KRAJ LIBERECKÝ
Znak KRAJ LIBERECKÝ

Web provozuje NSZM ČR
Publicita OPZ-25 aktivity, projekt
Vývoj portálu je financován za podpory Operačního programu Zaměstnanost

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Oblast"
A.1 "Opatření"
A.1.1 "Aktivita"

Akční plán adaptace na změnu klimatu v podmínkách Libereckého kraje (2021)

GesceSpolugesceSpolupráce
A. Majetek a služby Libereckého kraje a jím zřizovaných organizací
A.1 Prosazování klimatických hledisek a principů podpory ekologické stability krajiny při rozhodování kraje a při jeho investicích
A.1.1 Rozpracovat konkrétní soupis (katalog) zmírňujících a adaptačních opatření v podmínkách Libereckého kraje s rámcovou proveditelností
A.1.2 Promítnout ochranu klimatu, ekologickou stability krajiny a mitigační opatření do konkrétních interních koncepčních dokumentů
A.1.3 Zpracovat „klima scan“ jednotlivých budov v majetku KÚ a jím zřizovaných institucí, navrhnout konkrétní zmírňující a adaptační opatření na tyto budovy
A.1.4 Zařadit téma vlivu na emise skleníkových plynů, vlivu na adaptační kapacitu a ekologickou stabilitu krajiny do formálních rozhodovacích mechanizmů.
A.1.5 Formou interní směrnice vytvořit metodiku respektování principů adaptace na ZK, ochrany klimatu a ekologické stability krajiny při správě krajských komunikací.
A.2 Snížení uhlíkové stopy Krajského úřadu Libereckého kraje a jím zřizovaných organizací přednostně opatřeními s adaptačním i mitigačním efektem
A.2.1 Zavedení systematického energetického managementu na budovách kraje a jeho příspěvkových organizací.
A.2.2 Při rekonstrukcích budov v majetku kraje a jeho PO nahrazovat fosilní paliva (v současné době převládající zdroj vytápění budov) nízkouhlíkovými variantami (tepelná čerpadla, biomasa, ad.).
A.2.3 Zavádět výrobu teplé vody s využitím sluneční energie – instalovat fototermické panely na veřejných budovách pro ohřev teplé užitkové vody; využívat odpadní teplo z teplé vody pro ohřev vzduchu v budovách (např. v rekuperačních jednotkách).
A.2.4 Podpořit výrobu elektřiny z OZE – instalovat fotovoltaické panely na střechách veřejných budov (viz též 1c.7), podpořit akumulaci této energie (baterie); vlastní výrobu z fotovoltaických panelů využívat alespoň pro krytí „režijní“ spotřeby budov (osvětlení, vzduchotechnika).
A.2.5 Změnit dodavatele, resp. tarif elektřiny pro budovy v majetku kraje a PO – zajistit nákup „zelené“ elektřiny z OZE.
A.2.6 Při rekonstrukci budov a komunikací v majetku kraje a jím zřizovaných organizací uplatňovat adaptační zásady hospodaření s dešťovou vodou (HDV), jako jsou opatření pro snížení srážkového odtoku, výstavba vsakovacích zařízení bez regulovaného odtoku, výstavbu vsakovacích zařízení s regulovaným odtokem, výstavbu retenčních objektů a s regulovaným odtokem a využívání tzv. „šedé“ vody v budovách.
A.3 Snížení emisí skleníkových plynů v oblasti energie, dopravy, odpadů a cestovního ruchu a zvýšení ukládání uhlíku v zemědělské půdě
A.3.1 Spolupráce s akademickým sektorem v kraji i mimo kraj s cílem šíření inovačních řešení pro snižování uhlíkové stopy pro činnosti kraje.
A.3.2 Zajistit prostřednictvím právnických osob zřizovaných Libereckým krajem nákup elektřiny z OZE v aukci a případně i další prodej soukromým osobám – obyvatelům LK.
A.3.3 Zpracovat koncept udržitelné mobility s preferencí nízkouhlíkových a bezemisních způsobů dopravy a rozvojem cyklistické dopravy včetně návazností na veřejnou dopravu.
A.3.4 Podpořit kvalitu a dosažitelnost veřejné dopravy, iniciovat využívání „zelené“ elektřiny a biopaliv v rámci dopravních prostředků, které kraj přímo provozuje, anebo na které kraj finančně přispívá.
A.3.5 Podpora nabíjecích stanic pro elektrokolau budov kraje a organizací kraje jako prostředek mitigace každodenních cest zaměstnanců do práce méně příznivými formami dopravy.
A.3.6 Informačně podpořit dojíždění zaměstnanců kraje a jeho organizací udržitelnou dopravou do práce (bonusy za cestu veřejnou dopravou, na kole či pěšky, podpora využívání spolujízdy).
A.3.7 Zvyšovat podíl biopaliv na spotřebě energie v důsledku rozvoje biopaliv II. a III. generace (zejména s ohledem na autobusovou dopravu v kraji).
