| Strategie pro veřejné prostory Prahy 10 (2010) |
1. | PROCESNÍ ŘEŠENÍ VEŘEJNÝCH PROSTORŮ |
1.1 | Úpravy veřejných prostorů připravovat v logické časové a prostorové návaznosti |
1.2 | Nízkonákladová drobná řešení jsou nedílnou součástí priorit Strategie |
1.3 | Veškeré stavební činnosti provádět koordinovaně se všemi partnery s cílem zamezit jednoúčelovým opravám a opakované stavební činnosti |
1.4 | V místech nové výstavby či obnovy areálů vytvořit podmínky pro doplnění veřejných prostorů a zlepšení prostupnosti a dostupnosti území |
1.5 | Liniové trasy technické infrastruktury seskupovat do koridorů tak, aby neomezovaly možnost využití veřejných prostorů a neomezovaly veřejnou zeleň |
1.6 | Informování obyvatel různými způsoby (web, noviny, výstavy…) je prvním krokem k zapojení veřejnosti do řešení veřejných prostorů |
1.7 | Zapojovat veřejnost do různých fází plánování – veřejná setkání, komunitní plánování, mítinky na místě, dotazníky atd. K podpoře zapojení veřejnosti do proměny veřejných prostorů slouží projekt Společně měníme Prahu 10 |
1.8 | K proměně veřejných prostorů využívat všech dostupných projektů |
1.9 | Podporovat a rozvíjet fungující místa a osvědčená řešení (využívat místní znalosti a názory obyvatel) |
1.10 | Plán úprav veřejných prostorů bude vycházet z podpory obyvatel a z významu místa |
1.11 | Zajistit pravidelné financování veřejných prostorů a jejich proměny z rozpočtu městské části |
1.12 | Podpořit zvelebování veřejných prostorů systémem grantů městské části |
1.13 | Využívat další veřejné zdroje k spolufinancování úprav veřejných prostorů |
1.14 | Do spolufinancování zapojovat soukromý sektor, případně další partnery či zdroje (např. dotace a fondy), k tomu vytvořit a využívat podpůrné mechanismy |
1.15 | Pravidelně sledovat a vyhodnocovat postup na úpravách veřejných prostorů (hodnocení následně vhodným způsobem zveřejňovat) |
2. | VÝZNAM VEŘEJNÝCH PROSTORŮ |
2.1 | Respektovat stávající cesty, průchody, plácky, obnovovat zaniklé a vytvářet nové s ohledem na charakter místa, tím dbát na zlepšení prostupnosti území |
2.2 | Zachovat stávající a vytvářet nabídku nových cest ve směru pohybu lidí, například ve vazbě na zastávky veřejné dopravy, školy, základní služby a vybavenost, sportovní a rekreační možnosti, významná pracoviště a další možné cíle |
2.3 | Prostupnost území zajistit nepřetržitě, v odůvodněných a logických případech může být omezena (např. časově u pasáží, průchodů, vybraných parků a rekreačních ploch). Omezení prostupnosti nejsou přípustná, vzniknou-li tím slepé cesty |
2.4 | Podporovat nabídku služeb a vybavenosti dle potřeb místních obyvatel |
2.5 | Uplatňovat progresivní modelová řešení (např. v oblasti sociální a v oblasti životního prostředí) a veřejně je prezentovat (web, místní tisk, výstavy, konference...) |
2.6 | . V nové zástavbě a v nových projektech dbát na dostatek veřejných prostorů a na prostupnost území. Zamezit tak vzniku „gated communities“ (uzavřených a neprostupných lokalit) |
3. | CHARAKTER MÍSTA A TRADICE VE VEŘEJNÉM PROSTORU |
3.1 | Respektovat charakter místa a místní specifika (druh zástavby a její typ, topografie, ekonomické podmínky atd) |
3.2 | Obnovovat tradiční prvky a detaily (materiály, tvarová řešení, umělecké prvky…) s ohledem na charakter místa |
3.3 | Rozvíjet veřejné prostory s respektem k historii místa. Historii a její připomínky zakomponovat do nových řešení |
3.4 | Podporovat a umožnit konání tradičních akcí a místních aktivit (obnovovat zaniklé trhy, slavnosti, případně podporovat vznik nových) |
4. | KVALITA VEŘEJNÉHO PROSTORU |
4.1 | Řešení veřejných prostorů musí odpovídat lidskému měřítku (detaily, členění, materiály...) |
4.2 | Zajistit dostatečné zázemí veřejných prostorů (např. odpadkové koše, možnosti k sezení, dostupnost veřejných toalet s prostorem pro přebalování kojenců a pro invalidy) |
4.3 | Využít veřejné prostory pro osvětu (informační tabule, historické fragmenty, výstavy pod širým nebem...) |
