychologické oblasti za účelem zkvalitňování péče o děti v tomto druhu školského zařízení. |
VI.7 | Rozšíření nabídky vzdělávacích akcí v oblasti vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. |
VI.7.1 | Podpora zvyšování odborných kompetencí managementu škol a pedagogických pracovníků ve školách hlavního vzdělávacího proudu v souvislosti s integrací dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. |
VI.7.2 | Podpora zvyšování odborné kvalifikace pedagogů ve školách. |
VI.7.3 | Pořádání odborných konferencí a seminářů pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení. |
VII. | Zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity |
VII.1 | Zápis nových školských zařízení pro zájmové vzdělávání, zvyšování kapacit školních družin a školních klubů. |
VII.1.1 | Zápis nových školních družin do rejstříku nebo školních klubů nebo zvyšování jejich kapacity bude umožněno pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy. |
VII.1.2 | Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele, přiměřeně k počtu žáků 1. Stupně ZŠ (u školních družin) a žáků 2. Stupně ZŠ, nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo odpovídajících ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře (u školních klubů) v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě na území BUC nebo MČ. |
VII.1.3 | Zápis nového školního klubu nebo zvýšení jeho kapacity se přihlédne ke skutečnosti, zda v místě působí středisko volného času nebo školní klub. Povolení zápisu nového střediska volného času bude návazné na demografický vývoj účastníků zájmového vzdělávání v místě s přihlédnutím ke skutečnosti, zda v místě působí středisko volného času nebo školní klub. Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání, a naopak tam, kde působí školní klub (nebo středisko volného času) zajišťující v dostatečné míře zájmové
vzdělávání, nebude zapisováno nové středisko volného času. |
VII.1.4 | Magistrát hlavního města Prahy stanovuje hodnotu maximálního meziročního zvýšení kapacit u školních družin 40 %. Stanovená hodnota maximálního meziročního zvýšení kapacit školních družin nepřesahuje 1,2 násobek nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019. Meziroční zvýšení kapacit školních družin bude možné provádět pouze do výše uvedené hodnoty. |
VII.1.5 | Střediska volného času (SVČ) nebudou do rejstříku zapisována. S ohledem na počet dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a v závislosti na demografickém vývoji na určitém území HMP (MČ, BUC, pochůzkou dostupné místo poskytování služeb) bude možné případné posílení kapacit SVČ pouze u existujících školských subjektů s přihlédnutím k případným alternativám zájmového vzdělávání, které jsou v oblasti dostupné (služby jiných školských zařízení). V případě, že je v místě zajištována dostatečná služba zájmového vzdělávání, nebude posílení kapacit SVČ podporováno. |
VII.2 | Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže. |
VII.2.1 | Systémové a komplexní řešení problematiky volného času dětí a mládeže prostřednictvím metodického vedení a finanční podpory aktivit. |
VII.2.2 | Udržení a rozvoj kvality výchovně vzdělávacích a rekreačních činností pro děti a mládež. |
VII.2.3 | Vytváření a rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež. |
VII.2.4 | Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání. |
VII.2.5 | Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání. |
VII.2.6 | Spolupráce se školami v oblasti využití volného času dětí a mládeže. |
VII.2.7 | Systematické hodnocení kvality nabídky a využití finančních prostředků příjemců finanční podpory HMP. |
VII.2.8 | Podpora zkvalitňování prostředí školních družin, např. přesunem třídy družiny z budovy školy do budov na školních zahradách – venkovní třídy. Podpora trávení volného času po školním vyučování na čerstvém vzduchu. Zpracování koncepce využití prostor v rámci základních škol s cílem řešit problematiku potřeby zázemí školních družin ve vztahu (souvislosti) k potřebě dlouhodobého uvolňování (využívání) kmenových tříd pro základní vzdělávání. |
VII.3 | Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže. |
