KRAJ LIBERECKÝ
Znak KRAJ LIBERECKÝ

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Strategický směr"
1 "Cíl"
1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje 2020-2024

GesceSpolugesceSpolupráce
Předškolní vzdělávání
Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost předškolního vzdělávání
Navyšování kapacit povolit pouze v individuálně
odůvodněných případech s ohledem na demografický
vývoj, případně výstavbu v lokalitě
V organizaci mateřské školy se zaměřit na lepší možnosti individuálního přístupu ve třídě
Ve spolupráci se zřizovateli snižovat počty dětí ve třídě
Podporovat systematickou logopedickou péči s
propojením předškolního a prvního stupně základního
vzdělávání
Základní vzdělávání
Základní vzdělávání Ve spolupráci se zřizovateli nadále udržet dostupnost povinného vzdělávání spádovým žákům
V konceptu systémové logopedické péče navázat cíleně na péči v předškolním vzdělávání
Podporovat školy vzdělávající žáky cizince
Síť přípravných tříd povolovat dle aktuálních potřeb zřizovatelů
Podporovat aktivity vedoucí ke snižování odkladů
povinné školní docházky
Nadále podporovat kvalitu vzdělávání na druhém stupni základního vzdělávání
Podporovat technické a polytechnické vzdělávání jako součást školních vzdělávacích programů i v mimoškolních aktivitách
Kariérové poradenství a prevenci sociálně patologických jevů na druhém stupni základních škol
zaměřit na péči o žáky ohrožené předčasnými odchody ze vzdělávání
Nadále podporovat cílené vzdělávání pedagogů na přístupy k žákům v prostředí společného vzdělávání
Zaměřit další vzdělávání pedagogů na aktuálně
definované problematiky např.: speciální pedagogika,
spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským
pracovištěm, využívání technických možností při výuce
Podporovat školní poradenská pracoviště ve všech
jeho funkcích
Střední vzdělávání
Upravovat skladbu oborů středního vzdělání v souladu s požadavky trhu práce
V rámci stávajících kapacit vytvářet podmínky pro
zajištění vertikální i horizontální prostupnosti oborů
Udržovat a rozšiřovat spolupráci se sociálními
partnery při tvorbě oborové nabídky ve vztahu k
aktuálním požadavkům zaměstnavatelů a trhu práce
Podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe a
zaměstnavateli při tvorbě a revizi školních
vzdělávacích programů
Podporovat možnosti získávání kvalifikovaných
odborníků z praxe pro praktickou výuku ve školách,
popřípadě realizace DVPP a stáží pedagogů odborného výcviku u zaměstnavatelů
Zvyšovat uplatnitelnost a flexibilitu absolventů na trhu práce
Podporovat klíčové kompetence např. kompetence k
učení, pracovní, sociální, k řešení problémů, komunikativní atd.
Podporovat technické, přírodovědné a polytechnické
vzdělávání
Snižovat předčasné odchody ze vzdělávání
Zacílit činnosti kariérového poradce a školního
metodika prevence ve středních školách na snižování
předčasných odchodů ze vzdělávání
Vytvářet systém podpory jedinečných, unikátních oborů
Podporovat víceoborové třídy u málo naplňovaných
oborů žádaných na trhu práce
Podporovat tradiční řemeslné obory s výučním listem
Pokračovat ve Stipendijním programu Libereckého
kraje pro vybrané obory středních škol a zvyšovat
podíl zaměstnavatelů na jeho finančním zabezpečení
Spolupracovat se zaměstnavateli na realizaci
odborného výcviku a odborné praxe
Vyšší odborné vzdělávání
Podporovat vyšší odborné školy s vysokou uplatnitelností jejich absolventů na trhu práce
Upřednostňovat obory technicky zaměřené a obory
unikátní na trhu práce
Podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli se
zaměřením na praktickou výuku
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v aktuálně definovaných problematikách např.: speciální pedagogika, spolupráce s asistentem pedagoga a poradenským pracovištěm, využívání technických možností ve výuce
Pokračovat v metodickém vedení a spolupráci
školských poradenských zařízení se školními poradenskými pracovišti a ostatními pedagogy, např.