4.4 | Mobiliář volit uživatelsky příjemný, srozumitelný (materiál, design, rozmístění, vhodnost využití pro různé uživatele) |
4.5 | Uplatňovat vodní prvky (pítka, kašny, vodní plochy, kaskády...) |
4.6 | Při hospodaření s přírodními zdroji využívat zejména srážkovou vodu a sluneční energií |
4.7 | Klást důraz na ekologický a mikroklimatický význam zeleně v městském prostředí |
4.8 | Městská zeleň má koncepční, kompoziční, estetickou a sociální funkci ve veřejném prostoru. Charakter, umístění a návrh zeleně bude těmto funkcím odpovídat |
4.9 | Stromořadí a travnaté plochy jsou potřebnou součástí uličního prostoru a veřejných zelených ploch. Jejich obnova a doplňování ve vhodných místech je potřebná zejména v blokové zástavbě |
4.10 | Součástí změn budou řešení omezující hluk ve veřejných prostorech (povrchy, technická a organizační opatření, omezení zdrojů hluku atd) |
4.11 | Stanoviště tříděného odpadu jsou v koncepci hl. m. Prahy součástí veřejného prostoru. Rozmístění, uspořádání a úprava stanoviště je nedílnou součástí řešení veřejného prostoru. Potřebné je zavedení jejich jednotného vzhledu, úpravy a úklidu. Stanoviště tříděného odpadu je vhodné doplňovat o informace o třídění odpadů a o sběru nebezpečného odpadu |
4.12 | Ve vybraných exponovaných místech zřizovat podzemní kontejnery na tříděný odpad |
4.13 | Na vhodných místech zřizovat komunitní kompostárny |
4.14 | Reklamy ve veřejném prostoru musí odpovídat svým množstvím, velikostí a typem charakteru místa |
4. | DOPRAVNÍ SYSTÉM |
4.1 | Respektovat stanovené obecné pořadí priorit jednotlivých druhů dopravy (veřejná doprava, chodci, cyklisté, obslužná doprava, cílová individuální doprava, průjezdná doprava) |
4.2 | Dopravní systém organizovat do uspořádaného celku tak, aby bylo zřejmé, že dopravní systém je součástí veřejného prostoru |
4.3 | Rozvíjet synergické vazby mezi jednotlivými druhy dopravy a podporovat nové způsoby kombinované dopravy |
4.4 | Vozovku a parkovací místa dimenzovat úsporným způsobem s ohledem na pořadí priorit jednotlivých druhů dopravy a s ohledem na urbanistické a prostorové podmínky a skutečnost, že jde o komunikaci v městském prostředí a ve veřejném prostoru. Úspornější dimenzování vozovky povede ke snižování rychlosti, počtu vozidel a preferenci menších vozidel. Tím bude podpořena pěší i cyklistická doprava i další využívání prostoru lidmi |
4.5 | V obytných čtvrtích a v místech s vyšším pohybem chodců zavádět „Zóny 30“, zřizovat obytné zóny, v lokálních centrech zřídit pěší zóny |
4.6 | Minimalizovat svislé dopravní značení, zejména ve vedlejších ulicích a v obytných čtvrtích, upřednostňovat takové fyzické úpravy a takové změny v organizaci dopravy, které povedou k odstranění, případně minimalizaci potřeby svislého dopravního značení; tam, kde zůstane, zmenšovat jeho velikost |
4.7 | Omezit vjezd nákladních automobilů do obytných čtvrtí a logicky rozšířit „Zónu 6t“ |
4.8 | Na vytipovaných místech vytvářet sdílený prostor, tzv. „Shared Space“ |
4.9 | Zajistit dostupnost různými formami dopravy, vždy však pěšky (mj. oboustranný chodník) |
4.10 | Stavebními opatřeními bránit ve zneužívání veřejného prostoru nedisciplinovanými řidiči |
5. | VEŘEJNÁ DOPRAVA |
5.1 | Upřednostňovat veřejnou dopravu šetrnou k životnímu prostředí (tramvaje, železnice, metro) |
5.2 | Na vhodných místech preferovat samostatné tramvajové těleso, podle místních podmínek buď zatravněné nebo pojížděné (pro další druhy veřejné dopravy a IZS) |
5.3 | Ve směrech, kde schází ekologická veřejná doprava, upřednostňovat veřejnou autobusovou dopravu |
5.4 | Zastávky a stanice veřejné dopravy řešit jako významný prvek veřejného prostoru s důrazem na jejich umístění s dobrou návazností na přístupové cesty. Zastávky musí být komfortní a bezpečné. Tyto principy ve zvýšené míře platí pro přestupní zastávky a stanice, zvláštní pozornost je nutné věnovat pohodlí a přehlednosti přestupních vazeb |
5.5 | Zastávky autobusů veřejné dopravy standardně umísťovat do jízdního pruhu, přilehlý prostor využít pro rozšíření prostoru nástupiště. Vozovku u zastávek na vhodných místech doplnit o dělící ostrůvek bránící nebezpečnému objíždění autobusu v zastávce |