VII.3.1 | Zřízení odloučeného pracoviště některého ze stávajících DDM zřizovaných HMP v městské části Praha 1. |
VII.3.2 | Podpora a rozvoj stávajících DDM zřizovaných HMP a dalšího rozvoje venkovních víceúčelových volnočasových areálů DDM. |
VII.3.3 | Podpora volnočasových aktivit, jakožto účelného využití volného času, žáků středních škol praktických (v době po ukončení vyučování) a vytvořit tím cílené výchovné působení v osvojování v dopoledních hodinách. |
VIII. | Jazykové vzdělávání, školská zařízení a služby |
VIII.1 | Zřizování nových škol a rozšiřování kapacit škol s právem státní jazykové zkoušky. |
VIII.1.1 | Pro období platnosti DZ HMP nebudou zapisovány do rejstříku škol a školských zařízení nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky (JŠ). |
VIII.1.2 | Nebude podporováno navyšování kapacit ve vzdělávacích programech škol s právem státní jazykové zkoušky. |
VIII.1.3 | Do rejstříku rovněž nebudou zapisována nová místa výkonu stávajících JŠ. |
VIII.2 | Podpora školských zařízení a služeb. |
VIII.2.1 | Zápis nových školských zařízení, zapisovaných školských služeb a kapacity nových školských zařízení, případně kapacity zapisovaných školských služeb bude prováděn na základě přiměřeného počtu dětí, žáků, studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a demografickému vývoji na konkrétním území a specifikovaných lokalitách. |
VIII.2.2 | Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení. |
VIII.2.3 | Školská výchovná a ubytovací zařízení budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení. |
VIII.2.4 | Podpora domovů mládeže a internátů ve smyslu školského výchovného zařízení s cílem dalšího rozvoje pedagogické činnosti pracovníků domovů mládeže a internátů a také rozvoje mimoškolních / volnočasových aktivit pro klienty. |
VIII.2.5 | Podpora modernizace vybavení domovů mládeže a internátů s cílem vytvořit vhodné podmínky pro vzdělávání a ubytování klientů a také vhodné pracovní prostředí pro tamní pracovníky. |
VIII.2.6 | Podpora zařízení školního stravování v různých oblastech jejich činnosti. Metodická podpora pro oblast implementace legislativních změn souvisejících se školním stravováním. |
VIII.2.7 | Podpora vzdělávání zaměstnanců školních jídelen, zejména vedoucích školních jídelen, ohledně zdravého a udržitelného životního stylu. |
VIII.2.8 | Podpora stavebních a technických úprav školských zařízení, které povedou k bezbariérovému přístupu. |
IX. | Preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova, odborná péče v dětských domovech |
IX.1 | Podpora efektivní péče o ohrožené děti a podpora odborné péče v dětských domovech. |
IX.1.1 | Podpora multidisciplinárního přístupu v péči o ohrožené děti vedoucího k pozitivním výsledkům ve výchově a vzdělávání v dětských domovech. |
IX.1.2 | Podpora vzdělávacích aktivit pro pracovníky dětských domovů s cílem zvýšení jejich profesních kompetencí. |
IX.1.3 | Zajištění bytů pro rodinné skupiny dětských domovů v běžné občanské zástavbě. |
IX.1.4 | Zajištění cvičných a startovacích malometrážních bytů pro 18leté a starší klienty DD zřizovaných HMP. |
IX.2 | Podpora klientů ústavní a ochranné výchovy, vzdělávání pedagogických pracovníků při práci s dětmi které jsou klienty ústavní ochranné výchovy. |
IX.2.1 | Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků formou kurzů, mentoringu, konáním cílené praxe a dalších forem pro práci s klienty ústavní a ochranné výchovy. |
IX.2.2 | Podpora strukturovaného rozšiřování
sítě středisek výchovné péče zřizovaných MŠMT jako detašovaných pracovišť při již existujících zařízeních a propojování činnosti středisek výchovné péče se školskými poradenskými zařízeními (SPC, PPP). |
IX.2.3 | Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a školská zařízení pro výkon ochranné výchovy budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení a rovněž s ohledem na probíhající rozvoj specializovaných služeb, které jsou/budou poskytovány ambulantně – tj. v závislosti na postupném budování sítě středisek výchovné péče na území HMP a v zázemí města. |
X. | Průřezová témata |
X.1 | Podpora zkvalitňování výuky cizích jazyků na všech stupních a typech škol. |