A.3.8 Využít potenciál zemědělského hospodaření v oblasti ukládání uhlíku, zejména iniciovat aktivity/projekty aplikovaného výzkumu, které se na regionální či národní úrovni budou zabývat přínosy a možnostmi mitigačních opatření v zemědělství s důrazem na: opatření k efektivnějšímu ukládání uhlíku do půdy, související živočišnou výrobu a chov přežvýkavců, ekologické produkční zemědělství, podporu managementu regenerativního chovu dobytka na trvalých travních porostech a podporu integrované zemědělské produkce (kombinující v rovnováze rostlinnou i živočišnou výrobu).
A.3.9 Zohlednit adaptační a mitigační principy při zadávání požadavků na krajského poskytovatele hromadné veřejné dopravy.
A.4 Podpora klimaticky šetrných veřejných nákupů a zakázek
1 Dodávky
2 Služby
3 Stavby
B. Voda a vodní režim v krajině
B.1 Podpora obcí a dalších subjektů v přípravě a realizaci nápravy nevhodných meliorací, revitalizace toků, víceúčelových regulovatelných nádrží s retenční kapacitou, tůní, průlehů a dalších opatření pro retenci vody
Vytvoření odborného zázemí pracovníků, kteří budou schopni připravovat projekty adaptačních opatření a jejich realizaci a taktéž žádosti o dotace na jejich realizaci a zajišťovat odborné konzultace obcím i soukromým subjektům. Podpora při realizaci drobných opatření ve volné krajině i zastavěném území prováděných obcemi a/nebo na základě dobrovolnictví
B.2 Kontrola a součinnost při úpravách režimových opatření
v nakládání s vodami
Iniciovat aktivitu obcí či dalších subjektů zaměřenou na kontrolu dodržování manipulačních řádů a podmínek povrchových vod a snahu dohodnout nápravu bez konfliktů a pokut
Podpořit pojetí vodních děl jako víceúčelových pro retenci i ponechání určité volné kapacity pro protipovodňovou ochranu
Působit na další subjekty osvětově, aby se do aktivit zapojily, v rámci spolupráce s mikroregiony a obcemi a v rámci environmentální výchovy a osvěty
B.3 Součinnost s obcemi a ostatními subjekty při vytváření a obnově vodovodů a kanalizací a při ochraně vodních zdrojů
iniciovat měření a predikce vývoje stavu zdrojů podzemních i povrchových vod na území kraje
zjištění promítnout do aktualizace Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Libereckého kraje zejména v oblasti předcházení rizik
poskytnout podporu obcím při výstavbě a rekonstrukci přivaděčů a rozvodných sítí
za využití dotace z PO 1.2 OPŽP (zahrnuto též do navrhovaných TO v OPŽP 2021–2027) tam, kde jsou vlastníky VHS či vodovodů obce, či obcemi ovládané společnosti; podpora při přípravě žádostí
podporovat ochranu zdrojů pitných vod z hlediska přívalových dešťů (zejména u malých provozovatelů vodovodů) a doplnění systému úpravy o další stupně
podpora rekonstrukcí a vytváření nových sítí je prioritní tam, kde jsou stávající individuální zdroje ohroženy suchem v důsledku místních podmínek (včetně ohrožení rozšířením dolu Turów)
v návaznosti na to zajistit aktivní součinnost při přípravě nádrže Raspenava pro zajištění pitné vody, přitom preferovat její variantu minimalizující dopady na zájmy ochrany přírody a krajiny
iniciovat vyhodnocení chemické kvality vody v recipientech odpadních vod a predikci vývoje vodnosti dotčených toků a kvality vody v nich – v návaznosti stanovit rizika a priority čištění odpadních vod vypouštěných do jednotlivých
recipientů
podporovat budování a obnovu kanalizací a čisticích zařízení odpadních vod (včetně lokálních čistíren odpadních vod) včetně přestavby jednotných kanalizací na oddílné a včetně řešení komunálních zdrojů dosud nenapojených na veřejnou
kanalizaci a ČOV
podporovat zvyšování podílu čištěných odpadních vod a zvyšování účinnosti čištění odpadních vod
podporovat sdružování rekonstrukcí dopravních komunikací ve správě kraje s výstavbou a rekonstrukcí hlavních kanalizačních řadů, které často probíhají pod těmito komunikacemi (obce mohou být krajem motivovány k provádění výstavby či rekonstrukce zohledněním současného zlepšení stavu silnic)
B.4 Podpora zvýšení retence vody a optimalizace vodního režimu v lese
budování a obnova mokřadů, tůní, drobných retenčních vodních nádrží přírodního charakteru na lesních vodních tocích, s preferencí obtočných nádrží bez vzdouvacího objektu na vodním toku
aplikování postupů a opatření při těžbě a obnově lesa k zamezení nebo zpomalení povrchového odtoku srážkových vod a proti erozi půdy