metodická setkání, workshopy, konzultace, konference
Nadále rozvíjet podmínky pro činnost školních
metodiků prevence, výchovných poradců a dalších
pracovníků školního poradenského pracoviště a jejich
koordinaci
Nadále udržovat nabídku oborů středního vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Rozvíjet personální, materiální a technické podmínky středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Průběžně vyhodnocovat kapacitní potřebu středních škol poskytujících střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich oborovou strukturu
Podporovat spolupráci středních škol poskytujících
střední vzdělání v oborech určených zpravidla pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se
základními školami, a to zejména ve vztahu k
snižování předčasných odchodů ze vzdělávání
Podporovat spolupráci a komunikaci rodičů a školy
Nadále realizovat vzdělávací a tréninkové aktivity pro osobnostní rozvoj pedagogů pro komunikaci s různými typy rodičů
Zachovat a zkvalitnit speciální školství jako relevantní možnost inkluzivního vzdělávání
Nadále rozvíjet multidisciplinární spolupráci na
úrovni obcí a kraje ve školství, sociálních službách, zdravotnictví a další
Iniciovat změnu právní úpravy vztahující se ke
vzdělávání tzv. hraničních žáků, kteří opakovaně či
soustavně selhávají v hlavním vzdělávacím proudu
Poradenské služby
V rámci stávajících subjektů upravit síť pracovišť poradenských zařízení s cílem udržení dostupnosti poradenských služeb
Realizovat reorganizaci stávajících speciálně
pedagogických center
Podporovat užší spolupráci školských poradenských zařízení a škol
Vytvářet podmínky pro získávání odborných pracovníků pro poradenská pracoviště
Rozvíjet školní poradenská pracoviště ve všech jeho funkcích
Nadále podporovat činnost školních metodiků
prevence, výchovných poradců a školních psychologů
a jejich spolupráci
Základní umělecké vzdělávání
Zvýšit dostupnost základního uměleckého vzdělávání v oblastech, kde je vykazována nižší hodnota stanoveného indikátoru
Využívat stanovený ukazatel kapacity základních
uměleckých škol pro zajištění rovnoměrné dostupnosti
základního uměleckého vzdělávání
Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků i managementu ZUŠ
Poskytovat managementu ZUŠ informace z oblasti
řízení školy
Střediska volného času
Zachovat stávající dostatečnou síť středisek volného času
Podporovat materiální a personální zabezpečení
středisek volného času k zajištění kvalitních
zájmových útvarů
Ve spolupráci se zřizovateli podporovat zájmové činnosti reflektující současné požadavky
Vytvářet podmínky pro rozvoj zájmového vzdělávání
i pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných
Podporovat aktivity vedoucí ke sdílení mezigeneračních zkušeností
Ústavní a ochranná výchova
Podporovat náhradní rodinnou péči tam, kde je pro dítě vhodná
Vytvářet podmínky pro systém sdílených externích
poradenských služeb (etoped, dětský psycholog) a
spolupracovat se sociálními partnery
Zkvalitňovat poskytování ústavní výchovy
Zavádět, dodržovat a vyhodnocovat Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče
Domovy mládeže
Zachovat dostatečnou dostupnost domovů mládeže
Posuzovat kapacity domovů mládeže s ohledem na
demografický vývoj a jejich dostupnost
Zvyšovat kvalitu materiálního a kulturního zázemí domovů mládeže
Stanovit standardy pro materiální vybavení domovů
mládeže
Podporovat kulturní a volnočasové aktivity domovů
mládeže
Školní družiny
Zajistit možnost zájmového vzdělávání ve školní družině pro 50 % žáků prvního stupně dané základní školy
Ve spolupráci se zřizovateli zajistit vyrovnání disparit
Posilovat kapacity v obcích s omezenou dopravní
dostupností a nízkou nabídkou jiných volnočasových
aktivit
Zařízení školního stravování
Podporovat školská stravovací zařízení v aktivitách vedoucích ke zdravému školnímu stravování
Využít nové poznatky pro zajištění pestré a výživově hodnotné stravy
Podporovat školy zapojené do projektu "Zdravá školní jídelna"
Podporovat začlenění dětí, žáků a studentů, kteří se nemohou účastnit z finančních důvodů školního stravování
Zabezpečit školní stravování dětem, žákům a
studentům, kteří se jej z finančních důvodů nemohou
