1.2.1.1 Provedení tzv. „auditu“ stávajících průmyslových zón a after care existujících zahraničních investorů
1.2.1.2 Tvorba systému komplexní podpory průmyslových zón na úrovni kraje
1.2.2 Podpora rozvoje vybraných průmyslových odvětví a posilování strategických a logistických služeb
1.2.2.1 Podpora vybraných odvětví průmyslu
1.2.2.2 Zdůraznění předností lidských zdrojů JMK pro nadnárodní společnosti
1.2.2.3 Podpora strategických a logistických služeb
1.2.3 Systematický rozvoj otevřeného podnikatelského prostředí, které bude vytvářet podmínky pro zahájení a další rozvoj podnikatelských aktivit, včetně rozvoje lidských zdrojů v podnikatelských subjektech
1.2.3.1 Podpora informovanosti podnikatelských subjektů v kraji
1.2.3.2 Podpora tvorby „profesní mapy potřeb pracovních sil“
1.2.4 Podpora přípravy rekvalifikací v souladu s potřebami trhu práce
1.2.4.1 Podpora rekvalifikace pracovníků
1.2.4.2 Podpora vzdělávání pro nové (Hi-Tech) technologie
1.3 CESTOVNÍ RUCH
1.3.1 Zkvalitnění služeb a infrastruktury pro podporu rozvoje cestovního ruchu
1.3.1.1 Rozvoj infrastruktury a služeb v cestovním ruchu
1.3.1.2 Rozvoj informovanosti v cestovním ruchu
1.3.1.3 Vybudování informačního a rezervačního systému cestovního ruchu
1.3.1.4 Podpora využívání dopravní infrastruktury pro potřeby cestovního ruchu
1.3.2 Vytvoření konkurenceschopných produktů cestovního ruchu a jejich propagace
1.3.2.1 Tvorba specifických produktů cestovního ruchu
1.3.2.2 Podpora propagace JMK
1.3.2.3 Podpora rozvoje lidských zdrojů v cestovním ruchu
1.4 ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ
1.4.1 Stabilizace podnikatelské struktury středních a velkých podniků s oporou v přehledných právních vztazích k pozemkovému majetku
1.4.1.1 Modernizace zemědělských a lesnických podniků ke zlepšování výkonnosti, zlepšování kvality a k zvyšování přidané hodnoty produktů
1.4.1.2 Racionální prostorové uspořádávání venkovské krajiny podle potřeb efektivního a environmentálně zodpovědného hospodaření na zemědělské a lesní půdě
1.4.1.3 Odborné vzdělávání a poradenství
1.4.2 Koncentrace na základní komodity, ve kterých lze uspět na globálním trhu
1.4.2.1 Produkce Moravského sladu
1.4.2.2 Produkce vepřového masa
1.4.2.3 Certifikovaná produkce drůbežího masa
1.4.3 Spolupráce podnikatelů prvovýroby na vyšším stupni horizontální integrace mezi sebou, i vertikálně s klíčovými dodavateli a zpracovateli
1.4.3.1 Rozvoj organizací výrobců zemědělské a lesnické prvovýroby stávajících i nově zakládaných k širšímu propojování horizontálnímu i v komoditních vertikálách ke zvyšování konkurenceschopnosti v podmínkách jednotného trhu EU
1.4.3.2 Vytvoření klastru Moravské víno
1.4.4 Komplexní zvládnutí vybraných produkčních vertikál s využitím nových, ekologicky příznivějších technologií, zajišťující certifikovanou kvalitu od vstupů po finální výrobky s vyšší přidanou hodnotou
1.4.4.1 Komoditní vertikála kukuřice
1.4.4.2 Regionální produkce rybího masa
1.4.4.3 Komoditní vertikála listnaté dřevo
1.4.5 Zvyšování nezávislosti oboru na vnějších zdrojích energie
1.4.5.1 Rozvoj produkce zpracování a využití biomasy jako obnovitelného zdroje energie (OZE)
1.4.5.2 Produkce a zpracování technických obilovin na bioetanol
2. Životní prostředí
2.1 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
2.1.1 Obnova přirozeného stavu malých a středně velkých vodních toků, opatření proti povodním
2.1.1.1 Revitalizace vodních ekosystémů a polyfunkční využívání vodních toků
2.1.1.2 Omezení aktivit v záplavovém území a citlivá opatření proti povodním
2.1.2 Rozvoj územní ochrany biodiverzity přírodních systémů a krajinných hodnot