sanace erozních rýh, pojezdových tras a jiných liniových prvků odvodňujících území
revitalizace nevhodně upravených koryt vodních toků (prioritně u zahloubených,
narovnaných a neúměrně opevněných koryt
sanace již nepoužívaných přibližovacích linek
ochrana a obnova přirozeného vodního režimu v lesích – rušení/omezení meliorací, revize potřebnosti dalších lesnicko-technických opatření jako je (dřívější) nevhodný způsob realizace lesních cest (způsobujících umělé odvodnění přilehlých porostů) a jejich případné rušení či úprava za účelem zadržení vody v lese
B.5 Zajištění ochrany cenných vodních biotopů v krajině a ochrana dalších unikátních biotopů
Při aktualizaci lokálních součástí ÚSES bude kladen důraz na zohledňování a zapojování vodních biotopů do tohoto systému, pokud to bude s ohledem na tvorbu a funkčnost ÚSES možné
Mokřadní lokality a vodní toky budou zohledněny v územní studii krajiny, resp. v katalogu opatření
Kraj se bude podílet na aktivitách na projektech obcí a dalších subjektů zaměřených na zadržování vody v krajině prostřednictvím přírodě blízkých opatření, součinnost a spolupráce při čerpání podpory z PO 4 OPŽP (zahrnuto též do navrhovaných TO v OPŽP 2021–2027)
Kraj zahrne monitoring unikátních alpínských společenstev ve spolupráci s AOPK ČR a SKRNAP a drobných toků ohrožených vysycháním (ve spolupráci s AOPK ČR, LČR a státními podniky povodí) do indikátorů vývoje dopadů změny klimatu na území kraje
Kraj zahrne problematiku vzdělávání a osvěty o významu vodních toků a niv, mokřadních a alpínských biotopů do EVVO realizované jimi zřizovanými institucemi, resp. podpoří tyto aktivity v rámci finanční podpory EVVO realizované třetími stranami
Praktické, leč ne nutné je práci časově spojit s prací na opatřeních F.1 a F.2
B.6 Monitoring jakosti vody
Provádění kontroly kvality vody ve veřejných vodovodech a veřejných studnách a schvalování provozních řádů veřejných vodovodů provádí hygienická služba. Výsledky této činnosti budou pravidelně sdíleny s krajským úřadem
Kraj bude ve spolupráci s hygienickou službou využívat výsledky Systému monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí (Subsystém II: Zdravotní důsledky a rizika znečištění pitné vody
Kraj bude spolupracovat s Krajskou hygienickou stanicí v Liberci na průzkumu u provozovatelů vodovodů (byl v minulosti z iniciativy KHS již prováděn) nad rámec povinného vykazování pro MZe – zejména tam, kde jsou provozovateli obce
Kraj bude využívat výsledky sledování pesticidů v podzemních vodách a sdílet je s orgány ochrany zemědělského půdního fondu
Kraj bude využívat výsledky monitoringu jakosti povrchových vod prováděných
Povodím Ohře, s. p. a Povodím Labe, s. p. a výsledky monitoringu vod ke koupání prováděného Krajskou hygienickou stanicí Libereckého kraje se sídlem v Liberci v monitoringu dopadů změny klimatu
Všechny tyto výsledky budou prezentovány veřejnosti prostřednictvím informačních nástrojů kraje vztahujících se ke klimatu a životnímu prostředí (zejména internetový portál)
Všechny tyto výsledky budou využívány při prioritizaci budoucích opatření a realizaci projektů adaptace na dopady změny klimatu.
B.7 Součinnost se správci vodních toků při realizaci revitalizačních a protipovodňových opatření v krajině
spolupracovat a poskytovat součinnost při realizaci opatření dle Plánu dílčího povodí Ohře, dolního Labe a ostatních přítoků Labe, zaměří se přitom více na menší opatření mimo vlastní koryta – údolní nivy, tůně, mokřady – a transformaci systémů plošného odvodnění
poskytovat součinnost a spolupráci při realizaci protipovodňových opatření dle Plánu pro zvládání povodňových rizik Povodí Labe a dalších koncepčních protipovodňových strategií
spolupracovat na plánování a realizaci opatření ve vodním hospodářství v rámci III. plánovacího cyklu
spolupracovat s obcemi, mikroregiony, vodoprávními úřady a orgány ochrany přírody a krajiny v kraji při přípravě realizací a vzájemné informovanosti o revitalizačních opatřeních plánovaných a realizovaných povodími,
předjednávat konkrétní návrhy opatření s vlastníky a aktéry v území a zajišťovat soulad s ÚP a tím připravovat podmínky správcům povodí pro realizaci opatření – s využitím pracoviště z opatření F.6.