X.1.1 | Udržení, finanční posílení a další rozvoj metropolitního programu středoškolské jazykové výuky v jeho maximálně možném rozsahu a jeho případný další rozvoj podle aktuální potřeby škol. |
X.1.2 | Spolupráce se zahraničními školami při realizaci výměnných programů pro žáky a pedagogy v zahraničních školách. |
X.1.3 | Podpora organizace jazykových, stáží, výjezdů a soutěží. |
X.2 | Zkvalitňování vybavenosti a modernizace informačních technologií ve vzdělávání. |
X.2.1 | Podpora pořízení nových a modernizace stávajících informačních technologií určených zejména pro výuku žáků ve školách. |
X.2.2 | Výchova žáků k bezpečnému užívání ICT – posílení účasti škol na projektu „Kraj pro bezpečný internet“. |
X.2.3 | Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti informačních technologií a pro získávání nových poznatků z této oblasti. |
X.2.4 | Podpora zavádění otevřeného software. |
X.3 | Podpora aktivit k posílení prevence rizikového chování a podpora sociálního klimatu ve školách. |
X.3.1 | Rozšiřování spolupráce škol s protidrogovými koordinátory a neziskovými organizacemi. |
X.3.2 | Rozšiřování spolupráce poskytovatelů primární prevence. |
X.3.3 | Rozšiřování a zkvalitňování preventivních aktivit. |
X.3.4 | Podpora komplexního systému primární prevence rizikového chování na území hl. m. Prahy. |
X.3.5 | Rozšiřování spolupráce škol s rodiči. |
X.3.6 | Důsledná prevence v oblasti kyberšikany, a to i ve vztahu k pedagogickým pracovníkům. |
X.4 | Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení v oblasti EVVO. |
X.4.1 | Realizace studií k výkonu specializovaných činností v oblasti EVVO pro školní koordinátory EVVO. |
X.4.2 | Realizace seminářů a pracovních seminářů EVVO s důrazem na aktivizující metody výuky (např. projektová, problémová a kooperativní výuka, integrovaná tematická výuka, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování). |
X.4.3 | Podpora pedagogů k realizaci EVVO přímo ve výuce (mentoring, využívání metodických materiálů a serverů EVVO apod.). |
X.4.4 | Setkávání koordinátorů EVVO a dalších pracovníků škol a školských zařízení s cílem výměny a předávání zkušeností. |
X.5 | Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti. |
X.5.1 | Posilování síťování a partnerství škol. |
X.5.2 | Výměna a sdílení příkladů dobré praxe (semináře apod.) a propojení neformálního, zájmového a odborného vzdělávání, které bude zaměřené na inovace a efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO. |
X.5.3 | Rozšiřování spolupráce mezi školami vzájemně, školami a dalšími organizacemi za účelem realizace EVVO. |
X.6 | Zajištění výuky v bezprostředním kontaktu s přírodou, podpora zřizování venkovních učeben a badatelen pro výuku obsahující informace o EVVO. |
X.6.1 | Zavádění výuky v terénu a v přírodě do širšího spektra vyučovaných předmětů. |
X.6.2 | Využívání školních prostor k tvorbě a úpravě zahrad, učeben v přírodě, arboret, demonstračních objektů, naučných stezek, atd. (a to i ve spolupráci se žáky) pro efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO. |
X.6.3 | Podpora škol v přírodě. |
X.6.4 | Podpora výstavby a zřizování environmentálních školních zahrad. |
X.6.5 | Podpora výstavby a realizace venkovních učeben a badatelen. |
X.7 | Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních. |
X.7.1 | Podpora pedagogů v tvorbě a realizaci Školních programů EVVO. |
X.7.2 | Podpora environmentálního zaměření škol s důrazem na mateřské školy. |
X.7.3 | Vytváření a realizace ekologických výukových programů (EVP) pro školy a školská zařízení. |
X.7.4 | Vytváření a realizace dlouhodobých programů EVVO pro školy a školská zařízení. |
X.8 | Rozvoj mimoškolní činnosti pro děti a mládež. |
X.8.1 | Rozšiřování nabídky mimoškolních akcí a aktivit za účelem zapojení dětí a mládeže do ochrany životního prostředí. |
X.8.2 | Podpora environmentálně zaměřených letních táborů a soustředění dětí a mládeže. |
X.8.3 | Vzdělávání vedoucích zájmových oddílů a kroužků specializovaných na EVVO a ochranu životního prostředí. |
X.9 | Zkvalitňování výuky nadaných dětí, žáků a studentů. |
X.9.1 | Rozšiřování služeb pro nadané děti, žáky a studenty ve školách i školských zařízeních. |
X.9.2 | Podpora škol orientujících své ŠVP na nadané děti, žáky a studenty. |