5.6 | Hranu nástupišť zastávek veřejné dopravy zvyšovat tak, aby usnadnila nástup do tramvaje či autobusu |
5.7 | Hranu nástupiště upravit tak, aby umožňovala těsné najetí autobusu k hraně |
6. | CHODCI A CYKLISTÉ |
6.1 | Zajistit přímé pěší trasy bez zbytečných zacházek a oklik (např. při přecházení vozovky) |
6.2 | Zlepšovat podmínky pro chodce (chodníkové přejezdy, rozvolnění parkování podél pěších tras, doplnění vybaveností, mobiliářem, zelení...), k tomu využívat i netradičních a inovativních forem |
6.3 | Křižovatky řešit způsobem vhodným pro pěší a cyklisty, zejména tomu přizpůsobit režim semaforů (SSZ), přechody pro chodce umisťovat v prodloužení chodníků (přímá cesta), přechody na všech ramenech křižovatek jsou nedílnou součástí řešení (případné vynechání je odůvodnitelné pouze urbanistickými důvody, nikoli dopravními) |
6.4 | Pěší trasy mají být bez bariér, tj. bez zbytečných výškových rozdílů a ztracených spádů (těmi jsou např. podchody či nadchody) |
6.5 | Pěší trasy mají mít vhodné povrchy |
6.6 | Cesty pro cyklisty mají být uspořádány do přehledného, pohodlného a bezpečného systému s ochranou cyklistů před automobily a současně chránící chodce před cyklisty |
6.7 | Chodníky a cyklostezky propojovat pouze v těch místech, kde nebude narušena bezpečnost chodců |
6.8 | V případě stavební činnosti na chodníku je nutné zajistit snadný a bezpečný průchod chodců a to například na úkor vozovky |
7. | AKTIVITY VE VEŘEJNÝCH PROSTORECH |
7.1 | Aktivity a kulturní akce patří do veřejného prostoru (např. předzahrádky restaurací, místa pro příležitostný prodej, možnost instalace podia či výstavních panelů apod.), nesmí však dlouhodobě narušovat jeho funkčnost |
7.2 | Pro drobné pěstitele a řemeslníky na vybraných místech vytvořit tržiště |
7.3 | Fyzická aktivita obyvatel města, jako např. chůze, hry, cyklistika, sport (venkovní posilovny, hřiště pro děti i dospělé, chodecké trasy atd.) je jednou ze základních funkcí veřejného prostoru a musí být podporován její rozvoj |
7.4 | Podporovat školní aktivity a slavnosti ve veřejném prostoru |
7.5 | Na vybraných vhodných místech vytvářet a rozvíjet klidové zóny s dostatečným zázemím |
8. | BEZPEČNOST A ORIENTACE |
8.1 | Veřejný prostor řešit přehledně, bez zbytečného prostorového či výškového členění |
8.2 | Zajistit vhodný orientační systém ve veřejném prostoru (např. umísťováním orientačních map, směrovek k vybraným cílům) včetně doplňování veřejného prostoru o vhodné orientační body (např. solitérní stromy, architektonické či umělecké objekty, herní prvky apod.) |
8.3 | Zajistit dostatečné umělé osvětlení s ohledem na charakter prostoru |
8.4 | Zvláštní pozornost věnovat bezpečnostně problematickým místům (využívat např. bezpečnostní inspekce a bezpečnostní audity, posílení dozoru policií) |
8.5 | Vybraná místa v nočních hodinách uzavírat nebo jim zajistit vhodný režim užívání či dozoru |
8.6 | Posílit společenskou kontrolu veřejného prostoru, tomu přizpůsobit uspořádání místa |
9. | ÚDRŽBA A PÉČE |
9.1 | Veřejným prostorům zajistit pravidelnou a kvalitní údržbu a úklid |
9.2 | Zajistit pravidelnou a odbornou péči o veřejnou zeleň (údržbu a pěstování) |
9.3 | Při úpravách veřejných prostorů dohlížet na kvalitu provedení |
9.4 | Prostory pro výběh psů vybírat s ohledem na charakter veřejného prostoru i na ostatní uživatele. Prostory pro psy jasně vymezit a označit včetně informací pro vlastníky psů |
9.5 | Dohlížet na pořádek ve veřejném prostoru, vytvořit účinné mechanismy k postihu nepořádku |
9.6 | Pravidelně kontrolovat funkčnost chodníků, tj. provádět systematický dohled a následná opatření pro odstranění nedostatků (zejména nevhodně parkující automobily, překážky, nevhodně umístěné dopravní značení atd) |
9.7 | Systematicky postupovat při prevenci před vandalismem ve veřejném prostoru. K tomu využívat společenské kontroly, dohledu policie, volby materiálů a provedení, rychlý a fungující servis |