2.1.2.1 Podpora institucionální územní ochrany jednotlivých prvků evropské ekologické sítě (EECONET)
2.1.2.2 Posilování rozvoje udržitelnosti sídel
2.1.2.3 Zpracování projektů trvalé udržitelnosti a podpora jejich zavádění využitím více zdrojů (EU, národní, krajské, lokální)
2.1.3 Projekt Čisté povodí Svratky, příprava projektu Čistá vodní nádrž Vranov
2.1.3.1 Obnova kvality vody ve Svratce
2.1.3.2 Příprava projektu „Čistá vodní nádrž Vranov“
2.1.4 Řešení dopadů lidské činnosti na životní prostředí
2.1.5.1 Podpora využívání obnovitelných zdrojů energie, iniciace a podpora realizace projektů na úspory energie
2.1.5.2 Snižování energetické spotřeby v kraji
2.1.6 Zkvalitnění environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO)
2.1.6.1 Realizace Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
2.1.6.2 Podpora vznikajícího systému Místních agend 21
3. Lidské zdroje
3.1 OBYVATELSTVO A TRH PRÁCE
3.1.1 Zlepšení profesní přípravy mládeže a odborného vzdělávání pracovníků podporou spolupráce institucí a struktur zajišťujících vazby mezi sférou vzdělání a oblastí trhu práce
3.1.1.1 Zlepšení možností využívání pracovní síly
3.1.1.2 Vybudování informačního systému o potřebě profesí
3.1.1.3 Systemizace vzdělávání a výcviku poradců při volbě povolání na základních a středních školách
3.1.1.4 Zvyšování kvality vzdělávacích procesů, rozvoj nových programů pro vzdělávání a rekvalifikace
3.1.1.5 Podpora rozvoje terciárního vzdělávání
3.1.2 Posílení spolupráce institucí na trhu práce s ohledem na potřebu efektivní realizace aktivní politiky zaměstnanosti, programů prevence před dlouhodobou nezaměstnaností a nezaměstnaností rizikových skupin obyvatelstva...
3.1.2.1 Posílení koordinace institucí, které zajišťují vzdělávací aktivity v JMK, s vazbou na potřeby trhu práce
3.1.2.2 Posílení úlohy krajských institucí v oblasti trhu práce a sociální oblasti
3.1.2.3 Podpora efektivního fungování úřadů práce
3.1.3 Zvýšení podílu osob zapojených do systému celoživotního učení, rozvinutí nabídky kvalitních vzdělávacích a populárně naučných programů z hlediska potřeb trhu práce i širších potřeb kultivace lidského potenciálu
3.1.3.1 Podpora rozvoje celoživotního učení
3.1.3.2 Vytváření podmínek pro rozvoj celoživotního vzdělávání
3.1.4 Zlepšování podmínek pro podnikání a rozvoj malého a středního podnikání (zvyšováním flexibility pracovní síly, zlepšováním materiálních podmínek, snižováním administrativní zátěže)
3.1.4.1 Podpora spolupráce zaměstnavatelů a veřejných institucí
3.1.4.2 Podpora zaměstnavatelů vytvářejících příznivé podmínky pro zaměstnance
3.1.4.3 Zvyšování profesní mobility pracovní síly efektivním systémem rekvalifikací
3.1.4.4 Zvyšování mobility pracovní síly
3.1.5 Posílení integrace osob ohrožených sociálním vyloučením, zejména cestou zlepšení přístupu ke vzdělání a zaměstnání
3.1.5.1 Integrace osob ohrožených sociálním vyloučením
3.1.5.2 Posilování integrace zdravotně postižených a zdravotně znevýhodněných dětí, žáků a studentů
3.1.5.3 Zvýšení efektivity procesu zprostředkování zaměstnání
3.1.5.4 Posilování rovných příležitostí na trhu práce
3.1.6 Zvyšování kvality života obyvatel – rozvinutí preventivních programů (zdravotní prevence, protidrogová prevence, prevence sociálně patologických jevů atd.) a podpora rozvoje terénních sociálních služeb
3.1.6.2 Podpora vytváření podmínek pro poskytování sociální péče v domácím prostředí klienta
3.1.6.3 Koncepční přístup k péči o zdraví obyvatel
3.1.6.4 Podpora aktivního života seniorů
3.2 SOCIÁLNÍ INFRASTRUKTURA
3.2.1 Podpora optimalizace sítě škol a vzdělávacích oborů při udržení jejich dostupnosti ze všech částí kraje