spolupracovat na výběru konkrétních opatření z návrhů správ povodí s mimořádným významem pro kraj s ohledem na jednotlivé krajiny a u těchto opatření dále spolupracovat na zprostředkování zapojení obcí, mediaci, na řešeních místních poměrů směřujících např. i k výkupu potřebných pozemků, projednávat na politické úrovni s reprezentací obcí
C. Příroda, zemědělství a lesnictví
C.1 Zvýšení odolnosti lesních porostů a přeměna smrkových monokultur
uplatňování zásad lesnických adaptačních politik v rámci lesnického plánování – zohledňovat při zpracování lesních hospodářských plánů
informování aktérů o možnostech a vhodnosti využívání pěstebních opatření ve smrkových porostních typech diferencovaně v závislosti na stupni poškození porostů a zóně ochrany přírody, pokud se nacházejí v chráněných územích,
jednání s podnikatelskými i dalšími subjekty o poskytnutí darů na sazenice potřebných druhů stanovištně původních dřevin
iniciování/podpora zapojení dobrovolníků (z firem, spolků, široké veřejnosti…) do realizace výsadeb – zakládání druhově pestrých lesních porostů
informování samospráv a menších nestátních vlastníků hospodářských lesů o možnostech a přínosech jejich převodu mezi lesy zvláštního určení
podpora vhodných činnosti vedoucích k přírodě bližším způsobům obnovy za využití financování v rámci Lesnického dotačního programu Libereckého kraje
C.2 Uplatňování přírodě blízkého managementu porostů poškozených kalamitními činiteli a dosažení stavů zvěře umožňujících obnovu lesů
Oslovení a projednání s představiteli (ministry) na MŽP a MZe, pozvání a praktická ukázka v terénu (za účasti regionálních aktérů a představitelů kraje) a sdílení zkušeností s přirozenou obnovou lesa na území Libereckého kraje (ukázky úspěšné regenerace lesů s ponechanou dřevní hmotou v Jizerských horách od roku 1991)
Zákonodárná iniciativa Libereckého kraje k oběma výše popsaným problémům, projednání a úsilí o prosazení na centrální úrovni.
Navržení změny dotačních pravidel státu, aby bylo možné diferencovat podle
veřejného zájmu; v současnosti plošné dotování těžby souší na kalamitních plochách,
která má v mnoha případech zmiňované výrazně negativní důsledky a pouze
minimální ekonomický přínos; dotační podporu je vhodné umožnit na cílené
ponechání odumřených porostů za stanovených podmínek pro zajištění uvedených mimoprodukčních funkcí s výraznými pozitivními dlouhodobými ekologickými i ekonomickými efekty
Komunikovat s představiteli obcí, potažmo místní veřejností, přínosy a důležitost
(částečného) ponechání odumřelé dřevní hmoty v lese, včetně prevence eroze, poškození lesních cest i obecních komunikací těžbou a dopravou, ale při současném zajištění bezpečnosti pohybu osob po turistických cestách atp.
C.3 Ochrana půdy před degradačními faktory, zajištění udržitelnosti zemědělské produkce, zadržování vody a zvyšování obsahu organické hmoty v půdě
zlepšování kvality půd prostřednictvím zvyšování obsahu a kvality organické hmoty v půdě včetně organických hnojiv ze živočišné výroby
používání uznaných půdoochranných technologií, maximalizace efektivity využívání půdní vláhy
naplňování standardů Dobrého zemědělského a environmentálního stavu (DZES)
důsledné dodržování pravidel ochrany životního prostředí a správné zemědělské praxe
využívání moderních agrotechnických přístupů včetně postupů přesného (precizního) zemědělství
zvýšení různorodosti pěstovaných plodin, využití odrůd a plodin odolnějších k nepříznivým činitelům zejména v rizikových lokalitách
využití moderní techniky a technologií pěstování plodin, vč. pásového zpracování půdy jako vodu zadržujících, protierozních a kvalitu půdy zlepšujících opatření,
náprava nevhodných meliorací, ochrana a obnova drobných mokřadů (i podmáčených okrajů polí), realizace dalších prvků pro retenci vody a protierozní ochranu podle místních podmínek
obnova polních cest, alejí, remízků, mezí, a to po provedení odborného posouzení před provedením konkrétní výsadby a obnovy ve vztahu k dopadu vegetačních prvků na obdělávání orné půdy, pokud by realizací došlo k rozdělení půdního bloku
podpora dalších inovativních přístupů v zemědělství, jako je např. agrolesnictví
Ve spolupráci OŽPZ, RAR LK a APIC bude provedeno doplnění námětů a analýza
možností, jak doplnit či proměnit informačně-vzdělávací aktivity RAR LK a APIC v rámci adaptace krajiny na změnu klimatu, např. doplnit o zprostředkování nejnovějších poznatků vědy a výzkumu, zkušeností, metodických doporučení
Bude iniciováno zapojení OŽPZ, který se bude podílet na garanci odborné spolupráce a zapojení do aktivit vzdělávání zemědělských subjektů, výměny zkušeností apod. ve spolupráci s RAR LK
Zařazení zemědělských pozemků v majetku LK do některého z programů na podporu vzorových způsobů hospodaření na ZPF a využití těchto aktivit ve výuce studentů SŠHL Frýdlant
C.4 Ucelená komunikace a spolupráce v sektoru zemědělství
pozitivní role zemědělství a konkrétní možnosti v oblasti mitigace na změnu klimatu (ukládání uhlíku v půdě a efektivnější využití uhlíkových skladů)
komunikace v regionu i směrem k ústředním orgánům ve vztahu k harmonizaci klimatické a dotační politiky v zemědělství, se zohledněním ekonomické udržitelnosti zemědělského podnikání
možnosti mezisektorové spolupráce (např. s bankovním sektorem) pro zajištění příznivých podmínek k zajištění efektivního hospodaření a potřebných opatření zemědělskými subjekty k adaptaci na změnu klimatu
nastavení preventivních protipožárních opatření (týkající se polních požárů, zvláště
pak používání zemědělské techniky a organizace sklizně) a příslušné související komunikace v obdobích zvýšeného požárního rizika a řešení rizikových situací (RAR LK, HZS LK)