X.9.3 | Podpora PPP v práci s nadanými dětmi, žáky a studenty. |
X.9.4 | Vytvoření konkrétních opatření a zařazení aktivit do Školské inkluzivní koncepce kraje (ŠIKK) a implementace nových opatření ŠIKK na území HMP. |
X.9.5 | Vytvoření koncepce pro zřízení „Pražského talentcentra“ s cílem sjednocení přístupu k talentovaným žákům na území HMP. |
X.9.6 | Zřízení Pražského talentcentra. |
X.10 | Podpora zavedení a udržení systému celoživotního učení na území HMP. |
X.10.1 | Podpora center celoživotního vzdělávání na středních, vyšších odborných i vysokých školách. |
X.10.2 | Zavádění optimálního počtu míst v ZUŠ a dalších školách pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP a v Akademiích pro seniory. |
X.10.3 | Koordinace činnosti center celoživotního vzdělávání. |
X.10.4 | Podpora vzniku tzv. autorizovaných osob ve školách zřízených HMP na území HMP v rámci Národní soustavy kvalifikací. |
X.10.5 | Podpora různých forem zapojení škol zřizovaných HMP do Národní soustavy kvalifikací. |
X.10.6 | Podpora rekvalifikačních kurzů a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost, na základě všeobecné potřebnosti takové vzdělávací aktivity realizovat, ve středních a vyšších odborných školách zřízených HMP. |
X.10.7 | Volné sdílení učebních materiálů vydaných školami: pilotní projekt otevřených vzdělávacích materiálů na pražských středních školách. |
X.10.8 | Zřízení nových center celoživotního vzdělávání ve školách a školských zařízeních zřízených HMP. |
X.10.9 | Podpora spolupráce středních, vyšších odborných a vysokých škol formou síťování a spolupráce při utváření a realizaci nabídek pro další vzdělávání. |
X.10.10 | Podpora a rozvoj kariérového poradenství v celoživotní perspektivě formou podpory vzniku funkčních platforem partnerství relevantních partnerů v oblasti dalšího vzdělávání. |
X.11 | Zkvalitňování výuky pro žáky se specifickými poruchami učení a chování. |
X.11.1 | Rozšiřování cílených služeb pro děti, žáky a studenty se SPU (SPUCH) ve školách i školských zařízeních. |
X.11.2 | Podpora škol orientujících své ŠVP na děti, žáky a studenty s SPU. |
X.11.3 | Podpora PPP v práci se žáky s SPU. |
X.11.4 | Vytvoření konkrétních opatření a zařazení aktivit do Školské inkluzivní koncepce kraje (ŠIKK) a implementace nových opatření ŠIKK na území HMP. |
X.11.5 | Důraz na efektivní omezení nadužívání podpůrných opatření u žáků s SPU formou účinné diagnostiky a práce s rodinou a školou – konkrétní opatření stanovit v rámci ŠIKK za účasti všech základních aktérů, kteří provádí přiznávání podpory. |
X.12 | Podpora zavádění nových opatření směřujících k rovnému přístupu ke vzdělávání. |
X.12.1 | Podpora participace všech aktérů vzdělávací politiky pro oblast rovného přístupu ke vzdělávání při realizaci Školské inkluzivní koncepce kraje s návrhem opatření relevantních pro území HMP. |
X.12.2 | Podpora individualizace výuky (zejména u jedinců ohrožených nerovným přístupem ke vzdělávání) a zavádění formativního hodnocení formou vzdělávání pedagogických pracovníků. |
X.12.3 | Omezení odchodu žáků ze základního vzdělávání na víceletá gymnázia – formou nerozšiřování kapacit víceletých gymnázií a postupným zatraktivněním a zkvalitňováním výuky na ZŠ. |
X.13 | Podpora mobilit žáků, studentů a pedagogů a podpora mezinárodní spolupráce škol a školských zařízení. |
X.13.1 | Zachování a případné rozšíření grantového programu „Programy celoměstské podpory vzdělávání na území hlavního města Prahy“. |
X.13.2 | Podpora mezinárodní spolupráce škol a školských na území HMP zařízení formou administrace žádostí o podporu, metodické a odborné podpory, sdílením kontaktů na zahraniční partnery a další. |
X.13.3 | Podpora mobilit managementu škol a pedagogických pracovníků formou krátkých inspirativních cest „Inspirativní autobus“ k návštěvám zřizovatelů a škol v rámci Evropy. |
X.13.4 | Podpora podávání žádostí škol a školských zařízení do programu Erasmus+, zavedení odpovídající podpory ze strany věcně příslušných odborů MHMP. |
XI. | Podpora zřizovatelů, managementu škol, pedagogických a nepedagogických pracovníků |
XI.1 | Podpora pedagogických pracovníků, jejich vzdělávání, zvyšování jejich kvalifikace a prestiže. |
