KRAJ LIBERECKÝ
Znak KRAJ LIBERECKÝ

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Strategický směr"
1 "Cíl"
1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2020-2024

Předškolní vzdělávání

Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost předškolního vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
Navyšování kapacit povolit pouze v individuálně
odůvodněných případech s ohledem na demografický
vývoj, případně výstavbu v lokalitě

V organizaci mateřské školy se zaměřit na lepší možnosti individuálního přístupu ve třídě

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
Ve spolupráci se zřizovateli snižovat počty dětí ve třídě
Podporovat systematickou logopedickou péči s
propojením předškolního a prvního stupně základního
vzdělávání

Základní vzdělávání

Základní vzdělávání Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
V konceptu systémové logopedické péče navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání
Podporovat školy vzdělávající žáky cizince

Síť přípravných tříd povolovat dle aktuálních potřeb zřizovatelů

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Podporovat aktivity vedoucí ke snižování odkladů
povinné školní docházky

Nadále podporovat kvalitu vzdělávání na druhém stupni základního vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Podporovat technické a polytechnické vzdělávání jako součást školních vzdělávacích programů i v mimoškolních aktivitách
Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni základních škol
zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání

Nadále podporovat cílené vzdělávání pedagogů na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Zaměřit další vzdělávání pedagogů na aktuálně
definované problematiky např.: speciální pedagogika,
spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským
pracovištěm, využívání technických možností při výuce
Podporovat školní poradenská pracoviště ve všech
jeho funkcích

Střední vzdělávání

Upravovat skladbu oborů středního vzdělání v souladu s požadavky trhu práce

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
V rámci stávajících kapacit vytvářet podmínky pro
zajištění vertikální i horizontální prostupnosti oborů
Udržovat a rozšiřovat spolupráci se sociálními
partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k
aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce
Podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe a
zaměstnavateli při tvorbě a revizi školních
vzdělávacích programů
Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných
odborníků z praxe pro praktickou výuku ve školách,
popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku u zaměstnavatelů

Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
Podporovat klíčové kompetence např. kompetence k
učení, pracovní, sociální, k řešení problémů, komunikativní atd.
Podporovat technické, přírodovědné a polytechnické
vzdělávání

Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
Zacílit činnosti kariérového poradce a školního
metodika prevence ve středních školách na snižování
předčasných odchodů ze vzdělávání

Vytvářet systém podpory jedinečných, unikátních oborů

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
Podporovat víceoborové třídy u málo naplňovaných
oborů žádaných na trhu práce

Podporovat tradiční řemeslné obory s výučním listem

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
Pokračovat ve Stipendijním programu Libereckého
kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat
podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení
Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci
odborného výcviku a odborné praxe

Vyšší odborné vzdělávání

Podporovat vyšší odborné školy s vysokou uplatnitelností jejich absolventů na trhu práce

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Upřednostňovat obory technicky zaměřené a obory
unikátní na trhu práce
Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli se
zaměřením na praktickou výuku

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami

Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v aktuálně definovaných problematikách např.: speciální pedagogika, spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským pracovištěm, využívání technických možností ve výuce

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Pokračovat v metodickém vedení a spolupráci
školských poradenských zařízení se školními poradenskými pracovišti a ostatními pedagogy, např.
metodická setkání, workshopy, konzultace, konference
Nadále rozvíjet podmínky pro činnost školních
metodiků prevence, výchovných poradců a dalších
pracovníků školního poradenského pracoviště a jejich
koordinaci

Nadále udržovat nabídku oborů středního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Rozvíjet personální, materiální a technické podmínky středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Průběžně vyhodnocovat kapacitní potřebu středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich oborovou strukturu
Podporovat spolupráci středních škol poskytujících
střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se
základními školami, a to zejména ve vztahu k
snižování předčasných odchodů ze vzdělávání

Podporovat spolupráci a komunikaci rodičů a školy

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Nadále realizovat vzdělávací a tréninkové aktivity pro osobnostní rozvoj pedagogů pro komunikaci s různými typy rodičů

Zachovat a zkvalitnit speciální školství jako relevantní možnost inkluzivního vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Nadále rozvíjet multidisciplinární spolupráci na
úrovni obcí a kraje ve školství, sociálních službách, zdravotnictví a další
Iniciovat změnu právní úpravy vztahující se ke
vzdělávání tzv. hraničních žáků, kteří opakovaně či
soustavně selhávají v hlavním vzdělávacím proudu

Poradenské služby

V rámci stávajících subjektů upravit síť pracovišť poradenských zařízení s cílem udržení dostupnosti poradenských služeb

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Realizovat reorganizaci stávajících speciálně
pedagogických center

Podporovat užší spolupráci školských poradenských zařízení a škol

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Vytvářet podmínky pro získávání odborných pracovníků pro poradenská pracoviště

Rozvíjet školní poradenská pracoviště ve všech jeho funkcích

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Nadále podporovat činnost školních metodiků
prevence, výchovných poradců a školních psychologů
a jejich spolupráci

Základní umělecké vzdělávání

Zvýšit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v oblastech, kde je vykazována nižší hodnota stanoveného indikátoru

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Využívat stanovený ukazatel kapacity základních
uměleckých škol pro zajištění rovnoměrné dostupnosti
základního uměleckého vzdělávání

Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků i managementu ZUŠ

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Poskytovat managementu ZUŠ informace z oblasti
řízení školy

Střediska volného času

Zachovat stávající dostatečnou síť středisek volného času

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Podporovat materiální a personální zabezpečení
středisek volného času k zajištění kvalitních
zájmových útvarů

