A.1.1 Pravidelný svoz městského komunálního odpadu pro 100% obyvatel města
A.1.2 Nabídnout smluvní zajištění svozu u 100% právnických a fyzických osob oprávněných k podnikání s povinností ohlašování odpadů, které nemají uzavřenou smlouvu s oprávněnou osobou
A.2 Udržovat nádoby na shromažďování směsného KO v počtu a stavu vyhovujícím potřebám obyvatel města
A.2.1 Udržovat (případně dovybavit a modernizovat) unifikované nádoby na shromažďování směsného KO na standardu 4-6 l/obyvatele a den; maximální docházková vzdálenost 100 m
A.2.2 Požadovat po svozové firmě modernizovat svozové prostředky z hlediska výkonů a emisí (min. EURO II)
A.3 Podporovat naplnění republikového a krajského cíle POH na zvýšení materiálového využití komunálních odpadů na 50% do konce roku 2010
A.3.1 Při zpracování směsného komunálního odpadu, v závislosti na technických a ekonomických možnostech, upřednostňovat využívání směsného komunálního odpadu před jeho odstraňováním
A.3.2 Při zpracování směsného komunálního odpadu, v závislosti na technických a ekonomických možnostech, upřednostňovat energetické využívání směsného komunálního odpadu před jeho skládkováním
A.4 Zajistit přestavbu skládkového areálu skládky "Henčov" na středisko pro zpracování odpadů
A.4.1 Podporovat a aktivně se účastnit na stávajícím přebudování a rozšiřování skládkového areálu skládky Henčov
A.4.2 Zajistit další rozšíření adovybavení skládkového areálu, zařízení na roztřídění směsného komunálního odpadu na spalitelnou a těžkou frakci (2010), balící linka na spalitelnou část roztříděného komunálního odpadu (2010)
B. SEPAROVANÝ SBĚR A VÝKUP DRUHOTNÝCH SUROVIN
B.1 Zahustit síť sběrných nádob na tříděný odpad
B.1.1 Postupně zahušťovat síť hnízd sběrných nádob na třídený odpad
B.1.2 Upravit četnost svozu
B.1.3 Vybavit sběrné nádoby názornými popiskymi, co lze do nich dávat
B.2 Zajistit oddělený sběr bílého a barevného skla
B.2.1 Doyvbavit stávající hnízda sběrných nádob na separovaný sběr kontejnery na oddělený sběr bílého a barevného skla
B.2.2 Upravit četnost svozu bálého a barevného skla
B.2.3 Pravidelně informovat občany o prospěšnosti odděleného sběru bílého a barevného skla
B.3 Podporovat separovaný sběr odpadů u firem a objektů občanské vybavenosti
B.3.1 Nabídnout prostřednictvím svozové firmy smluvní zajištění svozu separovaného sběru u 100% právnických a fyzických osob oprávněných k podnikání s povinností ohlašování odpadů
B.3.2 Sběr a svoz papíru, lepenky, plastů, kovů a skla z objektů občanské vybavenosti (úřady, školy)
B.4 Zapojit sběrny a výkupny odpadů do systému odpadového hospodářství města
B.4.1 Uzavřít smlouvu s majiteli a provozovateli sběren a výkupen odpadů o jejich zapojení do systému odpadového hospodářství města
B.4.2 Při evidování vykoupených odpadů důsledně rozlišovat odpady přijaté od občanů a živnostníků
B.4.3 V ročním hlášení o produkci odpadů vykazovat pouze odpady vykoupené od občanů města
B.5 Využívat a případně podporovat rozšíření dotříďovací linky na separovaný odpad a nápojový kartón
B.5.1 Pro dotřiďování odděleně sesbíraných plastů včetně nápojových kartónů nadále využívat dotříďovací linky na plasty a nápojový kartón v blízkém okolí
B.5.2 V případě nutnosti podporovat rozšíření dotříďovacích linek na plasty a nápojévý kartón v blízkém okolí
C. NAKLÁDÁNÍ S OBJEMNÝMI ODPADY
C.1 Provozování sběrných dvorů
C.1.1 vybudovat další 3 sběrné dvory, každý s obslužností až pro 15 000 obyvatel
C.1.2 Zajistit provoz 4 sběrných dvorů každý s obslužností až pro 15 000 obyvatel
C.1.3 Vybavit sběrné dvory odpovídajícím počtem nádob
C.1.4 Nabídnout (v případě zájmu smluvně zajistit) okolním obcím množnost využívat sběrné dvory na území města
C.1.5 Na sběrném dvoře důsledně evidovat přijaté odpady od občanů města, od občanů z okolních obcí a od firem
C.2 Pravidelný sezónní svoz objemných odpadů pro občany žijící v lokalitách s docházkovou vzdáleností na sběrný dvůr větší než 1 km
C.2.1 Vyhodnotit a v případě potřeby upravit stávající síť stanovišť pro sezónní umístění kontejnerů na objemný odpad
C.2.2 Pravidelně rozmísťovat a svážet kontejnery na objemný odpad
C.2.3 Pravidelně informovat občany o rozmístění kontejnerů na objemný odpad
C.3 Dle ekonomických možností upřednostňovat využívání objemných odpadů před jejich zneškodněním
C.3.1 Minimalizovat skládkování objemných odpadů
C.3.2 Upřednostňovat materiálové využití objemných odpadů před energetickým
C.3.3 Pravidelně posuzovat a ekonomicky vyhodnocovat náklady na materiálové a energetické využívání objemných odpadů
D. NAKLÁDÁNÍ S BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÝMI A SPALITELNÝMI ODPADY
D.1 Podporovat kompostování BRKO přímo u občanů
D.1.1 Možnost nabídky finanční podpory pro nákup pomůcek pro domácí kompostování pro občany města mající možnost kompostovat
D.1.2 Realizovat projekt "kompostování na školních zahradách"
D.1.3 Do roku 2008 zpracovat studii zaměřenou na ekonomické vyhodnocení zavedení pravidelného odděleného svozu biologicky rozložitelných odpadů přímo od občanů
D.2 Zajisztit oddělený sběr a využití biologicky rozložitelných komunálních odpadů
D.2.1 V rámci provozování sběrného dvora samostatně sbírat biologicky rozložitelné (kompostovatelné) odpady
D.2.2 V rámci provozování sběrného dvora začít samostatně sbírat dřevní odpady
D.3 Vybudovat a provozovat kompostárnu na kompostování BRO pocházejících z území města
D.3.1 Vybudování velkokapacitní kompostárny pro kompostování BRO v areálu skládky Henčov
D.3.2 Provozovat a využívat vybudovanou kompostárnu pro kompostování BRO s využitím kompostu pro potřeby města
E. NAKLÁDÁNÍ S NEBEZPEČNÝMI ODPADY
E.1 V rámci provozu sběrného dvora umožnit občanům odložení všech druhů nebezpečných odpadů do zajištěných kontejnerů
E.1.1 Zajistit dostatečné množství kontejnerů na nebezpečné odpady odkládané na sběrný dvůr
E.1.2 Zabránit smíchání jednotlivých druhů přijatých nebezpečných odpadů
E.1.3 Při předávání odpadů oprávněným osobám upřednostňovat materiálové a energetické využití nebezpečných odpadů před jejich odstraněním
E.2 Pravidelný svoz nebezpečných odpadů pro občany žijící v lokalitách s docházkovou vzdáleností na sběrný dvůr větší než 1 km
E.2.1 Stanovit zastávková místa pro mobilní sběr nebezpečných odpadů, optimální docházková vzdálenost pro občany max.400m.
