Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost
hlavní město PRAHA
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2016-2020
I. Předškolní vzdělávání
I.1 Navyšování kapacity MŠ a předškolního vzdělávání v místech aktuální potřeby
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.1.3 Povolování naplnění tříd na maximální počet dětí, tj. 28 dětí ve třídě všude, kde to dovolují hygienické normy a s ohledem na případnou integraci.
I.2 Podpora výuky jazyků a rozvoj polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.4 Podpora rozvíjení integrace dětí se zdravotním postižením
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VIII.a aktivní začleňování
I.5 Podpora integrace dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VIII.a aktivní začleňování
VIII.e začleňování cizinců
I.6 Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním dětí předškolního věku
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
I.6.1 Podpora praktické výuky základním tělocvičným návykům a pravidelným programům výuky širokého spektra sportovních činností na sportovištích i v přírodě s přiměřením k věku i zdravotnímu stavu za metodické podpory lokálních sportovních spolků s cílem pohybového vyžití, zábavy, sociálního kontaktu a nastavení organismu ke zlepšování zdravotní i psychické kondice.
I.6.2 Podpora zapojení do projektů Českého
olympijského výboru (ČOV) a České sportovní
unie (ČSU) pro předškolní výchovu
I.7 Podpora spoluúčasti rodičů na činnosti školy a zapojování do společných aktivit
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.7.1 Podpora rozvoje forem spoluúčasti a zapojování rodičovské veřejnosti do aktivit realizovaných MŠ a podpora spoluúčasti rodičů (komunity) na programu mateřské školy, a to formou realizace
konkrétních projektů, zveřejňování již fungujících příkladů dobré praxe, nalézání nových forem a systémů spolupráce apod.
II. Základní vzdělávání
II.1 Navyšování kapacity ZŠ a základního vzdělávání v místech aktuální potřeby
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.2 Pravidelná aktualizace školních vzdělávacích programů
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.2.1 Pravidelné zkvalitňování výuky matematiky, přírodovědných předmětů, informační, čtenářské a finanční gramotnosti apod.
II.2.2 Podpora pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání (zapojení rodičovské veřejnosti do činnosti školy).
II.2.4 Podpora zavádění opatření v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji podle platné krajské koncepce.
II.3 Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
II.3.4 Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi pracujícími v oblasti multikulturní výchovy a výuky českého jazyka pro cizince, popř. v oblasti odborného poradenství pedagogům.
II.5 Podpora polytechnické výchovy, matematické a přírodovědné gramotnosti na
základních školách
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.6 Zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a zvyšování jejich prestiže
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
II.7 Zlepšování vybavenosti škol
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.8 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
III. Základní umělecké vzdělávání
IV. Střední vzdělávání
IV.1 Zřizování nových středních škol a konzervatoří, úpravy kapacity středních škol a konzervatoří, úpravy oborové nabídky středních škol a konzervatoří
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.1.1 Na území HMP nebude podporováno zřizování nových středních škol a konzervatoří a to vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání a disponibilní kapacitě škol. Zřizování nových škol bude možné pouze ve výjimečných případech a s odůvodněním, které je v souladu s DZ ČR a DZ HMP 2016 – 2020
IV.1.2 Do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou může být v rámci HMP nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude nahrazovat jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou. Výjimku budou tvořit odůvodněné žádosti o zařazení nebo posílení oborů vzdělání, které budou mít technické nebo přírodovědné zaměření nebo se bude jednat o obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo obory čtyřletého gymnázia v návaznosti na demografický vývoj.
IV.1.3 Do struktury oborů vzdělání může být nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným
dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce relevantních sociálních partnerů.
IV.1.4 Při optimalizaci kapacit oborů vzdělání bude utlumen obor, jehož absolventi vykazují dvojnásobně anebo vyšší míru nezaměstnanosti, než je průměr v HMP.
IV.1.5 Obory vzdělání, které mají unikátní obsah nebo jsou jedinečné v rámci ČR nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí
potřeb trhu práce, jejichž seznam byl dohodnut společně s MŠMT a Asociací krajů, zahrne MŠMT do podkladů pro vydání rozhodnutí k zařazení uvedeného oboru vzdělání do struktury oborů vzdělání či zvýšení kapacity těchto oborů odůvodněný souhlas Asociace
krajů ČR. Seznam vyjmenovaných oborů
vzdělání MŠMT uveřejní na svých webových stránkách a Věstníku MŠMT.
IV.1.6 V případě oborů vzdělání s výučním listem nebudou zvyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů, které mají dlouhodobě nezaměstnanost vyšší než průměr nezaměstnaných absolventů v rámci HMP nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah, dle specifikace uvedené v bodě IV. 1.5.