rozvíjení možností podpory pro drobné producenty a zpracovatele v kraji
zdůraznění významu zemědělství jako producenta potravin včetně propagace společenských a vzdělávacích akcí na úseku zemědělství, lesnictví a místního potravinářství
zvyšování prestiže zemědělství jako producenta nezbytných potravinových zdrojů a související atraktivity zemědělských profesí včetně povědomí o zemědělských oborech v oblasti vzdělávání i na trhu práce
D. Urbanizované prostředí a infrastruktura
D.1 Ochrana klíčových komunikací před povodněmi a svahovými nestabilitami
Budou vytvořeny podrobné mapy rizika ohrožení silniční dopravní infrastruktury přírodními hazardy ve spolupráci s KSSLK (ŘSD)
Bude osloveno CDV k poskytnutí dat kvantifikace a lokalizace rizik na komunikacích všech tříd a změny v dostupnosti kraje, zejména vliv na dostupnost území a rychlost zásahu IZS
V rámci krizového řízení budou navržena opatření pro zajištění dopravní dostupnosti postižených území v případě poškození komunikací záplavami a svahovými nestabilitami
D.2 Zajištění ochrany zastavěného území před svahovými nestabilitami
Bude poskytnuta součinnost a pomoc obcím při zajištění prostředků (dotací z OPŽP – zahrnuto též do navrhovaných TO v OPŽP 2021–2027) na realizaci opatření pro stabilizování a sanace svahových nestabilit ohrožujících zdraví, majetek a bezpečnost obsažených v „Registru svahových nestabilit“. Tato opatření lze aplikovat na opatření v intravilánu obcí
Bude zapotřebí najít účinnou formu kontroly, zda a jakým způsobem jsou řešeny
jednotlivými obcemi svahové nestability v kraji. Je žádoucí ověřit, zda jsou
všechny nestability zohledněny v územních plánech, resp. zda jsou pro řešení
potřeba zásahy do soukromého vlastnictví a jejich zapracování do územního
plánu. Tuto revizi je možné provést ve spolupráci se zástupci krizového řízení
a spojit ji např. s rozborem ohrožení dopravní infrastruktury. Konkrétním výstupem může být analýza strukturovaná dle jednotlivých registrovaných lokalit svahových nestabilit
Opatření na prevenci dopadu svahových nestabilit na zastavěné území budou zahrnuta do katalogu opatření pro jednotlivé obce zpracovaného v rámci územní studie krajiny
D.3 Podpora obcí a dalších subjektů v přípravě opatření pro snižování efektu městského tepelného ostrova a zavádění modrozelené infrastruktury
Odborné pracoviště řešící adaptační a mitigační projekty rozšířené v rámci opatření F.6 a F.10.
Kraj zavede v rámci dotačního programu podporu využívání srážkové vody v zastavěném území (v budovách) a zajistí postupné provedení adaptačních opatření na budovách a souvisejících pozemcích ve městech v majetku kraje a jeho příspěvkových organizací vzorovým způsobem včetně doprovodných akcí zaměřených na sdílení zkušeností a inspiračních materiálů.
Kraj poskytne obcím a městům spolupráci při přípravě dotačních žádostí pro projekty zadržování vody ve městech i v příměstské krajině (OPŽP, Národní programy SFŽP)
Kraj poskytne obcím spolupráci při zalesňování příměstské krajiny (změna způsobu využívání PUPFL).
Kraj bude aktivně podporovat hospodáře a vlastníky půdy v komplexních opatřeních na změnu hospodaření v ohrožených částech zemědělské krajiny
E. Sociální a zdravotní dopady, krizové řízení
E.1 Přizpůsobení stavu, kapacity a dostupnosti zdravotnických zařízení a zařízení poskytujících sociální služby dopadům změny klimatu
Krajská zdravotnická zařízení se zapojí do sítě Global Green and Healthy Hospitals, která sdružuje zdravotnická zařízení usilující o mitigační i adaptační opatření
Všechna zdravotnická zařízení řízená/spravovaná/vlastněná krajem musí mít zajištěnu odpovídající kapacitu pro pacienty postižené kardiovaskulárními chorobami, resp. mít pro tyto osoby zajištěnu odpovídající ochranu před extrémními teplotami. To vyžaduje adaptaci stávajících zdravotnických zařízení na extrémní teploty, a to v rámci rekonstrukcí i budování nových kapacit. Totéž bude postupně zajištěno pro zařízení poskytující pobytové sociální služby. Jedná se zejména o instalaci externího zastínění, odpovídajícího typu oken, řízené ventilace a dalších stavebně-technických řešení zajišťujících odpovídající kvalitu vnitřního prostředí budov v kontextu dlouhotrvajících vln veder
V areálech nemocnic a sociálních služeb je třeba realizovat stavební úpravy s ohledem na maximální možnou ochranu stávající zeleně, zejména stromů. Při rozvoji areálů využívat přednostně modrozelenou infrastrukturu jak na rostlém terénu, tak na stavebních konstrukcích. Technické prvky snižující dopady vysokých teplot realizovat až jako doplňková či náhradní opatření. Srážkové vody z nepropustných
ploch je žádoucí primárně zachytávat v otevřených nádržích, ideálně přírodního charakteru, vodu využívat k zalévání areálové zeleně, přebytečnou vodu regulovaně zasakovat či alespoň regulovaně vypouštět do dešťové kanalizace
Bude zpracována analýza dostupnosti zdravotnických zařízení a zařízení poskytujících sociální služby se zohledněním ohrožení kritické infrastruktury dopady změny klimatu, tj. sesuvy a záplavami, a budou vytvořena (aktualizována) opatření pro krizový plán kraje, která řeší dočasnou nedostupnost těchto zařízení v důsledku extrémních jevů
E.2 Předcházení zdravotních dopadů zvýšeného výskytu antropozoonóz a pylových alergií v důsledku vyšších teplot
Do Zdravotní politiky kraje budou nově zapracována preventivních opatření v oblasti prevence infekčních chorob přenášených zvířecími vektory, jejichž incidence se zvyšuje v důsledku vyšších průměrných teplot.
Kraj bude spolupracovat na realizaci preventivních opatření proti onemocněním přenášeným klíšťaty (a dalšími zvířecími vektory, jejichž výskyt roste se změnou klimatu) v rámci pracovní skupiny pro realizaci zdravotní politiky
Z dotačního fondu LK bude možné podpořit preventivní aktivity (Dotačního fond LK – oblast podpory Zdravotnictví) se zohledněním potřeb ve více postižených oblastech kraje.
Kraj bude sledovat a podporovat zajištění odpovídající kapacity ambulantních specialistů a poskytovat součinnost při zajišťování surveillance a monitoringu pylových alergií na území kraje
Kraj bude podporovat udržení provádění pylového monitoringu na území Libereckého kraje.
Kraj bude podporovat vzdělávání lékařů v problematice exotických parazitárních
a infekčních onemocnění vázaných na teplejší klimatické oblasti a praxe lékařů krajských nemocnic v zemích s výskytem těchto zdravotních problémů (např. prostřednictvím organizace Lékaři bez hranic).
E.3 Sledování dopadu klimatické změny i adaptačních a mitigačních opatření na zranitelné skupiny obyvatel a navržení způsobu jejich ochrany
Jedná se o předběžné hodnocení dopadů změny klimatu i státních a krajských opatření na ni reagujících na různé skupiny obyvatel, včasné odhalování zranitelných skupin a předcházení negativním dopadům anebo nastavení způsobů, jak jim v případě, kdy negativní dopady nastanou, pomoci.
F. Systémová opatření, spolupráce, osvěta
F.1 Mapování a vyhodnocování stavu a efektivity návrhu adaptačních opatření v území dle jednotného standardu
Zaznamenání skutečné polohy a zejména stavu krajinné zeleně (meze a průlehy, remízky, aleje i významné soliterní stromy/skupiny apod.) – buď v terénu, nebo pomocí analýzy IR snímků + jejich důležitost a potenciál.
Ověření a zpřesnění polohy a skutečného stavu meliorací, resp. plošných odvodnění (ve spolupráci s hospodařícími zemědělci, mají-li podklady).
Skutečný výskyt vodní eroze, včetně polních a lesních cest a lesních pozemků (hrozí zejména u cest nebo příkopů)
Zaznamenání výskytu odvodňovacích prvků v terénu mimo úředně zdokumentované lokality
Vyznačení regulovaných úseků vodních toků (zřetelně zahloubených, narovnaných, tvrdě opevněných) v místech, kde regulace není z objektivních důvodů nezbytná
Vektorizované a georeferencované jevy ze stabilního katastru: 1. podmáčená území, 2. zatravněné plochy, 3. plochy rybníků a vodních nádrží, 4. plochy drobné krajinné zeleně
Koryta občasných vodotečí a drobných vodních toků ohrožených vysycháním
Potenciální prvky k vyhlášení jako významný krajinný prvek.
Potenciální vhodné plochy pro nová opatření a zejména soustavy opatření k ověření studií
Volitelně zaznamenání retenční kapacity menších vodních děl
F.2 Zpracování komplexního návrhu opatření na zvyšování retence vody, podporu biodiverzity a protierozní ochranu v rámci územních studií krajiny
Vymezení krajinných prvků a částí krajiny významných z hlediska adaptability krajiny vůči dopadům změny klimatu, případně plnících jiné významné ekosystémové služby.
Vymezení problematických částí krajiny, které vykazují zvýšenou potřebu posílení ekologické stability krajiny, vč. realizace adaptačních opatření vůči dopadům změny klimatu
Vymezení údolních niv vodotečí
Návrh na registraci významných krajinných prvků a případně na vyhlášení dalších druhů ochrany dle zákona o ochraně přírody a krajiny
Vytipování hodnot k převzetí do ÚAPo.
Vytipování problémů k řešení v územně plánovacích dokumentacích k převzetí do ÚAPo
Návrh opatření k zapracování do plánů povodí.
