| Strategický plán rozvoje MČ Praha 20 (2020) |
1. | Soudržná komunita MČ využívající kvalitní a kapacitní občanskou vybavenost |
1.1 | Dosažení optimálních kapacit místních škol a školských zařízení |
1.1.1 | modernizace školských zařízení - dle MAP III. (místní akční plán vzdělávání) |
1.1.2 | zajištění odpovídajících kapacit školských zařízení na území MČ s ohledem na demografický vývoj - dle MAP III |
1.1.3 | obnova vnitřního vybavení a pořízení interaktivních učebních pomůcek - dle MAP III |
1.2 | Rozšíření nabídky zdravotnických služeb |
1.2.1 | mapování nabídky a poptávky lékařské péče (např. formou pravidelného telefonického zjišťování kapacit lékařských ordinací) |
1.2.2 | iniciace pokrytí MČ službami lékařů (např. formou zvýhodněných pronájmů nebytových prostor, bytů, apod.) |
1.2.3 | zachování dotační politiky MČ směrem k poskytovatelům zdravotních služeb |
1.3 | Rozšíření a zajištění potřebných kapacit sociálních služeb |
1.3.1 | příprava vybraných objektů pro budoucí poskytování sociálních služeb |
1.3.2 | prověření budoucí poptávky po sociálních službách (typy služeb, objem poptávky) s využitím demografického prognózování, dotazníkových šetření apod. |
1.4 | Doplnění nabídky volnočasové infrastruktury |
1.4.1 | zajištění prostor pro sportovní a klubové aktivity |
1.4.2 | budování, rekonstrukce a zkapacitnění objektů volnočasové občanské vybavenosti |
1.4.3 | zachování dotační politiky MČ směrem ke spolkům působícím v oblasti sportu, kultury a volného času |
1.4.4 | nastavení odpovídajícího režimu školních sportovišť pro užívání veřejností a doplnění odpovídajícího zázemí pro takové užívání (např. WC pro veřejnost) |
1.4.5 | personální zabezpečení volnočasových aktivit pro děti a mládež, další vzdělávání pedagogů volného času - viz. MAP |
1.4.6 | plán rozvoje sportu MČ |
1.5 | Zvýšení bezpečnosti v městské části |
1.5.1 | rozšíření aktivit policie a jejich větší koordinace (PČR, Městská policie, Cizinecká policie) |
1.5.2 | rozšíření Městského kamerového dohlížecího systému (MKDS) |
1.5.3 | podpora činnosti spolků a dalších neziskových organizací působících v oblasti integrace cizinců |
1.5.4 | rozšíření aktivit MČ - přednášky, osvěta veřejnosti |
1.6 | Budování lokálních center a doplnění nabídky komerčních služeb |
1.6.1 | definování lokálních center na základě koncensu MČ a veřejnosti |
1.6.2 | přednostní umísťování objektů občanské vybavenosti do lokálních center MČ |
1.6.3 | podpora maloobchodu a služeb i mimo centrum MČ |
1.6.4 | podpora rozvoje zařízení pro setkávání občanů |
1.7 | Zlepšené podmínky pro rozvoj podnikání |
1.7.1 | aktivní role MČ při jednání o budoucím využití brownfields a nevyužitých areálů (intenzivnější komunikace s jejich vlastníky) |
1.7.2 | setkávání města a místních podnikatelů (koordinace a spolupráce zásadních projektů, vzájemná podpora k projektům HMP, ŘSD apod.) |
1.7.3 | marketingová podpora místních podnikatelů (tiskové zprávy, prezentace na webu města, …) |
1.8 | Vysoká úroveň veřejné správy v území |
1.8.1 | zefektivnění veřejné správy a veřejného sektoru |
1.8.2 | modernizace zázemí místní veřejné správy |
2. | Odstranění nedostatků v dopravní infrastruktuře a minimalizace negativních vlivů dopravy na životní prostředí |
2.1 | Vymístění tranzitní dopravy z intravilánu MČ |
2.1.1 | zklidnění ulice Náchodská |
2.1.2 | vybudování žel. zastávky na východním okraji intravilánu včetně záchytného parkoviště P+R pro dopravu z Prahy-východ |
2.1.3 | viz další opatření dílčích cílů 2.4 a 2.5 |
2.2 | Minimalizace negativních vlivů dálniční a železniční dopravy na obytné prostředí MČ |