IV.1.7 V případě oborů vzdělání s maturitní zkouškou odborného zaměření s výjimkou oborů vzdělání technického nebo přírodovědného zaměření nezvyšovat kapacity maturitních oborů, u kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro
dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah ve smyslu bodu IV. 1.5.
IV.1.8 V oborech nástavbového studia, kde dlouhodobá nezaměstnanost absolventů denní formy vzdělávání v krajích přesahuje 15 %, nezvyšovat oborové kapacity oproti kapacitám
uvedeným v rejstříku škol a školských zařízení v roce 2014. Přehled skupin oborů vzdělání, v nichž bude dosahováno dlouhodobé nezaměstnanosti, může být upraven na základě údajů Úřadu práce. Upravený přehled skupin
oborů vzdělání bude vždy zveřejněn MHMP do 31. 7. příslušného roku způsobem umožňující dálkový přístup a aplikován pro řízení v následujícím školním roce.
IV.2 Podpora technických oborů, matematické a přírodovědné gramotnosti
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.2.2 Rozvoj a pokračování v programu podpory odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy, který obsahuje kampaně ŘEMESLO ŽIJE! a ODBORNOST ŽIJE!
IV.2.3 Transformace vybraných aktivit Programu na podporu odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy a zapracování nových účelných aktivit podpory odborného vzdělávání do projektů realizovaných v rámci OP VVV
IV.4 Podpora inovace školních vzdělávacích programů
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.5 Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
IV.6 Podpora spolupráce se zaměstnavateli a sociálními partnery
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IV.7 Podpora zvyšování a prohlubování kvalifikace pedagogů a posilování jejich prestiže
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
IV.7.5 Podpora začínajících pedagogů při možnosti získání nájemní smlouvy k bytu ve vlastnictví HMP z kvóty pro učitele, v případě, že pedagog bude mít platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou sjednanou se školou zřizovanou HMP
IV.8 Podpora vybavení škol a školských zařízení
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.8.1 Podpora pořízení nového vybavení a techniky pro specializované učebny (jazykové, počítačové, laboratoře apod.).
IV.8.2 Podpora pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení pro školy s důrazem na co největší zapojení nových technologií ve výuce.
IV.9 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.9.2 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací související se školou.
V. Vyšší odborné vzdělání
V.1 Zřizování nových vyšších odborných škol, úpravy kapacit vyšších odborných škol a úpravy oborové nabídky VOŠ
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.1.1 Na území HMP nebude podporováno zřizování nových VOŠ, a to vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání a disponibilní kapacitě škol. Zřizování nových VOŠ bude možné pouze ve výjimečných případech a s odůvodněním, které je v souladu s DZ ČR a DZ HMP 2016 – 2020.
V.1.2 Do struktury oborů vzdělání ve VOŠ může být v rámci HMP nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude nahrazovat jiný aktivní obor vzdělání. Výjimku budou tvořit odůvodněné žádosti o zařazení
nebo posílení oborů vzdělání, které budou mít technické nebo přírodovědné zaměření nebo se bude jednat o obory vzdělání pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.
V.1.3 Do struktury oborů vzdělání může být nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce relevantních sociálních partnerů.
V.1.4 Při optimalizaci kapacit oborů vzdělání bude utlumen obor, jehož absolventi vykazují dvojnásobně anebo vyšší míru nezaměstnanosti, než je průměr v HMP.
V.1.5 Obory vzdělání, které mají unikátní obsah nebo jsou jedinečné v rámci ČR nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí
potřeb trhu práce, jejichž seznam byl dohodnut společně s MŠMT na a Asociací krajů, zahrne MŠMT do podkladů pro vydání rozhodnutí k zařazení uvedeného oboru vzdělání do struktury oborů vzdělání či zvýšení kapacity těchto oborů odůvodněný souhlas Asociace
krajů ČR. Seznam vyjmenovaných oborů
vzdělání MŠMT uveřejní na svých webových stránkách a Věstníku MŠMT
V.1.6 Nebudou zvyšovány kapacity v oborech vyššího odborného vzdělání s výjimkou oborů vzdělání technického, přírodovědného a pedagogického zaměření.
V.1.7 Nový akreditovaný vzdělávací program oboru vyššího odborného vzdělávání do vzdělávací nabídky VOŠ může být zapsán do rejstříku pouze v případě, že vzdělávací program by měl
v daném regionu ojedinělý charakter a jehož koncepce by vznikla na základě projevené dlouhodobé společenské potřeby příslušně vzdělaných absolventů na trhu práce.
