1. Oblast specifické primární prevence |
1.1 Fungující a účinná koordinace specifické primární prevence
|
1.1.1 Pravidelná jednání pracovní skupiny primární prevence při PK RLK
1.1.2 Koordinace činnosti školních metodiků prevence – metodické porady, semináře, konference
1.1.3 Nastavení systému koordinace – komunikace s obcemi jako zřizovateli škol v oblasti realizace specifické primární prevence
1.1.4 Spolupráce LK se subjekty, které se zabývají primární prevencí a podpora vzájemné spolupráce těchto subjektů
1.1.5 Spolupráce LK s ústředními orgány státní správy: MŠMT, RVKPP, MPSV, MZ
1.1.6 Podpora tvorby a implementace kvalitních Minimálních preventivních programů na školách a školských zařízeních v kraji (zakomponování specifické primární prevence) – využití modelu MPP vytvořeného MŠMT, sdílení zkušeností
1.1.7 Zpracování krajského plánu prevence rizikového chování ve spolupráci s realizátory programů primární prevence
|
1.2 Dostupné programy specifické primární prevence v LK
|
1.2.1 Koordinovaná podpora a rozvoj dlouhodobých programů specifické primární prevence zaměřených na užívání drog, alkoholu, tabáku a hazardní hraní
1.2.2 Koordinovaná podpora a rozvoj programů selektivní a indikované primární prevence (intervenční programy)
1.2.3 Zavádění Standardů odborné způsobilosti programů specifické primární prevence realizované v LK
1.2.4 Zjišťování dostupnosti a efektivity stávajících programů ve vztahu k poptávce po nich
1.2.5 Podpora jednorázových aktivit zaměřených na prevenci užívání alkoholu, tabáku, konopných látek a hraní hazardních her – obzvláště mezi dětmi a mladistvými
|
1.3 Odborný růst subjektů vstupujících do oblasti specifické primární prevence
|
1.3.1 Stanovení výše úvazků a kompetencí metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v LK
1.3.2 Podpora vzdělávání metodiků prevence (specializační studium a další vzdělávání)
1.3.3 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků na školách a školských zařízení v LK
|
1.4 Zajištění informovanosti odborné i laické veřejnosti
|
1.4.1 Informování na webových stránkách jednotlivých poskytovatelů preventivních služeb
1.4.2 Medializace problematiky ve veřejných médiích
1.4.3 Vytvoření databáze poskytovatelů specifické primární prevence na webových stránkách LK
1.4.4 Zpracování závěrečných zpráv o realizaci programů primární prevence
1.4.5 Zpracování Výroční zprávy o realizaci protidrogové politiky LK
|
|
2. Oblast léčby a resocializace |
2.1 Dostupná, kvalitní a provázaná síť služeb léčby a následné péče pro uživatele návykových látek a problémové hráče
|
2.1.1 Koordinovaná podpora služeb léčby a následné péče v LK
2.1.2 Zachování podpory ambulantní léčby v rámci CIPS LK, p. o.
2.1.3 Rozšíření odborně způsobilých služeb ambulantní léčby do dosud nezajištěných regionů za podpory LK a dotčených obcí/regionů
2.1.4 Rozšíření služeb ambulantní léčby problémového hraní (v rámci zvýšení místní dostupnosti služeb AL – viz. 2.1.2)
2.1.5 Spolupráce adiktologických služeb s navazujícími sociálními službami, v nichž se vyskytují klienti se závislostí (společná setkávání, vzdělávání, case management…)
2.1.6 Podpora zapojení klientů v léčbě a doléčování do pracovního procesu, hledání pracovních příležitostí s využitím spolupráce komerčních subjektů (personální agentury)
2.1.7 Hledání možností chráněného bydlení pro osoby v léčbě a doléčování
2.1.8 Spolupráce adiktologických služeb s organizacemi poskytujícími dluhové poradenství v oblasti problémového hráčství
|
2.2 Prostupná a provázaná síť zdravotní a sociální péče pro uživatele návykových látek a patologické hráče
|
2.2.1 Monitoring využití detoxifikačního oddělení při KNL, a. s. s cílem zvýšení jeho dostupnosti pro uživatele drog motivované k léčbě
2.2.2 Monitoring možností motivace pacientů záchytné stanice při KNL, a. s. k léčbě závislosti
2.2.3 Zachování výše podpory na ošetření osob pod vlivem alkoholu a v intoxikaci, a to záchytnou stanicí a nemocnicemi v LK
2.2.4 Podpora využití dané celokrajské kapacity záchytné stanice při KNL, a. s. - zvyšování územní působnosti v rámci LK
2.2.5 Zavedení substituční léčby v Liberci