3.2.1.1 Zachování dostatečné sítě škol, především v malých a obtížně dostupných obcích
3.2.1.2 Přizpůsobení struktury studijních oborů vyučovaných na středních a vyšších odborných školách potřebám trhu práce
3.2.2 Zajištění potřebných kapacit zdravotních a sociálních služeb ve všech částech kraje a jejich vzájemné provázanosti, zlepšení podmínek pro jejich efektivní hospodaření
3.2.2.1 Optimalizace struktury sítě zdravotnických zařízení a výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby
3.2.2.2 Zvýšení dostupnosti sociálních služeb a zlepšení technického stavu stávajících zařízení sociální péče
3.2.2.3 Podpora poskytovatelů zdravotně-sociálních služeb
3.2.2.4 Zlepšení způsobu financování zařízení sociální péče
3.2.2.5 Zavedení certifikace kvality zdravotnických zařízení a zařízení sociální péče
3.2.3 Stimulace rozvoje služeb v domácím prostředí, rozvoj komunitních center a respitní péče
3.2.3.1 Podpora subjektů poskytujících sociálních služby v domácím prostředí klienta
3.2.3.2 Podpora fungování zařízení poskytujících respitní péči
3.2.3.3 Podpora rozvoje komunitních center
3.2.4 Rozvinutí infrastruktury, technických prostředků, institucí a aktivit pro zájmovou činnost obyvatel – kulturní a sportovní vyžití, zájmové vzdělávání...
3.2.4.1 Podpora kulturních a sportovních aktivit
3.2.4.2 Výstavba a údržba zařízení pro zájmovou činnost (kulturní, sportovní)
3.2.4.3 Podpora informační společnosti
3.2.4.4 Podpora organizací a spolků zabývajících se zájmovou činností obyvatel
3.2.4.5 Péče o přírodní dědictví kraje
3.2.4.6 Péče o kulturní dědictví kraje
4. Osídlení
4.1 MĚSTSKÁ SÍDLA
4.1.1 Koncepčně usměrňovaný proces suburbanizace
4.1.1.1 Zpracování a schválení územních plánů velkých územních celků (Břeclavska, okresu Znojmo, Brněnské regionální aglomerace) a následné zpracování ZÚR JMK (v případě přijetí nového stavebního zákona)
4.1.1.2 Definování suburbánního území a stanovení zásad usměrňování jeho územního rozvoje (vytvoření soustavy nástrojů k ovlivňování rozvoje sídel v tomto území)
4.1.1.3 Zpracování územních plánů a jiných koncepčních rozvojových dokumentů obcí a jejich sdružení
4.1.2 Snížení regionálních rozdílů v kvalitě života v jednotlivých oblastech JMK s důrazem na stabilizaci marginálních území (bydlení, podnikání, služby)
4.1.2.1 Definování marginálních oblastí a jejich obcí
4.1.2.2 Stanovení programu podpory sídelní struktury a krajiny marginálních oblastí (vytvoření soustavy nástrojů podpory udržitelného rozvoje sídel v tomto území)
4.1.2.3 Podporování projektů stabilizace a rozvoje bydlení, různých forem podnikání a služeb v marginálních oblastech s cílem zajištění udržitelného rozvoje (zastavení vylidňování, zajištění péče o krajinu)
4.1.3 Diferencované zajištění dopravní obslužnosti všech částí kraje
4.1.3.1 Podporování IDS ve vybraných směrech v duchu zásad rozvoje sídelní struktury s cílem usměrnění suburbanizace
4.1.3.2 Zajištění garantované dopravní obsluhy celého území JMK veřejnou dopravou
4.1.4 Koordinovaný rozvoj měst při hranici s Rakouskem (Znojmo, Mikulov, Břeclav)
4.1.4.1 Institucionální základ rozvoje měst při hranici s Rakouskem
4.1.4.2 Zpracování programů a projektů přeshraniční spolupráce se zaměřením na turistický ruch, rekreaci, ochranu přírodních hodnot
4.1.4.3 Zpracování projektů zkvalitnění dopravního propojení příhraničních oblastí (doprava, automobilová doprava, cyklistická doprava a pěší pohyb)
4.1.5 Stabilizace bydlení ve městech (obnova bytového fondu, regenerace panelových sídlišť, vytvoření krajských nástrojů pro podporu bydlení atd.)