V.2 Podpora vyššího odborného vzdělávání při realizaci opatření vedoucích k funkčnímu a modernímu systému vyššího odborného vzdělávání
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.2.1 Podpora odborné přípravy studentů v souladu s potřebami kvalifikačních požadavků trhu práce a odbornosti budoucích absolventů.
V.2.2 Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli a relevantními partnery.
VI. Speciální vzdělávání, pedagogicko – psychologické poradenství
VI.1 Zachování sítě školských poradenských zařízení na území HMP (PPP, SPC)
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.1.2 Analýza a optimalizace počtu poradenských pracovníků v jednotlivých školských poradenských zařízeních v souvislosti s rozšířením nabídky jejich služeb v souladu s novelizací školského zákona (§ 16)
VI.2 Podpora a zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.3 Podpora integrace a inkluze dětí a žáků
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VI.3.2 V rámci sjednocení přístupu k integraci dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na území hl. m. Prahy aktualizovat „Zásady“ schválené ZHMP v roce 2009.
VI.4 Podpora programů primární prevence v PPP
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VI.5 Péče o ohrožené děti na území HMP
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VI.5.2 Zajištění cvičných a startovacích
malometrážních bytů pro 18leté a starší klienty DD zřizovaných HMP
VI.6 Rozšíření nabídky vzdělávacích akcí v oblasti vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VI.7 Transformace základních škol praktických
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VI.7.1 Podpora transformace praktických škol – postupná, v delším časovém úseku, časově a v jednotlivých krocích vymezena, informovanost
rodičů je velmi důležitá; při transformaci je důležitá spolupráce školy, všech vzdělávacích institucí, rodiny, speciálně – pedagogických
center tak, aby se žáci se SVP mohli zařadit do hlavního vzdělávacího proudu.
VII. Zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity
VII.1 Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.1.1 Systémové a komplexní řešení problematiky volného času dětí a mládeže prostřednictvím metodického vedení a finanční podpory aktivit.
VII.1.3 Vytváření a rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež.
VII.2 Podpora vyšší kvalifikace a vzdělávání pedagogických pracovníků ZV
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání
VIII. Jazykové vzdělávání, školská zařízení a služby
VIII.1 Zřizování nových škol a rozšiřování kapacit škol s právem státní jazykové zkoušky
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.2 Podpora školských zařízení služeb
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.2.1 Zápis nových školských zařízení, zapisovaných školských služeb a kapacity nových školských zařízení, případně kapacity zapisovaných školských služeb bude prováděn na základě přiměřeného počtu dětí, žáků, studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a demografickému vývoji v patřičných územích a lokalitách.
VIII.2.2 Podpora domovů mládeže a internátů ve smyslu školského výchovného zařízení s cílem dalšího rozvoje pedagogické činnosti pracovníků domovů mládeže a internátů a také rozvoje mimoškolních / volnočasových aktivit pro klienty.
IX. Průřezová témata
IX.1.1 Podpora zkvalitňování výuky cizích jazyků na všech stupních a typech škol
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.1.2 Zkvalitňování vybavenosti a modernizace informačních technologií ve vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.1.2.1 Podpora pořízení nových a modernizace stávajících informačních technologií určených zejména pro výuku žáků ve školách.
IX.1.2.2 Výchova žáků k bezpečnému užívání ICT – například prostřednictvím projektu „Kraj pro bezpečný internet“.
IX.1.3 Snižování výskytu sociálně patologických jevů
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
IX.a sociální poradenství
X.c ohrožené děti
IX.1.4 Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení
v oblasti EVVO
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.1.4.1 Realizace studií k výkonu specializovaných činností v oblasti EVVO pro školní koordinátory EVVO.
IX.1.4.2 Realizace seminářů a pracovních seminářů EVVO s důrazem na aktivizující metody výuky (např. projektová, problémová a kooperativní výuka, integrovaná tematická výuka, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování).
IX.2.4 Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.2.4.2 Výměna a sdílení příkladů dobré praxe (semináře apod.) a propojení neformálního, zájmového a odborného vzdělávání, které bude zaměřené na inovace a efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
IX.4.4 Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.5.4 Rozvoj mimoškolní činnosti pro děti a mládež
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.1.6 Podpora zavedení systému celoživotního učení na území HMP
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
IX.1.6.2 Zavádění nových míst v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP.
IX.1.6.4 Podpora vzniku tzv. autorizovaných osob ve školách zřízených HMP na území HMP v rámci Národní soustavy kvalifikací.
IX.1.7 Podpora kvality, monitorování a hodnocení vzdělávání
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
X. Zvyšování profesionality pedagogických pracovníků
X.1 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků a zvyšování jejich kvalifikace a prestiže
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání