GesceSpolugesceSpolupráce
1. Oblast specifické primární prevence
1.1 Fungující a účinná koordinace specifické primární prevence
1.1.1 Pravidelná jednání pracovní skupiny primární prevence při PK RLK
1.1.2 Koordinace činnosti školních metodiků prevence – metodické porady, semináře, konference
1.1.3 Nastavení systému koordinace – komunikace s obcemi jako zřizovateli škol v oblasti realizace specifické primární prevence
1.1.4 Spolupráce LK se subjekty, které se zabývají primární prevencí a podpora vzájemné spolupráce těchto subjektů
1.1.5 Spolupráce LK s ústředními orgány státní správy: MŠMT, RVKPP, MPSV, MZ
1.1.6 Podpora tvorby a implementace kvalitních Minimálních preventivních programů na školách a školských zařízeních v kraji (zakomponování specifické primární prevence) – využití modelu MPP vytvořeného MŠMT, sdílení zkušeností
1.1.7 Zpracování krajského plánu prevence rizikového chování ve spolupráci s realizátory programů primární prevence
1.2 Dostupné programy specifické primární prevence v LK
1.2.1 Koordinovaná podpora a rozvoj dlouhodobých programů specifické primární prevence zaměřených na užívání drog, alkoholu, tabáku a hazardní hraní
1.2.2 Koordinovaná podpora a rozvoj programů selektivní a indikované primární prevence (intervenční programy)
1.2.3 Zavádění Standardů odborné způsobilosti programů specifické primární prevence realizované v LK
1.2.4 Zjišťování dostupnosti a efektivity stávajících programů ve vztahu k poptávce po nich
1.2.5 Podpora jednorázových aktivit zaměřených na prevenci užívání alkoholu, tabáku, konopných látek a hraní hazardních her – obzvláště mezi dětmi a mladistvými
1.3 Odborný růst subjektů vstupujících do oblasti specifické primární prevence
1.3.1 Stanovení výše úvazků a kompetencí metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v LK
1.3.2 Podpora vzdělávání metodiků prevence (specializační studium a další vzdělávání)
1.3.3 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků na školách a školských zařízení v LK
1.4 Zajištění informovanosti odborné i laické veřejnosti
1.4.1 Informování na webových stránkách jednotlivých poskytovatelů preventivních služeb
1.4.2 Medializace problematiky ve veřejných médiích
1.4.3 Vytvoření databáze poskytovatelů specifické primární prevence na webových stránkách LK
1.4.4 Zpracování závěrečných zpráv o realizaci programů primární prevence
1.4.5 Zpracování Výroční zprávy o realizaci protidrogové politiky LK
2. Oblast léčby a resocializace
2.1 Dostupná, kvalitní a provázaná síť služeb léčby a následné péče pro uživatele návykových látek a problémové hráče
2.1.1 Koordinovaná podpora služeb léčby a následné péče v LK
2.1.2 Zachování podpory ambulantní léčby v rámci CIPS LK, p. o.
2.1.3 Rozšíření odborně způsobilých služeb ambulantní léčby do dosud nezajištěných regionů za podpory LK a dotčených obcí/regionů
2.1.4 Rozšíření služeb ambulantní léčby problémového hraní (v rámci zvýšení místní dostupnosti služeb AL – viz. 2.1.2)
2.1.5 Spolupráce adiktologických služeb s navazujícími sociálními službami, v nichž se vyskytují klienti se závislostí (společná setkávání, vzdělávání, case management…)
2.1.6 Podpora zapojení klientů v léčbě a doléčování do pracovního procesu, hledání pracovních příležitostí s využitím spolupráce komerčních subjektů (personální agentury)
2.1.7 Hledání možností chráněného bydlení pro osoby v léčbě a doléčování
2.1.8 Spolupráce adiktologických služeb s organizacemi poskytujícími dluhové poradenství v oblasti problémového hráčství
2.2 Prostupná a provázaná síť zdravotní a sociální péče pro uživatele návykových látek a patologické hráče
2.2.1 Monitoring využití detoxifikačního oddělení při KNL, a. s. s cílem zvýšení jeho dostupnosti pro uživatele drog motivované k léčbě
2.2.2 Monitoring možností motivace pacientů záchytné stanice při KNL, a. s. k léčbě závislosti
2.2.3 Zachování výše podpory na ošetření osob pod vlivem alkoholu a v intoxikaci, a to záchytnou stanicí a nemocnicemi v LK
2.2.4 Podpora využití dané celokrajské kapacity záchytné stanice při KNL, a. s. - zvyšování územní působnosti v rámci LK
2.2.5 Zavedení substituční léčby v Liberci