XI.1.1 | Posilování mzdových prostředků pro pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školách zřízených HMP a MČ. |
XI.1.2 | Zajištění nájemních bytů ve vlastnictví HMP významným navýšením kvóty profese „pro učitele“ z bytového fondu HMP, jako motivační benefit pro výkon profese učitele ve školách zřízených HMP, případně MČ a za podmínek stanovených zvláštními pravidly. |
XI.1.3 | Zajištění náborových bytů pro nové učitele a nepedagogické pracovníky – tvorba nového programu pro přidělování bytů z kvóty profese „pro učitele“. |
XI.1.4 | Rozšíření ankety „Pražský učitel“ i na školy dalších zřizovatelů a prezentace pedagogického povolání veřejnosti jako povolání se společenskou prestiží. |
XI.1.5 | Podpora DVPP pedagogických pracovníků v oblasti jejich zájmů v rámci programů vyhlášených HMP. |
XI.1.6 | Podpora začínajících učitelů prostřednictvím interních i externích mentorů a cíleného vzdělávání v oblasti vedení týmů, prací s jednotlivci a v koncepčním myšlení. |
XI.1.7 | Podpora pedagogických pracovníků v oblasti získání kompetencí v aplikaci kreativního myšlení a kreativity do běžné výuky. |
XI.1.8 | Podpora DVPP a autoevaluace v oblasti uplatňování formativního hodnocení žáků (studentů). |
XI.2 | Podpora řídících pracovníků a širšího managementu škol na všech úrovních. |
XI.2.1 | Vytvoření metodické podpory řídících pracovníků škol a školských zařízení s cílem sestavit baterii opatření pro všechny typy a druhy škol a školských zařízení, která cíleně povedou k efektivnímu odstranění administrativní zátěže řídících pracovníků. |
XI.2.2 | Podpora vzdělávání řídících pracovníků (včetně zástupců ředitelek/ředitelů) ve vedení lidí „leadershipu“. |
XI.2.3 | Metodická podpora a pomoc školám a školským zařízením při realizaci projektů a podpor z fondů EU, dotací a rozvojových programů, která bude poskytována Pražským inovačním institutem. |
XI.2.4 | Podpora síťování škol a výměny zkušeností a dobré praxe mezi řídícími pracovníky škol a školských zařízení prostřednictvím sdílení informací, stáží, hospitací a jinými vhodnými nástroji. |
XI.2.5 | Podpora náboru, vzdělávání a odborná metodická pomoc (například při změně právních předpisů, metodiky účtování apod.) směřující k nepedagogickým pracovníkům na úrovni vedoucích ekonomických a hospodářských pozic. |
XI.3 | Podpora zřizovatelů škol a školských zařízení, snížení přebujelé administrativy ve školách a podpora metodického vedení na všech úrovních. |
XI.3.1 | Vytvoření platformy pro pravidelné setkávání neveřejných zřizovatelů škol a školských zařízení. |
XI.3.2 | Podpora místního a krajského akčního plánování na území HMP s cílem sběru témat a příkladů dobré praxe, které lze využít i v rámci jiných MAP (MČ) a případně provazovat s KAP. |
XI.3.3 | Metodická podpora a pomoc školám a školským zařízením při odstraňování administrativní zátěže, která lze přenést mimo vzdělávací instituci. |
XII. | Řízení školského systému na území HMP |
XII.1 | Podpora řízení školského systému na území HMP v souladu se zaváděním nových opatření Strategií 2030+. |
XII.1.1 | Spolupráce na přípravě a tvorbě Strategie vzdělávací politiky 2030+ (Strategie 2030) formou zapojení jako aktivního připomínkového místa. |
XII.1.2 | Zavedení nového typu spolupráce s MŠMT na úrovni společného pracovního týmu (MHMP + MŠMT + další relevantní partneři) s přesným rozdělením úkolů a kompetencí. |
XII.1.3 | Spolupráce MHMP v rámci pracovní skupiny k problematice odstraňování duplicitních zjišťování dat v oblasti školství a k problematice systémového nastavení procesů vzájemného sdílení dat mezi institucemi, které provádí zjišťování dat v oblasti školství. |
XII.1.4 | Spolupráce MHMP, krajů a MŠMT na návrhu legislativních změn v oblasti přenesené působnosti krajských úřadů a MHMP s cílem posílení výkonu přenesené působnosti v určitých oblastech školského systému a zavedení efektivní poradensko-metodické podpory školám a školským zařízením v území s provázáním se zkušeností z jiných krajů. |
XII.1.5 | Podpora principu evidence-based policy zavedením odborných a analytických kapacit na zastřešujících úrovních školského systému v rámci MHMP a dalších institucí HMP. |