Ve spolupráci se zřizovateli podporovat zájmové činnosti reflektující současné požadavky

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Vytvářet podmínky pro rozvoj zájmového vzdělávání
i pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných
Podporovat aktivity vedoucí ke sdílení mezigeneračních zkušeností

Ústavní a ochranná výchova

Podporovat náhradní rodinnou péči tam, kde je pro dítě vhodná

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
Vytvářet podmínky pro systém sdílených externích
poradenských služeb (etoped, dětský psycholog) a
spolupracovat se sociálními partnery

Zkvalitňovat poskytování ústavní výchovy

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
Zavádět, dodržovat a vyhodnocovat Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče

Domovy mládeže

Zachovat dostatečnou dostupnost domovů mládeže

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
Posuzovat kapacity domovů mládeže s ohledem na
demografický vývoj a jejich dostupnost

Zvyšovat kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů
mládeže
Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů
mládeže

Školní družiny

Zajistit možnost zájmového vzdělávání ve školní družině pro 50 % žáků prvního stupně dané základní školy

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Ve spolupráci se zřizovateli zajistit vyrovnání disparit
Posilovat kapacity v obcích s omezenou dopravní
dostupností a nízkou nabídkou jiných volnočasových
aktivit

Zařízení školního stravování

Podporovat školská stravovací zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Využít nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy
Podporovat školy zapojené do projektu "Zdravá školní jídelna"

Podporovat začlenění dětí, žáků a studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a
studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou
účastnit

Pedagogičtí pracovníci

Ve spolupráci s pedagogickou fakultou i vedením škol motivovat studenty i stávající pedagogické pracovníky k práci ve školství

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
V rámci managementu školy hledat cesty pro získání
a udržení kvalifikovaných pedagogických pracovníků

Metodicky vést začínající pedagogické pracovníky i ředitele škol

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Využívat metod mentoringu, uvádějících pedagogů,
hospitací a jiných metod u začínajících pedagogů i v
dalším průběhu kariéry pedagogického pracovníka

Systematicky využívat DVPP pro zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
V rámci DVPP se zaměřit na prioritní oblasti jako
společné vzdělávání, využívání digitálních technologií ve výuce, podporu informatického myšlení a digitální gramotnosti pedagogických pracovníků
Podporovat stáže učitelů odborného výcviku a
odborných předmětů u zaměstnavatelů
Podporovat výměnu zkušeností mezi školami a sdílení příkladů dobré praxe

Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Podporovat vzdělávání ředitelů škol v manažerských
dovednostech

Kvalita a hodnocení počátečního vzdělávání

Podporovat dobré klima a kvalitu vzdělávání na všech stupních

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Prostřednictvím DVPP zvyšovat kompetence
pedagogických pracovníků v potřebných oblastech
jako individuální přístup, komunikace s žákem, rodiči, efektivní využívání nových metod ve výuce

K průběžnému zvyšování kvality zavádět prvky formativního hodnocení

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat management školy k formativnímu
hodnocení při vedení pedagogických pracovníků
Zavádět metody formativního hodnocení jako
nezbytnou součást individuálního přístupu k dítěti,
žákovi

Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v metodách formativního hodnocení

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v
metodách a aplikaci formativního hodnocení

Celoživotní vzdělávání

Podporovat další vzdělávání ve školách

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Propagovat nabídky celoživotního vzdělávání ve
školách u široké veřejnosti
Podporovat školy jako autorizované osoby v rámci
Národní soustavy kvalifikací

Zaměřit aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje na aktuální požadavky v celoživotním vzdělávání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Koordinovat vybrané aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje s požadavky dle aktuálních potřeb v oblasti DVPP i celoživotního vzdělávání

Jazykové vzdělávání

Zkvalitňovat jazykovou výuku

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat zahraniční zájezdy, jazykové pobyty a
výměnné pobyty pro žáky i pedagogické pracovníky
Využít geografickou polohu Libereckého kraje k
podpoře výuky německého jazyka jako dalšího cizího
jazyka
Podporovat spolupráci s partnerskými školami,
odborné stáže u zahraničních zaměstnavatelů a
zahraniční mobilitu

Informační a komunikační technologie

Podporovat modernizaci vybavení škol

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Modernizovat ICT ve školách
Podporovat připojení škol k vysokorychlostnímu
internetu a posílení školních datových sítí

Zavádět znalosti v oblastech digitálních technologií do výuky

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat prvky polytechnické výchovy, rozvoj
digitálních kompetencí, informatického myšlení a
prohlubovat znalosti z oblasti kybernetické
bezpečnosti na všech stupních vzdělávání již od
mateřských škol

Podporovat rozvoj digitálních kompetencí pedagogů

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat další vzdělávání pedagogických
pracovníků směřující k využívání ICT ve výuce

Účelně využívat ICT ve vzdělávání (mezioborová prostupnost ICT)

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat sdílení příkladů inspirativní praxe

Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta

Podporovat krajský systém EVVO pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotního vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci
škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO
Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a
školských zařízení Libereckého kraje

Prevence rizikového chování

Koordinovat specifickou primární prevenci ve školství ve spolupráci s dalšími resorty

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Realizovat preventivní aktivity ve školách a školských zařízeních
Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými
poskytovateli
Poskytovat žákům a rodičům informace v oblasti
primární prevence

Vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti specifické primární prevence

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podporovat okresní metodiky prevence při pedagogicko-psychologických poradnách
TISK
i