Přenos zjištění a podnětů na opatření do činnosti jiných rezortů a organizací – setříděno dle odborů krajského úřadu a dalších organizací (např. ARR, AOPK).
Návrh na změny územních plánů, zejména s ohledem na zařazení navržených opatření a jejich případné vymezení jako VPO pro předání obcím
F.3 Provedení aktualizace zásad územního rozvoje s ohledem na změnu klimatu
V rámci ZÚR je nutné v rámci další aktualizace zapracovat výstupy územních studií krajiny a regionální principy územního plánování v souvislosti s adaptací na změnu klimatu a tak ovlivnit a zkoordinovat jednotlivé územní plány obcí
F.4 Zhodnocení obsahu územních plánů z hlediska proveditelnosti adaptačních opatření a vytipování potřebných změn
Zejména je třeba se zaměřit na možnost realizace protierozních opatření, dalších
prvků krajinné zeleně a vodních ploch ve všech plochách a modrozelené
infrastruktury ve veřejných prostranstvích a zastavitelných plochách v sídlech.
V koncepci technické infrastruktury stanovit jako prioritní přístup k nakládání s dešťovou vodou vsakování a pouze v místech, kde to prokazatelně není možné, odvedení přebytečných vod dešťovou kanalizací s její následnou retencí.
Prioritní konkrétní navržená opatření budou zapracována do územních plánů formou změny jako VPO.
Je možné spojit s prací na územních studiích krajiny (Up.2) a kontrolu regulativů zadat jako jeden z jejích výstupů.
F.5 Podpora pořizovatelům územních plánů a ÚAP a projektantů formou vzorových materiálů, seminářů a konzultací
Vzorový obsah zadání a regulativů územního plánu bude vytvořen tak, aby jej bylo možné využít ze strany pořizovatelů a projektantů zkopírováním jen s minimálními úpravami. Bude se týkat jak regulativů jednotlivých ploch s rozdílným funkčním využitím, tak principů uplatnitelných v urbanistické koncepci a koncepci veřejné infrastruktury a koncepci uspořádání krajiny
Zejména je třeba se zaměřit na možnost realizace protierozních opatření a vodních ploch a modrozelené infrastruktury ve veřejných prostranstvích v sídlech a jejich odrazu v základní koncepci rozvoje území a koncepci ochrany hodnot a dílčích koncepcích i ve vymezování a stanovování regulace konkrétních ploch s rozdílným funkčním využitím; dále na využití podmíněností a veřejně prospěšných opatření
Obsah semináře a navazující konzultační podpory se zaměří na práci s vytvořenými materiály a pro pořizovatele ÚAP dále na základní principy zapracování tématu adaptace do rozboru udržitelného rozvoje území a pro pořizovatele územních plánů na práci s vytvořenými materiály a dalšími potřebnými souvislostmi opatření (využití VPO a podmíněností, možnosti ochrany stávajících hodnot, modrozelená
infrastruktura apod.)
F.6 Posílení kapacity přípravy projektů a dotačních žádostí opatření v krajině
Rozšíří se činnost stávajícího odborného pracoviště ARR, které bude pomáhat organizacím kraje, obcím i dalším subjektům s přípravou a realizací adaptačních i mitigačních opatření, zejména zaměřených na retenci vody v krajině, modrozelenou infrastrukturu
F.7 Dotační program pro adaptační opatření LK
Jedná se o pokračování současného dotačního programu zaměřeného na podporu realizace pro menší adaptační opatření v krajině i sídlech, která nelze financovat z evropských a celostátních fondů
F.8 Stanovení mitigačního cíle Libereckého kraje do roku 2030 a 2050
Stanovit mitigační cíl Libereckého kraje do roku 2030 a 2050 v návaznosti na aktuální strategii Evropské unie v dané oblasti – Zelená dohoda pro Evropu (European Green Deal), Zákon o klimatu
Rozpracovat konkrétní soupis zmírňujících opatření v podmínkách Libereckého kraje s rámcovou proveditelností
Nastavit trajektorii k dosažení těchto cílů v jednotlivých sektorech ovlivňujících emise (budovy v majetku kraje a PO, ostatní budovy, doprava, využití území, spotřeba a odpady)
V dvou až tříletém horizontu opakovat emisní inventarizaci kraje, včetně analýzy hlavních zdrojů a propadů skleníkových plynů na území kraje (při dvouletém možno provázat s ÚAP ve čtyřletém cyklu
Spočítat vliv jednotlivých opatření na předpokládané snížení emisí skleníkových plynů a stanovit vliv na adaptace. Navrhnout vhodné indikátory pro monitoring cílů, každoroční vyhodnocení těchto indikátorů prostřednictvím roční zprávy
Prezentovat uhlíkovou stopu kraje a cíl snižování emisí vhodnou formou veřejnosti
Promítnout ochranu klimatu a mitigační opatření do konkrétních koncepčních dokumentů kraje a územního plánování
F.9 Vzdělávání a osvěta veřejnosti pro adaptaci Libereckého kraje na změnu klimatu
Podpora zařazení témat klimatické výchovy, ochrany a managementu dílčích složek životního a urbánního prostředí ve vztahu k adaptačním a mitigačním opatřením na změnu klimatu v Libereckém kraji do výuky ve školách, vzdělávání pedagogů i odborné veřejnosti a osvěty široké veřejnosti
F.10 Inspirace a pomoc ostatním subjektům při snížení emisí skleníkových plynů v oblasti energie, dopravy, zemědělství, odpadů a cestovního ruchu
Spolupráce se soukromým a akademickým sektorem v kraji s cílem šíření příkladů dobré praxe a inovačních řešení pro snižování uhlíkové stopy, ocenění lídrů LK v dané oblasti.