4.1.5.1 Zpracování a naplňování krajské koncepce bydlení
4.1.5.2 Zpracování programu obnovy sídel, nové bytové výstavby a obnovy stávajícího bytového fondu
4.1.5.3 Zpracování programu odstraňování vad panelové výstavby a humanizace sídlišť
4.1.5.4 Zpracování programu regenerace městského prostředí
4.1.6 Realizace projektů brownfields
4.1.6.1 Zpracování pasportu území typu brownfields (nevyužívané průmyslové, zemědělské a vojenské areály)
4.1.6.2 Zpracování významných projektů typu brownfields
4.1.6.3 Marketing projektů typu brownfields
4.2 VENKOVSKÝ PROSTOR
4.2.1 Diferencované zvýšení atraktivity venkovských obcí pro bydlení i pro podnikání prostřednictvím zkvalitňování jejich dopravní a technické infrastruktury a občanské vybavenosti, s rozvinutím podmínek specifických pro oblast cestovního ruchu
4.2.1.1 Zpracování programů rozvoje venkova
4.2.1.2 Podpora aktivit oživujících rázovitost venkova a jeho stavebního fondu
4.2.1.3 Obnova veřejných budov, veřejných prostranství, památek a místních pozoruhodností s cílem zachování specifického rázu sídel a venkovské krajiny
4.2.1.4 Zajištění nezbytné technické infrastruktury venkovských sídel na úrovni minimálních standardů EU
4.2.1.5 Podpora rozvoje místní občanské vybavenosti a veřejných služeb s přednostním využíváním stávajících nevyužitých objektů
4.2.1.6 Podpora rozvoje veřejné dopravy jako podmínky zajištění obslužnosti venkovského prostoru
4.2.1.7 Podpora rozvoje partnerské spolupráce na společných projektech rozvoje infrastruktury a vybavenosti venkovských sídel (podpora sdružení obcí)
4.2.1.8 Identifikace potenciálních rozvojových jader ve venkovském prostoru
4.2.2 Diverzifikace podnikatelských aktivit ve venkovských oblastech kraje
4.2.2.1 Podpora energetické nezávislosti venkovského prostoru
4.2.2.2 Podpora rozvoje řemesel a místních (krajových) originalit
4.2.2.3 Podpora venkovské turistiky a agroturistiky a navazujících služeb v rekreačně a krajinářsky vhodných lokalitách
4.2.2.4 Podpora vzniku a rozvoje nových firem přinášejících výrobu s vyspělou technologií, vysokou přidanou hodnotou nebo s využitím místních zdrojů
4.2.2.5 Rozvoj poradenských a informačních služeb vč. rozvoje informatiky a využití informačních technologií ve venkovském prostoru
4.2.2.6 Rozvoj profesní přípravy pro podnikatelskou činnost a nové technologie
5. Dopravní a technická infrastruktura
5.1 DOPRAVA A DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
5.1.1 Dobudování a zkvalitnění silniční sítě v JMK
5.1.1.1 Dobudování sítě rychlostních silnic a zkapacitnění páteřní dálnice D1
5.1.1.2 Modernizace sítě silnic I. třídy
5.1.1.3 Opravy havarijního technického stavu silnic II. a III. tř. a jejich objektů, modernizace sítě krajských silnic
5.1.1.4 Zavádění systémů telematiky do řízení silničního provozu
5.1.2 Modernizace železniční infrastruktury v JMK
5.1.2.1 Modernizace a zkapacitnění nejvýznamnějších nekoridorových tratí
5.1.2.2 Přestavba nejvýznamnějších železničních uzlů Brno a Břeclav
5.1.2.3 Doplnění nových železničních zastávek ve vhodných lokalitách
5.1.2.4 Rozvoj kombinované dopravy a veřejné logistiky
5.1.2.5 Zajištění územní ochrany pro vysokorychlostní tratě
5.1.2.6 Modernizace železniční trati Brno – Přerov
5.1.3 Rozvoj letecké dopravy
5.1.3.1 Modernizace a rozvoj mezinárodního letiště Brno-Tuřany
5.1.4 Rozvoj veřejné osobní dopravy
5.1.4.1 Zavedení integrovaného dopravního systému na celém území kraje, budování a modernizace přestupních uzlů
5.1.4.2 Modernizace vozového parku dopravců
5.1.4.3 Spolupráce v dopravě se sousedními kraji a státy
5.1.5.1 Větší segregace cyklistické a automobilové dopravy
5.2 TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA
5.2.1 Zabezpečení dostatečného objemu kvalitní pitné vody z povrchových a z podzemních zdrojů a její dodávky technicky dokonalými veřejnými vodovody...
