1. Primární prevence užívání návykových látek a návykového chování
1.1 Dlouhodobé vzdělávání v oblasti primární prevence užívání návykových látek a návykového chování pro specifické cílové skupiny: lékaři, policisté, rodiče, pracovníci pomáhajících profesí.
1.1.1 Systém sběru dat o ohrožených profesních skupinách.
1.1.2 Vyhodnocení dat z roku 2019.
1.1.3 Příprava preventivních programů pro specifické cílové skupiny.
2. Léčba a následná péče
2.1 Koordinovaná podpora a rozvoj programů léčby a následné péče.
2.1.1 Koordinovaná podpora a rozvoj programů léčby a následné péče.
2.2 Rozšíření substituční léčby v substitučních centrech, vznik nového substitučního centra.
2.2.1 Vybudování / zřízení substitučního centra.
2.3 Zajištění péče praktického lékaře a odborných lékařů pro akutní klienty.
2.3.1 Zajištění somatické zdravotní ambulantní péče o uživatele návykových látek.
2.4 Podpora sociálního zaměstnávání a doléčovacích programů.
2.4.1 Pracovní programy pro osoby po léčbě závislostí.
2.5 Zabezpečení chráněného bydlení pro klienty po léčbě, ale také pro akutní uživatele drog.
2.5.1 Bydlení pro akutní uživatele návykových látek.
2.5.2 Sociální bydlení pro abstinující klienty se specifickými potřebami - matky s dětmi, duální diagnózy, zdravotně postižení.
2.6 Zřízení záchytné stanice pro intoxikované nealkoholovými drogami s detoxikační jednotkou.
2.6.1 Záchytná stanice pro intoxikované nealkoholovými drogami s detoxikační jednotkou.
3. Snižování rizik – HARM REDUCTION
3.1 Koordinovaná podpora a rozvoj programů Harm Reduction.
3.1.1 Koordinovaná podpora a rozvoj programů Harm Reduction.
3.1.2 Zlepšení spolupráce mezi represivními složkami a pracovníky služeb.
3.1.3 Pracovní programy pro akutní uživatele návykových látek -nízkoprahová práce s okamžitým výdělkem.
3.2 Snížení počtu injekčních uživatelů návykových látek.
3.2.1 Snížování počtu injekčních uživatelů návykových látek.
3.3 Vznik kontaktního a poradenského centra.
3.3.1 Vznik kontaktního centra.
3.4 Posílení kapacit terénních programů.
3.4.1 Posílení kapacit terénních programů.
3.4.2 Rozšíření terénních programů do nočních podniků a klubů v HMP.
3.5 Rozšíření terénních programů o case managery a zdravotnické pracovníky, podpora městských částí HMP v rozvoji služeb case managementu.
3.5.1 Posílení terénních programů o case managery a navázání spolupráce s case managery na sociálních odborech městských částí HMP.
3.6 Zajištění zdravotní péče o problémové uživatele návykových látek.
3.7 Zajištění 2 sanitních vozů v hl. m. Praze.
3.7.1 Posílení terénních programů o sanitní vůz / mobilní ošetřovnu.
3.8 Rozšíření provozní doby kontaktních a poradenských center v HMP.
3.8.1 Rozšíření provozní doby kontaktních a poradenských center v HMP.
4. Snižování dostupnosti návykových látek a prosazování práva
4.1 Snížení dostupnosti ilegálních látek na černém trhu.
4.1.1 Omezení konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích.
4.1.2 Důsledné dodržování zákazu prodávání alkoholu a tabákových výrobků dětem a mladistvým.
4.1.3 Informační kampaň k trestně právní odpovědnosti dětí a mládeže ve vztahu k návykovým látkám.
4.1.4 Spolupráce s koordinátorkou prevence kriminality a koordinátorkou školské prevence.
4.1.5 Spolupráce HMP s oddělením prevence Policie ČR a oddělením prevence MP HMP.
4.1.6 Vybudování systému předávání informací mezi obcí, Městskou policií HMP a Policií ČR pro zajištění bezpečí obyvatel.
5. Informace - výzkum - vzdělávání - hodnocení - jiné
5.1 Informace - Šíření informací o cílech, principech a smyslu protidrogové politiky do veřejnosti.
5.1.1 Organizace Pražského drogového fóra ke koordinaci protidrogové politiky v HMP.
5.1.2 Finanční příspěvek na činnost časopisu Adiktologie.
5.1.3 Spoluúčast HMP na konferencích pořádaných v HMP.
5.1.4 Účast na Mezinárodní AT konferenci odborné Společnosti pro návykové nemoci české lékařské společnosti J. E. Purkyně.
5.1.5 Aktivní správa sekce Protidrogové politiky na Internetových stránkách Praha.eu.
5.1.7 Připravit a zprovoznit aplikaci pro mobily s mapou služeb s nabídkou a otevíracími hodinami a možností se objednat.
5.1.8 Zpracování výroční zprávy o realizaci protidrogové politiky HMP.
5.1.9 Vydání tištěných informací, letáků k aktuální problematice protidrogové politiky HMP.
5.1.10 Využívání informačních a metodických materiálů a internetových poraden, zejména k intervencím zaměřeným na snížení míry rizikového chování.
5.2 Výzkum - Podpora výzkumných prací v oblasti adiktologie, které budou sloužit ke zkvalitnění jednotlivých kroků v oblastech protidrogové politiky HMP.
5.2.1 Analýza dostupnosti a potřen rozšíření terénních programů ve všech MČ.
5.2.2 Zpracování analýzy potřeb klientů využívajících nízkoprahové služby.
5.3 Vzdělávání - Podpora systematického vzdělávání širokého spektra odborníků ve všech oblastech protidrogové politiky.
5.3.1 Organizace odborných vzdělávacích seminářů pro protidrogové koordinátory městských částí.
5.3.2 Organizace semináře k psaní projektů.
5.4 Hodnocení
Hodnocení kvality a efektivity programů
- Hodnocení přijatých projektů
- Hodnocení závěrečných zpráv
- Sledování odborné realizace programů
- Kontroly MHMP
5.5 Využívání informačních a metodických materiálů a internetových poraden, zejména k intervencím zaměřeným na snížení míry rizikového chování.
5.6 Jiné
5.6.1 Zajištění pravidelných setkání pracovních skupin při Protidrogové komisi RHMP.
5.6.2 Certifikace - zvyšování kvality programů protidrogové politiky v HMP.
6. Koordinace
6.1 Zachování systému koordinace protidrogové politiky HMP.
6.1.1 Jednání Protidrogové komise Rady HMP podle doporučení Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky.
6.1.2 Udržení pozice krajského protidrogového koordinátora.
6.1.3 Udržení pozic protidrogových koordinátorů jednotlivých MČ Praha 1-22.
6.2 Spolupráce s protidrogovými koordinátory městských částí.
6.2.1 Zajištění pozice protidrogových koordinátorů na úřadech MČ Praha 1-22.
6.2.2 Zajištění vzdělávání protidrogových koordinátorů v oblasti sítě adiktologických služeb v HMP.
6.3 Stabilizace pozice protidrogových koordinátorů MČ i kraje, a tím zamezení stálých změn na těchto postech.
6.3.1 Účast na metodických a koordinačních setkáních s protidrogovými koordinátory MČ Praha 1-22.
6.3.2 Aktivní spolupráce s Pražským centrem primární prevence.
6.3.3 Zapojení HMP do systému koordinace protidrogové politiky v ČR - spolupráce s:
- Ministerstvem školství a tělovýchovy
- Radou vlády pro koordinaci protidrogové politiky
- Ministerstvem vnitra
- Ministerstvem zdravotnictví
6.3.4 Finanční podpora realizace protidrogové politiky na místní úrovni MČ Praha 1-22.
7. Financování protidrogové politiky HMP
7.1 Zajištění finančních prostředků v rozpočtu HMP na realizaci protidrogové politiky na daný rok.
7.1.1 Zajištění dostatečné výše rozpočtu na protidrogovou politiku pro každý rok včetně zajištění finančních prostředků na realizaci protidrogové politiky na místní úrovni (MČ 1-22).
7.2 Rozšíření víceletého financování, které umožňuje stabilitu, plánování a rozvoj adiktologických služeb.
7.2.1 Podpora certifikací programů adiktologických služeb, konference a realizace vzdělávacích seminářů, vzdělávání protidrogových koordinátorů městských částí, zajištění seminářů, exkurzí a realizace výjezdu k výměně informací se službami v jiných krajích ČR.
7.3 Podpora realizace protidrogové politiky na základě znalostí místních specifik na MČ.