E.2.2 Minimálně 2x za rok provádět ve vybraných lokalitách mobilní sběr nebezpečných odpadů
E.2.3 Inforomovat občany o mobilním sběru nebezpečných odpadů minimálně 14 dní před jeho realizací
E.3 Zajištění sběru a likvidace nebezpečných odpadů oprávněnou osobou u 100% právnických afyzických osob oprávněných k podnikání
E.3.1 Pravidelně kontrolovat zajištění sběru nebezpečných odpadů u právnických a fyzických osob oprávněných k podnikání
E.3.2 Při zjištění nedostatků spojených se zajištěním pro sběr a likvidaci nebezpečných odpadů ukládat pokuty dle § 66 zákona 185/2001 Sb., až do výše 300 000,- Kč
F.1.1 Uzavřít veřejnoprávní dohodu mezi městem a výrobci a dovozci výrobků s povinností zpětného odběru o zapojení sběrného dvora do systému zpětného odběru
F.1.2 S podporou povinných osob využívat sběrný dvůr pro zpětný odběr výrobků
F.2 Zajistit plochu k uskladnění autovraků, u nichž není znám majitel
F.2.1 Zajistit zpevněnou odvodněnou plochu k uskladnění autovraků, u nichž není znám majitel a které jsou odstaveny na komunikacích a na veřejných plochách
F.2.2 Autovraky bez známého majitele předávat k dalšímu zpracování do schválených demontážních středisek
F.3 Informovanost občanů o místech zpětného odběru vybraných výrobků
F.3.1 V regionálním tisku, případně informačním letákem do každé domácnosti, informovat pravidelně (1x ročně) občany o výrobcích podléhajících zpětnému odběru a o místech majících povinnost tyto výrobky zpětně odebírat
F.3.2 Požadovat od prodejců s povinností zpětného odběru vybraných výrobků prokazatelné informování zákazníků o této povinnosti (informační leták, informační cedulka,...)
G. NAKLÁDÁNÍ SE STAVEBNÍMI A DEMOLIČNÍMI ODPADY
G.1 Zajistit sběr drobných stavebních a demoličních odpadů od občanů města
G.1.1 Na sběrném dvoře za úplatu (dle ceníku) přijímat stavební a demoliční odpady od občanů města
G.1.2 Zajistit na vyžádání (za úplatu) přistavení kontejneru na stavební a demoliční odpady pro 100% občanů města
G.2 Využívat stávající odložné plochy na stavební a demoliční odpady
G.2.1 Využívat odložené plochy na stavební a demoliční odpady
G.2.2 Pravidelně (1x ročně) informovat obyvatele města o možnosti využívání odložené plochy na stavební a demoliční odpady
G.2.3 Nastavit platební podmínky za využívání systému odpadového hospodářství obce pro velké objemy stavebních odpadů tak, aby bylo výhodnější využívat pro zpracování stavebních odpadů služeb poskytovaných recyklačními středisky
G.2.4 Při udělování kolaudačního rozhodnutí požadovat předložení dokladu o nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
G.2.5 Prokazatelně při vydávání stavebního povolení informovat o nutnosti při kolaudačním řízení předložit doklad o způsobu nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
H. SKLÁDKOVÁNÍ ODPADŮ
H.1 Popporovat republikový cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20% do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000
H.1.1 Ukládat odpady na skládky jen v případě, že s nimi v závislosti na ekonomických podmínkách nelze v daném místě a čase nakládat jiným způsobem
H.1.2 Uplatňovat podmínku přednostního materiálového případně energetického využití odpadů města
H.1.3 Zvyšovat provozní a technologickou úroveň provozované skládky v souladu se zpracovaným plánem úprav skládky
H.1.4 Postupně přebudovávat areál skládky odpadů na centrum pro zpracování odpadů v souladu s POH kraje Vysočina
I. SANACE STARÝCH ZÁTĚŽÍ A PREVENCE ŠKOD
I.1 Doplnit a aktualizovat evidenci černých skládek a starých zátěží
I.1.1 Vést podrobnou evidenci černých skládek a starých zátěží na území města
I.1.2 Provést podrobnou identifikaci, klasifikaci a průzkum evidovaných černých skládek a starých zátěží na území města
I.2 Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
I.2.1 Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
I.2.2 Ve spolupráci s ostatními orgány staátní správy dohlížet na odstraňování starých zátěží soukromého charakteru