2.2.1 | dokončení a modernizace protihlukových opatření na dálnicích s důrazem na prosazení protihlukového tubusu na SOKP podél místní části Chvaly |
2.2.2 | realizace protihlukových opatření v rámci probíhající Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) - Praha-Vysočany (včetně) a v případě potřeby i po jejím dokončení |
2.2.3 | instalace měřících stanic emisní a hlukové zátěže a jejich provoz v gesci samotné MČ |
2.3 | Nová napojení MČ na dálnice |
2.3.1 | alternativní (druhé) napojení průmyslové zóny na nadřazenou komunikační síť (na D10 nebo na D0) |
2.3.2 | výstavba MÚK Beranka, vč. připojovacích komunikací |
2.4 | Kvalitnější napojení MČ na okolní obce a MČ |
2.4.1 | Rekonstrukce ulice Hartenberská |
2.4.2 | „Jižní propojení“ - komunikace Robotnice (okružní křižovatka Ikea – ul. Božanovská a dále na V) |
2.4.3 | Severovýchodní komunikační spojení (K Zelenči – Bártlova a dále na Zeleneč, nebo Náchodskou ulici) |
2.4.4 | Klánovická spojka (propojení MÚK Beranka na Klánovice) |
2.4.5 | Propojení průmyslové zóny na k.ú. Černý Most na ul. Ocelkova |
2.5 | Odstranění závad na kříženích silničních komunikací s železniční tratí Praha – Lysá nad Labem |
2.5.1 | Realizace podjezdu v ulici Bystrá |
2.5.2 | Podchod pro pěší v ul. Ve Žlíbku a v ul. Bártlova |
2.5.3 | Dokončení podchodu v žst. Horní Počernice do průmyslové zóny |
2.5.4 | Podchod či nadchod v ul. Stoliňská |
2.5.5 | Lávka pro cyklisty přes D0 při žel. trati |
2.6 | Zvýšení dostupnosti parkovacích míst v místech s jejich nedostatkem |
2.6.1 | Řešení P+R u žst. Horní Počernice a vymístění související dopravy v klidu z uličního prostoru mezi žst. a ul. Náchodskou |
2.6.2 | Přijetí koncepce řešení potíží s parkováním v problematických lokalitách MČ |
2.6.3 | Rozšíření parkovacích ploch na sídlištích |
2.6.4 | Vytvoření/rozšíření zón s časově omezenou délkou parkování |
2.6.5 | Řešení rezidenčního parkování v návaznosti na systém v rámci celé Prahy |
2.7 | Dostavba a zkvalitnění cyklistické infrastruktury |
2.7.1 | Aktualizace Koncepce cyklistické dopravy MČ Praha 20 |
2.7.2 | Napojení cyklistických tras na žst. Praha - Horní Počernice (včetně B+R) |
2.7.3 | Napojení cyklistických tras na metro B vč. odstranění lokálních závad na stávajících úsecích |
2.7.4 | Výstavba cyklostezek a cyklotras dle Koncepce cyklistické dopravy MČ Praha 20 a její aktualizace, zejména:
|
2.7.5 | Instalace doprovodné infrastruktury a mobiliáře pro cyklistickou dopravu (stojany, mobiliář pro sdílení jízdních kol apod.) |
2.7.6 | Drobná opatření a stavební úpravy zvyšující bezpečnost a odstraňující bariérovost v cyklistické dopravě (cyklopiktokoridory v ul. Božanovská, integrační opatření v ul. Hartenberská, bezpečnostní opatření v ul. Ve Žlíbku – Malých Běchovic apod.) |
2.7.7 | Podpora při výstavbě cyklostezek |
2.8 | Zlepšení stavu místních komunikací |
2.8.1 | Aktualizace pasportu komunikací ve správě MČ a jeho digitalizace včetně zpracování aktuálních údajů o stavu komunikací a majetkových poměrech pozemků pod nimi |
2.8.2 | Souvislá údržba, stavební úpravy popř. i náhrada místních komunikací v nevyhovujícím stavebně technickém nebo dopravně technickém stavu |
2.9 | Opatření v souvislosti s výstavbou a provozem vysokorychlostní trati |
2.9.1 | Analýza dopadu výstavby a provozu vysokorychlostní trati (VRT) v úsek Praha-Běchovice – Poříčany na území MČ Praha 20 |
2.9.2 | Prosazení řešení vedení VRT na základě urbanistické a krajinářské studie řešící zejména:
|
2.9.3 | Návrh koncepčních dopravních opatření v souvislosti s výstavbou a provozem VRT |
3. | Dosažení co nejvyšší kvality obytného a životního prostředí |