2.2.6 Podpora spolupráce adiktologických služeb se zdravotnickými službami formou společných setkávání
2.2.7 Podpora spolupráce s Centry pro odvykání závislosti na tabáku v nemocnicích v Liberci a České Lípě
2.3 Dostupná péče pro uživatele návykových látek ve vězení
2.3.1 Udržení kvality a dostupnosti poradenských a léčebných programů poskytovaných ve věznicích v LK
2.3.2 Zajištění spolupráce s komunitními poradenskými a léčebnými službami při přípravě na ukončení výkonu trestu odnětí svobody a návratu do civilního života
3. Oblast snižování rizik
3.1 Dostupná a provázaná síť služeb pro uživatele návykových látek, která je v souladu s poptávkou po těchto službách
3.1.1 Koordinovaná podpora služeb snižování rizik v LK
3.1.2 Zvýšení dostupnosti terénních služeb pro drogově závislé na území kraje na základě identifikovaných potřeb
3.1.3 Zvýšení dostupnosti K-centra v České Lípě pro uživatele návykových látek
3.1.4 Zvýšení kapacity K-centra v Liberci s ohledem na vysokou poptávkou
3.1.5 Vybudování centra terciární prevence v Jablonci nad Nisou pro cílovou skupinu osoby závislé, jejich rodiče a osoby blízké
3.1.6 Rozšíření cílové skupiny K-centra v České Lípě o uživatele alkoholu
3.2 Navazující síť služeb zaměřených na sociální začleňování osob závislých na návykových látkách
3.2.1 Realizace aktivit vedoucích k vytvoření nabídky bydlení pro osoby závislé na návykových látkách, které využívají služeb HR (propagace + finance)
3.2.2 Podpora zapojení aktuálních uživatelů návykových látek do pracovních programů (příležitostná práce, přechodné zaměstnávání)
4. Oblast koordinace a financování
4.1 Spolupracující a propojená síť všech aktérů protidrogové politiky v rámci LK
4.1.1 Podpora vzájemné spolupráce všech dotčených subjektů (NNO, státní instituce, obce)
4.1.2 Podpora meziresortní spolupráce na krajské a místní úrovni s využitím stávajících platforem (komunitní plánování soc. služeb, lokální partnerství, Zdravotní politika LK apod.)
4.1.3 Podpora vzdělávání všech dotčených subjektů protidrogové politiky v LK
4.1.4 Odborné vzdělávání místních protidrogových koordinátorů ORP
4.1.5 Podpora vzdělávání místních protidrogových koordinátorů v rámci specializačního studia
4.2 Finančně a odborně zajištěná minimální síť adiktologických služeb v LK
4.2.1 Vydefinování minimální sítě adiktologických služeb Libereckého kraje
4.2.2 Garance víceleté podpory služeb zařazených do minimální sítě adiktologických služeb LK
4.2.3 Zavedení transparentního systémového financování adiktologických služeb Libereckým krajem v souladu se zákonem č. 379/2005 Sb. a zákonem č. 250/2000 Sb.
4.2.4 Aktivní podpora finanční participace jednotlivých obcí na realizaci adiktologických služeb s cílem zvýšení dostupnosti těchto služeb v kraji v rámci systému vícezdrojového financování
4.2.5 Využití možností čerpání finančních prostředků EU na podporu rozvoje adiktologických služeb v rámci programového období 2014 – 2020
5. Oblast snižování dostupnosti drog
5.1 Efektivně využívané legislativní a institucionální nástroje regulace dostupnosti drog
5.1.1 Kontrola dodržování zákazu podávání a prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků nezletilým a mladistvým
5.1.2 Kontrola provozování loterií a jiných sázkových her v hernách a restauracích
5.1.3 Odhalování drogové trestné činnosti na území Libereckého kraje - toxi tým PČR
5.1.4 Odhalování přestupkového jednání na úseku ochrany před alkoholem a jinými toxikomaniemi dle §30 odst. 1 písm. J zákona č. 200/90 Sb. ve veřejných prostorech (parky, okolí škol, centra měst, skateparky)
5.2 Sdílení informací subjektů participujících na protidrogové politice
5.2.1 Podpora spolupráce represivních složek s obcemi – městskou policií, sdílení informací v oblasti drogové trestné činnosti a její prevence
5.2.2 Vytváření příležitostí k navázání a prohlubování spolupráce represivních složek s poskytovateli adiktologických a navazujících služeb
5.2.3 Zvyšování povědomí o trestně právní odpovědnosti dětí a mládeže ve vztahu k návykovým látkám
5.2.4 Spolupráce na krajské úrovni v rámci protidrogové politiky (Protidrogová komise) a prevence kriminality