5.2.1.1 Podpora rekonstrukce zastaralých a nevyhovujících vodovodních sítí
5.2.1.2 Důsledné sledování možných ohrožení kvality vodních zdrojů a předcházení negativním vlivům hospodářské činnosti na vodní zdroje
5.2.1.3 Iniciace vyhledávání nových zdrojů kvalitní pitné vody
5.2.1.4 Podpora zpracovávání dokumentace k řešení komplexního čištění vod v území
5.2.1.5 Podpora a iniciace budování kanalizace a čistíren odpadních vod v obcích
5.2.1.6 Podpora rekonstrukce nevyhovujících kanalizačních systémů
5.2.1.7 Iniciace vyhledávání nových zdrojů kvalitní pitné vody
6. Spolupráce
6.1 ÚZEMNÍ A MEZIREGIONÁLNÍ SPOLUPRÁCE
6.1.1 Podpora institucionální spolupráce při přípravě a realizaci projektů v rámci přeshraniční spolupráce (Slovensko a Rakousko)
6.1.1.1 Regionální a přeshraniční otázky v regionu CENTROPE
6.1.1.2 Iniciace přeshraniční spolupráce obcí, podnikatelských i neziskových subjektů
6.1.1.3 Podpora komplexních řešení problémů příhraničních oblastí
6.1.1.4 Rozvoj spolupráce JMK a euroregionů
6.1.2 Rozvoj spolupráce různých subjektů na mezinárodní úrovni, zejména v oblasti vědy, inovací, hospodářství, lidských zdrojů, kultury a cestovního ruchu
6.1.2.1 Posilování vědeckých kontaktů v regionu CENTROPE a v zemích Visegradské spolupráce
6.1.2.2 Spolupráce JMK se zahraničními regiony a zahraničními subjekty
6.1.2.3 Podpora zahraničních aktivit subjektů z Jihomoravského kraje
6.1.3 Rozvoj partnerství při řešení společných problémů a přípravě nebo realizaci společných projektů jak mezi kraji v rámci regionu NUTS 2, tak s ostatními kraji v rámci ČR, podporující udržitelný rozvoj kraje a upevňující vztahy mezi regiony
6.1.3.1 Iniciace společných rozvojových projektů se sousedními kraji
6.1.3.2 Rozvíjení spolupráce s krajem Vysočina
6.1.3.3 Koncepční řešení rozvoje území na hranicích krajů
6.1.3.4 Iniciace společných rozvojových projektů se sousedními kraji
6.1.4 Rozvoj všestranné spolupráce mezi regionálními partnery na území kraje při uskutečňování přijatých rozvojových záměrů
6.1.4.1 Vytváření nástrojů pro efektivní spolupráci obcí při jejich rozvoji
6.1.4.2 Podpora spolupráce soukromého a veřejného sektoru při realizaci rozvojových projektů
6.1.4.3 Posílení role Rady hospodářské a sociální dohody JMK
6.1.4.4 Podpora koncepčního zapojení neziskových organizací a občanů do spolupráce při rozvoji kraje