3.1 | Environmentálně šetrný rozvoj s důrazem na optimální vybavenost a podmínky pro obsluhu veřejnou dopravou a cyklodopravou |
3.1.1 | přijmutí oficiálních stanovisek MČ k urbanistickému a dopravnímu řešení velkých rozvojových ploch na základě koncepčních dokumentů (např. územních studií), projednaných napříč zastupitelstvem, s veřejností a s dotčenými vlastníky pozemků |
3.1.2 | jednání s developery za účelem jejich spolupodílu na zajištění občanské vybavenosti související s bytovou výstavbou (vazba na Cíl 1) |
3.1.3 | důraz na koncepční rozvoj bydlení, a to tak, aby byla nebyla nadmíru zatěžována stávající zástavba a infrastruktura (mj. důraz na etapizaci výstavby pro snížení nárazového přetížení místní infrastruktury a občanské vybavenosti) |
3.1.4 | komunikace dle potřeb se sousedícími městskými částmi a obcemi na téma územního rozvoje |
3.2 | Šetrné nakládání se zemědělskou půdou a plochami volné krajiny |
3.2.1 | podpora vhodného způsobu zástavby (územní rozvoj primárně v návaznosti na zastavěné území s efektivnějším využitím ploch) |
3.2.2 | zpracování koncepce rozvoje veřejné zeleně |
3.2.3 | realizace aktivit k minimalizaci důsledků znečišťování ovzduší zemědělskou výrobou (realizace stromořadí, lesních ploch, pásů ochranné zeleně, rozšiřování lesních ploch, funkční oddělení rezidenční zástavby od ploch orné půdy apod.) |
3.2.4 | naplnění koncepce veřejné zeleně podle územního plánu (realizace prvků ÚSES a zelených pásů) |
3.3 | Adaptace na klimatické změny a rozvoj zelené infrastruktury |
3.3.1 | zpracování zásobníku adaptačních a mitigačních (zmírňujících/zpomalujících změny klimatu) opatření |
3.3.2 | realizace projektů za účelem zadržování vody v krajině a efektivnější hospodaření se srážkovými vodami (mj. ve vazbě na opatření 3.4) |
3.3.3 | údržba zeleně v zastavěném území |
3.3.4 | vytváření nových ploch zeleně |
3.3.5 | podpora environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty |
3.4 | Zvýšení odkanalizování celého intravilánu MČ a navýšení kapacit ČOV |
3.4.1 | ujasnění koncepce řešení problematiky nakládání se splaškovými a dešťovými vodami (zejména ujasnění řešení odkanalizování Svépravic - výstavba kanalizačního sběrače H2, nebo zkapacitnění PČOV Svépravice) |
3.4.2 | při budování či zkapacitnění PČOV dbát na využití nejlepších dostupných technologií pro prevenci zápachu |
3.4.3 | zkapacitnění PČOV Čertousy |
3.4.4 | řešení odkanalizování Svépravic (naplnění kapacit PČOV Svépravice) |
3.4.5 | rozšíření kanalizační sítě do neodkanalizovaných lokalit MČ |
3.4.6 | podpora výstavby PČOV Na Sychrově |
3.5 | Pokrytí celého území MČ kvalitním GSM signálem |
3.5.1 | prověření deficitů v zajištění pokrytí území GSM signálem |
3.5.2 | iniciace zajištění pokrytí území GSM signálem příslušnými poskytovateli |
3.6 | Hluk - ochrana obyvatel před nadměrnou hlukovou expozicí |
3.6.1 | výstavba protihlukových stěn podél celého úseku dálnice D11 v KÚ MČ Praha 20 |
3.6.2 | aplikace protihlučného povrchu (tichý alfalt) |
3.6.3 | zklidnění Náchodské |
3.7 | Překonávání bariér tvořených dálnicemi a železnicí |
3.7.1 | realizace projektů vedoucích k překonávání bariér tvořených dálnicemi a železnicemi |
3.7.2 | zachování prostupnosti území přes VRT (vysokorychlostní trať) viz. bod 2.9 |
3.7.3 | těžké překrytí dálnice D11 podél ul. Ke Xaverovu |
3.8 | Zajištění bezbariérové infrastruktury v MČ |
3.8.1 | bezbariérové úpravy na pozemních komunikacích a v rámci objektů občanské vybavenosti |
3.9 | Sanace starých ekologických zátěží |
3.9.1 | řešení problematiky brownfields, které jsou ve vlastnictví MČ (Bílý vrch) |