I.3 Ochrana ŽP a zamezení envirovmentálních škod v době mimořádných situací
I.3.1 Spolupracovat s KÚ při zpracování krajského krizového plánu
I.3.2 Navrhnout systém řízení odpadového hospodářství a systému prevence škod v době mimořádných situací pro území města
J. TECHNICKO-ORGANIZAČNÍ OPATŘENÍ
J.1 Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při zadávání veřejných zakázek
J.1.1 Certifikace systému řízení (ISO 9000/14000)
J.1.2 Použití nejlepší dostupné techniky (BAT)
J.1.3 Použití ekologicky šetrných výrobků
J.1.4 Použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
J.1.5 Použití kompostů z odpadů
J.1.6 Nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady, pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
J.1.7 Vracení odpadních olejů do odpovídající sběrové sítě
J.1.8 Použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
J.2 Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při poskytování podpor z rozpočtu města
J.2.1 Certifikaci systému řízení (ISO 9000/14000)
J.2.2 Použití nejlepší dostupné techniky (BAT)
J.2.3 Použití ekologicky šetrných výrobků
J.2.4 Použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
J.2.5 Použití kompostů z odpadů
J.2.6 Nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady, pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
J.2.7 Vracení odpadních olejů do odpovídající sběrové sítě
J.2.8 Použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
J.3 Požadavky a potřeby moderního odpadového hospodářství zapracovávat již do projektové dokumentace pro stavební povolení
J.3.1 Při stavebním řízení uplatňovat požadavky odpadového hospodářství (plochy pro umístění kontejnerů na SKO, na separovaný odpad, pro sezónní umístění velkokapacitních kontejnerů na objemný a biologicky rozložitelný odpad)
J.3.2 Do územního rozhodnutí a stavebního povolení zpracovávat požadavky na umístění kontejnerů na komunální odpad
J.3.3 Vydání kolaudačního rozhodnutí vázat na požadavek doložení dokladu o způsobu využití nebo odstranění odpadů vzniklých v průběhu stavby
J.3.4 Prokazatelně při vydávánístavebního povolení informovat o nutnosti při kolaudačním řízení předložit doklad o způsobu nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
J.4 Krajský projekt integrovaného řešení odpadového hospodářství
J.4.1 Iniciovat a následně podporovat zpracování krajského integrovaného řešení odpadového hospodářství pod vedením KÚ
J.4.2 Podporovat a podílet se na zpracování žádosti o finanční podporu projektu z fondů EU
J.4.3 Požadovat finanční podporu kraje na zpracování dílčích projektových dokumentací nutných k realizaci projktu
J.4.4 V případě získání dotačních prostředků z EU neprodleně realizovat plánované investiční akce
K. ADMINISTRATIVNÍ OPATŘENÍ
K.1 Pravidelné vzdělávání úředníků veřejné správy
K.1.1 Při přijímání nových zaměstnanců klást zvýšený důraz na jejich odbornou způsobilost
K.1.2 Pravidelně vysílat úředníky magistrátu na vzdělávací semináře a školení
K.1.3 Podporovat samovzdělávání úředníků
K.1.4 Pořádat vzdělávací exkurze pro městské zastupitele a úředníky magistrátu
K.1.5 Prostřednictvím Krajského úřadu iniciovat a následně se účastnit odborného setkání úředníků města zabývajících se odpadovým hospodářstvím
K.2 Výchova a vzdělávání občanů
K.2.1 Pravidelně (4x ročně) v místním tisku informovat očany o odpadovém hospodářství
K.2.2 Pořádat pro občany města vzdělávací exkurze a dny otevřených dveří v zařízeních na nakládání s odpady
K.2.3 Pravidelně pořádat vzdělávací a informační semináře pro občany města zaměřené na problematiku odpadového hospodářství
K.2.4 Podporovat a využívat programy krajské koncepce EVVO
K.2.5 Využívat programy EKO-KOMu pro vzdělávání občanů
K.2.6 Realizovat projekt "Kompostování na školních zahradách" za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování) a pravidelně jej vyhodnocovat
K.2.7 Spolupracovat s Regionálním odpadovým centrem (ROC) na projktech podporujících odpadové hospodářství v kraji