účastnit
Pedagogičtí pracovníci
Ve spolupráci s pedagogickou fakultou i vedením škol motivovat studenty i stávající pedagogické pracovníky k práci ve školství
V rámci managementu školy hledat cesty pro získání
a udržení kvalifikovaných pedagogických pracovníků
Metodicky vést začínající pedagogické pracovníky i ředitele škol
Využívat metod mentoringu, uvádějících pedagogů,
hospitací a jiných metod u začínajících pedagogů i v
dalším průběhu kariéry pedagogického pracovníka
Systematicky využívat DVPP pro zvyšování odbornosti pedagogických pracovníků
V rámci DVPP se zaměřit na prioritní oblasti jako
společné vzdělávání, využívání digitálních technologií ve výuce, podporu informatického myšlení a digitální gramotnosti pedagogických pracovníků
Podporovat stáže učitelů odborného výcviku a
odborných předmětů u zaměstnavatelů
Podporovat výměnu zkušeností mezi školami a sdílení příkladů dobré praxe
Zvýšit kompetence ředitelů škol v oblastech řízení školy
Podporovat vzdělávání ředitelů škol v manažerských
dovednostech
Kvalita a hodnocení počátečního vzdělávání
Podporovat dobré klima a kvalitu vzdělávání na všech stupních
Prostřednictvím DVPP zvyšovat kompetence
pedagogických pracovníků v potřebných oblastech
jako individuální přístup, komunikace s žákem, rodiči, efektivní využívání nových metod ve výuce
K průběžnému zvyšování kvality zavádět prvky formativního hodnocení
Podporovat management školy k formativnímu
hodnocení při vedení pedagogických pracovníků
Zavádět metody formativního hodnocení jako
nezbytnou součást individuálního přístupu k dítěti,
žákovi
Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v metodách formativního hodnocení
Vzdělávat vedení škol i pedagogické pracovníky v
metodách a aplikaci formativního hodnocení
Celoživotní vzdělávání
Podporovat další vzdělávání ve školách
Propagovat nabídky celoživotního vzdělávání ve
školách u široké veřejnosti
Podporovat školy jako autorizované osoby v rámci
Národní soustavy kvalifikací
Zaměřit aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje na aktuální požadavky v celoživotním vzdělávání
Koordinovat vybrané aktivity Centra vzdělanosti Libereckého kraje s požadavky dle aktuálních potřeb v oblasti DVPP i celoživotního vzdělávání
Jazykové vzdělávání
Zkvalitňovat jazykovou výuku
Podporovat zahraniční zájezdy, jazykové pobyty a
výměnné pobyty pro žáky i pedagogické pracovníky
Využít geografickou polohu Libereckého kraje k
podpoře výuky německého jazyka jako dalšího cizího
jazyka
Podporovat spolupráci s partnerskými školami,
odborné stáže u zahraničních zaměstnavatelů a
zahraniční mobilitu
Informační a komunikační technologie
Podporovat modernizaci vybavení škol
Modernizovat ICT ve školách
Podporovat připojení škol k vysokorychlostnímu
internetu a posílení školních datových sítí
Zavádět znalosti v oblastech digitálních technologií do výuky
Podporovat prvky polytechnické výchovy, rozvoj
digitálních kompetencí, informatického myšlení a
prohlubovat znalosti z oblasti kybernetické
bezpečnosti na všech stupních vzdělávání již od
mateřských škol
Podporovat rozvoj digitálních kompetencí pedagogů
Podporovat další vzdělávání pedagogických
pracovníků směřující k využívání ICT ve výuce
Účelně využívat ICT ve vzdělávání (mezioborová prostupnost ICT)
Podporovat sdílení příkladů inspirativní praxe
Environmentální vzdělávání, výchova, osvěta
Podporovat krajský systém EVVO pokrývající všechny oblasti a stupně vzdělávání a celoživotního vzdělávání
Podporovat vzájemnou spolupráci škol a spolupráci
škol s dalšími organizacemi v oblasti EVVO
Podporovat ekologicky šetrné provozy škol a
školských zařízení Libereckého kraje
Prevence rizikového chování
Koordinovat specifickou primární prevenci ve školství ve spolupráci s dalšími resorty
Realizovat preventivní aktivity ve školách a školských zařízeních
Podpořit spolupráci škol s externími subjekty v oblasti primární prevence, zejména s certifikovanými
poskytovateli
Poskytovat žákům a rodičům informace v oblasti
primární prevence
Vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti specifické primární prevence
Podporovat okresní metodiky prevence při pedagogicko-psychologických poradnách
TISK
i