Podporovat obce v zavádění energetického managementu, u menších obcí podpora sdílení energetického manažera prostřednictvím MAS; zvyšování informovanosti obecních samospráv i veřejnosti o finančních i ekologických přínosech
této pozice. Pomáhat obcím s iniciováním a administrací projektů energetických úspor, což může významně zvýšit ochotu obcí k zapojení a úspěšnost realizací. Vzorem v tomto může být Energetická agentura Zlínského kraje
Podpořit projekty typu PPP (Public Private Partnership) a EPC (Energy Performance Contracting), směřující na energeticky úsporná opatření, elektromobilu a vyšší využití OZE tam, kde jsou smysluplné
Podpořit energeticky úsporná opatření domácností (spotřeba tepla, elektřiny a vody) – např. prostřednictvím osvěty a motivace (tipů, vzdělávání, dobrovolných závazků a oceňování úspěšných domácností); provádět osvětu v oblasti smartmeteringu – aktivní sledování spotřeby v reálném čase a režimová opatření v domácnostech
Iniciovat vznik pilotní energetické komunity v rámci vybrané obce či v širším měřítku např. mikroregionu či území ORP
Zajistit prostřednictvím právnických osob zřizovaných Libereckým krajem nákup elektřiny z OZE v aukci a případně i další prodej soukromým osobám – obyvatelům LK
Podporovat pasivní výstavbu nových budov v rámci LK a rekonstrukce do alespoň nízkoenergetického standardu, certifikovat budovy podle zavedených standardů
Zpracovat koncept udržitelné mobility s preferencí nízkouhlíkových a bezemisních způsobů dopravy a rozvojem cyklistické dopravy ve spolupráci s velkými zaměstnavateli
Podpořit infrastrukturu pro rozvoj elektromobility v rámci LK
Podpořit rozvoj cyklistické dopravy mimo území intravilánů měst a obcí – oddělené cyklostezky (svým umístěním a provedením nenarušující ekologické funkce krajiny) a značené cyklotrasy, zlepšení podmínek pro cyklodopravu, zlepšení bezpečnosti tohoto druhu dopravy
Podpora nabíjecích stanic pro elektrokola ve městech jako prostředek mitigace každodenních cest zaměstnanců do práce méně příznivými formami dopravy
Informačně podpořit dojíždění udržitelnou dopravou do práce (primárně v rámci veřejné sféry: bonusy za cestu veřejnou dopravou, na kole či pěšky)
Podporovat „smart“ řešení v dopravě – v návaznosti na „smart strategii“ LK
Ve spolupráci s městy a obcemi podporovat systémy sdílení nízkoemisních dopravních prostředků
Zvyšovat podíl biopaliv na spotřebě energie v důsledku rozvoje biopaliv II. a III. generace (zejména s ohledem na autobusovou dopravu v kraji)
Podpořit principy cirkulární ekonomiky v rámci území kraje – znovuvyužití vzniklého odpadu, zejména s ohledem na plasty, sklo, papír, kovy, nebezpečné odpady, elektronický odpad, textil a tetrapak, sladění vstupních materiálů výroby s výstupem recyklačních linek
Podporovat lokální formy šetrné turistiky – vytvořit informační materiál o vlivu turismu na životní prostředí a možnostech ekologicky šetrného turismu v Libereckém kraji
Podporovat redistribuci dopadů turismu mimo velká střediska v rámci kraje do míst, kde nejsou soustředěny významné přírodní hodnoty, a v intenzitách, které nezpůsobí významnou změnu charakteru cílového území, s ohledem na různé formy nosné kapacity těchto území (fyzická, sociální, psychologická, viz také územní studie cestovního ruchu)
Využít potenciál zemědělského hospodaření v oblasti ukládání uhlíku, zejména iniciovat aktivity/projekty aplikovaného výzkumu, které se na regionální či národní úrovni budou zabývat přínosy a možnostmi mitigačních opatření v zemědělství s důrazem na opatření k efektivnějšímu ukládání uhlíku do půdy, související živočišnou výrobu a chov přežvýkavců, ekologické produkční zemědělství, podporu managementu regenerativního chovu dobytka na trvalých travních porostech a podporu integrované zemědělské produkce (kombinující v rovnováze rostlinnou i živočišnou výrobu)
F.11 Klimaticky šetrné zakázky v projektech finančně podpořených Libereckým krajem
Nastavit přiměřený způsob dokladování dle jednotlivých typů určení – dodávky, služby, stavby
Zapracovat tento způsob do všech dotačních a grantových schémat napříč odbory kraje
TISK
i