hlavní město PRAHA
Znak hlavní město PRAHA

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast opatření"
1.1 "Typ opatření"
1.1.1 "Charakter opatření"

Akční plán snižování hluku aglomerace Praha (2019)

1. Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z automobilové dopravy

1.A Urbanisticko-architektonická opatření

1.A.1 Komplexním řešením obytných souborů z hlediska funkčního uspořádání (např. bloková zástavba)
1.A.2 Plánování nové chráněné zástavby v dostatečné vzdálenosti od hlavních pozemních komunikací
1.A.3 Využití bariérového efektu ochrany území pomocí staveb nevyžadujících protihlukovou ochranu
1.A.4 Vhodné architektonické řešení obytných budov - dispoziční i tvarové

1.B Urbanisticko-dopravní opatření

1.B.1 Nové trasy komunikací vést vždy v dostatečné vzdálenosti od chráněných budov
1.B.2 Dálnice a komunikace I. třídy s vysokou intenzitou dopravy vést mimo obytná území a území s vyššími nároky na hlukovou ochranu
1.B.3 Optimalizovat přepravní nároky a zefektivnit přepravní vztahy
1.B.4 Minimalizovat tranzitní dopravu z centra a obytných území
1.B.5 Vyloučit těžkou nákladní dopravu v blízkosti obytných souborů
1.B.6 Jednotlivé druhy dopravy soustředit do hlavních tras a koridorů s možností vytvoření protihlukových opatření
1.B.7 Ve městech vytvořit podmínky pro preferenci městské hromadné dopravy a minimalizaci individuální dopravy
1.B.8 Novou akusticky vistlivou výstavbu plánovat a povolovat v dostatečné vzdálenosti od zatížených komunikací
1.B.9 Parkoviště a další dopravní plochy navrhovat v dostatečné vzdálenosti od chráněných objektů a území obytného, zdravotnického, školního a rekreačního typu
1.B.10 Organizovat klidové zóny s vyloučením automobilové dopravy a s časově omezeným vjezdem vozidel pro zásabování v centrálních částech měst a sídel

1.C Dopravně-organizační opatření

1.C.1 Omezení rychlosti všech nebo jen nákladních vozidel
1.C.2 Omezení, resp. dodržení rychlosti jízdy vozidel v noční době
1.C.3 Snížení intenzity dopravy zákazem vjezdu nákladních vozidel, zřizováním objížděk a určením jednosměrných ulic
1.C.4 Vyčlenění zvláštního jízdního pruhu pro určité druhy vozidel např. autobusy
1.C.5 Vhodné umístění zastávek hromadné dopravy a parkovacích ploch
1.C.6 (opatření na úrovni státní politiky) Vhodná regulace automatizovaně vybíraných silničních poplatků především pro nákladní vozidla

1.D Stavebně-technická opatření

1.D.1 Zabezpečení podmínek pro plynulý pohyb vozidel
1.D.2 Budování krytů vozovky ze speciálních asfaltů a se zajištěním dobré rovinatosti
1.D.3 Vedení tras v zářezu, tunelem, galerií
1.D.4 (opatření na úrovni státní politiky) Vhodná motivační opatření pro urychlení obměny vozidlového parku v ČR
1.D.5 (opatření na úrovni státní politiky) Tlak na výrobce pneumatik na vývoj tišších pneumatik a zvýhodnění jejich distribuce a prodeje
1.D.6 Opatření na dráze šíření hluku (např. protihlukové clony, zemní valy, hmotné objekty atd.)
1.D.7 Opatření na budovách (zabudování zvukové izolace do pláště budov atd.)

1.E Další opatření

1.E.1 Snižování zátěže již nyní neúnosně zatížených území
1.E.2 Pokud možno nerealizovat další záměry a umísťování staveb do již nyní neúnosně zatížených území
1.E.3 Pokud možno nepřesouvání problému z jedné dílčí lokality na druhou, obdobně nebo ještě více zatíženou lokalitu
1.E.4 Jakékoliv dílčí opatření je nutné před jeho realizací posoudit i v kontextu dopadu na imisní zatížení území (typicky např. snížení rychlosti)

2. Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z kolejové dopravy

2.A Urbanisticko-architektonická opatření (popsány v kapitole 1.A)

2.B Urbanisticko-dopravní opatření

2.B.1 Nové dopravní trasy vést vždy v dostatečné vzdálenosti od chráněných budov
2.B.2 Železniční koridory vést mimo obytná území a území s vyššími nároky na hlukovou ochranu
2.B.3 Optimalizovat přepravní nároky a zefektivnit přepravní vztahy
2.B.4 Novou akusticky citlivou výstavbu plánovat a povolovat v dostatečné odstupové vzdálenosti od zatížených tratí, resp. nepovolovat v území s již existující nebo výhledovou předpokládanou vysokou akustickou expozicí