2.2.6 Podpora spolupráce adiktologických služeb se zdravotnickými službami formou společných setkávání
2.2.7 Podpora spolupráce s Centry pro odvykání závislosti na tabáku v nemocnicích v Liberci a České Lípě
|
2.3 Dostupná péče pro uživatele návykových látek ve vězení
|
2.3.1 Udržení kvality a dostupnosti poradenských a léčebných programů poskytovaných ve věznicích v LK
2.3.2 Zajištění spolupráce s komunitními poradenskými a léčebnými službami při přípravě na ukončení výkonu trestu odnětí svobody a návratu do civilního života
|
|
3. Oblast snižování rizik |
3.1 Dostupná a provázaná síť služeb pro uživatele návykových látek, která je v souladu s poptávkou po těchto službách
|
3.1.1 Koordinovaná podpora služeb snižování rizik v LK
3.1.2 Zvýšení dostupnosti terénních služeb pro drogově závislé na území kraje na základě identifikovaných potřeb
3.1.3 Zvýšení dostupnosti K-centra v České Lípě pro uživatele návykových látek
3.1.4 Zvýšení kapacity K-centra v Liberci s ohledem na vysokou poptávkou
3.1.5 Vybudování centra terciární prevence v Jablonci nad Nisou pro cílovou skupinu osoby závislé, jejich rodiče a osoby blízké
3.1.6 Rozšíření cílové skupiny K-centra v České Lípě o uživatele alkoholu
|
3.2 Navazující síť služeb zaměřených na sociální začleňování osob závislých na návykových látkách
|
3.2.1 Realizace aktivit vedoucích k vytvoření nabídky bydlení pro osoby závislé na návykových látkách, které využívají služeb HR (propagace + finance)
3.2.2 Podpora zapojení aktuálních uživatelů návykových látek do pracovních programů (příležitostná práce, přechodné zaměstnávání)
|
|
4. Oblast koordinace a financování |
4.1 Spolupracující a propojená síť všech aktérů protidrogové politiky v rámci LK
|
4.1.1 Podpora vzájemné spolupráce všech dotčených subjektů (NNO, státní instituce, obce)
4.1.2 Podpora meziresortní spolupráce na krajské a místní úrovni s využitím stávajících platforem (komunitní plánování soc. služeb, lokální partnerství, Zdravotní politika LK apod.)
4.1.3 Podpora vzdělávání všech dotčených subjektů protidrogové politiky v LK
4.1.4 Odborné vzdělávání místních protidrogových koordinátorů ORP
4.1.5 Podpora vzdělávání místních protidrogových koordinátorů v rámci specializačního studia
|
4.2 Finančně a odborně zajištěná minimální síť adiktologických služeb v LK
|
4.2.1 Vydefinování minimální sítě adiktologických služeb Libereckého kraje
4.2.2 Garance víceleté podpory služeb zařazených do minimální sítě adiktologických služeb LK
4.2.3 Zavedení transparentního systémového financování adiktologických služeb Libereckým krajem v souladu se zákonem č. 379/2005 Sb. a zákonem č. 250/2000 Sb.
4.2.4 Aktivní podpora finanční participace jednotlivých obcí na realizaci adiktologických služeb s cílem zvýšení dostupnosti těchto služeb v kraji v rámci systému vícezdrojového financování
4.2.5 Využití možností čerpání finančních prostředků EU na podporu rozvoje adiktologických služeb v rámci programového období 2014 – 2020
|
|
5. Oblast snižování dostupnosti drog |
5.1 Efektivně využívané legislativní a institucionální nástroje regulace dostupnosti drog
|
5.1.1 Kontrola dodržování zákazu podávání a prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků nezletilým a mladistvým
5.1.2 Kontrola provozování loterií a jiných sázkových her v hernách a restauracích
5.1.3 Odhalování drogové trestné činnosti na území Libereckého kraje - toxi tým PČR
5.1.4 Odhalování přestupkového jednání na úseku ochrany před alkoholem a jinými toxikomaniemi dle §30 odst. 1 písm. J zákona č. 200/90 Sb. ve veřejných prostorech (parky, okolí škol, centra měst, skateparky)
|
5.2 Sdílení informací subjektů participujících na protidrogové politice
|
5.2.1 Podpora spolupráce represivních složek s obcemi – městskou policií, sdílení informací v oblasti drogové trestné činnosti a její prevence
5.2.2 Vytváření příležitostí k navázání a prohlubování spolupráce represivních složek s poskytovateli adiktologických a navazujících služeb
5.2.3 Zvyšování povědomí o trestně právní odpovědnosti dětí a mládeže ve vztahu k návykovým látkám
5.2.4 Spolupráce na krajské úrovni v rámci protidrogové politiky (Protidrogová komise) a prevence kriminality
|
|