2.C Dopravně-organizační opatření

2.C.1 Ve vybraných úsecích snížení maximálně povolené rychlosti jízdy železničních a tramvajových souprav v závislosti na dodržení principu bezpečnosti této dopravy
2.C.2 Ve vybraných úsecích omezení rychlosti jízdy souprav v noční době

2.D Stavebně-technická opatření

2.D.1 Zabezpečení podmínek pro plynulý pohyb souprav
2.D.2 Postupné rekonstrukce či novostavby tramvajových a železničních tratí
2.D.3 Instalace protihlukových prvků v rámci rekonstrukcí a novostaveb majících vliv na pokles akustických emisí – osazení pryžových bokovnic na kolejnice, podkladní pryžové pásy, odhlučňovací systémy pro žlábkové kolejnice
2.D.4 U stávajících typů tramvajových tratí je možné dosáhnout snížení hluku vznikajícího při průjezdu vozů oblouky o malém poloměru osazováním kolejových mazníků či mazáním okolků vlastním mazacím systémem vozidla
2.D.5 Údržba tratí – strojní broušení vlnkovitosti a reprofilace kolejnic, souvislá oprava geometrické polohy koleje, navařování provozem opotřebených kolejnic a kolejových konstrukcí, výměna kolejnic a kolejových konstrukcí
2.D.6 Obnova železničního a tramvajového vozového parku
2.D.7 Akustické krytování spodků tramvajových souprav

3. Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z letecké dopravy

3.A Urbanisticko-architektonická opatření

3.A.1 Vyhlášení ochranného hlukového pásma letiště pro plánovaný výhledový provoz společně s omezujícími podmínkami pro jednotlivá hluková pásma v okolí letiště pro stávající i novou výstavbu a územní plánování
3.A.2 Aktualizace ochranného hlukového pásma letiště v případě významných změn v provozu letiště (výstavba nové dráhy, výrazné zvýšení provozu letiště apod.)
3.A.3 Plánování nové chráněné a jinak citlivé zástavby mimo ochranné hlukové pásmo letiště

3.B Organizační opatření při plánování letecké dopravy

3.B.1 Snížení hlukové expozice v noční době na maximálně 5 % z celkového počtu pohybů
3.B.2 Snížení hlukové expozice v noční době vyvolané ostatními provozními vlivy. Omezení motorových zkoušek v noční době na nezbytné minimum. Vykonávání motorových zkoušek v noční době pouze na motorovém stání s protihlukovým vybavením
3.B.3 Vymezení a kontrola dodržování letových tratí
3.B.4 Při výrazném zvýšení provozu na letištích v Praze případně využít systému monitorování hluku, který umožní komplexní kontrolu hluku z provozu letiště
3.B.5 Úprava režimů provádění motorových zkoušek letadel. Motorové zkoušky v jiném, než volnoběžném režimu by měly být prováděny pouze na motorovém stání s protihlukovým vybavením

3.C Stavebně-technická opatření

3.C.1 Obnova leteckého parku. Omezení pohybů starších dopravních letadel o vysokých akustických emisích, jejich postupná náhrada moderními typy a verzemi se sníženou hlučností
3.C.2 Snížení hluku ze stacionárních zdrojů na letišti (především povolení provozu pomocných energetických jednotek letadel pouze na nezbytně nutnou dobu pro připojení pozemního zdroje energie)
3.C.3 Výstavba akusticky vybavených motorových stání

3.D Aplikace ekonomických nástrojů

3.D.1 Uplatnění poplatkové politiky. Ekonomické nástroje spočívají v uplatňování ekonomických pobídek k postupného omezení hlučných letadel formou aktualizací bonus listu a případně při výrazném zvýšení provozu na letišti oproti stávajícímu stavu i zavedení hlukových poplatků

4. Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z integrovaných zařízení

4.A Urbanisticko-architektonická opatření

4.A.1 Plánování nové chráněné zástavby v dostatečné vzdálenosti od průmyslových zdrojů
4.A.2 Využití bariérového efektu ochrany území pomocí staveb nevyžadujících protihlukovou ochranu
4.A.3 Vhodné architektonické řešení obytných budov - dispoziční i tvarové
4.A.4 Omezení nové bytové výstavby v těsné blízkosti průmyslových zdrojů

4.B Stavebně-technická opatření

4.B.1 Pokud je to technicky možné, zajištění snížení akutických emisí zařízení např. pomocí zmenšení otáček, regulace výkonu zařízení, regulace provozu zařízení, apod.
4.B.2 Zatlumení zdrojů pomocí tlumičů.
4.B.3 Zvolení akusticky příznivější technologie (výměna zařízení).
4.B.4 V případě umístění zařízení v objektech je nutné zajistit pružné uložení zařízení a jeho oddilatování od kolních konstrukcí.
4.B.5 Zesílení plášťů objektů průmyslových hal, apod.
4.B.6 Akustické úpravy vnitřních prostorů výrobních hal – zesílení plášťů objektů průmyslových hal
TISK
i